Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie  (gelezen 8569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hedix

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 73
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Gepost op: augustus 23, 2016, 09:34:29 pm »

Gisteren terug gekomen van bijna drie weken weg met onze Smitveld Ruebist. Afgeleverd vorig jaar november, eind maart voor het eerst een proefje gekampeerd. We hadden er zin in.

En achteraf gezien was dat ook heel erg terecht. We hebben in de vakantie meermaals tegen elkaar gezegd dat deze vouwwagen ontworpen is met ons in het achterhoofd, we hebben nu het idee dat het niet beter had kunnen passen.

De Smitveld ligt keurig achter de auto. Je merkt niet eens dat je een vouwwagen achter de auto hebt. Het opzetten ging prima. We zijn nog steeds niet helemaal goed op elkaar ingespeeld, maar iedere keer gaat het wel steeds een beetje beter. Het geheel stond eigenlijk in ongeveer anderhalf uur. We liepen nogal wat vertraging op omdat er een behoorlijke wind stond. Hierdoor hadden we regelmatig een extra handje van de ander nodig. Meer dus door de omstandigheden duurde het wat langer dan anders.

Een smitveld is behoorlijk tentachtig. De kasten die we vorig jaar nog gebruikten in de Trigano, hebben we nu ook meegenomen. Maar dat blijkt in de Smitveld niet heel handig te zijn. Met een beetje puzzelen hebben we de spullen wel netjes kunnen wegbergen. Voor ons is dat een must. We hebben drie kinderen en als we geen structuur aanhouden, dan kunnen we na twee dagen de tent niet meer in omdat alles inmiddels ontploft is. Voor minimaal een van de kastjes moeten we dus nog een wat andere oplossing vinden, we denken nu aan laatjes voor de kleding van de kinderen die we al in Nederland kunnen inpakken.

We hadden de Smitveld opgezet met de complete boogluifel, dus inclusief de windhoeken. Na een dag hebben we besloten om aan 1 kant de hoek eruit te halen en dat zorgde voor een heel prettig klimaat onder de luifel en meer openheid op de plek. Een heel goed idee dus. Toen we uiteindelijk een paar dagen later een buitje hadden hebben we het stuk er weer ingeritst, alleen verder niet helemaal vast gezet. Onder de luifel hadden we een heerlijk droog stukje, een soort veranda. Daar hebben we met 4 van de 5 spelletjes zitten doen, ruimte zat.

Het afbreken is voor verbetering vatbaar. Dat zit in onze methode, niet in de vouwwagen. We kwamen beiden tot de conclusie dat we veel dingen twee of drie keer in handen hadden. En soms nog vaker. Leerpunt is dus dat we alles gewoon direct in het kratje of de koffer moeten doen waar het in hoort. Ja ik weet het een behoorlijke open deur.

De tenten van de kinderen hebben we de dag voor vertrek afgebroken. De kinderen sliepen dus alle drie bij ons in de vouwwagen. Twee aan weerszijden van ons bed zeg maar en de derde voor ons bed. Ieder heeft dus echt zijn eigen ruimte. De kinderen waren razend enthousiast over de ruimte die ze hadden. Voor twee weken is het echt geen optie, maar voor de nacht was het echt prima!

Het uiteindelijke afbreken van de Smitveld is een peulenschil. Het grondzeil wordt niet in de buurt van de tent opgeruimd, waardoor een vies grondzeil de tent niet vies kan maken. Het grondzeil is makkelijk schoon te maken, door de manier van opruimen van het grondzeil in de wagenbak.

Een keuken hebben we niet gemist. Ook dat is uiteraard onze manier van kamperen, ik vind koken op te kleine pitjes met te grote pannen gewoon echt niet leuk. Koken op de Cobb vind ik wel leuk en uit eten gaan ook :-)! Kortom: waarom zou ik een keuken willen hebben? Begrijp me niet verkeerd: ik snap heel goed wat de voordelen zijn van een keuken, maar voor ons gaan die voordelen niet op.

Al met al zijn we er van overtuigd dat we een heerlijke vouwwagen hebben gekocht. Een vouwwagen waar we nog jaren en jaren plezier van gaan hebben.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:28:50 pm »

Hebben jullie in Spanje gestaan?
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:30:57 pm »

Leuk verhaal en jullie hebben blijkbaar de goede keuze gemaakt. Kunnen jullie de voorluifel een beetje netjes opgezet krijgen? Ons lukt dat (nog steeds) niet. Maar dat boeit dat ons niet heel erg. Alleen wanneer we de vissenkom erin doen is het wel fijn als alles zit zoals bedoeld. Maar dat hebben we enkel nog in het vroege voor- en late naseizoen gedaan.

Het opzetten en afbreken gaat jullie gelukkig goed af. Wanneer je dW-tent in het achterhoofd neemt kan het bijna niet fout gaan. De benodigde tijd zit hem vooral in het verplaatsen/opbergen van de gigantische meuk die kennelijk altijd mee moet. In ons geval oa een gasoven, de wereld aan kledingtassen en een tafel met stoelen. De kratjes vind ik erg fijn werken. Wel nemen we iedere keer minder mee op stap. De gele keggen laten we thuis en 3x 25m kabel is wel een beetje veel. Deze keer voor het eerst 2x25m nodig gehad. In onze uitvoering kan overigens ca 1.500l zooi mee wat max 400kg weegt, zo uit mijn hoofd. Bij ons kan op de dissel geen fietsendrager, de bak is verlengd.

Gebruiken jullie het tentschort? Wij hebben er van meet af oorlog mee en missen hem absoluut niet. Ik hoop nog wel eens een kapstokknijper tegen te komen voor dikkere stangen. Maar goed, uit een ander draadje begreep ik dat wel raadzaam is de tent vast te zetten in droogmodus. Had ik nog niet aan gedacht.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:31:11 pm »

Leuk om te lezen dat je het goed hebt gehad en de juiste wagen hebt gekocht.
Ook wij hebben jaren een Smitveld gehad maar dan de Beauvist.
Gemakkelijk te laden en snel op te zetten. Wij waren er ook erg blij mee.
En die handigheid van opzetten en afbreken komt vanzelf  :J
Gelogd

hedix

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 73
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2016, 09:39:44 am »

Ja, we hebben in Spanje gestaan. En het is wederom erg goed bevallen.

De boogluifel krijgen we prima opgezet. Wat bij ons scheelt is dat we, aan de hand van het tenttapijt dat voor de tent ligt, redelijk precies weten waar de stok van de boogluifel vastgezet moet worden. De stok van de boogluifel moet direct aansluiten op het tenttapijt dat we voor de vouwwagen hebben liggen. Bij breder opzetten gaat hij hangen. Verder is het een kwestie van de scheerlijnen af en toe wat strakker trekken.

We hebben wel twee tentschorten, maar dan in de ruimtes naast de slaapcabine. We hadden al heel snel het idee dat de tentschorten naast de deur voor ons heel onhandig zouden zijn om diverse redenen. Samen kwamen tot de conclusie dat dit zou kunnen worden opgelost door een verandastang te plaatsen tussen de stokken van de slaapcabine. Die kunnen dan worden gebruikt om tentschorten op te hangen. En dat werkt uitstekend.

Die rotzooi...... ja.......mijn lief en ik verschillen daar van mening. Mijn lief gaat uit van "beter mee verlegen, dan om verlegen". Ik ben zelf wat minimalistischer. Maar in de loop der jaren hebben we menige campinggast verblijd met zaken waar we het uiteindelijk over eens waren dat we die niet meer gingen gebruiken :-). Dit jaar is uiteindelijk de parasolvoet voor op het strand eindelijk gesneuveld. Die gaat al 4 jaar mee (de parasol is 2 jaar geleden gesneuveld). Toevallig zag ik een parasolvoet hangen in een winkeltje op weg naar het strand € 3,50....... tsja....weg ermee dus en in the unlikely event dat we hem ergens in de komende jaren nog zouden gaan missen dan kunnen we hem echt nog wel ergens op de kop tikken.....

Ook wij hebben een verlengde wagenbak. En daar kan meer dan genoeg in! We hebben in de auto alleen de kleding voor 5 personen. Al het andere ligt in de vouwwagen. Dat maakt het ook handig om de vouwwagen een keer voor een weekend mee te nemen. Alleen kleding mee en gaan.

Voor het ophangen van zaken gebruik ik losse haakjes die ik aan de veranda stang hang. Uiteraard zou je ook andere dingen kunnen hangen aan die stang.... Afijn, misschien heb je er iets aan.

Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2016, 05:08:15 pm »

Toevallig op camping Manso Conguleras? Dan hebben we jullie gespot.
Gelogd

hedix

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 73
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2016, 11:39:36 pm »

Nee, we stonden op illa mateua.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2016, 12:26:06 am »

Leuk verslag! Wij hebben de Ruebist in het voorjaar bekeken en ik vind het een prachtontwerp. Vooral het gegeven dat je meer een de Waardachtige opstelling hebt, minder vouwwagen, meer tent. Ik vind het ook mooier dan de Holtkamper. Mijn lief ging echter door de knieën voor de combi camp en daar zijn we dan ook dik tevreden mee. Veel plezier met jullie Ruebist!
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Siem74

  • Gast
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2016, 09:14:30 am »

Mooi verslag, wij hebben sinds vorig jaar ook een Ruebist.
Dit jaar zijn we naar zweden geweest, 5 campings bezocht.
Moet zeggen dat we nu pas echt goed en redelijk snel op kunnen zetten. ( zelfs de luifel )
Wij hebben ook de verlengde bak.
Ik heb zelf een keuken gemaakt, en voor de rest alles in kratjes.
We zijn met z'n drieën, daardoor gebruiken we 1 kant als "inloopkast".
Hierdoor is de ruimte groot genoeg om ook ruim binnen te kunnen zitten.
Gelogd

esentim

  • Gast
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2016, 10:52:30 pm »

Wauw, wat een prachtige keuken! Knap gemaakt zeg! WW
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2016, 10:38:40 pm »

Mooie recensie over de klapper hoor! Het is toch best moeilijk om kritisch te kijken naar de klapper die je zelf gekocht hebt, laat staan dat je durft toe te geven dat je zelf hier en daar zelf ook een steekje hebt laten vallen.

Goed om te horen/lezen dat de wagen is bevallen. Ook wij vonden het een mooie klapper en bij ons stond hij op de 2e plaats. Maar wij hebben uiteindelijk voor de Kavango gekozen omdat hij toch wat sneller op te zetten is en ons meer aansprak. Het blijft toch een kwestie van smaak
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Meta

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Smitveld
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2020, 12:37:21 pm »

De berichten hier zijn al wat oud maar wil toch even reageren. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Wij gaan dit jaar 2020 met onze nieuwe Smitveld klapkar op vakantie. In mei uitproberen in NL. In de zomer richting Vogezen en de Moezel Duitsland. Weet iemand een mooie kleine camping of zijn er nog tips voor ons. Wij horen het graag.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2020, 08:02:16 pm »

Prachtige vw, heeft ook op mijn shortlist gestaan.
Wb kleine campings kan ik je niet meteen een tip geven, maar via ACSI of kleinenfijncampings.nl kom je een heel eind.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2020, 11:09:11 pm »

In de Vogezen kan ik la Steniole aanbevelen
Gelogd

muis

  • Gast
Re: De eerste vakantie ervaring met onze Smittie
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2020, 12:10:56 am »

Tips voor campings kun je in het volgende gedeelte vragen,  dit topic houden we voor de ervaringen met de Smitveld.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=22.0

Veel plezier met de Smitveld :J
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal