Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Aanpassing Alutec disselbak Kyte  (gelezen 8950 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Gepost op: september 10, 2013, 09:33:16 pm »

De disselbak van de Kyte had ik bij aankoop nog eens wat bijzondere aandacht beloofd. Het ding zit eigenlijk net een paar cm te dicht op de wagen. Met name aan de bovenkant is het daarom lastig het dekzeil er tussen te krijgen. Het deksel liet zich ook wat lastig openen/verwijderen/plaatsen.

Oplossing die zou kunnen is om er aan de voorzijde een stuk uit te slijpen zodat hij in zijn geheel naar voren kan. Dit vind ik echter zonde van de kist. Daarom bedacht hoe het anders kan. Ik heb de kist nu enigzins schuin naar voren gezet door aan de achterzijde een klosje te maken van 12mm dik (2x 6mm Trespa). De achterzijde komt hiermee wat omhoog en dit creeert boven ruimte! Ik had dit eerst geprobeerd en zag meteen dat dit de oplossing was. Ik heb nu mooi genoeg ruimte om het dekzeil er tussen te krijgen.
Bovendien valt mij de schuine stand van de box optisch erg mee.
De klosjes zijn voorzien van gaten waardoor de bouten vallen. Deze kunnen op deze wijze niet meer van hun plek. De bestaande bouten zijn nu echter iets te kort en moeten worden vervangen voor exemplaren van een cm langer.

Mensen met dezelfde ergernis: doe er je voordeel mee!

De klos (aan één zijde) op zijn plek op de disselbalk, hij verhoogt in feite de disselbalk op deze plek:
« Laatst bewerkt op: september 10, 2013, 09:40:30 pm door GJT »
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2013, 09:46:08 pm »

Dat heb je netjes opgelost.

Hoe monteert Holtkamper de kist eigenlijk op de dissel.
Gewoon door de bodem van de kist met een paar bouten door de dissel?
Zit er nog een (houten)plaat onderin de kist. De kist is immers maar van 1mm dik aluminium.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2013, 10:02:05 pm »

Hetzelfde als hier zichtbaar, maar dan zonder het klosje..

Aan beide zijden van de bodem zit een ronde ring van een cm of 6. Deze verstevigd het aluminium en verdeeld de kracht plaatselijk waar de bouten trekken. Om de bodem niet naar beneden te trekken monteert HK de nylon bus (zie foto). Deze vult de ruimte tussen de buitenste rand van de disselbak en de ring. De kist zit zo op 4 plaatsen vast door de gaten die hiervoor al in het chassis zaten.  De gaten zitten hier kennelijk standaard in het chassis want ze lijken niet geboord en zijn gegalvaniceerd.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2013, 10:11:52 pm door GJT »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2013, 08:13:26 am »

Goed idee GJT.
Zelf heb ik geen disselbak, maar een fietsendrager.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2013, 09:43:34 am »

@GJT, de gaten zitten er niet standaard in, zojuist gekeken en er zitten geen gaten in het frame.
Gelogd
Groeten,

Erik

peertjes

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2013, 10:36:04 am »

slimme oplossing.
Voordeel kan ook zijn dat de belading naar voren, m.a.w. kogeldruk, niet of nauwelijks toeneemt.

De disselbak (op onze vorige wagen) heb ik juist naar achteren, richting wagen en dekzeil verplaatst. Dit vanwege een iets lagere kogeldruk. De krappere ruimte tussen zeil en disselbak nam ik er maar bij. Achteraf had deze bak ook onder helling kunnen staan en had ook het regenwater van de platte deksel kunnen afvoeren.

 
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2013, 05:08:27 pm »

Bedankt voor je reactie GJT.
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2013, 09:58:10 pm »

Ik heb denk ik een disselbak gevonden die past van tranenplaat  steviger is en waar een lichtgewicht gasfles van 5 kg inpast maw 45 cm hoog 38 cm breed en 115 cm breed. Nu twijfel ik wel een beetje ivm de rits, wat denken jullie hij is dus 3 cm hoger dan de alu TEC  bak.
Gr. Patrick
Gelogd

RuudW

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2013, 05:11:51 pm »

Nog even als aanvulling. Zelf zocht ik vorig seizoen een kleinere disselbak. Ik heb er uiteindelijk eentje gevonden van alu traanplaat (mooi in stijl met de rest van de wagen) die schuin met de dissel mee loopt. Deze kun je zo ver naar voren schuiven als nodig voor het dekzeil. Ik heb er een dunne mdf plaat onderin gelegd met M10 bouten naar een alu profiel onder de dissel. (bij mij zitten er dus geen gaten in de dissel zelf).

Dit jaar de disselkist voor het eerst life getest en het bevalt me prima. Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers  etc.

900/660 x 300 x 350

http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak

RuudW
Gelogd

Eric65

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog Offroad BlackEdition 2017
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #9 Gepost op: november 09, 2013, 09:40:49 pm »

Wij hebben ook een alu traanplaat disselbox op maat laten maken bij Gepro Trading. Bevalt goed, staat prachtig, stevig, waterdicht en goed af te sluiten.
De afmetingen zijn 115cm lang, 34cm breed en 43cm hoog. De breedte en hoogte zijn vrij kritisch ivm met de beperkte ruimte op de dissel van de Kyte. Hoger dan 43 cm en breder geeft problemen om de rits te kunnen sluiten en de elastieken te plaatsen.  Onze deksel is ong. 3 cm hoog, deze valt aan de achterkant (waar de schanieren zitten) iets in. Dit geeft mij voldoende ruimte om de ritsen te sluiten en (weliswaar met moeite) de elastieken weer geplaatst krijg.
Kortom maximale afmetingen incl deksel : 115cm L x 34cm B x 43cm H
Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2014, 10:33:21 pm »


Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers  etc.

http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak

RuudW

RuudW: heb je de klemmen voor de sligers met popnagels gedaan?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2014, 02:29:26 pm »

Eigenlijk zou je de tent naar achteren moeten plaatsen als er een disselbak op komt om het gewicht te verdelen. Ik neem aan dat HK ook de tent naar achteren plaatst als je standaard een keuken via HK er op besteld af fabriek.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

TrailerFan

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2014, 10:49:15 pm »

De standaard Gepo Trading box (900/660 x 300 x 350) heeft dagmaat afmetingen 756/610 x 185 x 310.
Wat mij opvalt op de foto van RuudW is de lengte van de slinger.
Deze is aanzienlijk korter dan de slinger die wij meegeleverd gekregen hebben bij de Kyte (liefst 88cm).
Dat gaat dus nooit passen.

Wij hebben bij Gepro een offerte laten maken voor een ietwat grotere box waar wij onze slinger wel kwijt in kunnen.
Helaas is de prijs van de disselbox ineens vele malen duurder: +/- € 450,00 ex BTW.  :?
Ik overweeg om voor de Kyte XL een korte(re) slinger aan te schaffen, maar kan dit wel, gaat dit werken of zie
ik iets over het hoofd.
Heeft hier iemand ervaring mee?





Nog even als aanvulling. Zelf zocht ik vorig seizoen een kleinere disselbak. Ik heb er uiteindelijk eentje gevonden van alu traanplaat (mooi in stijl met de rest van de wagen) die schuin met de dissel mee loopt. Deze kun je zo ver naar voren schuiven als nodig voor het dekzeil. Ik heb er een dunne mdf plaat onderin gelegd met M10 bouten naar een alu profiel onder de dissel. (bij mij zitten er dus geen gaten in de dissel zelf).

Dit jaar de disselkist voor het eerst life getest en het bevalt me prima. Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers  etc.

900/660 x 300 x 350

http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak

RuudW
Gelogd

RuudW

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2014, 04:51:59 pm »

Hoi TrailerFan,
Sorry voor de enorm late reactie, we waren even heerlijk van de Kyte aan het genieten ;-))

We kregen bij de Kyte destijds ook een langere slinger, maar die mochten we in bunnik zonder problemen inruilen voor een kortere. Deze past makkelijk. Wel even bellen of ze 'm op voorraad hebben.

Groeten,
Ruud W.
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Aanpassing Alutec disselbak Kyte
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2014, 05:10:05 pm »

No problem (You've got mail a PM) .

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal