Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?  (gelezen 15308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Even niets...
Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Gepost op: januari 25, 2014, 06:23:58 am »

Hallo, dit is mijn eerste post dus ik zal me eerst even netjes voorstellen; ik ben Erik en we hebben vorig jaar een gebruikte Cocoon gekocht bij Holtkamper. Na jaren met motor en tent gekampeerd te hebben en later met auto en tent heben we vorig jaar besloten de overstap naar een tenttrailer te maken. Om kort te zijn, dit is zeer goed bevallen! Lekker luxe en toch flexibel ivm rondtrekken, dat was met onze laatste tent toch iets minder makkelijk (Bardani Merano).


Maar nu mijn vraag, vorig jaar hadden we nog een Citroën Berlingo-2 met achterdeuren, deze konden allebei nét open zonder dat ze tegen de keuken (greenbox) aan kwamen en als de Cocoon er iets schuin achter stond kon er altijd nog één deur open (noodzakelijk omdat onze hond in een bench achterin de auto zit).

Nu heeft onze "nieuwe" Peugeot Partner-2 een achterklep.. mijn vraag is; weet iemand of die klep nog open kan zonder dat deze de keukenbox raakt..?
Het probleem is namelijk dat onze Cocoon momenteel achter in de stalling staat met twee caravans ervoor dus niet zomaar eventjes achter de Parner te hangen om te passen  :N

Dus als iemand het antwoord weet of hier ervaring mee heeft hoor ik dat graag, ik heb nog wel +/- 20cm ruimte om de keuken verder naar achteren te plaatsen maar dat is best wel een klusje en ik wil er niet een week voor de vakantie achterkomen dat dit noodzakelijk is..

Groeten  Erik
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2014, 01:11:13 am door Erik »
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2014, 07:58:48 am »

Als de fietsen bij ons op de dissel staan gaat de klep van onze C5 nog precies voor het neuswiel en de fietsen langs; ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat je de klep niet open kunnen krijgen. Er is meer ruimte tussen de auto en de disselbak dan je in eerste instantie wellicht denkt.

Maar anders een ritje Holtkamper Emmen of Bunnik?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2014, 10:09:08 am »

Er is meer ruimte tussen de auto en de disselbak dan je in eerste instantie wellicht denkt.
Dat is zeker waar. Maar de klep van een Peugeot Partner (en dus een Citroen Berlingo) draait totaal anders dan die van een C5.

In feite draait de (verticaal in de achterkant zittende) klep, die even groot is als de volle hoogte van bumper tot de dakrand (ongeveer 110 cm, zie tekening) in één wijde zwaai naar achter en naar boven, met de dakrand als draaipunt.

Dat betekent dat de horizontaal gemeten afstand van de hoek van de keuken tot de positie van de trekhaak, (als de rand van de keuken geschat op ongeveer de helft van de deurhoogte zit) niet veel kleiner dan ruwweg cos(45) * 110 = 80cm mag zijn. En die maat kan elke cocoon eigenaar geven die z'n klapper in de garage heeft staan.

Wat er dan nog aan speling is, is de preciese horizontale afstand tussen de trekhaak-knobbel en de achterklep als die dicht is.


« Laatst bewerkt op: januari 25, 2014, 10:11:07 am door Frankie »
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2014, 12:12:24 pm »

Zojuist even de garage ingedoken met een meetlint. Ik kan geen exact antwoord geven omdat wij een Cocoon XL MTT hebben met de keuken achterop verlengd frame en fietsen op dissel. Maar het lijkt mij dat de voorkant van de dissel bij ons niet anders is dan bij jullie.
Op bijgevoegde foto van Internet waar wel een Cocoon met Greenbox staat, heb ik in rood aangegeven wat ik gemeten heb. Ik meet 60 cm vanaf de kogel tot aan de basis van de handrem (= einde verstevigde stuk dissel). Op de foto valt te zien dat de Greenbox schuin terugloopt, dus daar waar de klep draait is meer ruimte. Daar komt ook nog eens de afstand vanaf de achterkant van je auto tot aan de kogel van de trekhaak bij. Het past dus net wel of net niet.
Lijkt me dat je toch een keer met een meetlint de stalling in moet of een ritje met je auto naar Holtkamper. Succes ermee.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2014, 12:17:55 pm »

Zo te zien zal het er inderdaad om hangen. Misschien zelfs zodanig dat als het slingertje van het neuswiel naar voren staat de klep niet omhoog kan en wanneer het slingertje naar achteren staat dat wel kan. :P
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2014, 12:33:29 pm »

Volgens mij gaat dit geen probleem geven. Wij hadden een flyer met een WB achter een hyundai h200, die hebben best een grote klep.http://www.beetleit.be/www/drupal-6.12/node/3784.De klep kon perfect open. Ik weet niet of een Cocoon helemaal gelijk is.
Gelogd

hkcocoon10

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2014, 12:42:49 pm »

Hoi,

ik ben ook even de garage ingelopen en kom tot ong. dezelfde maat. Zie de bijlage.
Wij hebben een base kitchen, dus die loopt recht omhoog.

Wat ik gemeten heb, is de afstand van buitenkant dissel tot aan de keuken, en dat op 50 cm hoogte boven de dissel.
Hopelijk heb je hier wat aan. De afstand komt dan bij mij op 63 cm.
Bij een greenbox is de afstand groter, aangezien die scheef loopt, maar of dat voldoende is...
Het zal er om spannen!
Gelogd

Erik

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Even niets...
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2014, 12:46:16 am »

Geweldig wat een reaktie's, iedereen alvast bedankt voor moeite!   WW

Even naar Holtkamper rijden werkt niet echt voor ons, dat is toch minimaal 110km terwijl onze Cocoon 3km bij ons huis vandaan staat.. (maar wel met een paar caravans ervoor  :X ).

Ik ga morgen eens even meten met de gegevens die ik nu heb. Als het echt twijfelachtig wordt zal de Cocoon er binnenkort toch even achter moeten.
Voordeel is misschien wel dat mijn trekhaak verticaal met bouten vast zit (heeft zo'n haak nog een speciale naam?) dus daar is ook nog wel wat mee te doen als het echt centimeterwerk wordt.

Wordt vervolgd!

Gelogd

Erik

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Even niets...
Re: Cocoonmet greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2014, 01:10:23 am »

Bijna twee maanden verder..  KK

Maar morgenavond gaat de Cocoon achter de Partner! Schijnt dat ie naar buiten kan, d.w.z. alle sleurhutten die er voor stonden zijn pleite  :+

Ben heel benieuwd of de klep open kan zonder dat de keuken in de weg zit, morgenavond (eigenlijk al vandaag..) weten we meer  :J


Grt  Erik
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2014, 06:16:02 am »

Dat noemen ze da dag van de waarheid! Als we kunnen stemmen: ik denk dat het gaat lukken ;)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2014, 06:54:32 am »

ik denk van niet. Niet vanwege de greenbox, maar meer vanwege de zwengel van het neuswiel. Aangekoppeld komt onze klep daar net langs. De Partner/Berlingo heeft blijkbaar een langere klep. Maar dat is een kwestie van je neuswiel laten zakken. Ben benieuwd.
Gelogd
live life outdoors

Erik

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Even niets...
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2014, 08:39:02 pm »

Nou...  :X

Ik heb er een klusje bij. Dat de klep niet voorbij het opgetrokken neuswiel zou gaan had ik wel verwacht maar hij kan ook nét niet langs de greenbox  :I

Op de foto's ligt de koppeling los op de trekhaak, ik was vergeten de sleutel van het disselslot mee te nemen.. (sorry voor de matige kwaliteit, donkere schuur en smartfoon  :N )






Maar het gaat maar nét niet, scheelt een cm of 1,5. Dus ik ga de keuken wat naar achteren verplaatsten, misschien is het zelfs al voldoende om de greenbox wat verder naar achteren op het keueknframe te zetten, dan hoef ik niets aan de bevestiging op de dissel te doen.
Aan de andere kant, als ik toch bezig ben kan kan ik het misschien maar beter meteen goed doen en wat extra ruimte creëren door de bevestiging op de dissel te verplaatsen. Tussen de greenbox en de opbouw is nog ruimte zat, dat is het probleem niet.

Wordt vervolgd ;)

 
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2014, 08:42:03 pm door Erik »
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2014, 08:54:12 pm »

Als het echt zo weinig scheelt, kijk eens naar je koppeling.(oplooprem)
Staat deze ingedrukt of uitgetrokken.Kan net genoeg zijn. Op de foto niet duidelijk te zien.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2014, 09:10:51 pm »

Toch leuk om te zien  dat de veronderstelling dat het erom zou hangen correct bleek. Jammer is het dan weer dat de realiteit  dan precies aan de verkeerde kant van het 'erom hangen' blijkt te zitten...
Gelogd

Kemp74

  • Gast
Re: Cocoon met greenbox en Peugeot Partner2 met achterklep..?
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2014, 09:17:26 pm »

Wellicht kan de tentdak en de greenbox iets naar achteren worden geschoven.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal