Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Levensduur holtkamper flyer  (gelezen 10080 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Funnyfish

  • Gast
Levensduur holtkamper flyer
« Gepost op: augustus 04, 2014, 02:28:18 am »

We overwegen de aankoop van een Holtkamper Flyer. Nu lopen de prijzen snel op met het bouwjaar en loont het om een jaartje of wat ouder te kopen. Ik ben alleen benieuwd of er een bouwjaar is waarbij de problemen echt beginnen? Kan je met een vw uit 1992 nog redelijk probleemloos kamperen of moet je dan de portemonne trekken en een jaartje of 10 jonger kopen?
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2014, 07:11:49 am »

Kun je niet zeggen. Er zijn HKs nog uit de jaren 80, die nog vrolijk klappen.
Bouwjaar is op zich niet zo spannend. Maar hoe is er met de vw omgegaan?
Hoe is de staat van het doek?
Op dit forum al veel over geschreven. Zoek maar eens.
Gelogd

Funnyfish

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2014, 08:16:12 am »

Ik ben al flink aan het lezen geweest. Er staat echt superveel info op dus ik weet al een beetje waar ik op moet letten. Jullie zijn ervaren Holtkamper gebruikers dus ik was even op zoek naar jullie onderbuikgevoel hierbij. Zijn goed functionerende Holtkampers uit de periode eind '80-begin '90 uitzonderingen of regel?
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2014, 08:41:50 am »

Je komt ze met genoemde bouwjaren regelmatig tegen op marktplaats. Zoals Mars zegt kan er nogal wat verschil zitten in de kwaliteit. Let bij een flyer met name op de staat van de bak (lekkagesporen) en kwaliteit van de deksel (was toen van hout). Verder natuurlijk op reparaties aan het tentdoek en of deze waterdicht is. Desnods voor aankoop laten keuren.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2014, 04:07:35 pm »

Dat is idd wel een aandachtspuntje. De oudere Flyers kunnen nog wel eens last hebben van een rottende deksel.
Later( vanaf wanneer?) heeft HK de materiaalkeuze voor de deksel aangepast.
Maar ook een aantal oudere Flyers hebben de deksel al ( noodgedwongen) vernieuwd.
Let wel bijv.  op de ritsen. Ik dacht vanaf 1996 zijn ze overgestapt van Optilon naar YKK ritsen.
Optilon ritsen  zijn vlgs.  mij moeilijk of niet verkrijgbaar.
Scharnieren van de deksel kan een dingetje zijn.
In het algemeen....... 1e indruk en met geduld opzetten en kijken of alles werkt. Lopen de ritsen goed.
Technisch......oplooprem, remmerij, bandjes zelf controleren of laten doen.
Bijv. een aankoopkeuring. Kan volgens mij ook via de ANWB of Dekra(?).
Of natuurlijk bij een aanhangerboer.
Kun je natuurlijk afspraken over maken met de verkoper.
Alleen van een HK van zeg iets....een paar honderd euro kun je uiteraard niet alles goed verwachten.
Zijn vaak toch wel projectjes.
Gelogd

Funnyfish

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2014, 07:37:20 pm »

Bedankt voor de tips, dat van die bak is wel belangrijk, aangezien we ook veel in Nederland zullen kamperen. Dan heb je wat vaker nattigheid. We hebben gelukkig iets meer budget dan een paar honderd euro. We hopen een flyer van rond de milenniumwisseling te vinden, 2002 of 2003. Hopelijk vinden we er een die ons aanstaat, we hebben het virus nu wel een beetje te pakken :P. Weet iemand vanaf welk jaar het deksel van kunststof is?
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2014, 08:00:43 pm »

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2014, 09:12:00 pm »

De mijne is van 1998 en heeft nog een houten deksel.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2014, 09:28:46 pm »

Is dat te controleren, bijv. door te kloppen?(geluid)
Een boormonster is zo definitief. :O
Gelogd

Funnyfish

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2014, 11:39:01 pm »

Dank je Mars! Eind jaren 90 is HK begonnen met kunststof deksel volgens jouw draadje. Dan zit ik met alles na 2000 dus goed.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2014, 07:34:43 am »

De scharnieren van het deksel zijn later ook van RVS gemaakt, weet niet of ze dat tegelijkertijd gedaan hebben, anders zou je het gemakkelijk daar aan kunnen zien. (de mijne zijn van normaal staal, met een grijze coating)
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2014, 07:50:18 pm »

Die van ons is uit 1988 en in retro kleuren wat ik helemaal leuk vind. En helemaal in ons budget paste (toen).
Nu zie ik ook flyers die wat jonger zijn, waarvan het doek er niet mooi uitziet, de uitstraling vind ik niet mooi. Compleet beige en creme wat vaak smoezelig eruit ziet. Tevens heeft die van ons een vast kuipzeil, dit was mijn vereiste bij een vouwwagen, dat hebben we dus.

Onze deksel was goed, nu na 5 jaar kamperen niet helemaal meer...maar het werkt nog prima.
Ook is het doek langzaamaan aan het opraken, de hoeken die scheuren, naden die loslaten. Nu heb ik dit wel allemaal zelf gerepareerd. Ik wil er ook niet te veel geld uitgeven aan bedrijven, mede ook omdat die van ons niet veel gekost heeft. Het vloertje van de bak beweegt al vanaf dag 1, gaat nog steeds goed en wordt niet erger.

Verder mankeert er links en rechts wel iets aan, tevens is niet alles meer echt mooi. Maar het doek  zelf is nog 100% water dicht. Dit jaar in NL gekampeerd en 2 hele dagen regen gehad, geen drup door het doek (behalve bij de rits die niet goed zat) Ja, 1 rits van de dubbele deur is defect, die gebruiken we gewoon niet. Bij een oude vw ga je er wat makkelijker mee om.

Dus onze oude flyer gaat volgend jaar (misschien dit najaar nog) gewoon mee. Maar stiekem ben ik wel aan het kijken naar een andere Holtkamper...wel een stuk jonger, zeker na 2000, die zijn mooi!
Gelogd

Edwinv

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2014, 09:09:00 pm »

Mooi verhaal. Zelfde model op de kop tikken en van twee een maken. Onderdelen vervangen en potentiele reserve onderdelen bewaren. Kan je de flyer tent ook losritsen?
Is de goedkoopste oplossing lijkt me.
Gelogd

Funnyfish

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2014, 12:22:44 am »

Mooi om te horen hoeveel plezier jullie hebben van een 80 er vouwwagen. Kamperen is toch 80 % emotie he? Wij zijn ook absoluut niet verwend wat betreft kampeermiddelen. We zijn begonnen met een puptent, daarna piramidetent, paradiso (oud beestje), terug naar de piramidetent en nu een tweedehands tunneltent. De Holtkamper was altijd een beetje de droom voor later die nu ineens heel dichtbij komt. Ik voel me een beetje een kind in de spreekwoordelijke snoepwinkel. Maar we kunnen het nu investeren en dan willen we er graag nog een jaar of 10 mee kunnen doen.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Levensduur holtkamper flyer
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2014, 03:08:36 pm »

Mooi verhaal. Zelfde model op de kop tikken en van twee een maken. Onderdelen vervangen en potentiele reserve onderdelen bewaren. Kan je de flyer tent ook losritsen?
Is de goedkoopste oplossing lijkt me.

Dank je wel.. :) onze voortent is anders dan die daarna zijn uitgebracht. De wagentent zit een kleine luifel aan vast. Deze zet je strak met de stokken en natuurlijk een scheerlijn. Aan de stokken hangen wij de voortent en deze ritsen wij met 3 korte ritsen vast aan de wagentent.
Zo ontstaat er een dubbel dak, binnenin zie je dus geen stokken. Dus ja, wij zouden er een andere voortent in- aan kunnen hangen, maar de voortent is beter dan de wagentent, dus dat schiet niet echt op.
Maar wie weet, als ik er een keertje tegenaan loop... :J
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal