Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Kyte tentdoek iets naar voren geschoven?  (gelezen 6058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Kyte tentdoek iets naar voren geschoven?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 15, 2014, 06:15:06 pm »

Ik herken het verschijnsel van een iets naar voren overhellende binnentent wel. Inclusief de iets scheef staande tentstokken. Volgens mij wordt het vooral veroorzaakt doordat de binnentent aan de bovenzijde door de op spanning staande luifel nogal sterk naar voren wordt getrokken. Met de haringen aan de zij- en achterkant compenseer je deze kracht wel enigszins, maar lang niet helemaal. Heb wel eens geprobeerd om de tent aan de achterzijde met een scheerlijn bovenaan naar achteren te trekken, maar die kracht is veel te klein om de kracht van de luifel te compenseren.

Kortom, wat mij betreft een logisch gevolg van het ontwerp.

En natuurlijk staat de tent scheef als de ondergrond scheef is. Je kunt wel iets compenseren met de lengteverstelling van de tentstokken, maar dat houdt al snel op.
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Kyte tentdoek iets naar voren geschoven?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 15, 2014, 06:46:17 pm »

Ik herken het verschijnsel van een iets naar voren overhellende binnentent wel. Inclusief de iets scheef staande tentstokken. Volgens mij wordt het vooral veroorzaakt doordat de binnentent aan de bovenzijde door de op spanning staande luifel nogal sterk naar voren wordt getrokken. Met de haringen aan de zij- en achterkant compenseer je deze kracht wel enigszins, maar lang niet helemaal. Heb wel eens geprobeerd om de tent aan de achterzijde met een scheerlijn bovenaan naar achteren te trekken, maar die kracht is veel te klein om de kracht van de luifel te compenseren.

Kortom, wat mij betreft een logisch gevolg van het ontwerp.

En natuurlijk staat de tent scheef als de ondergrond scheef is. Je kunt wel iets compenseren met de lengteverstelling van de tentstokken, maar dat houdt al snel op.

Dank vor je reactie (en de rest natuurlijk ook)
Ik ga er maar vanuit dat het normaal is. Bij de volgende opzetbeurt maar even in de gaten houden.
Gelogd

RuudW

  • Gast
Re: Kyte tentdoek iets naar voren geschoven?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2014, 04:23:21 pm »

Hoi Diep,

Wij hebben de Kyte nu 4 seizoenen gebruikt en sinds dit seizoen viel het ons voor het eerst ook op. Inclusief de binnenstokken die naar links hangen. Ik merkte het vooral aan de roofextention boven de slaaptent die niet meer dicht wilde. De rits had met 4 cm afstand toch wat moeite om het hele dak weer naar achter te schuiven tegen de mast in.

Ik denk dat het vooral een combinatie van nat doek / droog doek is (scheelt bij ons 2 gaten in de mast verstelling) en hoe de spanning op het doek was tijdens de regen en het opdrogen. We hebben de kindertent ook wat strakker gezet en de spanband wat aangetrokken, maar geen effect. We hebben 'm voorlopig maar zo ingevouwen en hopen binnenkort weer een lang weekend te kunnen testen.

Tot nog toe hebben we er veel plezier van beleefd en kwam alles iedere keer weer netjes op z'n plaats, dus we maken ons voorlopig nog geen zorgen.

Ruud W.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Kyte tentdoek iets naar voren geschoven?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2014, 10:51:48 pm »

Ik denk dat het vooral een combinatie van nat doek / droog doek is (scheelt bij ons 2 gaten in de mast verstelling) en hoe de spanning op het doek was tijdens de regen en het opdrogen.

Wist niet dat nat of droog zoveel kon schelen.
Wij hebben de wagen opgezet in de regen en daarna veel zon maar ook regen gehad.
De mast is nu verder uitgeschoven als bij het proefcamperen.
Ik maak me er nu ook maar minder zorgen over.
Nog even genieten van het laatste weekje.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal