Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kyte en een flinke storm  (gelezen 1491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Holly de Holtkamper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Kyte en een flinke storm
« Gepost op: september 02, 2023, 09:34:30 pm »

Tips voor de Holtkamper kyte in de storm

Dit jaar waren wij als kyte newbies voor de tweede keer in Bretagne aan het kamperen. 2 dagen forse storm met windkracht 6. Wij hadden ons even ingelezen op het forum en hadden de twee en een halve meter stok in het midden van de luifel geplaatst en met een scheerlijn (in het verlengde van de carbon luifelpaal) vastgezet. Ook de groene zijvlappen verwijderd (zodat de wind kon ontsnappen). Alle haringen waren stevig en van hout. Toch ging het mis en is de luifel gescheurd. De tent is inmiddels gemaakt en de vakantie kreeg een negen, maar hier toch een paar leermomenten voor kytes bij toekomstige naderende storm:
1. Het kan lonen om een dalplekje te nemen ipv top van de heuvel.
2. Kont naar de wind en dus geen zeezicht vanaf de keuken.
3. Bij de Decathlon kan je nog wel wat scheerlijnen kopen, maar voor houten haringen enzo kan je deze het beste eerder al in Nederland besteld hebben online.
4. Spanbanden/Stormbanden! Dat is volgens ons de beste tip bij storm; een spanband loodrecht op de luifelstok (en dus ook loodrecht op de stormband die al geleverd is door Holtkamper). Die houdt de luifel zelfs als deze gescheurd is mooi op zijn plaats.
Gelogd

f2ride2001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Prestige 1991
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2023, 09:46:26 pm »

Nog betere tip, luifel afnemen.
Bij onze tent is die afritsbaar.

Wij hebben in Zuid-Frankrijk gestaan met windkracht 9. Welliswaar een beetje uit de wind in een dal maar blijft heel spannend.
Zorgen dat alle scheerlijnen geslagen zijn en op spanning.
En alle kleine lijnetjes geslagen zijn.

En inderdaad stormband (met veer) over de poten.
Dan is het een kwestie van uitzitten. Onze Alpenkreuzer heeft het destijds overleeft.
Wel iets om niet nog een keer uit te proberen.......  :o
Gelogd
AlpenKreuzer Prestige 1991

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Kyte en een flinke storm
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2023, 09:55:31 pm »

Wij hebben een Cocoon Aero, luifel is het zelfde als de kyte. Bij Innzel (Duitsland) windkracht 8 met uitschieters , op de tent, deze wind was voorspeld. Alleen de hoekpunten van de luifel punten vol met haringen, (winter camping, rotspennen als haring) 5 per punt dus. Geen zij stukken. De Carbon mast vrij, geen centje pijn voor de luifel en de mast. De wagen stond goed de schudden, voortent is wat opgetild en verschoven tov van de wagen. Stormframe heeft gedaan waar het voor gemaakt is. Het tent frame wat in deze Cocoon Aero zit is het roestvaste rechthoekige frame, niet het ronde bruine buizen systeem. Ik begrijp niet waarom de mast wordt gefixeerd door er een paal onder te zetten. In het uitleg boek van onze cocoon wordt dat niet besproken of aangeraden. Deze stok is alleen als je de voorwand inritst, hebben wij nog niet gedaan (vanaf 2017 nieuw gekocht). Carbon mast is erg flexibel, door de verticale paal eronder te zetten krijg je extra punt waar over de mast kan gaan buigen, inplaats van alleen het punt waar de mast is bevestigt aan het mainframe, scharnieren in het verticale vlak en draaien in het horizontale vlak. Zit ook geen spanband naar de dissel toe, zit wel in de luifel maar is fixed. Tentdoek was niet nat, kurkdroog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: september 02, 2023, 10:17:58 pm door OhPeeCee »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2023, 10:59:51 am »

Wil je weten wat de termen storm, krachtig, stormachtig,  inhouden in relatie tot de windkracht in Beaufort, klik op de link hieronder

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/windschaal-van-beaufort


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2023, 12:28:32 pm »

Wij hebben een Cocoon Aero, luifel is het zelfde als de kyte. Bij Innzel (Duitsland) windkracht 8 met uitschieters , op de tent, deze wind was voorspeld. Alleen de hoekpunten van de luifel punten vol met haringen, (winter camping, rotspennen als haring) 5 per punt dus. Geen zij stukken. De Carbon mast vrij, geen centje pijn voor de luifel en de mast. De wagen stond goed de schudden, voortent is wat opgetild en verschoven tov van de wagen. Stormframe heeft gedaan waar het voor gemaakt is. Het tent frame wat in deze Cocoon Aero zit is het roestvaste rechthoekige frame, niet het ronde bruine buizen systeem. Ik begrijp niet waarom de mast wordt gefixeerd door er een paal onder te zetten. In het uitleg boek van onze cocoon wordt dat niet besproken of aangeraden. Deze stok is alleen als je de voorwand inritst, hebben wij nog niet gedaan (vanaf 2017 nieuw gekocht). Carbon mast is erg flexibel, door de verticale paal eronder te zetten krijg je extra punt waar over de mast kan gaan buigen, inplaats van alleen het punt waar de mast is bevestigt aan het mainframe, scharnieren in het verticale vlak en draaien in het horizontale vlak. Zit ook geen spanband naar de dissel toe, zit wel in de luifel maar is fixed. Tentdoek was niet nat, kurkdroog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Precies!
Zorg ervoor dat alles (in beperkte mate) kan meebewegen!
Het gezegde buigen of basten is hier letterlijk van toepassing. Als je iets fixeert kan het uiteindelijk alleen nog maar barsten (=kapot gaan)!
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Kyte en een flinke storm
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2023, 01:23:14 pm »

Nog een tip: gebruik geen scheerlijnen maar elastieken (spinnen). Die kunnen mee veren op de wind. Afgelopen zomer in Spanje Pyreneeën een enorme onweersbui meegemaakt met hele harde wind (vooral harde windstoten) en heel veel regen. (Letterlijk horizontaal onder de luifel door). Op camping diverse tentjes finaal kapot gewaaid. We stonden aan de rand van de camping op de berghelling vol op de wind met onze Kyte.

Geen zijwanden in luifel ,beide luifel punten met 5 rots haringen en ook de luifel punt en de extra afspanpunten (groene lusjes aan de luifel rand ) vastgezet met elastieken scheerlijnen. Luifel stond behoorlijk te schudden, tent werd ook af en toe stukje opgetild. Alles is heel gebleven en geen druppel water binnen. Alleen de keuken was kletsnat omdat we de keuken wand te laat dicht gedaan hadden. Normaal is die altijd open, horizontale tegen kom nou eenmaal niet zo vaak voor :)2960].
Luifel doek was wel enigszins uitgerekt daarna maar na een keer verkassen weer normaal.

Een week later bij Roses 3 dagen de tramontana. Toen waren we het schudden van de luifel wel zat en hebben we deze voor 2 dagen opgerold gehad.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2023, 01:25:14 pm door edwin_t »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2023, 01:46:10 pm »

Bij de cocoon Aero hebben we geen scheerlijnen meegekregen, alles wat er voor de tent nodig is zit erbij, voor elke weerconditie. Holtkamper heeft voor de Flyer en de aanverwante modellen altijd met elastieken gewerkt waar de scheerlijn op vast staat. Je kan het elastiek aan de tent doen en de scheerlijn met haring verbinden of andersom.
Ook geen losse storm banden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

OBB

  • Klap Heer
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Nano 2022. Voorheen Flyer expedition en Kyte XL
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2023, 01:55:17 pm »

Het maakt ook uit hoe de Kyte positioneert t.o.vl de windrichting. Als we de punt van de geenstoksluifel als voorkant nemen, dan is de linkerkant het meest stormbestendig, , zo werd ons bij aflevering van de Kyte door HK verteld ( ik had die vraag namelijk gesteld)
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte en een flinke storm
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2023, 03:36:26 pm »

Het maakt ook uit hoe de Kyte positioneert t.o.vl de windrichting. Als we de punt van de geenstoksluifel als voorkant nemen, dan is de linkerkant het meest stormbestendig, , zo werd ons bij aflevering van de Kyte door HK verteld ( ik had die vraag namelijk gesteld)
Ok, welke kant kijk je dan op, richting de tent/dissel. Zou verwachten dat de wagenkant meer wind kan hebben dan de kant van de voortent van 230 breed met heel veel doek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal