Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Wat onder kuipgrondzeil??  (gelezen 5311 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Wat onder kuipgrondzeil??
« Reactie #30 Gepost op: april 12, 2018, 02:03:16 pm »





Het gebruik van worteldoek versus dicht zeil is een herhaaldelijk terugkerend onderwerp waarbij ik denk dat er niet een voor alle omstandigheden optimale oplossing bestaat. Dus ook worteldoek is niet optimaal voor alle omstandigheden net zo min als schilderzeil dit is. Gelukkig kamperen wij allen verschillend en ook op verschillende locaties en hieraan gekoppeld ook verschillende weersomstandigheden en grondcondities. Hieronder onze ervaringen met verschillende soorten zeil:


Wij kamperen ondertussen ruim 25 jaar ongeveer 5 weken per jaar, met diverse soorten zeil onder de tent op verschillende maar wel hoofdzakelijk mooi en warm weer locaties.


- Het meeste hebben wij gekampeerd met een op maat geknipt polyethyleen-zeil (bouwzeil) onder de tent. Voor het plaatsbepalen is het handig dat het zeil precies laat zien hoe groot de tent is, en omdat dit zeil redelijk dik is geeft ook ook enige bescherming tegen schade door scherpe delen. Wij halen voor het opzetten wel altijd de ergste stenen weg. Na de vakantie reinigen wij dit zeil en hiermee gaat het jaren mee. Wij hebben nog nooit een op maat geknipt grondzeil vervangen! Let op er zijn verschillende kwaliteiten, een typisch zeiltje bij de action vandaan is duidelijk dunner dan die van een bouwgroothandel.


- Schilderszeil is erg dun, bied vrijwel geen bescherming tegen scherpe delen maar bied wel (bij afwezigheid van scherpe delen) bescherming tegen vuil en vocht vanuit de bodem. Wij gebruiken al jaren iets zwaarder 'schilders'zeil voor onder de bijzettenten. Dit zeil gaat bij ons ook jaren mee en voldoet goed. Wij knippen dit zeil op maat (iets kleiner dan footprint tent) waardoor er moeilijk water tussenkomt. De enkele keer dat er wat water tussen was gelopen leverde dit bij ons geen stank op en was ook op geen andere manier problematisch.


- Sinds een jaar hebben wij een vouwwagen en gebruiken onder de 680 grams zware vastkuip een extra ook 680 grams zware en op maat geknipt beschermzeil. Dit geeft een perfecte mechanische bescherming (wij zitten gewoon met stoelen in de tent, ook op rotsige bodem, zonder dat dit enige schade opleverd) en het tentzeil blijft ook heerlijk schoon. Heel prettig is dat tijdens opzetten dit zware zeil ook niet weg waait. Op onze laatste camping vorig jaar zat er wat klei aan de onderkant van dit zeil, dit bleek door de stevigheid van het doek samen met de gladheid van de oppervlakte eenvoudig met een vochtige doek te verwijderen.


- Met worteldoek hebben wij ervaring op een belopen ruimte. De mechanische bescherming is beperkt, het gewicht is typisch 100 gram/m2 en dit is nog lichter dan PE bouwzeil. Worteldoek onder een dichte vastkuip voorkomt niet dat gras doodgaat, dit is niet eenvoudig met een dunne extra tussenlaag te voorkomen! Dit spul werkt naar onze ervaring prima in zuid europa met droge (zand)grond. Vocht van bijvoorbeeld een enkele regenbui verdwijnt er prima doorheen en droge grond stuift niet. Als je dit materiaal onder de tent uit laat steken en dit deel ook schoon houd (dus niet belopen en opgewaaid vuil regelmatig verwijderen) kan het opspatten van grond op de tent voorkomen. Ik kan mij niet herinneren ooit veel last van opspattende vuil op de tentwanden te hebben gehad, mogelijk heeft dit iets met onze keuze voor kampeerbestemming te maken. De enkele keer dat er iets tegen de wand van de tent opspatte was dit op een camping met een rotsige klei/zand achtige grond zonder gras. Voor ons was de oplossing om te wachten tot het droog was, waarna moeiteloos met een zachte borstel de spatten weg te vegen waren.
Bij drassige grondcondities waar vies vocht (bagger, vocht van rottend gras etc.) door het worteldoek naar boven komt kies ik liever dicht beschermzeil. Ik accepteer hiermee dat, in naar mijn ervaring uitzonderlijke gevallen, er soms iets regenwater tussen de twee zeilen kan blijven staan. Ik heb dit regenwater bij het opslaan van de tent aan het eind van onze kampeerperiode's van maximaal enkele weken nooit als erg vies ervaren (als zou ik het niet gaan drinken;-)); geen stank en op het oog ook helder en schoon. Naar mijn ervaring komt bij het afbreken van een tent die een paar weken op gras heeft gestaan de vieze lucht pas naar buiten na het verwijderen van de onderste dichte laag zeil. Alleen met een dichte beschermlaag houd je het stinkende vocht weg van de tentkuip.


Ik denk dat een goede grondzeiltype keuze alleen met inachtneming van de kampeeromstandigheden en persoonlijke wensen gemaakt kan worden. Hierbij is de toch wel opvallend vaak aangeprezen worteldoek wat mij betreft slechts een van de te overwegen opties. 

Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat onder kuipgrondzeil??
« Reactie #31 Gepost op: april 12, 2018, 08:43:48 pm »

Dit idd, hoe maken de gebruikers van worteldoek het weer schoon? want het is ook nog eens niet glad... Lijkt me bijna lastiger dan je kuipzeil schoonmaken.

Schoonmaken? Gewoon opvouwen en in de opbergtas (een wat steviger plastic tas waar het gevouwen doek vrij makkelijk in past). Het zeil heeft een onder- en bovenkant. Vuil valt er vanzelf vanaf. Na de vakantie goed laten drogen, evt randjes bijwerken en opbergen voor de winter.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Wat onder kuipgrondzeil??
« Reactie #32 Gepost op: mei 08, 2018, 12:15:38 am »

Goed uitgebreid verhaal JanJD!

Wij staan nu op een prachtige volle grasmat en ons losse kuipzeil ligt eigenlijk gewoon op het gras. Verwacht geen problemen met vuil of beschadigingen.

Maar op een rotsachtige bodem en stoelen erop zou het idd een ding kunnen zijn, beschadigingen. Hmm, ga ik eens over denken... We hebben er trouwens wel tenttapijt op.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Wat onder kuipgrondzeil??
« Reactie #33 Gepost op: mei 08, 2018, 10:58:52 am »

Vorige week 8 nachten gestaan in de Noord-Vogezen. We hadden alleen het tenttapijt Safarica Safaritex liggen en dat is heel goed bevallen. Bij kou lekker aan de voeten en het grootste voordeel het gras was nog groen eronder (anders dan onder de zijtent waar een bouwzeil onder lag, daar werd het al geel)

We gaan dit in de grote vakantie ook gebruiken, de kuip alleen als het echt koud is en/of wanneer er een heleboel regen wordt voorspeld (maar dan verkassen we waarschijnlijk naar een drogere regio).
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal