Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Dakkoffer op de auto of op de klapper  (gelezen 4509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrlounge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 43
Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Gepost op: juli 24, 2017, 11:21:25 am »

Normaal doe ik mn dakkoffer op mn dak,  maar ik wil m dit jaar eens op mn roadmaster family zetten. Ik denk dat dit prettiger en zuiniger rijdt. Iemand ervaring? Het is overigens een daktas en geen koffer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2017, 11:46:59 am »

Een dakkoffer/zak is een vrij pittige ingreep in de stabiliteit van de auto, speciaal als het een hoger model betreft. Veel auto's hebben 'ergens' in de handleiding een opmerking dat je met een daklast een beperkte snelheid mag rijden.

Ook het laden is niet erg handig: boven je macht. Als het laad-logistiekelijk gezien past, dat je de dakkoffer pas gaat vullen na het inklappen en al leegt voor het uitklapen, dan zou ik de dakkoffer op de kar zetten. Maar mijn eerste zoektocht zou zijn om minder bagage mee te nemen en die samen met de dakkoffer thuis te laten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.361
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2017, 02:12:24 pm »

ik heb een daktas op de vouwwagen, gaat prima.

Nadeel vind ik wel dat de wagen erg hoog wordt. dus als je in je achteruitkijkspieg steeds tegen die tas aanzit te kijken. (Een Roadmaster is wat lager dan mijn Teun TTT4). Maar ach... je hebt je buitenspiegels nog.
 
wat luchtweerstand betreft zal het zeker heel wat schelen!

Gelogd
Adventure Awaits

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2017, 02:55:44 pm »

Wij hebben een Handiholdall-daktas op het imperiaal van de vouwwagen bevestigd. Als we ergens op de camping arriveren, draaien we de 4 bouten  los, waarmee de poten v.h. imperiaal in de kokers vaststaan. Optillen met 2 personen, en  wegzetten. Na uitklappen van de klapper, halen we imperiaal-daktas leeg. Dat werkt voor ons het snelst.
Gelogd

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2017, 03:43:10 pm »

Ha, wij hebben een dakkoffer op de auto en 2 daktassen op onze camplet. Ideaal. Bij de camplet valt hoogte reuze mee en je kan ze laten zitten bij het uitklappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2017, 04:06:08 pm »

Als je een vol geladen Family S hebt, dan kom je al vrij snel aan de max van 750kg. Tel daar dakdragers, een dakkoffer en inhoud daarbij optelt denk ik dat je echt makkelijk over de 750kg gaat.

Voor de verdeling van het gewicht is het soms beter om het trekkende voertuig wat extra gewicht mee te geven.

Wij mogen en kunnen makkelijk 1.300kg trekken. Toch heb ik de dakkoffer op mijn auto. Qua verbruik scheelt het niet heel erg veel trouwens.

Als laatste, met een dakkoffer op je vouwwagen kan je minder snel uitklappen.
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2017, 04:20:50 pm »

Wij hadden die ook altijd op de auto scheelt weer een imperiaal en meerdere handelingen om open te zetten.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Pollotti

  • Gast
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2017, 04:28:58 pm »

Wij nemen steeds minder mee, allereerst minder kinderen dus sowieso minder spullen. Maar ook zelf minder, alhoewel dat best lastig is. In ieder geval geen dakkoffer meer en alle bagage in de auto. Kampeerspullen en vaste zaken (badminton etc) liggen in de wagen. Voelt fijner en veiliger om minder zwaar beladen te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

mrlounge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 43
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2017, 08:11:48 pm »

Bedankt voor de reacties,  ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik nu ga doen. Aangezien ik de tassen met kleding in de dakkoffer doe is ie snel uitgepakt en ik kan m gewoon laten zitten bij het uitklappen. Qua aërodynamica lijkt t me ook beter op de vouwwagen dan de auto. Ben alleen beetje bang voor t max. gewicht van de roadmaster en qua verdeling is de koffer op t dak dan wellicht een betere optie. En het zicht wordt minder natuurlijk maar daar is mee te leven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gelogd

mcnilis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: trigano chantilly GL
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2017, 10:36:20 pm »

Wij hebben al een aantal onze dakkoffer altijd op de VW. Ik vind het heerlijk. Hierin hebben we altijd een aantal grote onhandige dingen zitten zoals stoelen, een campingbedje en een aantal lichte dingen zoals slaapzakken en kussens. Ik heb zelf het idee dat zeker als er wat wind staat dit net even prettiger is dan wanneer hij op de auto zelf zit.
Gelogd

Zandbats

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 56
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2017, 11:23:45 pm »

Wij hebben hem weer op de vouwwagen zitten. Maar onze Family S heeft ook een zwaardere as met honderd kilo extra laadvermogen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2017, 08:46:51 am »

Op de auto...
Scheelt een imperiaal, en je hoeft er met opzetten niet ook nog eend rekening mee te houden.

Aan de Middellandse zee, waar we het langst waren hebben we het koffer eraf gedaan ivm de sup (soort surfplank) die op het dak moet kunnen en ivm de poortjes voor de parkings van 2m hoog waar ik anders niet door kan. Op de twee andere campings, korter verblijf, liet ik het koffer er gewoon op, met nog een hoop spullen erin. Als het op de VW stond had dat niet gegaan en was opbouw of afbreken nog meer werk .



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2017, 09:05:02 am door metalpe »
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2017, 05:32:46 pm »

Weeg je volgepakte Roadmaster maar eens. Waarschijnlijk heb je sowieso geen marge of gewicht over.
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2017, 05:38:03 pm »

Gewoon op de auto meenemen. Is volgens mij voor het rijcomfort ook beter. Anders krijg je toch een topzware aanhanger. Een aanhanger waar geen stuur aan zit. Aan een auto wel... Het brandstofverbruik met of zonder dakkoffer moet je niet teveel op letten. Scheelt echt geen tientjes op een reis van 2500 kilometer.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Dakkoffer op de auto of op de klapper
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2017, 07:23:49 pm »

Zie hieronder mijn verbruik deze vakantie. Gemiddeld 7l/100km (voor de Nederlanders: 1 op 14).
Valt reuze mee.
Dit verbruik bestaat uit: heen en terug met dakkoffer en vouwwagen erachter (115km/u autostrade, ook 300km binnendoor door de bergen binnendoor (uiteraard daar geen 115)).
Er zitten ook een paar honderd km zonder VW en zonder koffer bij en ong 150 met koffer, zonder VW, maar 2/3  van de afstand is dus met VW en met dakkoffer.

 Vind ik echt niet overdreven.
Andere jaren reed ik zonder vouwwagen met dakkoffer tegen 140 naar daar en dan verbruikte ik meer 😎


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal