Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: stekkerleed  (gelezen 23350 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
stekkerleed
« Gepost op: februari 03, 2012, 11:22:58 pm »

Hallo allemaal,
Onze auto is vanwege de verwachting nooit veel meer dan een fietsendrager of hooguit een 'huurbakkie' te zullen gebruiken destijds voorzien van een 7 polige contactdoos. Nou gaat mijn auto de komende week voor een beurt en dan mag de garage er met het oog op de klapper gelijk een volbedrade 13-polige contactdoos onder hangen.

Onze aan te schaffen klapper heeft standaard een 13 polige Jaeger stekker. Dat betekent dat er voor mij twee mogelijkheden zijn.

1. Ik laat de garage er een 13-polige Jaeger aansluiting onder zetten, zodat ik de klapper er zonder verloopkabel aan kan koppelen en koop ooit nog eens een verloopstekker/snoer van 7-pool naar 13-pool jaeger voor de spaarzame keren dat de fietsendrager of de boedelbak erachter moet.
2. Ik laat de garage er een 7/13-polige multicon west onder zetten en vraag de leverancier van de klapper om de jaeger eraf te knippen en er een Multcon west op te zetten zodat ik zonder verloopkabel de fietsendrager of het bakkie er aan kan hangen.

Ik lees evenveel beweringen dat jaeger beter zou zijn dan multicon west als omgekeerd. En de argumenten hebben dan te maken met  vervuiling/oxidatie, (electronische) schade bij losbreken van de aanhanger, storingen.

Dus vraag ik me af: wat is in mijn geval de beste/slimste keus?
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2012, 12:41:01 am door Frankie »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: stekkerleed
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2012, 06:38:35 am »

Heb je wel een 13 polige aansluiting nodig? Onze Jametic was nieuw uitgerust met een 13 polige Multicon west. (schijnt de meeste voorkomende). Die past gewoon op de standaard 7 polige aansluiting van onze auto. Meer hebben wij ook niet nodig omdat we geen constant stroom of een achteruitrijlicht gebruiken op de vw. Maak voor jezelf duidelijk of je wel beslist die 13 polen nodig hebt en bekijk wat de meest voorkomende aansluiting is. Kan de ANWB je vast meer over vertellen. Heb daar wel eens artikelen over gelezen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Angel

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2012, 09:44:14 am »

Inderdaad even goed overwegen of je het echt noodzakelijk vind. Wij hebben ook een vw met een 13-polige aansluiting en op de auto een 7-polige. Werkt allemaal perfect alleen geen constante stroom, maar de koelkast bijvoorbeeld hebben wij achterin de auto staan waar een 12-volts aansluiting zit, waarop wij de koelkast eventueel zouden kunnen aansluiten, maar dat doen we eigenlijk nooit.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: stekkerleed
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2012, 10:31:55 am »

Inderdaad even goed overwegen of je het echt noodzakelijk vind. Wij hebben ook een vw met een 13-polige aansluiting en op de auto een 7-polige. Werkt allemaal perfect alleen geen constante stroom
Tjonge... dank voor de antwoorden. Ik heb me in de luren laten leggen door de veronderstelde noodzaak van achteruitrijlichten, maar die blijken helemaal niet verplicht... Ik ben dus met een verloopstekker van nog geen 15,- in één keer helemaal klaar.  :>

Gelogd

Angel

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2012, 10:38:24 am »

Verlooostekker hebben wij er ook niet tussen zitten.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: stekkerleed
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2012, 10:46:57 am »

Verlooostekker hebben wij er ook niet tussen zitten.
Dat zal dan zijn omdat er een multicon west aan de klapper zit, maar een 13p Jaeger past niet in een 7p contact. Dus als ik geen verloop wil gebruiken zal ik vlgns mij aan de klapper alsnog een 13p multicon west moeten laten zetten.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: stekkerleed
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2012, 11:25:59 am »

Je kunt ook gewoon op de klapper een 7-polige stekker zetten, nog goedkoper  :)
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2012, 11:41:48 am »

Tjonge... dank voor de antwoorden. Ik heb me in de luren laten leggen door de veronderstelde noodzaak van achteruitrijlichten, maar die blijken helemaal niet verplicht... Ik ben dus met een verloopstekker van nog geen 15,- in één keer helemaal klaar.  :>

ik had op mijn renault 5 niet eens achteruit rij lichten , ik had er een engels achterlicht op gezet, dan zit hij er gewoon niet meer, en wat niet is hoeft het niet te doen.
dat geld jammer genoeg niet voor mistachterlichten.die zijn verplicht .
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2012, 12:55:12 pm »

Als je niet zelf aan de slag wilt gaan om te bedraden, maar dit via een garage wilt doen, let wel dat het al gauw in de papieren kan gaan lopen. Een orginele trekhaakstekkerdooskabelboom (leuk scrabbel woord  :>) kost al gouw tussen de ?70,- en ?120,- (afhankelijk of je zaken als parkeer sensoren hebt etc) en voor een uurtje werkt komt er dan gauw zo'n zelfde bedrag bij. Heb je en wat oudere auto en ben je een klein beetje handig is het goed zelf te doen; meestal een paar panelen in de kofferbak losmaken (rond de doorvoer naar de trekhaak en bij beide achterlichten) en dan met 0.75 mm dradd bedraden (stukje buiten de auto door een mantel halen en klaar. Wel een tip gebruik goede AMP conectors of zelfs solderen is nog beter, alle andere methoden zijn nogal storing gevoelig

Als je toch besluit om een 13 polige westcon stekkerdoos te gaan of laten plaatsen (heeft niet mijn persoonlijke voorkeur) let dan wel op dat je 7 polige stekker (buiten mantel) van je vw niet van metaal (bv aluminium) is gemaakt. De metalen buitenkant maakt kortsluiting met de koper strip contacten van de westcom stekkerdoos, je zou dan een 7 polige kunstof stekker aan je vw te maken.

Veel succes met sleutelen
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: stekkerleed
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2012, 01:21:34 pm »

Zelf "een draadje trekken" kon vroeger wel. Nu met alle electronica lijkt het me niet verstandig. Het gevaar bestaat dat alles in de war wordt gestuurd, oa. parkeersensoren, defect lamp signalering etc. Een kabelboom die rechtstreeks op jouw model auto aangesloten kan worden, gaat echt in de papieren lopen. Heb je nergens een 13- polige aansluiting voor nodig, gewoon een 7-polige aansluiting aan de klapper monteren.
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 438
  • Merk: kampeermiddel : (G) roadmaster
Re: stekkerleed
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2012, 01:33:40 pm »

ik had op mijn renault 5 niet eens achteruit rij lichten , ik had er een engels achterlicht op gezet, dan zit hij er gewoon niet meer, en wat niet is hoeft het niet te doen.
dat geld jammer genoeg niet voor mistachterlichten.die zijn verplicht .
als de trekkende auto geen mistachterlichten heeft hoeft de vouwwagen ze ook niet te hebben.... :#
had ik met mijn oude auto ook niet, zodoende
is de enige reden om geen mistlicht op de vouwwagen te hebben.



Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 605
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: stekkerleed
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2012, 01:54:12 pm »

Als je toch al van plan was een 13-polige stekker op de auto te laten monteren, zou ik dat zeker doen. Onze auto heeft (net als onze vouwwagen) een 13 polige jaeger aansluiting die zonder enige storing functioneert. En dat kan ik van de vorige 7-polige stopcontacten niet zeggen. De ene ellende met slechte contacten na de andere. Daarom zou ik zeker niet voor een multicon-west kiezen. Een verloopstekker naar 7 polig kost weinig en doordat je die er met ee bajonetsluiting in draait heb je een goed contact. Voordeel van 13 polig is dat alles op je kar prima werkt (inclusief mistlicht en achteruitrijlampen), en je gewoon je constante stroom hebt voor een koelkast, etc. Bij 7-polig kom je daarvoor aansluitpunten tekort.

Als je een auto hebt van recente datum met een canbussysteem, dan zou ik er zeker zelf niet mee aan de gang gaan, die systemen zijn ontzettend storingsgevoelig en voor je het weet heb je de gekste klachten.

Gelogd

mars

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2012, 02:53:43 pm »

Wij hebben al jaren een MuticonWest stekker/contrastekker, zonder enige problemen. Belangrijk is dat je bij monteren een gaatje boort in de contrastekker(aan de auto). Evt. vocht/water loopt dan weg.
En ik smeer de aansluitingen, achter in de doos, in met vaseline. Nooit problemen.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2012, 03:59:03 pm »

de keuze is al met al nogal persoonsgebonden (lees trekkend voertuig gebonden)
heb zelf net een nieuwe auto uitgezocht, en daar wil ik wel een 13-polige jaeger onder hebben, dat is de standaard voor nagenoeg alle nieuwe aanhanger/caravna merken

maar als er al 7-polig onder zit, dan zou ik het n mooi zo laten.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: stekkerleed
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2012, 04:38:52 pm »

de keuze is al met al nogal persoonsgebonden (lees trekkend voertuig gebonden)
heb zelf net een nieuwe auto uitgezocht, en daar wil ik wel een 13-polige jaeger onder hebben, dat is de standaard voor nagenoeg alle nieuwe aanhanger/caravna merken

maar als er al 7-polig onder zit, dan zou ik het n mooi zo laten.

Ja, dat is eigenlijk ook de reden dat ik denk dat ik er wellicht toch het beste aan doe om het voorlopig maar even met een verloopplug Jaeger-naar-7p te doen. Ik kan de Jaeger wel van m'n nieuwe klapper af laten knippen en d'r een 7-p of een 13-p multicon op laten zetten, maar als er op enig moment een nieuwe auto komt waar weer een trekhaak achter moet, dan zal dat ongetwijfeld een 13p worden en als ik daar tegen die tijd dan een Jaeger voor kies, hoef ik nu niks met de klapper te (laten) doen.

En v.w.b. de gedane suggesties van zelf doen: technisch gesproken ben ik wel in staat om zo'n klusje zelf te doen, maar ik vind m'n eigen vak leuker, dus verdien ik daar liever het geld mee om dit soort werk dan (meestal in veel kortere tijd) door een ander te laten doen.  :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal