Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Binnenbanden Jamet  (gelezen 3839 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GlobetrotterXXL

  • Gast
Binnenbanden Jamet
« Gepost op: juli 02, 2013, 10:37:13 pm »

Hoi klappers!

Ik heb, in voorbereiding van onze rit naar de midi Pyrenees de bandjes van onze jamet Louisiana (1996 - nieuwe tweedehandse) binnengebracht voor een bandenwissel. Volgens mijn berekening waren de geplaatste banden nog de originele dus dat werd hoog tijd. De banden centrale heeft me vandaag echter gebeld om te zeggen dat ook de binnenband vervangen zal worden. Aangezien ik hier echt niks van weet verschoot ik er wel van dat deze banden ook een binnenband hebben. Dus mijn vraag is of dit klopt en zo ja, of dit bepaalde voor- of nadelen heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen euro besparen op veiligheid, maar is dit uberhaupt veiliger dan een tubeless band en bestaat dit voor dergelijke VW? Volgens de banden centrale zijn de banden die ze zouden plaatsen echter welk gemaakt voor hoge snelheid (130km/u), maar is ook een binnenband hiervoor gemaakt(wrijving, warmte,...)? Wat zijn jullie ervaringen? Van het internet word ik niet veel wijzer...
Groetjes,

Bart


Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 868
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2013, 10:39:49 pm »

Volgens mij onzin, proberen ze onnodige euro's uit je zak te kloppen.

De  huidige banden hebben geen binnenband.

Andere bandenboer zoeken dus.

Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2013, 10:47:37 pm »

De banden van onze Dakota zijn ook zonder binnenband.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

rockhound

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2013, 10:48:22 pm »

voorgaand antwoord lijkt mij duidelijk andere banden boer zoeken
Gelogd

JOtto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Scout Pivo
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2013, 10:49:04 pm »

Wel of geen binnen band heeft volgens mij te maken met de velg en niet met de band op zich.

Onder mijn vorige Scout heb ik destijds ook met binnenband laten monteren omdat deze velgen niet voorzien waren van een verhoging aan de binnenzijde van de band, hierdoor kan bij te lage bandenspanning de band naar binnen schiet en ben je in een keer alle lucht uit de band kwijt, is mij een keer overkomen tijdens het aankoppelen van de vouwwagen, sindsdien met binnenband.

Dus hoeft geen onzin te zijn!
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2013, 11:24:51 pm door JOtto »
Gelogd
Jan-Otto

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2013, 10:58:19 pm »

Hoi,

Dank voor de snelle reacties. Meerkost is inderdaad stom geld, zou totaal 30 euro extra kosten. Maar levert het extra gevaar op of is dit gewoon OK. Ik las ook ergens dat bij reparatie van dergelijke banden wel binnenbanden worden gestoken. De gegevens van de buitenband heb ik ook genoteerd dus ik kan het wel checken of deze effectief werd vervangen...
Cheers,

Bart

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 868
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2013, 11:00:27 pm »

Onze Alpenkreuzer uit 1986 had al tubeless banden.
Kan me haast niet voorstellen dat er nog aanhangers e.d. zijn die geen tubeless banden hebben.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Bosje

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2013, 11:27:07 pm »

Ligt vooral aan de combi van buitenband en velg, even als second opinion een andere bandenboer bellen.
Verder kan het voor veiligheid geen kwaad, met of zonder binnenband, als je maar geen binnenband in een tubeless stopt.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2013, 06:29:56 am »

Wellicht is er toch iets aan de hand met de velgen. Banden die langzaam leegliepen in het verleden bijv. En zijn er daarom binnen banden gemonteerd. Zijn het echt de originele banden nog die destijds werden gemonteerd door Jamet? En niet een of ander goedkoop product wat later is gemonteerd? In 15 jaar kan er veel gebeuren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

jadatis

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2013, 09:33:48 am »

Ik heb in verleden ook wel eens binnenband in een tubeless buitenband gehad , was iets met lekken bij de velg dacht ik.
Dus zelfs in een tubeless wordt het gedaan.
Maar op de oude banden staat mogelijk dat ze met binnenband moeten  SL dacht ik voor Slauch oid.
Dus ook de band kan voor binnenband bedoeld zijn , net als de velg.
De velg kan niet zo goed luchtdicht zijn gemaakt waardoor binnenband nodig is om niet via de velg te gaan lekken.
De hobbeltjes die genoemd worden om de buitenband niet naar binnen te laten schieten worden humps genoemd en tegenwoordig zitten er meestal voor beide wangen een hump dus 2 totaal.
Maar ook zonder humps blijft de band op de velg, als de druk maar niet te laag is.

In de 1970 er jaren eens een artikel gelezen in "de jonge onderzoeker" over een Canadees voertuig voor over de net ontdooide plantenmodder te rijden  ( was een naam voor maar ben ik vergeten).
Deze had een speciale constructie van de velg om de band met 0,8 bar gevuld op de velg te houden.
Mijn vermoeden is dat dat die humps waren , die klaarblijkelijk toen nog geen gemeengoed waren.
Er werd nog lange tijd beweerd dat het niet lager mogen gaan voor een gewone autoband van 1,5 bar was om dat van de velg loskomen te voorkomen.
Heb ook in ander forum gelezen , dat tubeless banden een speciale rubber binnenlaag hebben , die beter luchtdicht maakt.

Dus als er nu een binnenband in zit en de bandenman ( of vrouw) zegt dat er weer een nodig is , zou ik daar op vertrouwen.
Dingen als stikstof vulling hoef je niet van hem of haar aan te nemen , als dat gratis is doen, anders lekker laten.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2013, 10:57:12 am »

Voor velgen tot 12 inch bestaat er nog steeds de optie om een binnenband/buitenband combinatie te krijgen.
Voor m'n heineman aanhangertje (zie bijgevoegde foto) kan het zelfs niet ander omdat door de constructie van de 10 inch velgen tubeless niet mogelijk is. Heb er 2 jaar geleden nog nieuwe op laten leggen van vredestein met een snelheid catagorie van 130 km/h.
Onder onze trigano liggen wel tubeless, zijn rond de zelfde tijd ook nieuwe onder gekomen via de dealer waar we onze (tweedehandse) klapper hebben gekocht.
Dus het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je meteen wordt getild door je banden boer. Een vergelijk met de alpenkruizer
 loopt ook spaak omdat deze standaard grotere velgen had (de zelfde als de trabant).
Vertrouw je het als nog niet dan ga je toch ook nog langs een andere bandenboer.
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: Binnenbanden Jamet
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2013, 02:21:17 pm »

Heb intussen navraag gedaan bij de banden boer. De binnen band is enkel nodig omdat de velg ansich niet luchtdicht is dus hoger risico op leeglopen. De binnenband heeft als nadeel dat hij bij een nagel of dergelijke sneller leegloopt dan een radiaalband. Is nu een band op gemonteerd van king tire die zowel geschikt is voor het dragen van gewicht, maar ook voor snelheid...

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal