Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel  (gelezen 5481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

violaenpaul

  • Gast
Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Gepost op: juni 02, 2013, 09:44:32 pm »

Wij zitten te tobben over een fietsdrager op de dissel. Het gaat om de Fiamma XL A (voor 2 fietsen) met een maximaal draagvermogen van 35 KG. Volgens de winkel hoef je dit niet zo nauw te nemen en rijden er hele volksstammen mee rond met zwaardere fietsen. Onze fietsen wegen elk ca 20 KG (wat de meeste stadsfietsen wegen). Wij twijfelen of we zonder problemen het draagvermogen kunnen overschrijden. Wie heeft hier ervaring mee of kan ons hierover raden.

Paul
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2013, 10:54:35 pm »

Hallo,

Ik zou het rustig aan durven om het maximale draagvermogen iets te overschrijden. Je praat over 5 tot circa 8 kilo meer.
Deze marge zit er zeker wel in.
Gelogd

violaenpaul

  • Gast
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2013, 10:08:59 am »

Hallo,

Ik zou het rustig aan durven om het maximale draagvermogen iets te overschrijden. Je praat over 5 tot circa 8 kilo meer.
Deze marge zit er zeker wel in.

Dat gevoel heb ik zelf ook inderdaad. Mede omdat we de fietsen ook nog vast zouden willen maken met enkele spanbanden, waarvan een lange die om beide fietsen en de dissel heen gaat en het geheel dus ook vast sjort op de dissel. Maar we horen graag de ideeën en ervaringen van anderen vandaar deze vraag.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2013, 10:26:49 am »

Hoe simpel kan het zijn.

Koop een andere fietsendrager die w?l het gewenste draagvermogen heeft. Hoef je jezelf niet meer druk te maken of het wel of niet kan. De fabrikant geeft denk ik niet voor niets een maximaal draagvermogen af.
En een verkoper die met zulke argumenten komt om toch iets te verkopen zou ik op slag wantrouwen mbt zijn kennis van zaken.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.390
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2013, 11:22:33 am »

ik zou het niet durven!

IK heb die dragers wel eens bekeken en vind ze erg ielig als ik dat vergelijk met mijn Spinder bijvoorbeeld die kan ot 25kg per fiets aan dat is echt wel een veel degelijker constructie.

Let op dat er tijdens het rijden door het heen en weer bewegen toch best wat krachten op komen te staan. Beter kijken naar een degelijker oplossing! dan zit je toch ook een stuk meer ontspannen in de auto.  heb je een drager voor achterop de auto? monteer anders aleen zo'n (in jullie geval een korte denk ik) kogel op de wagen. zet je gewoon je twinny, spinder etc. achterop en heb je er op vakantie ook nog wat aan!
Gelogd
Adventure Awaits

violaenpaul

  • Gast
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2013, 12:05:13 pm »

Hoe simpel kan het zijn.

Koop een andere fietsendrager die w?l het gewenste draagvermogen heeft. Hoef je jezelf niet meer druk te maken of het wel of niet kan. De fabrikant geeft denk ik niet voor niets een maximaal draagvermogen af.
En een verkoper die met zulke argumenten komt om toch iets te verkopen zou ik op slag wantrouwen mbt zijn kennis van zaken.

Was het maar zo simpel, dat idee had ik namelijk eerst ook :) Ik heb de verkoper in eerste instantie gevraagd naar de Thule Sport Caravan. Een vergelijkbare fietsendrager, maar met een draagvermogen van 50 KG. De verkoper begon daarop te lachen en liet mij de folder van Thule zien waarin inderdaad staat dat hij een draagvermogen heeft van 50 KG.... maar de maximale belasting per rail is 19 KG! Hij vroeg zich af waarin die resterende 12 KG dan zouden moeten zitten. Bovendien vertelde hij dat ze met deze Thule fietsdrager regelmatig problemen hadden met gebroken onderdelen. Daarom adviseerde hij de Fiamma. En nee het ligt niet aan de prijs want die is voor beide dragers gelijk. Dus wie moet ik in dit geval geloven, de fabrikant die zegt 2 x 19 = 50 KG of de verkoper die spreekt uit praktijkervaring met klanten  :?
Gelogd

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk: kampeermiddel : Jametic Blue Style 2013
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2013, 03:53:41 pm »

Wij hebben deze:
http://www.dewitschijndel.nl/omni-bike-sport-caravan-fietsdrager/

Als de rail zelf een beperkende factor zou zijn, dan maak ik me daar niet zo'n zorgen over, immers als die doorbuigt wordt hij nog wel ondersteund door de dissel op 2 plaatsen (lijkt me overigens sterk dat dat gebeurt, ze voelen behoorlijk stevig aan, en de wielen staan vlakbij het bevestigingspunt op de drager).
Volgens mij is juist de arm die de fietsen overeind houdt hier een mogelijke risicofactor (als je remt), immers deze wordt slechts door een plastic hulpstuk aan beide kanten op zijn plaats gehouden (en die zou dan dus gedimensioneerd zijn op 50kg, dus geen probleem?).

Wij gebruiken de drager in combinatie met 1 extra rail (vooraan op de dissel), en zetten dan 1 gewone (stads)fiets (achteraan), 1 racefiets (midden) en 1 kinderfiets (vooraan) erop.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2013, 03:57:18 pm door hurenkam »
Gelogd

vdirk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Chantilly
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2013, 04:56:26 pm »

Ik zou persoonlijk ook liever voor de Thule-variant gaan. Toevallig wel wat ervaring met de Fiamma-versie en op zich een prima dragertje, maar niet geweldig stevig, zeker niet als je er zwaardere stadsfietsen op zet. Hij doet het prima met mountainbikes en dergelijke, maar voor wat meer stevigheid zou ik persoon liever voor de Thule gaan. Of inderdaad, voor een extra kogel waarop je je eigen fietsendrager zet (nadeel: kan de kogeldruk behoorlijk nadelig be?nvloeden, daar deze combinatie behoorlijk zwaar kan worden!)
Gelogd
To klap or not to klap, that is not a question!

violaenpaul

  • Gast
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2013, 09:39:32 pm »

De oplossing voor ons probleem bleek toch eenvoudiger dan ik dacht. Na nog wat intensief zoekwerk, vond mijn vrouw de Uebler DT1. Dit is een disseldrager voor 2 fietsen. Vergelijkbaar met de Fiamma en Thule, alleen veel steviger. Het draagvermogen van deze drager is 60 kilo, er kunnen zelfs (mocht je dat willen) 2 e-bikes op. Eigen gewicht is nog geen 5 kilo. Kortom, ideaal voor ons.

Iedereen bedankt voor alle tips en reacties.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Maximaal gewicht fietsdrager op dissel
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2013, 10:47:12 pm »

Ook bedankt voor de tip, ken nog iemand met hetzelfde probleem  :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal