Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Grondzeil  (gelezen 7515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Norton

  • Gast
Grondzeil
« Gepost op: juni 03, 2013, 12:52:07 pm »

Na vorig jaar de nieuwe bewoners van "onze" campingplek blij te hebben gemaakt met ons oude grondzeil ben ik opzoek naar iets nieuws. Graag wil ik eens weten hoe de mensen met ervaring dit doen (vorig jaar was onze 1e keer met de RM). Vroeger met de caravan gebruikte ik eerst dat goedkope plastic, dan een dekzeiltje waarvan ik de randen oprolde en dan het tenttapijt. Dit werkte vorig jaar ook prima, had toen wel 2 dekzeiltjes. Wil er nu graag 1 zeil gaan gebruiken, dacht zelf aan een stuk van 8 x 6. Is wel wat groot, maar kan met de overlengte wel een mooi kuipje maken. Wat gebruiken jullie, en heeft er iemand ervaring met een opblaasbaar grondzeil? Dit kan je volgens mij max in 5 x 3 krijgen (alleen voor in de voortent) Nu hebben wij 2 uitbouwen dus dan is dat weer te klein lijkt me.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Grondzeil
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2013, 08:27:14 pm »

Wij gebruiken de methode van Ad (Roadmaster Goirle)

Een (niet te dik) stuk landbouwplastic  van 6 x 6. Daar zet ik de wagen op. bouw de klapper volledig op.

Voor het afspannen rol ik de overgebleven stuken landbouwplastic op en werk deze weg onder de flappen.
Let even goed op dat je dit bij de uitbouwen de het plastic goed onder de tent wegwerkt anders loopt het regenwater via de hoeken er nog op.

Ik spreek uit ervaring.  :(  Zo creëer je een soort kuip.

Het bij geleverde grond zeil (dik PVC van 5 x 3) gaat  binnen op de flappen, deze zet ik vervolgens vast onder de poten van de voortent.
Daar overheen leggen zo?n rubberen tenttapijt en dan vakantie.

Wij hebben geen last van water of tocht in de tent.
Werkt voor ons perfect.  :J

Het landbouwplastic koop ik bij de Welkoop voor ongeveer ? 12,-
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Norton

  • Gast
Re: Grondzeil
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2013, 08:40:32 pm »

Als ik het dus goed begrijp uit uw reactie legt u de flappen van de tent tussen het plastic en het grondzeil. Zo blijven de flappen wel schoon, maar loopt het regenwater toch tussen de zeilen, of begrijp/lees ik het verkeerd? Heb vorig jaar het originele dikke grondzeil niet meegenomen, maar zelf een kuip gemaakt van een bouwzeil, dit werkte ook goed. Het was alleen een gedoe om bij het afbreken de flappen weer mooi schoon te krijgen.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Grondzeil
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2013, 08:50:35 pm »

Het landbouwplastic ligt op de grond en de overgebleven delen rol je op.
Je hebt dat een rolletje van 5 cm hoog.
Zodat het regen water onder het landbouwplastic door loopt.

En de flappen liggen idd tussen het plastic en het grondzeil.

Het zou kunnen dat er natuurlijk water/condens tussen de twee lagen komt. Water kruipt waar het niet gaan kan.

Werkte overigens niet bij onze buren die hadden 20 cm water in de voortent staan.  :(
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

verdo

  • Gast
Re: Grondzeil
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2013, 08:56:20 am »

Dag medeklappers,


Wij zijn voor het eerst met de RM en in totaal 7 personen gaan kamperen. Het was de eerste 12 dagen zulk mooi weer dat ik dacht dat de waterdichtheid niet getest zou worden.  :) Dat is later wel ingehaald.  :P Ik heb een stuk plastic van 6x6 onder de hele tent gehad, de flappen van de tent heb ik eronder gestopt, het grondzeil van de wagen lag daar weer overheen. Na 18 dagen lag er wel een (stinkende) plas water tussen de 2 zeilen. Het zou kunnen dat er in de hoeken bij de tent wat regenwater naar binnen gelopen is.

Mijn vraag is of het ook condens zou kunnen zijn? Als dat zo is, wat zou je daar dan tegen kunnen doen?  :?

Groet,

Arco
Gelogd

edwin1234

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 106
  • Merk: kampeermiddel : trigano olympe
Re: Grondzeil
« Reactie #5 Gepost op: augustus 08, 2013, 10:30:02 am »

Na vorig jaar de nieuwe bewoners van "onze" campingplek blij te hebben gemaakt met ons oude grondzeil ben ik opzoek naar iets nieuws. Graag wil ik eens weten hoe de mensen met ervaring dit doen (vorig jaar was onze 1e keer met de RM). Vroeger met de caravan gebruikte ik eerst dat goedkope plastic, dan een dekzeiltje waarvan ik de randen oprolde en dan het tenttapijt. Dit werkte vorig jaar ook prima, had toen wel 2 dekzeiltjes. Wil er nu graag 1 zeil gaan gebruiken, dacht zelf aan een stuk van 8 x 6. Is wel wat groot, maar kan met de overlengte wel een mooi kuipje maken. Wat gebruiken jullie, en heeft er iemand ervaring met een opblaasbaar grondzeil? Dit kan je volgens mij max in 5 x 3 krijgen (alleen voor in de voortent) Nu hebben wij 2 uitbouwen dus dan is dat weer te klein lijkt me.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Wij gebruiken voor in de voortent van onze chantilly zeil met opblaasbare rand met daarop dat zachte grond tapijt ,werkt perfect geen druppel water binnen gehad terwijl onze beide buren met de voeten in het water zaten na een hoosbui. :P
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: Grondzeil
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2013, 11:07:02 am »

Mijn vraag is of het ook condens zou kunnen zijn? Als dat zo is, wat zou je daar dan tegen kunnen doen?  :?

Dat lijkt me niet logisch. Waar zou dat dan vandaan moeten komen? Het lijkt mij dat er water op je onderzeil is gelopen of dat je onderzeil lek was.


Wij hadden dit jaar voor het eerst niks op de grond in de voortent. Gewoon gras. Is erg goed bevallen. Je ziet er niks op, je hoeft het niet aan te vegen. Lekker zacht aan je voeten. Als je water morst of een kleine lekkage hebt zakt het gewoon de grond in. Super! De inloop van gras in de wagentent viel ook erg mee.
Voorwaarde is natuurlijk wel een mooi grasveld en een droge grond.

Onder de wagentent hadden we ook niks op de grond. Dat was wat minder.  Aan de ene kant hebben we daar overtollige bagage en daar bleef het toch te vochtig. we hebben 1 tas weg moeten gooien waar schimmel op zat. Aan de andere kant zit een ondertentje en daarvan was de bodem ook moeilijk schoon te krijgen. Zeker onder het ondertentje moet dus toch iets liggen. De bagageruimte zouden we iets vaker open kunnen zetten zodat het vocht beter weg kan.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Grondzeil
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2013, 11:24:43 am »

Wij hebben voor de voortent van onze Trigano Oceane bij ESVO een kuipzeil van bizonyl op maat laten maken. Werkt super, rondom een omhoogstaande rand van bijna 10 cm. en geen kans op lekkage, de stokken van de voortent staan net buiten het grondzeil.
We konden alleen niet zo goed uit de voeten met het orginele systeem om het zeil op te spannen (was met korte 10 cm paaltjes, elastieken en haringen), we vonden het te ingewikkeld en soms net niet genoeg ruimte om goed op te spannen, zeker het stuk tegen de wagenbak aan. Daarom de bijgeleverde materialen vervangen door spijkerharingen en dat ging super. Zelfs bij de grootste hoosbui geen water in de voortent. Bij de trigano liggen trouwens de slikranden naar buiten en kun je ze vastprikken met een pinharing op de grond, zodat het regenwater wordt weg geleid van de tent. In het kuipzeil leggen we nog zo'n, rubber/jute tent tapijt, heerlijk zacht aan de voeten en je loopt minder zand/grans de wagen in. Aan het eind van de vakantie het tent tapijt gewoon uitkloppen en als het erg vies geworden is, even afspuiten met de tuinslang en laten drogen over de schutting.
Het kuipzeil laten we zo wie zo voor vertrek naar huis, omgekeerd even opdragen en vegen hem dan met een harde bezem zo goed mogelijk schoon. daarna opvouwen met de "vuile"  kant naar binnen.

Wat wij het grote voordeel van een los kuipzeil ten opzichte van een vast kuipzeil vinden, is dat je de onevenheden in je kampeerplek makkelijk opvangt, zonder dat de hele tent wordt scheef getrokken, hoe scheef, hobbeling of ongelijk je ook staat.

We hebben ook gekeken naar de grondzeilen met opblaasbare randen, maar voor onze voortent was er geen exacte maat te krijgen en opmaat laten maken ging ook niet, daarbij waren we bang dat met name de kant van de deur makkelijk lek zou kunnen gaan.

http://www.esvocampingshop.com/nl/caravanluifels-voortentluifels/caravanluifels/voortentkuip.html
Gelogd

Haricot

  • Gast
Re: Grondzeil
« Reactie #8 Gepost op: februari 28, 2014, 06:12:12 pm »

Wij hebben een heel groot stuk bouwzeil gekocht. Wij leggen dat neer voordat we de wagen plaatsen. Wagen staat er dan ook op. Randen oprollen en je hebt nooit water in de tent. Het originele zeil dat bij de roadmaster verkocht wordt gebruiken we dus niet eens.
Gelogd

jim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk: kampeermiddel : Gerjak Tago Settler
Re: Grondzeil
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2014, 12:28:59 pm »

Wij hebben voor de voortent van onze Trigano Oceane bij ESVO een kuipzeil van bizonyl op maat laten maken. Werkt super, rondom een omhoogstaande rand van bijna 10 cm. en geen kans op lekkage, de stokken van de voortent staan net buiten het grondzeil.
We konden alleen niet zo goed uit de voeten met het orginele systeem om het zeil op te spannen (was met korte 10 cm paaltjes, elastieken en haringen), we vonden het te ingewikkeld en soms net niet genoeg ruimte om goed op te spannen, zeker het stuk tegen de wagenbak aan. Daarom de bijgeleverde materialen vervangen door spijkerharingen en dat ging super. Zelfs bij de grootste hoosbui geen water in de voortent. Bij de trigano liggen trouwens de slikranden naar buiten en kun je ze vastprikken met een pinharing op de grond, zodat het regenwater wordt weg geleid van de tent. In het kuipzeil leggen we nog zo'n, rubber/jute tent tapijt, heerlijk zacht aan de voeten en je loopt minder zand/grans de wagen in. Aan het eind van de vakantie het tent tapijt gewoon uitkloppen en als het erg vies geworden is, even afspuiten met de tuinslang en laten drogen over de schutting.
Het kuipzeil laten we zo wie zo voor vertrek naar huis, omgekeerd even opdragen en vegen hem dan met een harde bezem zo goed mogelijk schoon. daarna opvouwen met de "vuile"  kant naar binnen.

Wat wij het grote voordeel van een los kuipzeil ten opzichte van een vast kuipzeil vinden, is dat je de onevenheden in je kampeerplek makkelijk opvangt, zonder dat de hele tent wordt scheef getrokken, hoe scheef, hobbeling of ongelijk je ook staat.

We hebben ook gekeken naar de grondzeilen met opblaasbare randen, maar voor onze voortent was er geen exacte maat te krijgen en opmaat laten maken ging ook niet, daarbij waren we bang dat met name de kant van de deur makkelijk lek zou kunnen gaan.

http://www.esvocampingshop.com/nl/caravanluifels-voortentluifels/caravanluifels/voortentkuip.html

Wij zitten er dus ook aan te denken om zo'n zeil aan te schaffen voor onze Tago Settler,de maten van de voortent zijn volgens de gebruiksaanwijzing 240x380,ik heb het nog niet daadwerkelijk op kunnen meten,maar de standaardmaat van zo'n zeil is dus 240x400.
Moet ik er één op maat laten maken of kan ik ook met die standaardmaat uit de voeten?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Grondzeil
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2014, 12:57:13 pm »

Het kuipgrondzeil van Esvo wordt standaard op maat gemaakt, dus je hoeft alleen de maten op te geven en eventuele andere bijzonderheden en ze sturen het grondzeil naar je op. Je kunt natuurlijk ook langs gaan en daar je wensen door spreken, maar wij zijn er via mail en telefoon goed uitgekomen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal