Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Materiaal deksel  (gelezen 6957 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Materiaal deksel
« Gepost op: oktober 04, 2011, 01:41:59 pm »

Beste medeklappers,

Ik heb hier ergens op het forum het al eens gelezen, maar ik kan het niet meer terugvinden  :( . Ik wil op het denksel van mijn AK select uit 1992 twee dwarsbalkjes vastbouten om fietsendragers op te bevestigen (die dwarsbalkjes heb ik zelf gelast, zien eruit als een soort autodakrails). Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met boren in het deksel, en wat voor materiaal dat dan is. Ik denk zelf dat het multiplex is, maar ben bang dat het wel eens voor een deel hol zou kunnen zijn (om gewicht te besparen). Is het mogelijk om een soort dragerconstructie op het deksel te bouten, en gaat het hout van de deksel daar niet stuk van??

Alvast bedankt!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Materiaal deksel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2011, 10:27:43 pm »

Nu zijn er wel verschillen in dekselplaten heb ik gemerkt maar dit is wat er bij mijn bagagewagen (leeggehaalde klapper) op zat

Ik heb ooit mijn dekselplaat vervangen omdat daar 'deuken / kuilen' in zaten

Ik dacht een massive plaat tegen te komen maar het bleek een honingraat plaat te zijn.
Je komt dat ook tegen bij oude boarddeuren in woonhuizen.
plaat hout van 2-3 mm dan een paar centimeter golfkarton en daarop weer een plaat.

Daar ku je dus niets aan vast  maken. Rondom zitten wel houten balken waar je iets op zou kunnen bvestigen, maar het lijkt me slimmer om het op het metalen deel vast te bouten.

Om erachter te komen of het zaakje hol is ga je gewoon kloppen, je hoort dan vanzelf de verschillen in dichtheid en waar de balken zitten.

succes
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Materiaal deksel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2011, 11:41:29 pm »

Beste medeklappers,

Ik heb hier ergens op het forum het al eens gelezen, maar ik kan het niet meer terugvinden  :( . Ik wil op het denksel van mijn AK select uit 1992 twee dwarsbalkjes vastbouten om fietsendragers op te bevestigen (die dwarsbalkjes heb ik zelf gelast, zien eruit als een soort autodakrails). Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met boren in het deksel, en wat voor materiaal dat dan is. Ik denk zelf dat het multiplex is, maar ben bang dat het wel eens voor een deel hol zou kunnen zijn (om gewicht te besparen). Is het mogelijk om een soort dragerconstructie op het deksel te bouten, en gaat het hout van de deksel daar niet stuk van??

Alvast bedankt!
Ik heb geen idee hoe dat bij de AK Select zit.
Vaak wordt bij kunststoffen zoals polyester (maar ook bij aluminium, of andere dunne platen) deksels een lichter "vulmateriaal" gebruikt op de plekken waar geen bevestigingen nodig zijn. Dit is b.v. schuimplaat maar ook holle PVC materialen komen voor of de al eerder genoemde honingraatplaat.
Op plaatsen waar schroeven komen te zitten wordt dan b.v. hout (multiplex, OSB) gebruikt. Deze materialen zijn dan opgesloten aan alle kanten in het polyester. Zo ontstaat een sterke, lichte en vormvaste constructie die "sandwich" wordt genoemd.
Als je door en door boort in het deksel is er misschien met slotbouten (of de duurdere look-a-likes zonder "slotje" en met een imbus uitsparing) en extra grote carrosserie-ringen een stevige bevestiging te maken. Dan is het aan de binnenkant redelijk glad zodat het daar geen tentdoek zal beschadigen.
Is er geen kans op beschadigen, dan zou ik de goedkopere zeskant bouten gebruiken.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2011, 11:43:52 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re:Materiaal deksel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2011, 02:43:31 pm »

Ah, dank jullie wel, ik denk dat dit wel behulpzaam is. Ik ga eerst denk ik kijken of het een honingraatplaat is met zo'n balkenzoeker voor houtskeletmuren (mijn vader woont in een houtskelethuis), hopen dat dat werkt. Anders boor ik gewoon een gat, en spuit daar pur-schuim in zodat ik in ieder geval bij het aandraaien van de bouten de handel niet verbuig. Ik zal ook aan de onderkant (die tegen de buitenkant van het deksel komt) en soort schoteltjes vast lassen om de krachten wat te verdelen, en dan inderdaad grote carrosserieringen aan de onderkant. Ik ga denk ik imbus bouten gebruiken, want het matras ligt er op en hobbels onder het matras van een stel bouten lijkt me niet echt comfortabel  :P .

Maar eerst eens even kijken wanneer er plek is in de buurtwerkplaats om te lassen. Als ik klaar ben zet ik foto's bij projecten (maar dat zal nog wel ff duren, ik ben nooit zo snel  ::) )
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Materiaal deksel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2011, 01:08:50 am »

Als ik klaar ben zet ik foto's bij projecten (maar dat zal nog wel ff duren, ik ben nooit zo snel  ::) )
Graag, succes met het project :J
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Materiaal deksel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2011, 09:55:27 pm »

Ah, dank jullie wel, ik denk dat dit wel behulpzaam is. Ik ga eerst denk ik kijken of het een honingraatplaat is met zo'n balkenzoeker voor houtskeletmuren (mijn vader woont in een houtskelethuis), hopen dat dat werkt. Anders boor ik gewoon een gat, en spuit daar pur-schuim in zodat ik in ieder geval bij het aandraaien van de bouten de handel niet verbuig. Ik zal ook aan de onderkant (die tegen de buitenkant van het deksel komt) en soort schoteltjes vast lassen om de krachten wat te verdelen, en dan inderdaad grote carrosserieringen aan de onderkant. Ik ga denk ik imbus bouten gebruiken, want het matras ligt er op en hobbels onder het matras van een stel bouten lijkt me niet echt comfortabel  :P .

Misschien al bekend:
Een normale inbusbout (of imbusbout) heeft een vrij hoge kop.
Er zijn extra platte inbusbouten met ongeveer dezelfde "kophoogte" als slotbouten, maar dan zonder het vierkante "slotje". Er worden verschillende namen voor gebruikt b.v. inbus flensbouten. Voor een slotbout dient een vierkant gaatje te worden gemaakt in het deksel ?f een rond gaatje boren waar het slotje invalt ?f ringen gebruiken waarin het slotje past. In de laatste twee gevallen is het nogal een probleem om de slotbout met de gladde kop, vast aan te draaien.
Bij de inbus flensbout is dat d.m.v. een inbussleutel geen probleem. Door het ontbreken van het slotje zijn dunnere ringen te gebruiken.
De inbus flensbouten zijn ook te gebruiken als in het fietsdragerframe draad is getapt (voor een blinde bevestiging) en er dus niet met moeren wordt gewerkt. Slotbouten zijn in dit geval niet te gebruiken.
Houd wel rekening mee dat PUR schuim enorm uitzet tijdens het uitharden! Een vroegere buurman van me wilde een keer de holle ruimtes van een polyester volgbootje opvullen met PUR schuim. Dan zou die nooit meer kunnen zinken was het idee. Toen het ging uitharden werd het hele bootje uit elkaar gedrukt doordat het schuim niet genoeg plek had om uit te zetten. Het bootje zat vol met scheuren en werd weggegooid. Het kon toen inderdaad niet meer zinken ::) ::)

Links een normale slotbout en rechts inbus flensbouten:


« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2011, 10:46:20 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Materiaal deksel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2011, 08:39:56 pm »

Voor een slotbout dient een vierkant gaatje te worden gemaakt in het deksel ?f een rond gaatje boren waar het slotje invalt ?f ringen gebruiken waarin het slotje past. In de laatste twee gevallen is het nogal een probleem om de slotbout met de gladde kop, vast aan te draaien.


Tuurlijk hoef je geen vierkant gaatje te boren, die trek je er echt wel in al je de moer aandraait, daardoor heeft ie ook meer grip.
Alleen als je een dikken staalplaat hebt dan even een vierkante vijl erdoor heen maar bij hout of dun metaalplaat is dat echt niet nodig.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Materiaal deksel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2011, 12:09:17 am »

Tuurlijk hoef je geen vierkant gaatje te boren, die trek je er echt wel in al je de moer aandraait, daardoor heeft ie ook meer grip.
Alleen als je een dikken staalplaat hebt dan even een vierkante vijl erdoor heen maar bij hout of dun metaalplaat is dat echt niet nodig.
Vierkant gaatje boren?  :?
Een vierkant gaatje maken is helemaal niet het probleem.
Afhankelijk van het materiaal kan het probleem zijn dat het slot van de slotbout juist niet meer wordt tegengehouden door het materiaal (b.v. polyester of dunne kunststof plaat). De slotbout kan gaan meedraaien en dan is het niet gemakkelijk om de moer nog goed vast te zetten dan wel is het moeilijk om een vastzittende moer weer los te krijgen, zou dat ooit eens nodig zijn.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Materiaal deksel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2011, 09:31:09 pm »

Vierkant gaatje boren, eigenlijk is het een mal 'kantelend beiteltje of frees' maar komt nauwelijk voor.
Vroeger in de meubelmakerij kwam het vaker voor.

Kijk maar eens naar deze link.

http://www.google.nl/url?q=http://home.planet.nl/~eynderho/vierkant.htm&sa=U&ei=nUaTTvfpNtCq-ga56LnjCg&ved=0CA8QFjAA&usg=AFQjCNE1PSwe4lDOggJtrLcYdPlVEMzXFA

Ik heb even niet gezocht naar een filmpje maar die zal er ook zeker zijn.

Maar erg praktisch zal het niet zijn om het te maken, al helemaal niet zo klein voor een slotbout.

Maar je hebt gelijk in kunststof en polyester is het beter om de slotbout er niet in te trekken met de moer.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2011, 09:36:31 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re:Materiaal deksel
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2011, 09:41:10 pm »

Ik heb toch maar besloten geen gaten te boren in het deksel om het fietsenrek vast te zetten. Ik heb daarentegen gebruik gemaakt van twee stalen buizen dwars onder de bestaande rails, en die met een ingekorte versie van de blokjes waarmee de rails vastzit op het deksel aan de rails vastgemaakt. Ik ben nu nog druk met het afwerken van de buizen , maar als ik klaar ben dan post ik foto's van het geheel.
Dan op naar de volgende klus: het matras vervangen, dus een hoes naaien en nieuw schuimrubber halen, en dan nog een van de stokken vervangen want die schuift niet meer in. Ik kan niet wachten tot volgend jaar om alles te testen en weer lekker te gaan kamperen!! :J
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal