Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kariba opzetten / afbreken  (gelezen 10148 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Kariba opzetten / afbreken
« Gepost op: augustus 15, 2013, 02:51:17 pm »

Hoera we hebben een Kariba game drive uit 2009 gekocht.  :>

Vorig weekend voor het eerst mee weg geweest. Al viel het opzetten en afbreken nog niet mee. Graag zouden we eens willen zien of lezen hoe anderen dit doen.
- opzetten
  - de 3 tentstokken blijven in de lucht zweven en gaan pas staan als de luifel wordt vastgezet. Hoe doen jullie dat met de punten van deze stokken, die prikken het grondzeil kapot.
  - We kregen de tent ook nog niet mooi opgezet, onder spanning. We hebben de volgorde gevolgd van de handleiding
 
- afbreken
  - ik heb het topic van de Livingstone gelezen over het afbreken. Alleen is het me nog niet duidelijk hoe ik dit kan vertalen naar de Kariba. Waar is een goede handleiding te vinden of een filmpje waar dit echt goed wordt uitgelegd. Ik zou het jammer vinden de tent te beschadigen.

Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok kariba
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2013, 04:08:30 pm »

Hallo,

Wat betreft de 3 tenstokken die blijven zweven is het niet helemaal duidelijk wat je bedoelt..
Als het terrein niet helemaal vlak is, dan wordt het ook moeilijker om m netjes af te spannen. Het help als je de dissel  naar de 'hoge' kant laat wijzen is mijn ervaring. Voor wat betreft het afspannen is het belangrijk dat je naar de naden in het doek kijkt. De scheerlijnen moeten in dezelfde lijn staan als de stiknaden waar ze aan bevestigd zijn. Daarnaast ritsen wij het grondzeil er in, voor we de scheerlijnen afspannen. Span je eerst af, dan merk je dat de tent vaak niet mooi aansluit bij het klitteband van ondertent/bak. Gebruiken we geen grondzeil, dan slaan we wat haringen in de 'muur' en daarna spannen we af.

Qua afbreken is de volgorde omgekeerd aan opzetten. De handleiding die je hier kunt vinden wijst voor zich. Wij laten wel de voorkant erin.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2013, 07:20:17 pm door NOOBrainer »
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2013, 06:20:47 pm »

Voor onder je tentstokken deze
www.campshop.nl/shop/tentenenluifels/tentonderdelen/tentstokonderdelen/?id=5762&page=5&view=5
of gewone tentstokvoetjes die overall te koop zijn
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2013, 11:24:21 pm »

Voor onder je tentstokken deze
www.campshop.nl/shop/tentenenluifels/tentonderdelen/tentstokonderdelen/?id=5762&page=5&view=5
of gewone tentstokvoetjes die overall te koop zijn

Super zoiets zocht ik!
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2013, 11:31:57 pm »

...... De handleiding die je hier kunt vinden wijst voor zich. Wij laten wel de voorkant erin.

Wij snappen juist de handleiding niet helemaal  ::)
Bij het inklappen en je doet verder niks dan hangt er veel doek naast de kar. We missen een mooie vouwinstructie om het geheel netjes op te bergen.


Bij het opbouwen lijkt het logisch om net als bij een de Waard (na het uitklappen) meteen de luifel op spanning te zettenen daarna de rest van de scheerlijnen. Daarna pas de hulpstokken ( waar plaats je die precies?)

We zijn op zoek naar een stap voor stap handleiding. We hebben alle filmpjes op youtube al bekeken die er zijn, alleen laten die het afspannen en opbergen niet zien.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2013, 11:45:18 pm door GuVer »
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2013, 09:19:59 am »

Sorry, ik kan je hier niet mee helpen...maar als dit type bouwjaar niet veel verschild van het bouwjaar nu...is het misschien een idee om een demo te vragen bij een vouwwagen handelaar.... Leuk zaterdag uitje...
Gelogd

jlanphen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2013, 10:21:50 am »

Afgelopen zomer de Kariba, net als vorig jaar, 8 keer opgezet en afgebroken, handelingen dus nog vers in het hoofd en genoeg ervaring, al zeg ik het zelf.  :)

Opzetten.
- Na het waterpas zetten de wagen open klappen.
- De zwarte band verwijderen die het matras en doek op zijn plaatshoudt
- Vervolgens T-stuk plaatsen en het doek dat op de wagen ligt aan de zijkant van de wagen halen, dat komt dan langs de zijkant te hangen.
(Bij inklappen zal je lezen dat dit het doek is dat naast de kar hangt)
- Nu het frame met de voortent omhoog trekken/douwen
- Voortentframe nu uitschuiven tot de klik en vastzetten
- De tussenstang tussen de bedden plaatsen. Ik doet dat altijd zo hoog mogelijk en zet er redelijke spanning op.
- De middelste stok van de voortent plaatsen en deze zo lang maken dat hij het voortentframe daadwerkelijk steunt, voorkomt dat er teveel spanning/kracht op het frame komt.
- Nu de haringen op de beide hoeken voorin zodat het frame wat naar beneden wordt getrokken. Waarschijnlijk moet je om het doek netjes te krijgen de middelste stok iets laten zakken.
(Wij laten de voorwand er altijd in, we zetten dan als eerste de haring in het midden vast)
- Plaats nu de 2 stokken op de hoek. Ook hier zorgen voor wat spanning anders vallen ze er onderuit aangezien ze niet vastzitten aan het frame zoals de middelste stok.
- Nu de haringen rondom en klaar!

Inklappen
- Alle haringen eruit
- 2 hoekstokken eruit
- Tussenstang tussen de bedden verwijderen
- Voortentframe inschuiven en weer vastzetten met de grijze klemmen
- Voortentframe nu weer over de wagen laten zakken. Wij laten de middenstok zitten omdat je hiermee heel geleidelijk het frame kan laten zakken.
- T-stuk verwijderen
- Het doek dat langs de wagen hangt nu op de wagen leggen. Als je aan de zijkant van de wagen staat voel je het frame van de voortent, 2 stokken op elkaar. Als je deze iets optilt kan je daar wat doek tussen doen. Uiteindelijk houdt je dan nog wat doek over dat je gewoon op de wagen doet. Dat kan je proberen een beetje netjes te doen, maar echt heel netjes gaat niet. Waar je rekening mee kan houden zijn de flappen onderaan, dat die niet teveel op je bed komen.
- Zwarte band op het uitvouwbed en weer voorzichtig dichtklappen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Aanvulling: Als we ergens maar 1 nachtje blijven dan zetten we de kleine luifel die aan de voortent vastzit niet op. We rollen die op na het vastzetten van de tent. De luifel zetten we dus niet als eerste op spanning.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2013, 10:24:42 am door jlanphen »
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2013, 01:27:34 pm »

Bedankt voor de uitleg!

Wij hebben het inklappen een aantal keer overgedaan, uiteindelijk anders gedaan dan hier staat aangegeven.
Tijdens het inklappen,doek naar binnen laten vallen, tussen de stangen.
Zou dit kwaad kunnen?
Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok kariba
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2013, 08:48:59 pm »

Bedankt voor de uitleg!

Wij hebben het inklappen een aantal keer overgedaan, uiteindelijk anders gedaan dan hier staat aangegeven.
Tijdens het inklappen,doek naar binnen laten vallen, tussen de stangen.
Zou dit kwaad kunnen?
Bij mij komt het altijd tussen de stangen. paar puntjes mis ik nog in de prima omschrijving:
-luifel klappen wij altijd 'om' zodat deze op het dak ligt, daarna inschuiven en omklappen
- ritsen waarmee de tent aan wagenbak/bedbodem vast zit, ca 50cm losritsen vanuit het midden naar buiten toe. Dit voor het inklappen.

Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:48:40 pm »

Bedankt voor de aanvulling. Ik ga dit samenvoegen, printen, lamineren en meenemen  :J

Wij hebben dus bewust doek er tussen laten vallen zodat op het laatst alleen de luifel / voortent flap nog erbuiten viel. Is geen probleem dus  :)
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2013, 11:38:46 am »

Paar extra puntjes:

Opzetten:
Wij hebben op zelf op maat gemaaakt bouwzeil voor onder de kuip en een ander stukje voor onder de bagagebuidel.
Hier op staan met ducktape de grenzen van de bak aangegeven. Daardoor eigenlijk altijd goed neer te leggen, vastzetten met paar kleine grondpennen ivm wegwaaien bij opzetten/afbreken.

Voor uitklappen controleren de ritsen bij het scharnier daar ruim openstaan, ik zet de meestal wat dicht na inklappen ivm vervuiling tent tijdens rijden.

Omdat we of in voorjaar of naar "koelere" landen gaan eigenlijk altijd de kuip er in. Is hier al gezegd met ingeritste kuip veel makkelijker opzetten.

Na inritsen grondzeil ritsen wij de voorkant met de ramen in, dan pas (na superstrak leggen van de kuip het vastzetten van de kuip met grondpennen.

Aan de tent die op de bak zit zitten drie beugeltjes om hem vast te maken aan de uitdraaipoten en de steunpoot van het bed.
Als de grond iets afloopt zet ik deze pas vast als de grondpennen van de kuip vastzitten eerst de ritsen bij scharnier dichtzetten.
Dan rondom de pennen met elastieken daarna van bak naar luifel de scheerlijnen plaatsen..

Bij opbreken:

Bij inklappen zorgen dat scharnier vrij is van tentdoek en dat de ritsen daar openstaan.

Indien ingeklapt komt er regelmatig grote stukken doek los tussen de stangen vandaan. Als je even rustig kijkt zie je waar ze uit komen en kan je de stang gewoon iets optillen en het doek er onder terugduwen.

Wat hebben wij daarmee vroeger lopen kloten zeker met proberen het afdekzeil erop te krijgen terwijl die stukken er uit staken.

gr. Chris
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

villeke

  • Gast
Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2013, 12:38:14 pm »

Nou dat gaat precies hetzelfde als met de kavango en de CC flexi. Maar dat is niet zo gek natuurlijk:-)
Inklappen met de middenstang gemonteerd ga ik ook eens proberen. Bij de flexi is klappen met de voorpanden er in niet gemakkelijk. Er staat dan meer spanning op het voorframeven ik krijg dan het t-stuk er moeilijk in of uit.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2013, 04:16:17 pm »

Wij knopen tegenwoordig gewoon een stuk touw aan het middenstuk om het eea gecontroleerd te laten zakken. Mooie taak voor zoonlief terwijl mijn vrouw en ik het doek netjes opvouwen tijdens het dichtklappen.

Ook bij het helemaal dichtklappen knopen we dit touw even aan het bed. Je kan dan met 2 man het bed omhoog klappen door het dode punt.
Daarna houdt 1 het touw vast, de ander kan rustig omlopen deze vangt daarna het bed op terwijl de ander het touw viert. E.e.a. gaat zo rustig en gecontroleerd en kost bijna geen kracht
Gelogd

villeke

  • Gast
Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2013, 04:49:00 pm »

Kijk, dat is nog eens een handige tip!
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 871
  • Merk: kampeermiddel : vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kariba opzetten / afbreken
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2013, 06:14:43 pm »

Het met een touw laten zakken van de voortent werd ons door de dealer STERK afgeraden, het frame kan volgens hem hierdoor ontzet raken.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal