Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Herstel binnen de garantieperiode  (gelezen 5445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Herstel binnen de garantieperiode
« Gepost op: januari 17, 2014, 01:17:53 pm »

Wij hebben vorig jaar bij de dealer een Jamet Dakota aangeschaft. Tijdens de zomervakantie constateerde wij enkele problemen waar wij de dealer al tijdens onze vakantie van op de hoogte hebben gesteld:

De klachten zijn:
- tijdens het rijden komt er bij regen water in de wagenbak en het rechter voorcompartiment;
- de keuken is niet waterdicht te koppelen aan de vouwwagen doordat de rubberstrips niet aansluiten en blijven loslaten;
- de vloer is aan de achterzijde doorgezakt, er is duidelijk een kuil of gat te voelen;
- bed is voor ons niet bruikbaar met twee personen daar bed aan zijde wagenbak erg doorzakt. Hierdoor ontstaat een niet vlak bed. De constructie is dermate beweeglijk dat wij zelf niet durven bewegen hetgeen niet ontspannen slaapt. Wel hebben we een losse bout geconstateerd van het scharnier, deze is overigens al sinds aflevering los.
- de voortent lekt op de naden rondom het daklicht. Het betreft serieuze lekkage, er moesten schaaltjes onder gezet worden.

In september hebben wij de vouwwagen ter reparatie aangeboden en tot op heden is de vouwwagen nog niet terug, sterker nog, ze geven al maanden aan op onderdelen te wachten.

Ik ben het inmiddels beu en vraag me af wat mijn rechtspositie is. Ik vind dat de redelijke termijn om eea te herstellen wel verstreken is en wil eigenlijk dat een andere partij het nu gaat oplossen.

Wat is nu het verstandigst om te doen?
Gelogd

Yvonne01

  • Gast
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2014, 02:10:22 pm »

Schadalig! En dat allemaal met een nieuwe wagen

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zou ik me daar eens melden
Gelogd

danny060473

  • Gast
Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2014, 02:31:36 pm »

Probeer de consumentenbond eens, zij hebben heel veel gewicht in de schaal te leggen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2014, 02:49:33 pm »

Volgens mij is je dealer wel van goede wil. Heeft bij ons destijds toch ook alles opgelost. Kan best zijn dat de onderdelen niet willen komen vanuit Fr. Onze zijtent is vorig jaar ook zo'n 8 maanden weggeweest ter reparatie bij Jamet. Ik had er geen haast mee, maar het had best wel sneller mogen gaan. Overigens had de dealer destijds wel mijn klachten hier op het forum gezien omdat het in het begin ook wat stroef ging allemaal. En vond hij toch niet zo leuk. Maar feit is dat Jamet beslist geen haast heeft en de dealer zit daar ook mee in zijn maag.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2014, 03:02:32 pm »

Rechtsbijstandverzekering heb ik niet. Als ik een advocaat inschakel dan kies ik die zelf uit en ga tot het gaatje. Vraag maar aan mijn oude directeur... Heeft nog steeds pijn in zijn buik en ik werk er nog en hij niet.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2014, 03:09:10 pm »

Je kunt het vaak beter ook zelf oplossen, zeker in dit soort situaties; Ik zou ze eerder schriftelijk alvast aansprakelijk gaan stellen voor schade die ja gaat lijden als de vouwwagen niet binnen nu en ...... weken gerapareerd is. Daar de redelijke termijn daarvoor al lang verstreken is. Ik denk als je even googled, je best iest kan vinden over wat die 'redelijke termijn mag/kan zijn.
 
Probeer wel schriftelijk een antwoord te krijgen over wanneer je delaer denkt de problemen opgelost te hebben. Een mail is tegenwoordig in veel gevallen ook rechtsgeldig. Dus je kunt een ook mail sturen met een CC aan jezelf.
 
Succes met de strijd ........ (jammer dat het zo moet lopen)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2014, 03:19:17 pm »

Heel vervelend. Mij is iets vergelijkbaars overkomen, zij het wat minder ingrijpend en aanmerkelijk minder langdurig.

Heb je toen je de wagen bracht ook naar een termijn gevraagd? Of is daar iets over afgesproken?

Zes tot acht weken lijkt me, gezien de nogal omvangrijke lijst die je noemt, niet echt een rare periode. Dan zit je, vanaf september gerekend, dus in november. Vervolgens kan dat misschien nog eens uitlopen en komen daar opeens de feestdagen tussen. Maar dan moet het dus nu toch wel zo langzamerhand gebeurd zijn. Mij lijkt dan ook dat je nu dus wel het recht hebt om de leverancier in gebreke stellen. Dat doe je schriftelijk (liefst aangetekend) en daar hang je een redelijke termijn aan. Voldoet hij daar niet aan, dan is er sprake van verzuim en (pas dan) kun je juridische stappen nemen. Dat kan in dit geval zelfs zover gaan dat je de wagen bij de dealer weghaalt en elders laat repareren op zijn kosten, maar dat is typisch iets wat ik dan met een juridisch adviseur zou bespreken.

Probleem is in dit soort gevallen namelijk wel dat als, zoals jellejawa aangeeft, de dealer op zich van goede wil is, maar op zijn beurt nu eenmaal van Jamet afhankelijk is, je er met een andere dealer ook niet uit komt. Want die zal op zijn beurt net zo goed op Frankrijk moeten wachten. Maar dan wel vanaf het moment dat hij op zijn beurt z'n spullen daar gaat bestellen... En dan begint het feest weer opnieuw.

De enige optie die er dan volgens mij in zo´n extreem geval op zou kunnen zitten is de koop ongedaan proberen te maken wegens wanprestatie.

Je kunt het vaak beter ook zelf oplossen, zeker in dit soort situaties; Ik zou ze eerder schriftelijk alvast aansprakelijk gaan stellen voor schade die ja gaat lijden als de vouwwagen niet binnen nu en ...... weken gerapareerd is.
Je kunt ze niet aansprakelijk stellen als je ze niet eerst in gebreke stelt. Bovendien lijkt me het aantonen van het feit dat je schade lijdt door het in de winter niet terugkrijgen van een vouwwagen eerlijk gezegd nogal problematisch.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2014, 07:35:19 pm »

Rechtsbijstandverzekering heb ik niet. Als ik een advocaat inschakel dan kies ik die zelf uit en ga tot het gaatje. Vraag maar aan mijn oude directeur... Heeft nog steeds pijn in zijn buik en ik werk er nog en hij niet.
Ik neem aan dat je nu op zijn stoel zit  :H

Vervelend hoor en ik geloof dat het ook zeer spannend is dat zo'n grote aankoop zolang bij de dealer staat.
Nu is het wel zo dat met de feestdagen veel bedrijven een periode niet uitleveren (mede door balansen)

 :off Een van onze leveranciers die krijgt vanaf 20 december tot zeker eind januari geen leveringen van uit een bepaalde fabriek uit Duitsland. Dit omdat ze heel simpel na hun kerstreces van 2 weken nog eens ongeveer 3 weken nodig hebben om te balanceren, belachelijk gewoon.

Lastige situatie, tuurlijk sta je in je recht, maar hij is (zoals al opgemerkt) mede afhankelijk van leveringen uit Frankrijk.
De dealer moet je ook niet tegen je in het harnas jagen uiteindelijk moet hij je klapper wel tiptop in orde maken.
Suc6

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2014, 09:06:22 pm »

Misschien heb je hier wat aan: http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-laatste-mogelijkheid-verkoper-herstel-product

Of anders een brief waar bijv. dit stukje in staat:

Is kosteloos herstel of vervanging binnen [redelijke termijn noemen] niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Ik retourneer dan het product. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2014, 09:13:40 pm door Ccindy »
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2014, 09:36:56 pm »

Ja... en dan beroept de dealer zich op overmacht, omdat het voor hem zonder levering door de fabriek niet mogelijk is om te voldoen aan de -overigens niet onredelijke en terechte- eisen van de klant.

En de leverancier kan dan verplicht worden alsnog een gelijkwaardig, goed product te leveren. Maar dat kan hij niet. En dan eist de TS zijn geld terug. En dat krijgt-ie dan (maar geen 100% want de klapper is gebruikt).

En dan zit de TS dus kort voor het voorjaar (lees: aan het begin van het kampeerseizoen) alsnog zonder vouwwagen.

Het is niet voor niets dat steeds meer advocaten ook en liever als mediator optreden. Het op de spits drijven lost het probleem namelijk  niet op en levert veelal twee verliezers op.

(Dat laat overigens onverlet dat je de vereiste stappen moet zetten om, mocht e.e.a. niet in der minne geschikt kunnen worden, de juridische basis overeind blijft.)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2014, 10:24:51 pm door Frankie »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2014, 10:10:48 pm »

Ik volg Frankie zijn verhaal. Ik zou het absoluut niet op de spits drijven en in goed overleg eruit proberen te komen. Met respect en een nette benadering kom je er meestal wel. Pas als er met redelijkheid en billijkheid niet uit is te komen zou ik verdere stappen zetten. Dit is volgens mij echter minder vaak nodig dan het wordt toegepast.

Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2014, 10:13:48 pm »

Sluit k me helemaal bij aan.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2014, 10:19:04 pm »

Ik ook en het is ook nog eens veel goedkoper en kost je minder stress.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2014, 10:29:03 pm »

Maar je moet het ook niet op zijn beloop laten; het minste wat je kunt (en volgens mij, moet) doen is een datum afdwingen dat e.e.a. opgelost is. En dan ruim genoeg voordat je hem wilt gebruiken.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Herstel binnen de garantieperiode
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2014, 10:40:59 pm »

Inderdaad, vriendelijk maar duidelijk en vast laten leggen wat je afspreekt (dus bv een bevestiging via de mail laten sturen).
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal