Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?  (gelezen 3929 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Gepost op: juni 08, 2016, 09:50:49 pm »

We hebben het er op dit gezellige forum er al vaker over gehad, wat rijdt het goedkoopste, een benzine of een dieselauto...?
Even los van de groene sjoemel discussie  :#

De prijzen van tweedehands diesels zijn het afgelopen jaar veel harder gedaald dan vergelijkbare benzine modellen.
Een tweedehands dieselauto kost hierdoor inmiddels net zo veel of zelfs goedkoper als een vergelijkbare benzine variant.

Het omslagpunt wordt nu dus vrijwel geheel bepaald door het verschil in motorrijtuigenbelasting, brandstofkosten en het verschil in de verzekeringspremie.
Uit berekeningen blijkt dan dat het omslagpunt al bij een jaarlijks kilometrage van zo'n 15.000-16.000 km wordt bereikt.


Voor de simpele berekening ga ik er vanuit dat op dit moment de diesel uitvoering qua aanschaf en onderhoud gelijk is aan de benzine auto.
In de werkelijkheid is het jaarlijkse onderhoud van een diesel normaliter goedkoper...

Onderstaand een voorbeeldberekening die ik een jaar of 2 geleden voor een collega gemaakt heb, de exacte prijzen zijn inmiddels dus enigszins gewijzigd:


rekenvoorbeeld 1.6 benzine:
=====================

Tankinhoud in liters: 60
Verbruik liter/100km: 7.04
Actieradius: 852km
Literprijs brandstof: € 1,40
Verzekering: € 396
Motorrijtuigenbelasting (1.190kg): € 496,00
(http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/)

Vaste kosten: 496 + 396 = € 892,00
Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.4 / 852 = € 0.0985


rekenvoorbeeld 1.5 diesel:
=====================

Meerprijs Dieseluitvoering: € 0,00
Tankinhoud in liters: 60
Verbruik liter/100km: 4,72
Actieradius: 1.271km
Literprijs brandstof: € 1,07
Verzekering: € 504
Motorrijtuigenbelasting (1.235kg): € 1.156,00
(http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/)

Vaste kosten: 1.156 + 504 = € 1.660,00
Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.07 / 1.271 = € 0.0505


Omslagpunt benzine / diesel:
=====================

Verschil vaste kosten / verschil brandstofkosten per km

[€ 1.660,00 - € 892,00] / [€ 0.0985 - € 0.0505] =

Omslagpunt diesel vs benzine € 768 / € 0.048 = 16.000km


Besparing per jaar extra kilometers meer dan omslagpunt
Gemiddelde prive kilometers per jaar: 24.000
Aantal extra kilometers t.o.v. omslagpunt: 8.000

Besparing per jaar: 8.000 * [€ 0.0985 - € 0.0505] = € 384
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2016, 10:06:56 pm »

Hallo Hemertje,

Bedankt voor het delen van de berekeningen
Ik heb enige tijd geleden ook deze overweging moeten maken.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een benzine uitvoering, alhoewel die duurder was. De overweging die ik extra meegenomen heb is het roetfilter.
Ik rij ongeveer 25 k, maar nauwelijks over de snelweg. Hierdoor regenereert het roetfilter onvoldoende, waardoor de betrouwbaarheid van de auto sterk achteruitgaat.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2016, 11:41:10 pm »

En ik rij al 40 jaar LPG...
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2016, 12:08:47 am »

@Gait
En wij ook een aantal jaren, bevalt prima en er zijn maar weinig kilometers nodig om goedkoop, nou ja, relatief dan toch, te rijden. € 0,52 per liter. En je actieradius inclusief een tank benzine is groot, bij brandstofproblemen zoals laatst in Frankrijk mooi meegenomen. Je mag alleen niet Franse parkeergarages in met lpg en dat snap ik niet, dat land is vergeven van de kerncentrales, lijkt me ook niet alles.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2016, 12:16:26 am »

Al die keren dat wij in Frankrijk zijn geweest heb ik nog nooit een parkeerverbod wegens LPG gezien. Wist niet eens van het bestaan af
Gelogd

ojee66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • aan het orienteren
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2016, 07:16:33 am »

lpg vuller is achter tank klepje. schakelaar achter asbak klepje. dus hoe zouden ze het moeten zien ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G130HN met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2016, 10:39:25 am »

En weer terug naar het originele onderwerp  8)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2016, 11:04:59 am »

Nette berekening, het kan nog iets eenvoudiger: de tankinhoud is geen variabele in de kostprijsberekening per kilometer. Je kunt gewoon de literprijs delen door het verbruik per liter, dan kom je op hetzelfde bedrag uit. Of de auto 50 of 70 aan boord kan hebben is niet van belang.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2016, 12:53:09 pm »

Ligt duidelijk toch anders dan in België en Vlaanderen. Diesel zal hier vermoedelijk binnen de twee jaar 4 cent duurder gaan kosten dan benzine. Ook zijn er grote verschillen in taksen. Zowel bij de jaarlijkse taksen als bij de Belasting In Verkeersstelling. Het gaat hier wel over nieuwe wagens, maar men stelt hier dat men om voordeel te doen, meer dan 30000 km per jaar moet rijden. Opmerking van de roetfilter is zeker zeer terecht. Als je meer buiten stad rijd en kortere afstanden is Diesel niet de meest geschikte wagen. Weet niet in hoeverre Nederland de komende jaren ook beleid gaat voeren om diesel af te raden, maar zou daar zeker wat extra info over opzoeken en rekening mee houden.

Zeker het volgende ook lezen:
https://www.vab.be/nl/nieuws/2013/4/7/budgettest-dieselwagen

Daar staat dus ook in dat het verbruik bij Dieselwagens dubbel zoveel afwijken van het normverbruik dan bij benzine. Jouw berekening is dus vermoedelijk op het normverbruik en dus eerder theoretisch dan werkelijk en dient dus eveneens rekening mee gehouden worden.


Bovendien worden hier in een aantal steden normen opgelegd aan auto's om nog de steden binnen te kunnen. Oudere diesels zullen niet meer in diverse steden binnen mogen (lees van voor 2006). Dus als je de komende jaren naar Vlaamse steden komt, zou ik daar ook rekening mee houden. Parijs heeft zelf plannen om alle diesels te verbieden:
http://www.vroom.be/nl/autonieuws/dieselverbod-stad-parijs

Het probleem met dieselwagens is vooral dat hun uitstoot voor fijn stom vele malen hoger liggen en daardoor grotere problemen voor milieu en volksgezondheid opleveren dan bezine wagens. Diesel is om die reden in Zwitserland ook duurder aan de pomp dan bezine en in België gaat dit dus volgen. Ook in Frankrijk dacht ik dat ze het verschil kleiner aan het maken waren.
De kans dat ook in andere landen de komende jaren het voordeel van diesel meer en meer verdwijnt is dus zeker meer dan realistisch.

Voor mijn bedrijfswagen mag ik niet kiezen welke brandstof en daardoor rij ik met diesel, mocht ik het wel, zou het bezine zijn.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2016, 01:15:56 pm »

Ik verwacht ook dat diesel in Nederland steeds meer ontmoedigd gaat worden. Dat is al te zien in de autobrief waar de fiscale plannen voor de komende jaren staan. Daaruit blijkt dat zeker de wat oudere diesels vanaf 2019 flink meer belasting gaan betalen (MRB). En kijk naar de ontwikkeling van milieuzone's. Dat zullen er alleen maar meer worden, met steeds strengere toelatingseisen.

Door de moderne technieken zijn benzineauto's qua verbruik aardig naar die van diesels gekropen. Wij rijden nu een Octavia met een 1.9Tdi motor. Daar rijd ik gemiddeld 1:19 mee. Als ik die auto zou vervangen voor een 1.2Tsi die hetzelfde vermogen geeft en qua rijeigenschappen nauwelijks afwijkt (ik heb inmiddels heel wat kilometers met zo'n uitvoering gereden), dan blijkt het omslagpunt bijna bij 35-40.000km te liggen omdat die TSi zonder al te veel moeite 1:17 rijdt. Wij rijden ongeveer 30.000km, dus de kans dat de volgende weer een diesel wordt is niet zo heel groot. Wat namelijk ook een rol speelt, en dat zit niet in de berekening van Hemertje, is dat het onderhoud van een diesel ook duurder is dan van een benzineauto. Dat kan je bv. op de site van Skoda mooi zien, waar ze van alle typen de onderhoudsprijzen weergeven. En onderhoud speelt zeker een rol als je met een diesel veel ritten rijdt die korter zijn dan zo'n 20km. Zolang heeft de huidige diesel nodig om goed op temperatuur te komen, dus elke kortere rit leidt tot extra vervuiling, problemen met EGR, etc. Daar scoort een benzinemotor veel beter.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2016, 06:08:50 pm »

De ontmoediging van diesel in NL is ook al te zien in de bijtellingsbedragen en energielabels. CO2 uitstoot (berekend) van een diesel is hoger, dus hoger energielabel (bijv. C vs identieke benzine uitvoering B) en hogere catalogusprijs, doordat de BPM ook op CO2 uitstoot is gebaseerd
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2016, 07:04:55 pm »

Ik zou particulier nu geen gebruikte diesel meer kopen.
De moderne dieseltechniek is veel storingsgevoeliger door de zeer complexe techniek.
Waar je vroeger diesels had die je met een hamer kon repareren, die tijd is echt voorbij.

Qua onderhoudskosten zal het echt niet veel uitmaken.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.254
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2016, 07:31:09 pm »

Is dit niet bij alle auto's zo
Mijn 17 jarige Toyota willen ze ook graag hebben voor de export omdat de techniek zo goed is (lees simpel)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2016, 07:43:09 pm »

Ja, maar diesel rijdt zo lekker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2016, 08:37:41 pm »

Mee eens diesel rijd fijner, ik rij al 15 jaar diesel en heb voor mijn huidige diesel een half jaar een benzine gehad en dat deed altijd weer pijn aan de pomp ook worden uitjes die verder weg zijn en zeker vakanties duurder omdat de variabele factor (brandstof) bij een benzine dan flink doortikt.

Ook haalde mijn 1.4tsi het opgegeven verbruik zelden, alleen als ik met fluwelen voet en echt als een oma reed (Max 100 op de cruise) kwam de 1:17 in de buurt maar vaak was de 1:15 amper haalbaar. Met de huidige tdi's is 1:20 wel een realistisch verbruik. Waardoor met een kilometrage van 25k per jaar de diesel nog snel uit kan.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2016, 08:39:38 pm door Wanderer200 »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal