Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?  (gelezen 3817 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2016, 09:54:05 pm »

Mooie berekening @Hemertje, het verschil in verbruik is alleen minder groot tegenwoordig. Als ik mijn eigen auto (Ford Focus 1.0 2012) neem  en kijk op werkelijkverbruik.nl kom ik uit op 6,6ltr (1.0 100pk) benzine en 5,5ltr (1,6 115pk) diesel. Er is nog een zuinigere variant die 5,0ltr doet maar die mag maar 300kg trekken en kan dus niet meedoen op dit forum...
Het omslagpunt komt daardoor wel iets hoger te liggen, ik kom op ongeveer 18000Km/jaar uit.

En een geblazen benzine motor rijdt tegenwoordig minstens zo lekker als een diesel.


Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2016, 10:06:14 pm »

goeie link, die kende ik nog niet!

volgens mijn eigen ervaring rijd diesel jaarlijks goedkoper in het onderhoud dan een benzine zoals anderen hierboven beweren
ook met het roetfilter tot nu toe nooit problemen gehad terwijl mijn dagelijks woon/werkverkeer zo'n 24 km is waarvan ik denk een 16 over een 80km weg gaat en de rest door de bebouwde kom
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #17 Gepost op: juni 09, 2016, 11:19:04 pm »

Ik heb een keer op die werkelijkverbruik gekeken voor mijn wagen en dan ligt het werkelijk of travelcard verbruik hier wel veel hoger dan het bij mij in de realiteit is. Meestal zit ik rond de 4.8, terwijl norm 4.3 is en zei beweren dat het werkelijk 5.79 is. Die 5.8 kan wel kloppen als ik in de bergen rij of de klapper trek ;-)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #18 Gepost op: juni 09, 2016, 11:39:51 pm »

Qua rijden moet ik zeggen dat de moderne geblazen benzinemotoren vaak fijner rijden dan de diesels.
De gedownsizede diesels rijden niet heel fijn meer, het koppelverloop is minder fijn dan bij de 'oudere' grotere diesels. Vooral de VAG 1.6 TDI is een motor waar ik niet aan kan wennen. De PSA diesel die o.a. ook in de Focus ligt die ik nu rij is een stuk fijner qua loopcultuur maar toch merk je dat het koppel pas tegen de 2000tpm echt vrij komt.

Qua downsize benzinemotoren zou ik de 1.2 TCe met 130pk van Renault echt aan kunnen raden en de 1.0 Ecoboost van Ford doet het ook erg goed.

Ook atmosferische motoren doen het nog steeds goed, je moet alleen niet bang zijn het ding flink in de toeren te jagen :)
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2016, 12:12:19 am »

En een geblazen benzine motor rijdt tegenwoordig minstens zo lekker als een diesel.

Blijft een smaakding, ik vindt de 1.6tdi lekkerder rijden dan de 1.4tsi ondanks dat de laatste meer vermogen heeft.

Ook zijn de 1.2 en 1.4tsi's niet bepaald betrouwbaarder dan de tdi's zoals in de startpost beweerd wordt. En zeker bij hogere km standen schrijven de tsi's hard af, in de vag stal zijn de tdi's nog altijd erg gewild en prijsvaster. Allemaal zaken die bij andere merken misschien weer net wat anders liggen.

Bepalen welke brandstof op langere termijn goedkoper is dan ook erg astig zeker als je in de buurt zit van het omslagpunt. En het hangt van zoveel meer dingen af dan alleen mrb en verbruik.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2016, 12:22:25 am door Wanderer200 »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2016, 12:40:30 am »

Klopt bij de VAG motoren, ik zou dan ook privé geen VAG product meer kopen.
De recente versies van de 1.6 tdi willen nog wel eens heel veel olie verbruiken maar dat doen de TSI's ook graag.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2016, 09:18:37 am »

Blijft een smaakding, ik vindt de 1.6tdi lekkerder rijden dan de 1.4tsi ondanks dat de laatste meer vermogen heeft.

Ook zijn de 1.2 en 1.4tsi's niet bepaald betrouwbaarder dan de tdi's zoals in de startpost beweerd wordt. En zeker bij hogere km standen schrijven de tsi's hard af, in de vag stal zijn de tdi's nog altijd erg gewild en prijsvaster. Allemaal zaken die bij andere merken misschien weer net wat anders liggen.

Bepalen welke brandstof op langere termijn goedkoper is dan ook erg astig zeker als je in de buurt zit van het omslagpunt. En het hangt van zoveel meer dingen af dan alleen mrb en verbruik.
Ga maar eens een stukje rijden met een ford met 1.0 of 1.6 ecoboost motor....
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2016, 09:20:46 pm »

Een jaar of zes geleden rolden de laatste 1.9 TDI's van de band binnen de VAG-groep. Die hadden meer problemen met olieverbruik dan de huidige 1.6 TDI en 2.0 TDI als ik mijn zwager mag geloven. Hij werkt namelijk dag in dag uit als automonteur aan dergelijke diesels. Ik heb met onze Skoda Octavia inderdaad nog geen enkel probleem ervaren. Dit komt ook wel aardig overeen met reviews op bijvoorbeeld Autoweek.nl.

Overigens was het verschil met onze Renault Mégane 2.0 te groot; ruim € 850,00 per jaar. Daarbij heb ik bij de berekening uiteraard rekening gehouden met een afwijking van 10% op het theoretische verbruik dat is geregistreerd bij de RDW. Dit kwam ook redelijk overeen met de verbruiksmonitor op het eerder genoemde Autoweek.nl. Bovendien ken ik mijn eigen rechtervoet aardig goed en blijkt in de praktijk de auto nog iets zuiniger te rijden. Daar komt bij dat mijn onderhoudskosten beduidend lager liggen dan de meeste andere autorijders; zwager kan een heleboel dingen voor ons eenvoudig bijhouden en eventueel herstellen. Voor mij was de keuze voor een aankoop van deze auto niet moeilijk. Al denk ik wel dat binnen een paar jaren voor mij de keuze voor waterstof of elektrisch wel eens dichterbij zou kunnen komen. Ik verwacht ook dat de benzinemotoren de komende jaren sterk in opkomst zullen raken. Voor mij is het nu nog zo'n 3,5 jaar tuffen in mijn diesel. Alle gesjoemel ten spijt! Al is het ook best wel weer raar om in zo'n vervuilende auto te moeten rijden.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2016, 10:06:50 pm »

Ik heb een aantal collega's met 1.6 TDI's en die hebben allemaal elke 10.000km zeker wel een liter olie nodig. Dat heb ik met een 1.9 TDI nog nooit voor elkaar gekregen.
Van een bevriende Duitse VW monteur krijg ik te horen dat de enige motoren die je met goed fatsoen kunt kopen de huidige grotere TSI's zijn (1.8 en 2.0). De 2.0 TDI is ook zeker niet probleemloos.
Nee helaas moet ik ook zeggen dat ik VAG tegenwoordig maar links laat liggen, ik ben jarenlang VAG minded geweest maar de kwaliteit is er niet beter op geworden. Ik heb liever een Ford, een Opel of bijvoorbeeld een Renault als het Europees moet zijn als zakelijke auto en privé houden we het tegenwoordig maar bij Japans.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2016, 11:01:03 pm »

Moderne motoren zijn nu eenmaal erg ingewikkeld, of het nu benzine of diesels zijn. Dat vertaalt zich ook weer terug in de onderhoudskosten (alleen de olie kost al 15-20 euro de liter) hoewel de intervallen wel weer steeds langer worden. Maar ook de risico's worden groter: als er zo'n turbo of injectiesysteem stuk gaat betaal je een bedrag waar je vroeger een compleet gereviseerde motor voor had.  VAG heeft inderdaad veel problemen gehad met de TSI motoren (overigens ook met de DSG-automaat), maar Peugeot tussen 2006 en 2010 ook met de 1.6 diesel en Renault met de 1.5 DCi. 
Zelf rij ik ruim 25000 per jaar in een diesel, dus ruim boven het omslagpunt en ik verwacht nog wel een aantal jaartjes er in te kunnen blijven rijden. Maar als ie er uit gaat koop ik wel een benzine. Ik heb bewust een relatief jonge tweedehandsje gekocht omdat deze  de moderne schone euro-5 diesel had en dus schoon zou zijn maar dat valt in de praktijk dus vies tegen. 't Is gelukkig een 2.0 Ford (Peugeot)diesel, een fijne en tot nu toe volledig probleemloze machine, maar ook deze stoot veel meer rommel uit dan volgens de norm zou mogen.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #25 Gepost op: juni 10, 2016, 11:58:38 pm »

De diesels doen het vooral slecht op korte stukjes. Ik rij tegen de 60k per jaar en dan gaat het prima. Onze privé auto rijdt 50km per dag gemiddeld,  dat schiet los van het omslagpunt niet op voor een diesel.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #26 Gepost op: juni 11, 2016, 10:17:02 am »

Ik ervaar geen problemen, rij ook een 50km per dag...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #27 Gepost op: juni 11, 2016, 08:10:40 pm »

(alleen de olie kost al 15-20 euro de liter)
Uh, bij welke goudmijn haal jij je olie?




Ik ervaar geen problemen, rij ook een 50km per dag...
Ik rij ietsje meer. Heb ook geen enkel probleem. Dat 'diesel voor korte afstanden' is iets van ooit. Maar n.m.m. niet van nu.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2016, 08:12:58 pm door Frankie »
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #28 Gepost op: juni 11, 2016, 08:32:13 pm »

Dat 'diesel voor korte afstanden' is iets van ooit. Maar n.m.m. niet van nu.

Enig idee hoe lang een direct ingespoten diesel nodig heeft om op temperatuur te komen? En dan bedoel ik niet dat de koelvloeistof warm is, maar de olie? Dat is zomaar 20km of meer. Mijn Tdi heeft zelfs een extra gloeispiraal in het kachelsysteem omdat de kachel anders belachelijk lang nodig heeft om op temperatuur te komen. Met veel korte ritten rijd je met een diesel dus vrijwel altijd met een koude motor, wat slecht is voor de uitstoot, slijtage maar ook inwendige vervuiling van de motor. Dan doet een benzinemotor het veel beter.

Mooi voorbeeld daarvan zijn de 1.2 Tdi's in de Polo bluemotions (en de Skoda en Seat broertjes daarvan) die een tijd zonder bpm en mrb gekocht konden worden. Daardoor was het ook voor mensen die alleen op vrijdag de boodschappen doen met de auto interessant om zo'n auto te kopen. Velen daarvan zijn van een koude kermis thuis gekomen door enorme roetophoping in de egr, blok zelf, etc.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #29 Gepost op: juni 11, 2016, 08:36:38 pm »

Met die korte stukjes kan de regeneratiecyclus van het roetfilter niet fatsoenlijk afgemaakt worden.
Ze worden op die korte stukjes echt niet fatsoenlijk warm. Zelfs de meest moderne diesels zijn pas op temperatuur na zo'n 30 km, in de winter duurt het nog wel langer voor de olie op temperatuur is (als de temperatuurmeter in het midden staat is de motor nog niet op temperatuur...).
Ik merk het echt als ik een keer een periode dicht bij huis werk dat het vebruik behoorlijk omhoog gaat en dat de regeneratiecyclus niet goed wordt afgemaakt.
Als ik dan weer de normale afstanden rij (200 tot 400km per dag) zie je na een week het verbruik weer stabiliseren.
Dit heb ik gemerkt bij meerdere auto's.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal