Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?  (gelezen 3992 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #30 Gepost op: juni 11, 2016, 09:14:02 pm »

Sorry jongens. Maar mijn diesel is in de regel op temperatuur voordat ik de stad uit ben. En tussen korte ritten in zit altijd wel een aantal langere, soms zelfs zeer lange ritten.
Ik rij inmiddels in mijn tweede diesel in 16 jaar. En niet omdat de motor van de eerste het begeven heeft.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #31 Gepost op: juni 11, 2016, 09:28:26 pm »

Dan woon je vast in een hele grote stad :#. Mijn ervaring is echt anders, bij koud weer zie ik de motortemperatuur in de file zelfs dalen. Op zich is dit ook prima te verklaren omdat de rendementen van de moderne diesels zo hoog zijn dat er onvoldoende warmteproductie overblijft voor de kachel. Het is niet voor niets dat veel moderne diesels aanvullende kachelvoorzieningen hebben.

En, het is al eerder gezegd, de meter op het dashboard geeft de koelvloeistoftemperaruur weer. Die zegt echter niets over of de motor of bedrijfstemperatuur is, dat is ie pas als de olie op temperatuur is. En dat duurt bij een diesel fors langer dan bij een benzinemotor.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2016, 09:30:45 pm door wijnand »
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #32 Gepost op: juni 11, 2016, 09:32:32 pm »

Uh, bij welke goudmijn haal jij je olie?

Even opgezocht, want je brengt me aan het twijfelen: Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W30  13,50 ex BTW. En ik (dat wil zeggen mijn auto, zelf prefereer ik andere vloeistoffen) heb 5,5 liter van dat spul nodig bij iedere beurt. Gewoon bij een garage hier om de hoek, niks merkdealer of zo.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #33 Gepost op: juni 11, 2016, 10:12:04 pm »

Sorry jongens. Maar mijn diesel is in de regel op temperatuur voordat ik de stad uit ben. En tussen korte ritten in zit altijd wel een aantal langere, soms zelfs zeer lange ritten.
Ik rij inmiddels in mijn tweede diesel in 16 jaar. En niet omdat de motor van de eerste het begeven heeft.
Jouw auto heeft een olietemperatuur meter op het dashboard? Veel auto's uit de VAG groep hebben die wel en dan zie je echt dat het behoorlijk lang duurt tot de olie tussen de 90 en 100 graden is (dan is de motor pas echt op temperatuuur).
De koelwater temperatuurmeter staat bij de meeste auto's tussen de 70 en 100 graden gewoon in het midden en zal pas wat anders gaan doen als de temperatuur buiten deze grenzen komt.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #34 Gepost op: juni 11, 2016, 10:40:07 pm »

Ik rij altijd volgas weg dan is de olie het snelst op temp  :+ zonder gekheid, ik vind het met mijn Passat 1.6tdi wel meevallen hoelang het duurt voordat de boel op temp is.

Olieverbruik is met 0,5-1 liter per 25k kilometer ook niets mis nee, dat overbuikt mijn benzine binnen de 10.000km al.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #35 Gepost op: juni 12, 2016, 12:26:42 am »

Jouw auto heeft een olietemperatuur meter op het dashboard? Veel auto's uit de VAG groep hebben die wel en dan zie je echt dat het behoorlijk lang duurt tot de olie tussen de 90 en 100 graden is (dan is de motor pas echt op temperatuuur).
De koelwater temperatuurmeter staat bij de meeste auto's tussen de 70 en 100 graden gewoon in het midden en zal pas wat anders gaan doen als de temperatuur buiten deze grenzen komt.
De olie smeert als en doordat hij verneveld wordt. En die verneveling begint zodra je de motor start. En die vernevelde olie is als een speer op temperatuur. Dat staat los van de temperatuur van de bulk van de olie in het carter. Dat gaat trager.

Wat nog veel minder snel op temperatuur komt is het blok zelf. Maar dat is van belang voor de vraag of je de motor mag belasten. Doe je dat niet, dan is er niets aan de hand. Anders gezegd: korte ritten zijn geen probleem. Korte ritten waarbij je de motor belast wel.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #36 Gepost op: juni 12, 2016, 12:33:30 am »

Even opgezocht, want je brengt me aan het twijfelen: Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W30  13,50 ex BTW. En ik (dat wil zeggen mijn auto, zelf prefereer ik andere vloeistoffen) heb 5,5 liter van dat spul nodig bij iedere beurt. Gewoon bij een garage hier om de hoek, niks merkdealer of zo.
123 motorolie.nl 
€ 9,50 / liter *inclusief* btw

Zo vragen garages in ds regel ook een godsvermogen voor het bijvullen van een liter ruitensproeiervloeistof. Dus die vul ik tot de rand vlak voor een beurt.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2016, 12:37:28 am door Frankie »
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #37 Gepost op: juni 12, 2016, 10:26:13 am »

De olie smeert als en doordat hij verneveld wordt. En die verneveling begint zodra je de motor start. En die vernevelde olie is als een speer op temperatuur. Dat staat los van de temperatuur van de bulk van de olie in het carter. Dat gaat trager.

Olie vernevelen? Leg eens uit? Olie is vloeibaar en dat blijft 'ie, er zitten geen vernevelaars of verstuivers in dat systeem. Sorry dat ik het zeg, maar stellen dat olie als een speer opwarmt en zelfs met korte ritten op bedrijfstemperatuur komt is echt een fabeltje.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #38 Gepost op: juni 12, 2016, 11:30:16 am »



Olie vernevelen? Leg eens uit? Olie is vloeibaar en dat blijft 'ie, er zitten geen vernevelaars of verstuivers in dat systeem.
Dus je gaat er vanuit dat als de krukas en de drijfstangen met 2-3000 toeren door de olie razen, die olie gewoon vloeibaar onderin het carter blijft klotsen?

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #39 Gepost op: juni 12, 2016, 11:37:33 am »

Des te warmer de olie des te vloeibaarder wordt hij, en des te meer er op de cilinder wordt gespetterd/vernevelt. De olie temperatuur van het oliebad is dus van invloed. Maar waar het hier om gaat is de temperatuur van de systemen die zorgen voor minder ongewenste uitstoot. En die hebben een bepaalde tijd nodig om voldoende op temperatuur te komen. Dan pas 'branden' ze schoon.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #40 Gepost op: juni 12, 2016, 11:48:03 am »

Dus je gaat er vanuit dat als de krukas en de drijfstangen met 2-3000 toeren door de olie razen, die olie gewoon vloeibaar onderin het carter blijft klotsen?
Hier staat het allemaal netjes uitgelegd: http://www.zowerkteenauto.nl/autotechniek/smeersysteem/
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #41 Gepost op: juni 12, 2016, 11:50:31 am »

Dus je gaat er vanuit dat als de krukas en de drijfstangen met 2-3000 toeren door de olie razen, die olie gewoon vloeibaar onderin het carter blijft klotsen?
Onder in het carter blijft de olie zeker vloeibaar. Tussen al het mechaniek vormt zich een oliefilm, dat heeft niets met klotsen/spetteren/vernevelen te maken. De zuigerveren zorgen er voor dat de olie blijft waar die hoort en niet in de cilinders terecht komt.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #42 Gepost op: juni 12, 2016, 03:15:19 pm »

Toevallig net in een nieuwsbrief van een autotijdschrift gekregen. De 5 misverstanden betreffende diesels van deze tijd:

http://www.vroom.be/nl/autoadvies/aankooptips-5-misverstanden-diesels?utm_source=vroom&utm_medium=content&utm_campaign=newsletter-daily-content&utm_term=news4

Over de temperatuur staat er niets in. Maar mijn ervaring is ook dat in de winter en geen autostrade als ik naar de olietemperatuurmeter kijk dat hij inderdaad zelf na 30 km niet is opgewarmd en op moment van fille zelf afkoelt! Ik zit dan dikwijls nog aan olietemperaturen van tussen de 50 en de 75 graden C.


Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #43 Gepost op: juni 12, 2016, 08:49:16 pm »

Inlaatspruitstuk van een moderne diesel... Heerlijk die EGR kleppen. Bij korte stukjes zonder fatsoenlijk warm worden wordt dit nog veel erger.

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #44 Gepost op: juni 12, 2016, 11:03:38 pm »

Héérlijke discussie op een forum die bedoelt is voor vouwwagens  :H

Maar samenvattend: naast de literprijs aan de pomp levert een diesel per definitie niks meer op ten opzichte van een benzine motor. Het is een kwestie van aanpassen in rijstijl. Een diesel heeft meer kracht onderin het toerental gebied van een motor en zal dus berg-op minder schakelen betekenen. Maar de airco en radio werken daar niet minder om dus wat dat betreft gaat het nergens om. Je zal eens per jaar wat meer moeten schakelen aangezien we in Nederland geen bergen hebben en je alleen op vakantie daarmee te maken hebt. Waar het om gaat is dat korte stukjes voor een diesel killing zijn (maar dat geldt ook voor een benzine-wankel motor).

De grote vraag is dus of je naast véél kilometers ook regelmatig korte stukken rijdt?

- ja!
Neem benzine! Dat kost wat meer aan de pomp maar zoals "meeder" mooi liet zien zijn korte stukken voor een diesel een ramp. Je zal ze ongetwijfeld op de weg hebben zien rijden: auto's met dikke zwarte rookpluimen....
- Nee!
Dan zou ik verhuizen :H

Maar eerlijk gezegd ben ik een "petrolhead" dus diesel is bij mij toch al not-done   :#
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2016, 11:05:57 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal