Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?  (gelezen 4010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #45 Gepost op: juni 13, 2016, 12:06:30 am »

Ik zou toch LPG overwegen... Zelfs aan de Costa brava zijn er lpg vulstations.
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #46 Gepost op: juni 13, 2016, 01:38:56 pm »

Maar als ik dan een berekening maak denk ik toch echt dat een diesel zuiniger is; wat een eind rijden om je tank vol te gooien!
Gelogd
Wat is jouw klapband?

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #47 Gepost op: juni 13, 2016, 05:37:18 pm »

LPG heb ik ook jaren mee gereden. Op zich prima en goedkoper dan diesel maar op mijn huidige auto niet als onderbouw verkrijgbaar. Daarnaast vond ik de actieradius altijd erg beperkt, na 360-370 km was de tank leeg (nu ruim 900 km). En vaak toch dan  best zoeken in het buitenland. Mar qua rijden, starten, vermogen maakt benzine of LPG geen bal uit.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #48 Gepost op: juni 13, 2016, 05:51:13 pm »

Maar als ik dan een berekening maak denk ik toch echt dat een diesel zuiniger is; wat een eind rijden om je tank vol te gooien!
Moet je wel echt naar het praktijkverbruik kijken.
Mijn diesel moet bijna 1:30 halen maar de praktijk is nog geen 1:21.
Mijn ervaringen met benzine is beter in dat aspecten, daar kom ik altijd veel dichter bij de fabrieksopgave.
Met een Golf V TSI 160pk haalde ik met twee vingers in de neus 1:15 met continu ruim 150kg in de kofferbak.
Onze Toyota Auris zit ook redelijk dicht in de buurt van de fabrieksopgave.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #49 Gepost op: juni 14, 2016, 05:18:11 pm »

Wij hebben ook gekozen voor een diesel. Inderdaad zijn de autoprijzen tussen diesel en benzine gelijk. Voor ons was overigens de trekkracht ons argument. Een diesel heeft een fors hoger koppel (trekkracht). En de HDI rijdt zo heerlijk stil ook. Minder geluid in de auto dan bij een benzine, die meer toeren maakt. Maar heb je ook voor LPG uitgerekend? want dat is nog een stuk goedkoper dan diesel rijden. Maar je mist dan wel het koppel van den diesel. En een groot nadeel vinden wij het vaak moeten tanken. Vooral onderweg als je op vakantie gaat. Oostenrijk met name. Geen LPG stations vanaf Duitsland tot de Hongaarse grens.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #50 Gepost op: juni 14, 2016, 07:02:16 pm »

Een moderne turbo benzinemotor draait niet meer toeren dan een vergelijkbare diesel.
Het lawaai hangt natuurlijk wel af van het type benzinemotor. Een Japans blokje zal vaak heerlijk soepel hoge toerentallen draaien. Het gemiddelde Europese blok heeft daar vaak wat meer moeite mee.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #51 Gepost op: juni 14, 2016, 07:38:16 pm »

Een moderne turbo benzinemotor draait niet meer toeren dan een vergelijkbare diesel.
Het lawaai hangt natuurlijk wel af van het type benzinemotor. Een Japans blokje zal vaak heerlijk soepel hoge toerentallen draaien. Het gemiddelde Europese blok heeft daar vaak wat meer moeite mee.
dAar heb je gelijk in. Laatst in Hongarije een Fabia gehuurd met 1.2 blok. Heerlijk stil en heerlijk koppel ook. En ook nog zuinig, ca. 1 op 20. Maar dat is niet betrouwbaar, hebben maar 600 km gereden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #52 Gepost op: juni 14, 2016, 08:04:10 pm »

Een moderne turbo benzinemotor draait niet meer toeren dan een vergelijkbare diesel.

Helemaal mee eens. Wij hebben een Octavia met een 1.9Tdi en een Polo met een 1.2Tsi motor. De vermogensopbouw van die twee ligt heel dicht bij elkaar, ook qua opbouw van koppel. Dat is wel even anders dan bij de Ibiza die we voor de Polo hadden waar een 1.4 16V motor in lag. Dat was echt een toerenmotor en die was ook lang zo zuinig niet. Echt een generatie verschil! Sinds de Tsi hoef ik geen diesel meer waar het gaat om vermogen en koppel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #53 Gepost op: juni 14, 2016, 08:10:22 pm »

Helemaal mee eens. Wij hebben een Octavia met een 1.9Tdi en een Polo met een 1.2Tsi motor. De vermogensopbouw van die twee ligt heel dicht bij elkaar, ook qua opbouw van koppel. Dat is wel even anders dan bij de Ibiza die we voor de Polo hadden waar een 1.4 16V motor in lag. Dat was echt een toerenmotor en die was ook lang zo zuinig niet. Echt een generatie verschil! Sinds de Tsi hoef ik geen diesel meer waar het gaat om vermogen en koppel.
Het verbruik viel ons ook enorm mee. Maar natuurlijk maar 1x getankt. Maar ik vond de Fabia toch een stuk minder prettig rijden dan onze C4. :)
Dus voorlopig nog geen andere auto. ook de automaat van de fabia was wel prettig.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #54 Gepost op: juni 14, 2016, 11:28:09 pm »

Een moderne turbo benzinemotor draait niet meer toeren dan een vergelijkbare diesel.

Dat is toch niet zo. Ook moderne benzinemotoren leveren minder kracht bij lagere toerentallen dan diesels en het maximale vermogen komt bij een hoger toerental vrij. Diesels hebben daarom nog steeds een langere overbrenging. Voorbeeld Renault megane 1.2 TCE 1950 rpm in 6 bij 90 km uur, 1.5 dci draait dan 1550 toeren of Golf 1.2  tsi 2040 toeren tegen 1.6 tdi 1750 toeren. Maar ze lijken verder qua karakteristiek wel meer op elkaar: veel kracht onderin, je kunt bij beiden snel opschakelen en laag in de toeren rijden
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #55 Gepost op: juni 15, 2016, 07:21:15 am »

Dat kleine verschil in toerental ga je echt niet merken.
Ik ben echt jarenlang een dieselman geweest maar ik ben er nu wel van overtuigd geraakt dat binnen nu en 10 jaar de diesel verdwenen is uit de personenauto's. Qua verbruik zit het steeds dichter bij elkaar, het ontmoedigen door de overheid en de steeds complexer wordende techniek die een diesel steeds onbetrouwbaarder maakt gaan daar voor zorgen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #56 Gepost op: juni 15, 2016, 09:00:13 am »

volledig mee eens!
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #57 Gepost op: juni 15, 2016, 10:04:17 am »

Drie jaar terug zei ik al, dit kan wel eens onze laatste diesel worden.
Het rijdt erg fijn. Maar het wordt financieel onaantrekkelijk gemaakt.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #58 Gepost op: juni 15, 2016, 10:55:06 am »

Ik heb hoge verwachtingen van volledig elektrische aandrijving. Sterk, Stil, Max. Koppel vanaf 0 toeren, Geen uitstoot (uit de auto). Ook nog eens zeer eenvoudige techniek, maar één draaiend deel eigenlijk.
Alleen de energie opslag (accu's) haalt het nog lang niet bij een tank benzine/diesel. Maar de ontwikkelingen gaan steeds sneller.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #59 Gepost op: juni 15, 2016, 11:31:54 am »

Elektrische wagens heeft zeker een toekomst en voordelen, maar is nog vroeg! In diverse modellen geloof ik ook dat ze een motor per wiel hebben en daardoor dus meer dan één draaiend component.

Begrijp niet waarom ze in het dak van dergelijke wagens niet standaard zonnepanelen verwerken, ook motorkap eventueel. Kan actieradius in veel gevallen al sterk verbeteren.

Automobielsector en sector van de tankstations moeten ook dringend een standaard voor batterijen uitwerken, waarbij je langs een tankstation kan langs gaan en aan de hand van die standaard op 5 minuten tijd een lege batterij kan inruilen voor een volle batterij. Deze worden daar dan opgeladen met wind en zonne-energie, anders gaat de uitstoot ook niet zoveel dalen.
Zolang dat je na een redelijk lange rit ook nog eens zoveel tijd moet opladen om terug zo'n rit te doen, zijn de mogelijkheden van elektrische auto's meteen stuk beperkter en zeker niet geschikt om ver op vakantie te gaan.
En door een dergelijke standaard uit te werken, kan die industrie ook zijn toekomst verzekeren voor na het benzine en diesel tijdperk.

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal