Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?  (gelezen 3816 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #60 Gepost op: juni 15, 2016, 11:56:38 am »

Zonnepanelen op een e-auto heeft niet zoveel zin, vanwege het lage vermogen wat daar vanaf komt. Elektromotoren hebben krachtigere stroom nodig om een auto aan te drijven. Accupakketten zijn steeds meer onderdeel van de constructie van de auto. Ik zie meer in standaard snelladen, in combinatie met betere accucapaciteiten. Met een actieradius van 300 km kom je al een heel eind. 30 min laden nu, 10 minuten laden over een paar jaar en je kunt weer bijna dezelfde afstand verder. Door de ontwikkelingen in de technologie zal binnen enkele jaren de actieradius verdubbelen, de laadtijd halveren en de kosten ook sterk naar beneden gaan.

En inderdaad, laden op wind- en zonnestroom, dan is het helemaal schoon. Om opwekmoment en laadmoment te overbruggen, komen er ook al tankstations met containers met oude auto-accu's om de energie op te slaan. Na FastNed in NL, komen er de komende jaren ook snellaadstations bij reguliere tankstations langs de snelweg. Op http://www.egear.be/ lees je er alles over.

Diverse belangenpartijen hebben onlangs in de Tweede Kamer aan de regering gevraagd om een aankoopsubsidie voor e-auto's voor particulieren om het verschil met de lease-voordelen op te heffen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #61 Gepost op: juni 15, 2016, 12:07:50 pm »

Bedoelde de zonnepanelen ook niet om direct de motor aan te drijven, eerder voor het bijladen van de batterijen.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #62 Gepost op: juni 15, 2016, 12:52:28 pm »

Bedoelde de zonnepanelen ook niet om direct de motor aan te drijven, eerder voor het bijladen van de batterijen.
Aaaahhh.... Inderdaad, dat zou best kunnen zorgen voor een stukje 'range extending''
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #63 Gepost op: juni 15, 2016, 03:46:09 pm »

Zonnepanelen op het dak is een uitvoering die Prius wel biedt. Opbrengst is net genoeg om de ventilator te laten draaien. Om te kunnen rijden praat je idd over hele andere vermogens
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #64 Gepost op: juni 15, 2016, 03:52:52 pm »

Zelf denk ik dat waterstof icm elektrische aandrijving de toekomst is. Shell heeft in haar lt-strategy staan dat na fossiel via lng (vloeibaar gas) vloeibaar waterstof wordt nagestreefd. Inmiddels zijn er veel belovende praktijktesten met in mierenzuur opgeslagen waterstof. Dat betekent dat de bestaande infrastructuur (tanktransport en tankstations) gehandhaafd blijven. De auto's worden anders: zelfde tankinhoud en radius als huidig en een brandstofcel met elektromotoren. Uitstoot alleen water. Waterstof wordt gemaakt met windenergie en vrij eenvoudig gebonden in mierenzuur. Energiedichtheid is dan te vergelijken met fossiel.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #65 Gepost op: juni 15, 2016, 03:57:44 pm »

Elektrisch laden is voor de grote massa niet mogelijk. Onvoldoende oplaadpunten (oa bij huis-flat/binnenstad) is niet het grootste probleem. Het knelpunt wordt de belasting van het distributienet. De electrakabel in de grond zijn simpelweg te dun voor de dan gevraagde capaciteit. In een wijk in Zutphen hebben ze een half jaar geleden een proef gedaan: alle auto's (ca. 40 st) aan de lading en tegelijk wassen, pizza bakken en zonnestroom terugleveren. Dat ging maar net goed.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 2e hands auto aanschaf, diesel vs benzine: wat is het omslagpunt?
« Reactie #66 Gepost op: juni 15, 2016, 06:35:55 pm »

De infrastructuur moet inderdaad aangepast worden. Misschien door meer gelokaliseerde opwekking door kleine WKK's in woonwijken of iets dergelijks in combinatie met zon en een opslagsysteem.
Aanhangers trekken kan tegenwoordig ook al met elektrische auto's alleen is het voor het gros onbetaalbaar. De Tesla Model X mag ruim 2200kg trekken (actieradius zal wel beroerd zijn dan).
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal