Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen  (gelezen 4094 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #45 Gepost op: november 17, 2016, 06:59:49 pm »

De automaat, 8 traps, van BMW is subliem :#, in de cruise control berg af is gewelding :J. Eerst schakelt de automaat zelf terug, gaat het nog te snel dan trapt de automatiek ook nog even op de rem. Maar de cruise control blijft wel op de ingestelde snelheid. Moest wel ontzettend wennen eraan, je moet er vertrouwen in krijgen.
Wil je dat niet, deze automatiek, dan neemt de bestuurder het over door de bak op de hand te nemen, schakelen met flippers of de pook, en remmen met je voetje.
Die kende ik nog niet. Niet getest ook eigenlijk of de C4 ook zelf remt. Toch eens proberen. Want het onding trapt wel zonder pardon zelf op de rem na een stukje als je zonder gordel rijdt en het gepiep negeert. Rare ervaring. Het schakelen met de flippers vind ik wel handig. Mijn vrouw weer niet, die rijdt altijd automaat.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #46 Gepost op: november 17, 2016, 08:11:10 pm »

Bij BMW is dat een optie, cruise control met remfunctie. Heb je de wagen 2de hands gekocht, wist eerst niet wat dat inhield, nu wel. Bij het remmen gaan ook de remlichten aan. Met de vw erachter houd ik het liefst het heft zelf in handen, berg af staat de bak manueel in 3 of 4, ligt eraan hoe stijl het is. Geen vouwwagen dan mag de automatiek het uitzoeken. Wel oppassen met haarspeldbochten, 60 ingesteld dan ga je dus ook met 60 door die bocht, moet je een groot hart hebben (en niks om je banden geven).
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #47 Gepost op: november 17, 2016, 09:22:08 pm »

Zelf remmen is meestal onderdeel van adaptieve cruise control waarbij de auto zelf afstand kan houden.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #48 Gepost op: november 17, 2016, 11:07:21 pm »

Adaptief is deze niet, nog een duurdere optie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #49 Gepost op: november 17, 2016, 11:19:28 pm »

acc heb ik op de golf ideaal.
icm dsg werkt het van 0 t/m 160kmh
remt automatisch bij file.
ziet eerder dat auto's lanzamer rijden dan jezelf.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #50 Gepost op: november 18, 2016, 12:55:39 pm »

Onze C4 is van 2012, volgens mij net niet jong genoeg voor die snufjes. Vind het prima zo het nu gaat. En vind het toch wel prettig om zelf het heft in handen te houden op hellingen. Volgende auto zal het wel geen keus meer zijn, maar redelijk standaard.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #51 Gepost op: november 19, 2016, 10:33:06 am »

Ik heb wel adaptieve CC op mijn bmw, auto is 10 jaar oud dus een van de eerste systemen.
Het is even wennen en vooral leren anticiperen wanneer de auto gaat remmen (voor een afdraaiende voorganger of zo).
Is een van de eerste systemen dus niet heel erg geavanceerd maar vooral op de snelweg werkt het erg goed.
Binnendoor raakt hij de voorganger in een bocht wel eens kwijt waardoor hij gas gaat geven en vervolgens weer een remingreep moet doen als hij in zicht komt.

Laatst in een nieuwe 5 serie meegereden die dat ook heeft en dan zie wat voor vooruitgang daar is geboekt qua camera's/radars en software.

Leuke optie, was niet perse noodzakelijk geweest  :)
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #52 Gepost op: november 19, 2016, 11:10:25 am »

.....Of het word de Ford Focus station met 125 pk de ecoboost .....
Maar goed ik heb nog tijd dus rustig op zoek...
Hoeveel pk vinden jullie genoeg met een Alpha vouwwagen die ook door de bergen komt..... WW WW
Ik las net waarom jullie op zoek gaan naar een grotere auto... Gefeliciteerd! Wij rijden alweer 4jaar met een Ford Focus ecoboost (100pk versie). Het is natuurlijk geen strepentrekker maar er is ruim voldoende trekkracht om de bergen op te komen, ook met de VW erachter. Als je serieus interesse in deze auto hebt check dan ook focusclub.nl, een actief forum waar je veel info kunt vinden en evt. vragen kunt stellen. De 1.0 ecoboost kent weinig problemen. Het koelsysteem is het zwakke punt van dit model. De temperatuur sensor zit te hoog waardoor deze niet meer werkt als je koelwater verliest en de motor warmloopt. En laat er nu net een serie zijn waarbij er een slangetje van het koelwater kon knappen... Check in (bij een occasion) in ieder geval of het slangetje op tijd vervangen is.

...Een Citroen bijv. is een relatief lichte auto. Onze C4 bijv. scheelt snel een gewichtsklasse t.o.v. veel andere merken. Een VW Golf is helemaal vrij zwaar....
Echt? Als ik op autoweek.nl kijk naar een C4 uit 2012 en een Golf 5d uit hetzelfde jaar dan is de C4 zwaarder dan de Golf...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #53 Gepost op: november 19, 2016, 12:13:46 pm »

Echt? Als ik op autoweek.nl kijk naar een C4 uit 2012 en een Golf 5d uit hetzelfde jaar dan is de C4 zwaarder dan de Golf...
Geen idee of Autoweek de juiste gegevens heeft en welke, maar via Autotrader kom ik er op dat de C4 lichter is, ook via RDW. En daar kloppen in ieder geval de gegevens met wat er op ons kenteken staat. 1180 kg. De Golf weegt overigens 1218 kg volgens Autotrader en rDW. Ze vallen dus wel in dezelfde gewichtsklasse. Toen ik vorig jaar zocht naar een Automaat kwam ik alleen maar auto's zwaarder dan 1250 kg tegen, ook de Golf. Het standaard gewicht van de C4 is 1180 kg, evenals onze half automaat. En daar zit ook meteen het verschil, want een uitvoering met de standaard automaat is inderdaad een stuk zwaarder, boven de 1250 kg. Dat geldt waarschijnlijk voor alle auto's, maar heb ik me niet in verdiept. Mijn zoektocht was naar een zo laag mogelijk gewicht, scheelt weer in belasting. De half automaat van de C4 is een gewone 6 bak met een electrisch bediende koppeling, die naar keuze automatisch om met de hand kan worden geschakeld. Daardoor komen auto's met dit soort versnellingsbak gunstiger uit de testen vanwege een lager gewicht en dus in principe een lager verbruik. In elk geval de C4.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2016, 12:15:28 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #54 Gepost op: november 19, 2016, 01:55:52 pm »

Geen idee of Autoweek de juiste gegevens heeft en welke, maar via Autotrader kom ik er op dat de C4 lichter is, ook via RDW. En daar kloppen in ieder geval de gegevens met wat er op ons kenteken staat. 1180 kg. De Golf weegt overigens 1218 kg volgens Autotrader en rDW. Ze vallen dus wel in dezelfde gewichtsklasse. Toen ik vorig jaar zocht naar een Automaat kwam ik alleen maar auto's zwaarder dan 1250 kg tegen, ook de Golf. Het standaard gewicht van de C4 is 1180 kg, evenals onze half automaat. En daar zit ook meteen het verschil, want een uitvoering met de standaard automaat is inderdaad een stuk zwaarder, boven de 1250 kg. Dat geldt waarschijnlijk voor alle auto's, maar heb ik me niet in verdiept. Mijn zoektocht was naar een zo laag mogelijk gewicht, scheelt weer in belasting. De half automaat van de C4 is een gewone 6 bak met een electrisch bediende koppeling, die naar keuze automatisch om met de hand kan worden geschakeld. Daardoor komen auto's met dit soort versnellingsbak gunstiger uit de testen vanwege een lager gewicht en dus in principe een lager verbruik. In elk geval de C4.
Ik had naar handgeschakeld gekeken, automaten zijn inderdaad vaak wat zwaarder. Dan is het gewicht natuurlijk ook afhankelijk van het type motor. Als ik rond de 120pk zoek is er niet veel verschil in de (opgegeven!) gewichten, beide onder de 1250kg en dus in dezelfde klasse. Een Opel Astra automaat (1.4) zit al op 1353kg. Da's pas zwaar...
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #55 Gepost op: november 19, 2016, 03:36:14 pm »

mijn golf weeg 1151kg en dat met dsg automaat
jammer wel van die ene kilo.
zonder automaat weegt  hij 1130 dacht ik
« Laatst bewerkt op: november 19, 2016, 03:40:12 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #56 Gepost op: november 19, 2016, 03:39:55 pm »

mijn golf weeg 1155 en dat met dsg automaat
zonder automaat weegt  hij 1130 dacht ik
Mijn Golf weegt 1520kg met automaat   ::)
(en accupakket)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #57 Gepost op: november 19, 2016, 03:53:43 pm »

Onze C4 is een 1.6 HDI. Maar het gekke is dat de 1.6 benzine uitvoering hetzelfde gewicht heeft. En verder hangt het van nog wat zaken af. Wel of geen reservewiel bijv. En alle luxe en extra dingen die men er soms op heeft. Dus lastig vergelijken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #58 Gepost op: november 20, 2016, 09:24:45 am »

Mijn Golf weegt 1520kg met automaat   ::)
(en accupakket)
Ja belachelijk die GTE met zo een lage bijtelling.
En geen lease rijder die hem aan het stroom legt.:)16]


Overigens is die van myoj gewoon een privé auto.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat voor auto ( middenklasse of compact klasse) heb jij voor de vouwwagen
« Reactie #59 Gepost op: november 20, 2016, 10:38:27 am »

Ja belachelijk die GTE met zo een lage bijtelling.
En geen lease rijder die hem aan het stroom legt.:)16]
Overigens is die van myoj gewoon een privé auto.
Inderdaad. Hybride lijkt wel een soort van toverwoord. Ik heb het idee dat je net snel zat wordt om je auto iedere dag aan de kabel te leggen als je veel rijdt. Maar misschien een kwestie van wennen. En zolang de werkgever bij de leasebakken de brandstof betaalt is er ook weinig motivatie om electrisch te rijden. Maar dat is mijn mening.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal