Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omlaag

Auteur Topic: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?  (gelezen 24260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #165 Gepost op: augustus 20, 2019, 07:41:16 pm »

En je baas moet die extra vakantiedagen in de leaseovereenkomst vastleggen :H

er staat dan ook een  :P
maar gelukkig heb ik geen baas, een hond heeft een baas  :#

wil enkel aangeven dat je het ook in een ander perspectief kan bekijken
daar staan velen niet bij stil

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #166 Gepost op: augustus 20, 2019, 08:27:46 pm »

Hier de beloofde topic van VRT Nieuws dat ze gisteren behandeld hebben:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/19/met-de-elektrische-auto-op-reis/

Persoonlijk ben ik van overtuigd dat we zeker binnen een aantal jaren allemaal elektrisch zullen rijden en het rijcomfort is er zeker! Echter denk wel dat er nog evoluties nodig zijn om het te laten doorbreken, maar die komen er zeker.

Ik heb een leasewagen en dus nog niet echt keuze daarin gehad. Echter de werkgever heeft wel maximum uitstoot vast gelegd bij de keuze van de wagen en met de nieuwe WLPT testen worden die enkel haalbaar met plug-in hybride. Negen op de 10 kansen zal ik dus over een jaar of 3 eerder dergelijke wagen hebben en de kans is groot dat het 4 jaar later wel een elektrische zal moeten zijn.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #167 Gepost op: augustus 20, 2019, 08:43:55 pm »



wanneer Jan Modaal er op de heen- EN terugreis een dag langer over (2 in totaal dus, kost hem netto 200 euro) doet en een overnachtingscamping (a 50 euro) boekt maakt het hem financieel niets uit

En die camping had Jan anders ook gewoon moeten betalen, maar dan iets verderop.

Mooie uiteenzetting! Ik was al om, maar nu weet ik het zeker. Nu alleen die Tesla nog van de baas loskrijgen :)41]
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #168 Gepost op: augustus 20, 2019, 09:09:43 pm »


En die camping had Jan anders ook gewoon moeten betalen, maar dan iets verderop.

Mooie uiteenzetting! Ik was al om, maar nu weet ik het zeker. Nu alleen die Tesla nog van de baas loskrijgen :)41]

Ligt eraan hoever de bestemming is
2 reisdagen normaal of met elektrisch 3
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #169 Gepost op: augustus 20, 2019, 09:30:44 pm »

Voor mensen die niet leasen (zoals ik) is een Tesla gewoon veel te duur. Moest ik zo veel geld over hebben voor een auto zou ik alsnog iets anders kopen, maar ik denk dat je de privé teslarijders in heel België op een paar handen kan tellen. Dat zegt toch ook al iets...'t Zijn de fiscale voordelen die zo'n auto interessant maken, niet de kwaliteit van de auto en, als je het hele plaatje bekijkt van productie tot recyclage, waarschijnlijk ook niet de milieuoverwegingen...

Als ik er een zou leasen zou ik uiteraard de extra rijtijd voor lief nemen en, in m'n woon werk af en toe eens flink optrekken want ik geloof graag dat een Tesla geweldig rijdt, maar als ze niet kunstmatig aantrekkelijk gemaakt zouden worden door premies en belastingsvoordeel, zou niemand er een kopen.

Vraag blijft of je voor die 6 (of 3, of whatever) weken dat je op vakantie gaat 'speciaal' een ander soort auto koopt. Ik dus wel. M'n vrouw rijdt het hele jaar door in een erg grote auto. Ruimte die we eigenlijk alleen nodig hebben voor onze zomerse reis. We werken ervoor, kijken er een jaar naar uit, kopen tenslotte ook nog eens een vouwwagen van vele duizenden euro's... Als je zo veel geld uitgeeft aan vakantie, en vakantie zo belangrijk vindt, zou ik het niet logisch vonden dat je hier GEEN rekening mee houdt als je een auto koopt.

Dus, moest ik een Tesla leasen, zou ik er met plezier mee rijden en wat langer over de rit doen. Moest ik van de baas mogen kiezen, zou ik voor dat budget wat anders kiezen, met meer ruimte en meer range.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #170 Gepost op: augustus 20, 2019, 09:53:36 pm »

Het aantal elektrische auto's in lease is zeer klein. De meeste bedrijven zijn daar nog redelijk conservatief in en ongeacht het aantal km dat er mee gereden wordt, wordt er voor diesel gekozen. Zelfs als dat niet beter uit komt met het aantal km dat die werknemer rijd. En een Tesla past bij de meeste Belgische bedrijven zeker niet in het budget dat men krijgt voor leasing. Stellen dat het overgrote deel Tesla's leasing is denk ik dat een brug te ver is.

Of het ecologischer is hangt inderdaad van veel zaken af en hangt zeker ook af van naar wat je kijkt, hoe de elektriciteit die je gebruikt wordt opgewekt, … Een Tesla denk ik niet dat ie er goed uit komt op dit punt, denk dat er andere elektrische wagens zijn die daar een stuk beter uit komen. Echter het is wel belangrijk dat ze meer en meer ingang krijgen. Als ze niet verkocht worden, gaat men het ook niet verder ontwikkelen en verbeteren, en dat hebben we wel nodig om binnen een paar jaar meer ecologische alternatieven te hebben. Naar gelang ze verbeteren en meer verkocht gaan worden gaat de kost van ontwikkeling ook wat goedkoper gaan worden en de wagens dalen in prijs, samen met het lagere verbruik worden ze tussen dit een pak weg 10 jaar waarschijnlijk interessanter dan de klassieke wagens, ook voor de meeste jan modaal mensen. Tesla bestaat dan mogelijk al niet meer of enkel als een luxe merk terwijl alle andere merken ook hun elektrische wagens op de markt zullen hebben van diverse pluimages en prijsklasses.

Hyunda heeft ondertussen ook al een wagen met zonnepanelen op het dak om zo de rijkwijkte te verlengen. Het zou me niet verwonderen dat over langere termijn je wagen ook kan opladen met inductie terwijl deze over de autostrade bolt en de prijs van je opladen mee opgenomen wordt in het toltarief dat je betaald.

Op onze camping in de Pyreneeën was er een BMW i3 uit de UK met een vrij klein tentje. Ze hadden één van de plaatsen met elektriciteit gereserveerd en dat alleen voor het laden van de wagen gedurende de nacht. En overdag waren ze telkens met de auto op stap. Het was de eerste keer dat ik kampeerders met een elektrische auto tegen kwam, maar het zal zeker niet de laatste geweest zijn en vermoedelijk elk jaar gaan toenemen. Mogelijk gaan de campings over een paar jaar extra elektriciteitsopties aanbieden zodat je efficienter en beter je wagen kan opladen en dat je naast de standaard elektriciteit voor camping gebruik ook een optie kan nemen om dagelijks te snelladen aan je tent.

De eerste jaren verwacht ik nog niet meteen de grote ommezwaai om de vele redenen die hier al vermeld zijn, maar we zullen het nog mee maken dat de wagens met aandrijving zoals nu eerder een rariteit zijn geworden!

Stellen ik ga dat nooit kopen is denk ik dus sterk voorbarig.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #171 Gepost op: augustus 20, 2019, 10:11:48 pm »

Ligt erg aan je rijstijl. Wij hebben een overdaad aan pk's en koppel en rijden daar ook naar. Ik rij stevig door met de klapkar, ook in bergen en op bergpassen.
Als ik braaf 90 (NL) of 100 (DLD) ga rijden zal het meerverbruik veel beter uitvallen.
Ook bergpassen rij ik gewoon mee met degene zonder aanhanger. En dan gaat mijn verbruik van circa 6.3 l / 100km naar net boven de 8 l / 100km.

Elektrisch geldt hetzelfde voor: de range heb je zelf grote invloed op.

Ik merk juist dat ik met meer pk's zuiniger rijd. We hadden hiervoor een 1.6tdi 105pk, vorig jaar terugreis uit karantie met stevig doorrijden een verbruik van 1:13,3 gereden. Begin dat jaar een andere auto gekocht en bewust een 2.0tdi gezocht omdat ik een vlottere auto wou. Dit jaar het verbruik op de terugreis 1:19,3! Oftewel al die downsizing is ook nergens goed voor
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #172 Gepost op: augustus 21, 2019, 08:26:58 am »

Nog toevallig nu een artikel in de Vlaamse pers over dit onderwerp. Men heeft de officiële rijbereik van de wagens gaan vergelijken met de reële


https://www.hln.be/auto/zo-ver-komt-de-elektrische-tesla-model-3-in-de-praktijk~a38c169b/


Als je dan gaat kijken naar de tesla''s die de enige zijn die een trekhaak toestaan en dan de eerder genoemde 25% in mindering brengt, kom je aan een maximale rijbereik van 288 km. Ook hier neem je best wat reserve en rij je best niet tot de laatste km voor het laden.  Nemen we een zekere reserve van 50 km (bij een dieselwagen hou ik eerder met 100 km rekening, maar dan zou de maximale afstand helemaal te klein worden) dan komen we op ongeveer om de 230 km de eerste leer gaan laden.


De wagen wordt bij een uurtje snelladen als er een snellaadpaal is en dat is niet een evidentie in alle landen zoals je in een rondvraag van VRT kan zien, laad men meestal tot iets van een 80%. Bovenstaande cijfers gaan over een batterij aan 100% opgeladen. Dat kan dus tot de eerste keer dat je moet laden het rijbereik geven. Echter daarna wordt het dus nog minder:
384 -20% is dus na 80% opgeladen eerder een rijbereik bij normaal gebruik van 307 km. Daar 25% af voor het meerverbruik is 230 km. Dan nog de 50 km reserve betekend eerder 180 km per oplaadbeurt tot 80% bij gebruik van een vouwwagen.


Als ik dan op een dag nu een 850 km af leg op het gemak, moet ik daar dan dus 4 uur extra laden bij tellen. Dat is veel en betekend in de praktijk dus dat je veel minder afstand zal afleggen en dat 600 km het maximum word om in dezelfde tijdspanne te doen.


Persoonlijk vind ik dat nog geen cijfers om met een dergelijke wagen en een vouwwagen een verre reis in de bergen te gaan maken. Echter zoals eerder aangegeven gaat dit zeker nog sterk evolueren de komende jaren en zal dit dan wel interessant worden.





Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #173 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:04:56 am »

Met de caravan op vakantie zonder veel aan benzine kwijt te zijn

Mensen worden steeds milieubewuster en dat is een goede zaak. Alleen zul je toch je vervuilende auto mee moeten nemen als je met je caravan op vakantie wilt gaan. Een auto op batterijen is ook niet alles, want je moet om de twee uur stoppen om op te laden en met een beetje pech is jouw rijdende batterij de oorzaak van een bosbrand. Er is natuurlijk een andere manier, maar die zal misschien wat dierenliefhebbers voor de borst stoten.

https://dailybuzz.nl/buzz/met-de-caravan-op-vakantie.html
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #174 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:12:48 am »

Ik merk juist dat ik met meer pk's zuiniger rijd. We hadden hiervoor een 1.6tdi 105pk, vorig jaar terugreis uit karantie met stevig doorrijden een verbruik van 1:13,3 gereden. Begin dat jaar een andere auto gekocht en bewust een 2.0tdi gezocht omdat ik een vlottere auto wou. Dit jaar het verbruik op de terugreis 1:19,3! Oftewel al die downsizing is ook nergens goed voor

Ik ben ook geen fan van downsize motoren, maar.... echt 1:19,3 met vouwwagen en stevig doorrijden? Is extreem zuinig.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #175 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:18:27 am »

Klopt. Als ik m'n eigen vakantie bekijk, camping 1: 1300km ineens. Dat zou dus 6keer een uur laden zijn. Niet 1 nacht, maar zeker 2 dagen. Naar camping 2, 100km, dat lukt.
Naar camping 3: 520km door de bergen nu 1x kort gestopt om te eten (midden in Spanje, bijna geen tankstations, en wss ook geen laadpunten), dan wss 2 keer stoppen, +2u.
Camping 3 weer 300km verder, dwars over de Pyreneeën, nu even gestopt op te eten, dan een uur laden, volgende camping weer 400km, weer uur laden, volgende camping weer 450, mss net 1 laadbeurt, misschien 2, en de laatste dag 750km, dat is weer 2 keer laden

Ik heb altijd een diesel gehad met, met de VW erachter een range van 7-800km. Nu voor het eerst een benzine. Rijdt leuk maar met de vw erachter moest ik al op 500km tanken. Ik vond het ergerlijk snel, het enige nadeel van deze auto. Zonde van de kleine tank. Volgende keer neem ik, als dat bij Renault bestaat een extra grote tank als optie of weet een diesel. Nog eens de helft van de range, en dan nog eens een uur laden ipv 5 minuten tanken, lijkt me niet zo leuk.

Ook hebben bijlange niet alle campings de mogelijkheid op (snel)te laden. De grotere campings zijn hier wel al mee bezig. Zo stond er in le Brasilia (Z-Frankrijk) een Noorse Tesla aan de paal. Knap!

Ik denk inderdaad dat de evolutie nog wel wat in die richting gaat. Ik zeg ook nooit nooit. Als reisauto lijkt het echter muziek voor de verre verre toekomst.
Nu hebben we echter een comfortabele grote auto om veel (dagelijks) te gebruiken en een kleinere auto voor als we er eens 2 nodig hebben (wel nog een zware diesel, had eigenlijk een licht autootje moeten zijn maar tis een liefhebbersexemplaar, daar telt de ratio niet mee).

Ik zie me in de (nabije) toekomst niet met een elektrische auto reizen, maar wat ik wel zie gebeuren is, ipv een grote dure daily en een klein autootje erbij zoals de meesten, zie ik me, als het allemaal wat betaalbaarder is, een kleine, comfortabele elektrische auto kopen, iets in de maat van een Mégane of zelfs een maat kleiner. Met die auto dan bijna alle verplaatsingen doen, woon werk en zo, dus de kleine elektrische als hoofdauto kopen ipv een grote dure. En als 2e auto dan iets groots kopen voor op vakantie en als er eens 2 auto's nodig zijn.
Dat is dan de bij-auto, die hoeft dan niet zo duur of luxe te zijn, ik denk in de richting van een kangoo of Berlingo of Dacia dokker of zo. Lekker vol stouwen en richting Spanje.
Dan heb je een grote auto die niet veel kost, met plek voor vakantie, en een comfortabele elektrische voor dagelijks gebruik. Want in tegenstelling tot de vakantie, zou ik een elektrische auto voor dagelijks gebruik, moesten de prijzen een flink eind zakken, wel heel bruikbaar vinden voor de afstanden die m'n vrouw (zelf werk ik meestal met de speed Pedelec) door de week aflegt.

Ik schiet de elektrische auto's dus niet af, maar zou het meer gebruiken voor korte afstanden.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #176 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:34:50 am »

Precies zo hebben wij het opgelost. Een Nissan Leaf voor de dagelijkse ritten en een oudere Renault Scenic voor het aanhangertje, vakantie en familiebezoek verder weg. Het grappige is dat we voor de familiebezoekjes nu toch telkens de Leaf pakken en het bijladen op de terugweg voor lief nemen.

Alles bij elkaar gerekend zijn we nu goedkoper uit dan toen we alleen nog een nieuwere, grote diesel hadden.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #177 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:39:34 am »

Ik heb een 1.6 diesel met 120 PK in een grote wagen. Die motor is zeker voor het dagelijks gebruik meer dan comfortabel genoeg en redelijk zuinig. Gemiddeld een 4.8 liter per 100 km of 1:20,8 bij redelijk veel rijden in Brussel met een skoda superb wat toch wel een ruime grote wagen is. Echter ben er ook van overtuigd dat in de Bergen en bij het trekken van een vouwwagen een zwaardere motor ook zuiniger zal rijden, maar dat is maar een zeer beperkte periode in het jaar dus echt last heb ik daar niet van, buiten dan dat dit de enige periode is dat ik de tankbeurten zelf moet betalen en niet mijn werkgever.
Maar 3 weken bergen en met de vouwwagen waarbij iets van een 4600 km werden afgelegd aan gemiddeld verbruik van 5.8 liter per 100 km of 1:17,2 vond ik wel best nog meevallen.


De wagen heeft ook een grote tank en daardoor ook met vouwwagen een bereik van een goede 1000 km eer er getankt moet worden. Om de 200 km een uur zou dus 5 keer meer laden zijn in in tijd een 5 uren extra.
Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #178 Gepost op: augustus 21, 2019, 03:43:45 pm »



Hier de beloofde topic van VRT Nieuws dat ze gisteren behandeld hebben:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/19/met-de-elektrische-auto-op-reis/

Persoonlijk ben ik van overtuigd dat we zeker binnen een aantal jaren allemaal elektrisch zullen rijden en het rijcomfort is er zeker! Echter denk wel dat er nog evoluties nodig zijn om het te laten doorbreken, maar die komen er zeker.

Ik heb een leasewagen en dus nog niet echt keuze daarin gehad. Echter de werkgever heeft wel maximum uitstoot vast gelegd bij de keuze van de wagen en met de nieuwe WLPT testen worden die enkel haalbaar met plug-in hybride. Negen op de 10 kansen zal ik dus over een jaar of 3 eerder dergelijke wagen hebben en de kans is groot dat het 4 jaar later wel een elektrische zal moeten zijn.

Hybrides zijn bij ons verboden (enkel voltallig management team rijd hybride) en elektrisch enkel na goedkeuring van management, al zijn die in lease helaas boven budget (hoge aanschafprijs/lagere restwaarde).

Als een elektrische wagen (met deftig bereik en grootte zoals vanaf Tesla model 3) financieel voordelig was zou ik niet twijfelen en reistempo desnoods aanpassen. Met de vouwwagen doe ik max 700-800km per dag dus lijkt me stillaan haalbaar te worden met 1.5 keer bijladen.






Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #179 Gepost op: augustus 21, 2019, 04:24:19 pm »

 :off

Bij ons ook het mt in hybride en Jan met de pet mag bijtelling dokken: ergens vind ik dat best scheef...
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal