Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?  (gelezen 24246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #60 Gepost op: mei 15, 2019, 12:19:51 pm »

Maar wel de realiteit  :)
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #61 Gepost op: mei 15, 2019, 12:52:52 pm »

We dwalen wel wat af, maar vooruit: bij de kosten van je huidige auto kan je niet de aanschaf / afschrijving van je volgende auto tellen. Precies wat Marcel zegt, dat je droomt van een Porsche, Ferrari of Aston Martin (mijn favoriet) heeft geen invloed op de kosten van je huidige auto. Je hebt nu vrijwel geen afschrijving meer, goedkope verzekering (WA), wegenbelasting valt erg mee en onderhoud waarschijnlijk ook, het is niet voor niets een Toyota  :)

Veel mensen die je vertellen wat hun leasebak hen kost tellen alleen de bijtelling. Laat ik je een voorbeeld geven van een grote werkgever in de regio Eindhoven:
- als je daar de lease auto NIET neemt krijg je de kosten van de lease bij je bruto salaris => in mijn geval zou dat circa 800 Euro per maand zijn
- daar komt bij dat je een kosten vergoeding krijgt voor de tankpas, maar goed: je moet wel zelf tanken, dus dit laat ik buiten beschouwing
- de leaseauto zou een nieuwwaarde hebben van circa 50.000 Euro, tegenwoordig tegen 22% bijtelling tenzij je volledig elektrisch wil

Bij 50% IB kost de leasauto je dan 12* 800 * 50% = 4800 Euro netto loon + 50.000 * 22% * 50% = 5500 bijtelling, oftewel 10.300 Euro per jaar in totaal!
Als jij datzelfde uitgeeft aan je Corolla doe je iets heel erg fout.

Sterker nog: als ik diezelfde auto prive koop ben ik iets goedkoper uit, op voorwaarde dat ik de 50.000 niet via een lening hoeft te financieren.
Ik rij dan liever jong 2de hands en kan zelf volledig uitzoeken wat ik wil. Want er zijn ook nog allerlei voorwaarden: zo valt mijn huidige BMW 430D GC niet binnen de mogelijkheden, want geen A of B energie label. En als de auto je toch niet bevalt, zoals ik met mijn vorige auto had, zit er bij een lease auto wel de volledige looptijd aan vast.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2019, 12:57:59 pm door RDDR »
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #62 Gepost op: mei 15, 2019, 01:50:37 pm »

Maar goed, dan rijdt je wel een auto t.w.v. €50.000,-. Als je een 308 leaset, is dat bedrag aanzienlijk lager.

Ik heb net heel bescheiden een tweedehands 308 van twee jaar oud aangeschaft en dan praat ik gelukkig over andere bedragen. Hoewel een auto wel nooit erg goedkoop wordt. De afgelopen 4 jaar heb ik ruim 30.000 per jaar gereden in een Megane en dat kostte (inclusief alles, dus ook afschrijving) ruim €7.000 per jaar. Dat was een 2e hands auto van nieuw zo'n kleine €30.000,-. Als je het zo bekijkt is leasen nog zo duur niet.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2019, 03:20:25 pm door Marcel »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #63 Gepost op: mei 15, 2019, 02:09:17 pm »

Sterker nog: als ik diezelfde auto prive koop ben ik iets goedkoper uit, op voorwaarde dat ik de 50.000 niet via een lening hoeft te financieren.

Dat is me niet nogal een voorwaarde....., ik betwijfel hoeveel mensen überhaupt 50k op de bank hebben staan?
Het overgrote deel van de aankoop van een auto wordt gefinancierd.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #64 Gepost op: mei 15, 2019, 03:11:26 pm »

En mijn baas betaald echt geen 800 + en tankpas, moet ik gewoon zelf ophoesten.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #65 Gepost op: mei 15, 2019, 05:03:20 pm »

Grappig, discussies over elektrische auto’s gaan bijna nooit over het rijden met elektrische auto’s. Men heeft het liever over Co2 uitstoot van diesels, kolencentrales of leasetarieven. Onze vouwwagenclub is geen uitzondering zie ik...

Even een bijdrage/poging om weer on-topic te komen.
Ik zou het wel aandurven! Een elektrische auto is tenslotte net als een gewone auto, alleen de motor is anders. Als trekauto lijkt me de Tesla 3 ook zeer geschikt. Kijk maar eens even naar de specificaties... Een trekkracht van 430Nm vanaf 0tpm, dat is toch ideaal om een karretje mee te trekken!

Een effectief bereik van 250-300km zou voor mij nu al voldoen voor 95% van alle ritten. Eigenlijk zouden alleen de vakantieritten (heen en terugreis) extra planning vragen. Maar zelfs met wat extra vertraging bij het laden zou een dagafstand van 500km makkelijk lukken (denk ik). Dan ben je toch met twee reisdagen in het zonnige zuiden. Als je dan bij de eerste stop een leuke plek uitkiest en een paar dagen blijft draagt dat alleen maar bij aan de vakantiepret!
Even in 1x naar Lloret de Mar (ik noem maar iets) knallen gaat natuurlijk niet lukken. Wat dat betreft zijn we ontzettend verwend met de mooie snelwegen en zoveel tankstations dat je er bijna over struikelt. Met een e-auto wordt het weer een beetje pionieren. Maar dat heeft ook wel zijn charmes en kan leuke contacten opleveren. Een stopcontact om een beetje bij te laden is in zelfs het kleinste gehucht wel te vinden.

Het extra energieverbruik ben ik ook niet zo bang voor. Onze (benzine) auto verbruikt op zomervakantie (dus met de klapper aan de haak) ongeveer 10-15% meer dan normaal. Dat scheelt dus 25-30km op een volle accu. Misschien zelfs wel minder omdat een e-auto bij het remmen en in afdalingen weer wat kan bijladen.

Alleen die prijs... Gelukkig gaan de prijzen in rap tempo de goede kant op! Een tesla X (model uit 2016) met trekhaak kost bijna een ton. De Tesla 3 (model uit 2019) met trekhaak nog maar de helft... Geen eerlijke vergelijking natuurlijk maar het geeft wel aan dat ‘normale’ elektrische auto’s snel betaalbaarder zullen worden. Een Tesla blijft een luxepaard en duur. Een elektrische Hyundai of Kia is nu al een stuk betaalbaarder en heeft een vergelijkbaar bereik. Nu maar hopen dat deze merken ook snel een versie met trekhaak uitbrengen.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #66 Gepost op: mei 15, 2019, 05:16:03 pm »

10.300 netto per jaar haal ik zeker niet, dat lijkt me duidelijk. Punt is uiteraard dat het appels met peren vergelijken is. Zou mijn auto worden geleased dan is de leaseprijs natuurlijk veel lager, ik probeer de vergelijking andersom gelijk te trekken door te stellen dat afschrijving = sparen. Het is een kwestie van perspectief ( en denk ik ook de basis van ons verschil in mening  :) )

Daarbij zijn er ook veel voordelen aan een lease-auto, tegenover de al genoemde nadelen: denk aan veiligheid, (als het goed is) minder gedoe met defecten, geen financieel risico in het geval van ongevallen en dergelijke.

En ag, als ik op het einde van de reis maar voor de tent zit met een koud biertje of mijn volle tank met rode wijn  :# dan ben ik ook tevreden!

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #67 Gepost op: mei 15, 2019, 06:15:28 pm »

Natuurlijk is afschrijven sparen, maar dan wel voor een vergelijkbare auto. Ik ga de komende jaren zo'n €3000 per jaar opzijzetten, omdat ik verwacht dat mijn 'nieuwe' 308 dat ongeveer afschrijft.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #68 Gepost op: mei 15, 2019, 07:27:35 pm »

Ik zou het niet aandurven. Zoals iemand al zei, met een VW erachter gaat de range nog eens naar beneden, waardoor je echt vaak moet laden. Dan moet je al geluk hebben dat er (snellaad!) palen vrij zijn, moet je hele rit daarop gebaseerd zijn. Is plannen en het duurt veel langer.
Als een Tesla je droomauto is, wat mogelijk is, en je daardoor echter heel het jaar in je droomauto kan rijden, zou 'enkel' bovenstaande me niet stoppen. 't Is denk ik gewoon een mindset. Dat het meer tijd kost staat buiten lijf. Dat je op de camping ergens stroom moet zien te krijgen en dus niet overal kan staan (camping uitzoeken die het heeft en dan op de voorziene plek parkeren ipv aan de VW etc) zijn ook allemaal gevolgen die me duidelijk lijken, maar waar je wel rekening moet houden

Ik zet de 'enkel' tussen aanhalingstekens omdat mijn grootste bekommernis nog iets anders is. Stel dat je bovenstaande allemaal geen probleem is, en dat kan, want dat is, zoals ik aanhaalde, gewoon een andere mindset.

Wat mijn grote zorg zou zijn is dit: stel, je hebt je route uitgezet van stop naar stop. Je hebt op zeker gespeeld en bent op weg naar de volgende laadbeurt met nog pak 1/4 of minder in je batterij. 't is een drukke dag op de route DU soleil en ineens staat alles stil. Ik heb al meegemaakt dat ik, door een bosbrand maar liefs 5u op dezelfde plek heb gestaan en ik heb ook al meegemaakt dat de reis 20u duurde ipv 12, dus mijn scenario is er een van het realistische soort. Dan sta je daar. 30 graden buiten, 30 km tot de volgende laadpaal en je kan geen stap verder. Motor en airco uit is nefast voor de feestvreugde. Als het aan blijft zie je je radius het slinken tot ze je uiteindelijk kunnen komen takelen. Het risico om in m'n vakantie in zulke stresssituatie te komen (ik ben zo, ik neem altijd graag het zekere voor het onzekere), ,is voor mij genoeg om het risico niet te nemen. Een lange file kan tot een lege batterij leiden, met alle gevolgen van dien. Dit kan je in.  Of NL uiteraard ook voorkomen, maar ik denk dat op dit moment, de infrastructuur nog niet afdoende is om dit risico te nemen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2019, 07:33:26 pm door metalpe »
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #69 Gepost op: mei 15, 2019, 08:42:12 pm »

Ik stap wat laat in deze discussie die vooral gevoerd wordt door niet electrische rijders.

Laat ik uit eigen ervaring vertellen (en discussie gaat niet over, niet kunnen betalen, CO2 etc maar puur over de vraag van deze post)

Afgelopen jaar 50k gereden met mijn model x 70. Kan 330 km rijden in de zomer. Ben er afgelopen jaar twee keer mee op wintersport geweest (Italië en Oostenrijk) en een rit naar Frankrijk (3,500 kilometer). De laatste met vouwwagen. Deze zomer gaan we rondtrekken in Noorwegen.

Het klopt dat je wat minder ver kan rijden.  Aan de andere kant mag je in veel landen maar 80 of 90, dit compenseert vaak wel het bereik waardoor je nog steeds 330 kilometer kan rijden.

Laadstress is met een tesla niet nodig. De tesla navigeert inclusief laadpalen, dus geeft gewoon aan waar je hoe lang moet stoppen. Stops duren 20-40 minuten.  Niet alle auto’s hebben deze intelligentie dan is het iets meer puzzelen. Maar er zijn nu zoveel palen dat er voldoende plaatsen zijn om bij te laden (bvb newmotion app). Daarnaast kan je op de camping ook wat prik meepakken :-) gaat niet snel maar druppelt goed vol.

Het klopt dat als je in een keer naar spranje wilt je wat langer onderweg bent. Maar als je onderaan de streep kijkt en je trekt alle tijd van tankbeurten dat jaar ervandaan vraag ik mij af wat langer duurt. Ik was vroeger echt een scheurder (1 dag naar Spanje) en ben nu (noodgedwongen) iemand die veel meer pauze neemt, meer luncht onderweg en hierdoor een leukere reis heeft

Kortom, bevalt helemaal goed! Is aan het begin wel even wennen het voelt even spannend. Maar het went echt heel snel. De “ benzinemeter”. Is heel betrouwbaar, ik durf hem tot 3km bereik makkelijk leeg te rijden nu. Ik zou de 3 altijd nemen als je erover twijfelt!

Als er vragen zijn kan er altijd een PM worden gestuurd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #70 Gepost op: mei 15, 2019, 09:09:16 pm »

Ik stap wat laat in deze discussie die vooral gevoerd wordt door niet electrische rijders.

Laat ik uit eigen ervaring vertellen (en discussie gaat niet over, niet kunnen betalen, CO2 etc maar puur over de vraag van deze post)

Afgelopen jaar 50k gereden met mijn model x 70. Kan 330 km rijden in de zomer. Ben er afgelopen jaar twee keer mee op wintersport geweest (Italië en Oostenrijk) en een rit naar Frankrijk (3,500 kilometer). De laatste met vouwwagen. Deze zomer gaan we rondtrekken in Noorwegen.

Het klopt dat je wat minder ver kan rijden.  Aan de andere kant mag je in veel landen maar 80 of 90, dit compenseert vaak wel het bereik waardoor je nog steeds 330 kilometer kan rijden.

Laadstress is met een tesla niet nodig. De tesla navigeert inclusief laadpalen, dus geeft gewoon aan waar je hoe lang moet stoppen. Stops duren 20-40 minuten.  Niet alle auto’s hebben deze intelligentie dan is het iets meer puzzelen. Maar er zijn nu zoveel palen dat er voldoende plaatsen zijn om bij te laden (bvb newmotion app). Daarnaast kan je op de camping ook wat prik meepakken :-) gaat niet snel maar druppelt goed vol.

Het klopt dat als je in een keer naar spranje wilt je wat langer onderweg bent. Maar als je onderaan de streep kijkt en je trekt alle tijd van tankbeurten dat jaar ervandaan vraag ik mij af wat langer duurt. Ik was vroeger echt een scheurder (1 dag naar Spanje) en ben nu (noodgedwongen) iemand die veel meer pauze neemt, meer luncht onderweg en hierdoor een leukere reis heeft

Kortom, bevalt helemaal goed! Is aan het begin wel even wennen het voelt even spannend. Maar het went echt heel snel. De “ benzinemeter”. Is heel betrouwbaar, ik durf hem tot 3km bereik makkelijk leeg te rijden nu. Ik zou de 3 altijd nemen als je erover twijfelt!

Als er vragen zijn kan er altijd een PM worden gestuurd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Knap. Nog nooit meegemaakt wat mijn vrees is, nl dat je ergens strop staat voor uren?

Klinkt wel goed hoe je het beschrijft, dat de auto zelf laadpalen aangeeft in de route, op plekken dat het nodig is.  Ferm systeem.

Maar, om nu even off-topic te gaan, ik wil wel graag eens een foto zien van de Tesla met de VW erachter :)

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #71 Gepost op: mei 15, 2019, 10:37:59 pm »

Maar Metalpe, die situatie is toch met een brandstofmotor precies hetzelfde? Als je dan langdurig stil komt te staan raakt ook de benzine op, tenzij je de motor en dus de airco uitzet, toch?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #72 Gepost op: mei 15, 2019, 10:50:04 pm »

Maar Metalpe, die situatie is toch met een brandstofmotor precies hetzelfde? Als je dan langdurig stil komt te staan raakt ook de benzine op, tenzij je de motor en dus de airco uitzet, toch?
Klopt ja.
Ik tank altijd ruim op tijd, en met een range van bijna 1000km op m'n vorige auto, tankte ik altijd na 7-800, zodat ik bij een plotse file nooit in die situatie zou komen en voldoende 'over' had.

M'n huidige auto is benzine en heeft een kleinere tank. Om de 650km tanken. Met dakkoffer en VW wss nog minder.

 Daar komt dit probleem inderdaad ook 'eerder' opzetten.  Nog steeds wat later dan bij de Tesla, maar je hebt wel gelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Enig verschil is wel dat, als mijn auto stil valt, dat op valt te lossen met een busje benzine en dat het bij een elektrische auto wat moeilijker is, maar het probleem verschilt zich niet zo veel neen. Ik heb immers geen busje benzine bij in de file :)

Ik kom zo stilaan tot de conclusie dat we ons allemaal te veel zorgen maken over 't bereik van een elektrische auto, en dat het met de juiste, aangepaste mindset, écht wel te doen is.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #73 Gepost op: mei 15, 2019, 11:00:02 pm »

Een klein voordeel dan nog van electrisch tov benzine : bij filerijden verbruikt een electrische auto bijna niets, terwijl een benzinemotor moet blijven draaien en dus ook stilstaand verbruikt. Bij een erg langdurige file zou een electrische auto het dus theoretisch langer uithouden dan een benzineauto.
Overigens hebben wij (Nissan Leaf) in nederland 'paniekservice'; als we leeg langs de weg komen te staan komt Nissan met een mobiele lader op de proppen (ter vergelijk met je busje benzine ;) ). Ik heb alleen geen idee hoe dat bij Tesla of in het buitenland zit, maar ach, onze Leaf heeft toch geen trekhaak :)

Leuk om jouw ervaringen te lezen Katjakley!
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #74 Gepost op: mei 16, 2019, 09:20:39 am »

Bagheera was me voor, maar is volledig correct. Je kan HEEL lang met een elektrische auto stil staan voordat het accupakket leeg raakt door de airco / radio. Dat zijn theoretische scenario's.
Een diesel gebruikt ook maar circa 1,5 liter per uur (beetje afhankelijk welk blok) stationair draaiend. Dus daar sta je met een volle tank ook een dag of 2 in de file voordat je tank leeg raakt. Bij elektra gaat dat nog veel langer duren.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2019, 10:43:34 am door RDDR »
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal