Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen  (gelezen 21163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #105 Gepost op: augustus 13, 2021, 12:43:34 pm »

Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #106 Gepost op: augustus 13, 2021, 01:36:11 pm »

Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.
Ik denk dat het simpeler kan. Laad paal plaatsen en die met een laad pas laten laden. Doen ze bij ons in de gemeente ook. En volgens mij zit er bij de meeste elektrische auto's een laad pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #107 Gepost op: augustus 13, 2021, 02:20:38 pm »

Ik zeg het bijna bij iedere camping die ik tegenkom, plaats een laadpaal of 2 op je camping, het trekt alle EV rijders naar je toe als ze makkelijk kunnen laden.

Wij kijken ook bij de keuze van campings of we daar kunnen laden of dat er een supercharger in de buurt is.

En inderdaad de meeste zijn zakelijk, hebben een laadpas, dus die gaan hem echt wel daar neerzetten. Elk huisje voorzien van een fatsoenlijke laadpaal (Amperes) zal een uitdaging gaan worden voor de stroom infra van zo'n vakantiepark ben ik bang, en eigenlijk ook overbodig op dit moment.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #108 Gepost op: augustus 13, 2021, 03:42:01 pm »

Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.

Ja, voordenken ipv nadenken noem ik dat ;)

Wat is aangeef dat je zelf inderdaad een meter plaatst achter de hoofdmeter, 1 die zo gecalibreerd is dat je daarmee mag verrekenen

Het kost vaak tijd om mensen uit hun vaste stramien van denken te halen
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #109 Gepost op: augustus 13, 2021, 03:49:15 pm »

Ik denk dat het simpeler kan. Laad paal plaatsen en die met een laad pas laten laden. Doen ze bij ons in de gemeente ook. En volgens mij zit er bij de meeste elektrische auto's een laad pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Los van de EV rijders wil je ook je huurders van je vakantiehuisje laten betalen wat men daadwerkelijk verbruikt

Grappig om te zien dat de verhuurder zichzelf groen en geel ergert aan zijn 5 euro die hij op de camping moet betalen voor de koelkast en telefoon maar dit opdezelfde manier verrekent aan zijn eigen klanten terwijl het ook anders kan wat ik hierboven schets, of er nu wel of niet een EV staat…

Hier een mogelijkheid:

https://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/system-pro-m/energie-efficiente-producten/energiemeters


Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #110 Gepost op: augustus 13, 2021, 07:10:59 pm »

Verhuur via oa bellevilla werkt niet op die manier. Verrekening van de huuropbrengst gaat niet rechtstreeks via de eigenaar, twee keer per jaar krijgen we wel een energierekening op basis van de geijkte meters in de centraalkasten. Sleuteluitgifte en inname gaat via een balie. Ik kan dus niet iedere week een meter opnemen en vereffenen met een huurder. Ik zie de huurder niet eens.
En ja, 5 euro per nacht betalen voor het opladen van een smartphone en een Led lamp staat inmiddels niet meer in verhouding. Geen wonder dat ik tegenwoordig op veel campings overdag soms ladingen powerbanks zie opladen in de sanitairgebouwen.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2021, 07:12:50 pm door sanderv »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #111 Gepost op: augustus 13, 2021, 10:32:15 pm »

Als eigenaar zou ik ook die ‘geijkte’ meters willen controleren
Er zijn legio problemen bekend

https://www.gelderlander.nl/home/hoe-dom-is-de-slimme-meter-chris-levert-energie-terug-maar-heeft-geen-zonnepanelen~a7468086/

En als verhuurder kan je het natuurlijk best aankaarten bij Bellevilla dat je erop staat dat de vervuiler betaald

Ik hou misschien te graag controle over mijn eigen middelen en kosten. ;)

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #112 Gepost op: augustus 14, 2021, 08:07:24 am »

Ik zag dit jaar ook een elektrische auto opladen op de auto. Ik was ten eerste verbaasd dat dit kon. Levert dat voldoende 'power'?
Verder lijkt me dit inderdaad een probleem voor de toekomst als er meer elektrische auto's dit gaan doen. Niet zozeer voor de kosten maar dat het net het niet trekt.
De kosten is niet zo moeilijk, gewoon twee tarieven ij het betalen van elektriciteit.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #113 Gepost op: november 29, 2021, 10:18:23 am »

De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #114 Gepost op: november 29, 2021, 11:42:42 am »

De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...
Al eens aan een Camp-let gedacht? Is lager en minder gewicht. Dus beter achter de auto ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #115 Gepost op: november 29, 2021, 07:36:48 pm »

De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...

Voor een eventueel meerverbruik door een andere vouwwagen aan de haak zie ik 2 belangrijke oorzaken:
1) Hogere luchtweerstand.
2) Hogere massa.
Het frontale oppervlak van een tenttrailer model Campooz is groter dan die van de Combi-Camp. De Campooz tenttrailer steekt zowel in de hoogte als breedte meer uit waardoor de wagen minder 'in de luwte' achter de auto zit. Zonder een gedetailleerde aerodynamica analyse lijkt mij dat in het algemeen een grotere vierkante doos (vouwwagen) achter de auto meer luchtweerstand oplevert.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand. Bij gelijke aerodynamische eigenschappen moet een automotor bij 30% snelheidsverhoging (bijvoorbeeld van 100km/u naar 130km/u) 70% meer vermogen leveren!
Meerverbruik vanwege extra massa wordt duidelijk zichtbaar in een bergachtige omgeving. Met behoud van snelheid een bergpas op rijden met veel extra massa aan de haak vraagt veel extra vermogen.
(Rolweerstand, motor efficiency en andere verbruik bepalende factoren zijn buiten beschouwing gelaten.)
Langdurig de automotor veel vermogen laten leveren kost energie (Energie = Vermogen x Tijd). De energie komt bij een auto in het algemeen uit de tank of accu.


Wij gingen in onze pre-vouwwagen tijdperk met losse auto met dakkoffer erop op vakantie. Nu hebben wij een qua vorm met de Campooz vergelijkbare 3Dog vouwwagen. Onze auto (ruime Toyota met 150pk ongeblazen 2.0 VVT-i benzine motor) rijdt zonder aanhangwagen en dakkoffer in Nederland ongeveer 11,5km op een liter.
Met de dakkoffer, in bergachtige omgeving en met stroom mee (dus ruim 130km/u in Frankrijk) zakte het verbruik naar ongeveer 10,7km/l.
Met de vouwwagen erachter (en zonder dakkoffer maar wel met de stroom mee) kan er minder dan 10km op 1 liter gereden worden. Vooral in bergachtige omgeving schiet het verbruik omhoog.


Ik was trouwens best teleurgesteld dat met de vouwwagen het brandstofverbruik zo sterk omhoog gaat. Ik heb de indruk dat de tenttrailer modellen van Campooz, Campwerk, 3Dog, Gordi-Gear, Buite-Lewe enz. niet uitblinken in gunstige luchtweerstand. En dit samen met een relatief hoge rijsnelheid levert een fors extra brandstofverbruik op. De genoemde Camplet lijkt mij veel gunstiger zowel qua luchtweerstand als massa.


Trouwens over aerodynamica, kampeermiddel en een elektrische (Tesla) trekauto gesproken: De afgelopen zomer kwam de combinatie op de foto 'onze' camping oprijden. Ben benieuwd wat de actieradius van een dergelijke combinatie is :-)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #116 Gepost op: november 29, 2021, 08:32:25 pm »

 WW WW WW
Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #117 Gepost op: december 01, 2021, 04:24:15 pm »

fantastische combi! :)
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #118 Gepost op: december 02, 2021, 07:21:19 am »

Gisteren een Campooz Lazy Jack besteld. Was de enige vouwwagen in de selectie lijst waar onze hartjes sneller van gingen kloppen.

We hebben nog even snel naar de Camplet gekeken maar dat is niet onze smaak en zooi meenemen zonder dakkoffer (die ik niet wil) wordt een uitdaging.

Week 4 kan hij afgeleverd worden, maar dat ging ons niet lukken. Medio februari gaat ie geleverd worden, dan kunnen we gelijk de eerste 80km/h landweg test naar de stalling rapporteren.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #119 Gepost op: december 02, 2021, 08:39:51 am »

Gisteren een Campooz Lazy Jack besteld. Was de enige vouwwagen in de selectie lijst waar onze hartjes sneller van gingen kloppen.

We hebben nog even snel naar de Camplet gekeken maar dat is niet onze smaak en zooi meenemen zonder dakkoffer (die ik niet wil) wordt een uitdaging.

Week 4 kan hij afgeleverd worden, maar dat ging ons niet lukken. Medio februari gaat ie geleverd worden, dan kunnen we gelijk de eerste 80km/h landweg test naar de stalling rapporteren.
Op de Camplet kan ook een opbergzak.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal