Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Op zoek naar een nieuwe auto  (gelezen 7108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #15 Gepost op: december 17, 2022, 06:31:19 pm »

Vouwwagens wegen niet zoveel en hebben niet zoveel weerstand. Wij hebben een 308 met een vergelijkbare motor. Geen centje pijn. Gaat helemaal prima.
Gelogd

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #16 Gepost op: december 18, 2022, 11:48:29 am »

Wij hebben een Citroën C4 grand Picasso uit 2013 met 1.6 benzine en 120 pk. Kon deze goedkoop overnemen, maar heb wel getwijfeld over de trekkracht.

Voor korte vakanties in Nederland gaat het allemaal prima, maar afgelopen jaar door Zwitserland en Italië hield het niet over. Het ging prima, maar gewoon accepteren dat je rechts rijdt en vaker terugschakelt. Ook vond ik het niet waard om voor die ene vakantie per jaar dit aanbod af te slaan.

Als ik weer een auto mag kiezen zou ik wel voor een zwaardere motor gaan.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #17 Gepost op: december 18, 2022, 02:44:02 pm »

Heb heel veel jaren met een diesel die 115 of 120 PK had gereden en altijd naar de bergen gegaan. Nooit rechts moeten blijven en altijd vlot het verkeer kunnen volgen. Nooit echt de extra PK's gemist. ZOu nu ook niet direct minder gaan dan 110 PK. Ging toen altijd over een grote zware wagen ala passat of skoda superb die ook al wat wegen zonder de vouwwagen er aan. Hebben nu een benzine met 150 PK automaat en ja dat rijdt iets vlotter, maar zou nog altijd perfect tevreden zijn met ergens tussen de 110 en de 120 PK. Wat hoger toerental en ene lagere versnelling kan geen kwaad op hellingen.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #18 Gepost op: december 18, 2022, 04:09:13 pm »

Heel erg wat je gewend bent inderdaad.
Met 120pk kom je overal waar je zijn wilt, ook in de bergen met een vouwwagen.

Maar meer pk's rijden wel fijner, zeker in de bergen maar ook op de snelweg als je even vlot wilt versnellen.
Hou er rekening mee dat je auto sowieso met vouwwagen altijd wat slomer aanvoelt als zonder vouwwagen, dus als je nu 150pk gewend bent en je gaat met 120pk mét vouwwagen rijden, dat je het gevoel hebt dat hij niet vooruit wil
« Laatst bewerkt op: december 19, 2022, 09:21:20 am door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #19 Gepost op: december 19, 2022, 09:17:17 am »

120 pk klinkt heel behoorlijk. De eerste auto die bij ons de vouwwagen trok was een Opel Astra station met 60 om, en ook dat ging prima in de bergen! Je moet alleen geen haast hebben, maar het is toch vakantie. Nu hebben we een Opel Corsa met 85 pk, en ook dat gat prima met de Alpen Kreuzer. Gaat zelfs goed met onze kleine Kip Kompakt caravan. Hier voor had ik een Volkswagen Caddy met 105 pk (1.2 TSI), en die ging als de brandweer, zelfs met een zware aanhanger van 1500 kg (roeiboten trailer). Wat is nu de boodschap? Staar je niet blind op PKs, voor het trekken van een aanhanger is koppel veel boeiender dan PKs, en ook het toerenbereik waar het maximale koppel zit, je hebt dat het liefst over een zo breed mogelijk toerenbereik.
Gelogd

Campwerk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Campwerk
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #20 Gepost op: december 19, 2022, 07:47:50 pm »

Het gaat niet alleen om de PK’s, maar ook om het koppel en de hoogte en breedte van de auto.
Wij hebben een Campwerk VW.
Die is best hoog(150cm) en breed(220cm) en dus een behoorlijke windvanger.
Met onze Peugeot 307 diesel hadden we best wel wat moeite in de bergen en zakte de snelheid geregeld onder de 100 Km/u.
Maximum vermogen   66 kW / 90 pk
Maximum koppel   205 Nm
Met de Partner diesel daarna ging het een heel stuk beter. Maar die had ook meer vermogen en koppel. Daarnaast ook een stuk breder en veel hoger.
Maximum vermogen   82 kW / 112 pk
Maximum koppel   260 Nm
De 2008 1.2 benzine trekt het ook goed, maar we rijden niet harder dan 117 Km/u om nog een beetje afstand af te kunnen leggen. Je ziet de benzine wijzer gewoon naar beneden gaan...
Maximum vermogen   81 kW / 110 pk
Maximum koppel   205 N
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #21 Gepost op: december 20, 2022, 07:04:31 pm »

Voordat ik mijn Fiesta 1.0 Ecoboost kocht heb ik deze site bekeken;

https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Daar kwam hij prima uit.
In de praktijk met een relatief grote CampooZ aan de haak rijdt hij prima. We gaan jaarlijks naar Zwitserland en zelfs in de bergen gaat hij als een speer.

Misschien geeft deze site nog wat extra informatie.
Gelogd

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #22 Gepost op: december 20, 2022, 08:23:16 pm »

Motoren met een turbo zoals de ecoboost van Ford en TSI van oa VW hebben meer vermogen / maken beter gebruik van hun vermogen ondanks minder PKs of motorinhoud
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #23 Gepost op: december 21, 2022, 08:18:22 am »

Motoren met een turbo zoals de ecoboost van Ford en TSI van oa VW hebben meer vermogen / maken beter gebruik van hun vermogen ondanks minder PKs of motorinhoud

Meer vermogen met minder PK’s gaat hem niet worden want dat is namelijk het zelfde.

Zoals al eerder genoemd maakt de turbo vooral een groot verschil met het koppel, moderne turbo motoren zijn zo gemaakt dat het maximale koppel al bij een laag toerental beschikbaar is en dat is nou net wat fijn is als je een aanhanger trekt.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #24 Gepost op: december 21, 2022, 08:42:49 am »

Meer vermogen met minder PK’s gaat hem niet worden want dat is namelijk het zelfde.

Zoals al eerder genoemd maakt de turbo vooral een groot verschil met het koppel, moderne turbo motoren zijn zo gemaakt dat het maximale koppel al bij een laag toerental beschikbaar is en dat is nou net wat fijn is als je een aanhanger trekt.
Wat jij zegt indd :)6]. Ik moet het helaas zonder doen
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #25 Gepost op: december 21, 2022, 10:03:41 am »

Ik begrijp de verhouding pk-koppel-trekvermogen niet altijd.

Ik heb een Renault grand scenic 1.3 benzine met 140pk, automaat. Dat lijkt niet veel, maar hij mag maar liefs 1800kilo trekken. Met de vouwwagen door de bergen? Geen probleem. Met de boot (1300-1500kg) de trailerhelling op, of richting Friesland? Geen probleem. En 't is maar een 1.3tje.

Hiervoor had ik een Peugeot 5008 met een 1.6 diesel, daarvoor een Peugeot 407 met 2.0 diesel, en deze (de Renault benzine) auto heeft in de bergen zeker niet meer moeite dan de vorige auto's. Ik zet als ik iets trek, zeker in bergachtig gebied, de automaat wel in sportstand. Dan schakelt hij wat later. Wat meer toeren bergop en wat meer motorrem bergaf. Op die manier moet ik eigenlijk nooit zelf inspringen.

En waarom ik bovenstaande niet begrijp: mijn pa heeft ook een Renault. Een Arkana SUV met dezelfde 140pk (in NL is die motorisatie volgens mij niet verkrijgbaar in de Arkana. Daar is de arkana altijd een hybride, maar dat terzijde, gewoon ter illustratie voor de renault-kenners die het gek zouden vinden)
Exact gelijke motor dus, en die mag .... maar 750 kilo trekken. Minder dan de helft van de mijne. Blijkt ook te gaan over de lengte van het chassis en het gewicht van de auto en zo. Met een Ford 0,9 EcoBoost, een lichtgewicht auto, ga je dus minder mogen trekken dan een modelletje groter met diezelfde motor, als ik deze logica doortrek. Een grote auto biedt meer stabiliteit, wat een pak veiliger is. (en handiger ;) )

Nu. Voor die paar weken per jaar moet je, als in de stad woont, of verder geen grote auto nodig hebt, niet speciaal een grote of zware auto kopen. Dat hebben we met onze vouwwagens voor op caravans. De auto is al snel sterk genoeg. En als het niet tegen 120 bergop gaat, doe je het aan 70. Je komt er altijd wel met het geringe gewicht van een vouwwagen. En haast hebben op vakantie is sowieso niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: december 21, 2022, 10:09:32 am door metalpe »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #26 Gepost op: december 21, 2022, 01:48:46 pm »

Voor het trekvermogen wordt veel meer meegenomen dan het vermogen en koppel van de motor. Zo moeten de remmen het extra gewicht wel kunnen afremmen. Vandaar ook het verschil tussen geremde en ongeremd op je kenteken. Daarnaast moet je vanuit stilstand op een helling weg kunnen komen met de aanhanger. En tenslotte moet de rest van de auto het ook technisch aankunnen, zo moet bijvoorbeeld  de trekhaak wel goed de krachten kunnen overbrengen op het chassis of moet de motor voldoende gekoeld kunnen worden bij langdurige hogere belasting.
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 377
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #27 Gepost op: december 21, 2022, 10:12:46 pm »

En er komt nog bij dat rijkarakter kan verschillen, ondanks zwaardere motor.

Bepaalde generatie Opel Vectra station zou ik dus niet met aanhanger willen rijden, zeker niet op helling,  omdat gewichtsverdeling met wielbasis niet goed combineert en je al snel stuur verlies hebt.

Ook moet je kijken wat de extra krachten op je automaat doen. Eventuele DSG of dubbele koppeling automaten. En of de natte automaten. Maakt veel uit.

Ook is een merk niet altijd garantie. Ooit een peug 305 hatch gehad, fantastische trekauto. Tussenliggende versies zou ik dan weer niet doen en dan bij 308 is het weer top.

Een Nissan micra had op papier 100pk, maar kon die ook niet op de weg overbrengen en slipte zelfs al zonder aanhanger. M’n moeder vond me asociaal rijden. Heb ik haar achter t stuur gezet, deed ze precies hetzelfde met piepende banden wegrijden :)23]


Beste trekauto die ik tot nu toe gehad heb: V40 met de 2.0 diesel twin turbo met 180-200pk. Daar merkte je de snelheid gewoon niet. Bijna gevaarlijk. Op een testrit zonder aanhanger met 4 personen aan boord was 180kmpu alsof je 90 reed op de Nederlandse snelweg.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #28 Gepost op: januari 06, 2023, 09:56:41 am »

Een vouwwagen trekken is voor ICE auto’s (diesel en benzine) voor bijna alle merken en types geen probleem, kijk op het kenteken bewijs. Maar dat karretje trek je maar een week of 5 per jaar, niet continu. Wat doe je met de auto de rest van het jaar (buurman heeft een grote SUV, 5 jaar oud nu net 20000 op de teller, staat alleen maar voor de deur, gekocht omdat hij met de caravan van 1600 kg op vakantie wil) hoeveel rij je per jaar, veel km vraagt om goede stoelen en comfort. Is het alleen maar stad, dan is een kleiner model makkelijker. Echter wil je dan de bergen in dan is een over bemeten auto prettiger, maar voor dagelijks gebruik weer duurder. (Houderschap belasting, verbruik, verzekering enz)   Wordt het nieuw. jong 2de hands, 2de hands. Alles telt mee in de kosten. Dus stel dat je af kan met kleine auto (al dan niet electronisch) wat geen aanhanger mag trekken, wat zou een auto huren voor de vakantie je kosten?
Maar altijd wel leuk om een auto uit te zoeken en te kopen ( mijn criterium is voor elke 6 kilo een pk, dat is mijn start. Heb je altijd een vlotte auto, makkelijker op de 80 km wegen. Leeftijd en luxe moet een balans in gevonden worden. Voor occasions is het nu een lastige tijd. Zet een budget neer en ga er niet boven zitten)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Op zoek naar een nieuwe auto
« Reactie #29 Gepost op: januari 06, 2023, 03:35:44 pm »

welke kilo bedoel je hier?

Citaat
mijn criterium is voor elke 6 kilo een pk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal