Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw  (gelezen 2189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HvR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Gepost op: januari 29, 2023, 07:38:22 pm »

Hi wij hebben een dringende vraag….  8)

Op de forum geen info kunnen vinden over de combi.

Iemand ervaring met een Nissan QQ als vw trekker in de bergen? Wij hebben de auto op het oog, rijdt zalig maar is het ook fijn met vw in de bergen/heuvels.

Alvast dank voor jullie antwoorden

Groetjes
Heidi
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2023, 07:54:14 pm »

Hallo Heidi,

Ik zou even googelen op caravan trekker. Op die site kun je je auto en het gewicht van de aanhanger invullen en dan krijg je al informatie.
Het is begrijpelijk dat je op zoek bent naar gebruikers ervaringen daar kan ik je echter niet aan helpen. Er zijn veel mensen hier die met kleinere motoren hun vouwwagen trekken en daar geen problemen mee ondervinden of hebben.
Het is verder ook wel een mindset: als je met het verkeer mee omhoog wilt kunnen rijden verwacht ik dat het een uitdaging of teleurstelling word. Vind je het niet erg als jij diegene bent die vooraan in die rij rijd dan gewoon lekker gaan met die banaan.
Aan de andere kant kan je jezelf ook afvragen of je voor die 1 of misschien 2 x per jaar dat je door de bergen oid rijdt met een aanhanger erachter je daarvoor een andere auto moet willen. M.a.w. weegt het tijdelijke voordeel op tegen het tijdelijke nadeel?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2023, 07:58:20 pm »

Dit moet een goede wagen zijn, die zonder problemen een vw kan trekken. De auto heeft een lage koppel (1750 toeren), en voldoende pk's.
Kortom, lijkt mij een goede combinatie.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2023, 09:30:55 pm »

Wij hebben sinds kort een Renault Kadjar 1.2, 130 pk, 7 traps automaat. Dit is een broertje van de Qashqai. We hebben nog geen vouwwagen ervaring er mee op gedaan. Maar deze week wel in de bergen vol bepakt. Dit doet de auto moeiteloos. Schakelt zelf als nodig.
Het rijd wel anders dan onze voorganger, Citroën grand Picasso, 1,6 diesel. Met zo’n diesel heb je zo’n partij koppel bij lage toeren. Dat rijdt erg relaxt, maar die 7 traps automaat van de Kadjar maakt veel goed en het is natuurlijk ook een turbo met een behoorlijk koppel bij lage toeren. Ik heb er alle vertrouwen in dat de Kadjar het goed gaat doen met de vouwwagen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2023, 09:54:25 pm »

Heb in het verleden vaak met auto's met vergelijkbare motors in de bergen gereden en waren niet de  kleinste auto's. Ging vlot en ook in de bergen hielden we niet het verkeer op. Uiteraard tijdig terugschakelen. En als het echt bergen zijn, ligt de snelheid altijd wat trager door de bochten. Lijkt mij dat deze wagen zeker geen probleem gaat geven.

Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2023, 03:48:20 pm »

Zie nog deze post.. ik had zelf de 1.2 links laten liggen. Dit zijn echte hoofdpijnmotoren. Het is een blok wat is ontwikkeld met Renault (stellantis groep) en staat bekend om zijn hoge olieverbruik, slap wordende distributieketting met als gevolg een nokkensastiming die om zeep is. M.a.w: dat wil je niet!. Nu zijn er veel meer 1.0 en 1.2 motoren die issues hebben. O.a. Opel heeft er last van (motormanagement issues ivm te weinig vermogen, waste gate etc).
Voor de QQ zou ik de 1.3 nemen. Een doorontwikkeld blok (samen met Daimler) die vele malen beter is dan de 1.2.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2023, 11:38:41 pm »

De punten zoals hiervoor beschreven herken ik vooralsnog niet (Kadjar 1.2, 7 traps automaat van 2018 met 70.000 km).
We rijden de auto nu ruim een jaar en ben positief verrast over de prestaties en het gemak van rijden met een volbeladen auto + vouwwagen door de bergen.
Het enige mindere punt is het bruusk aangrijpen van de automaat bij weg rijden uit stilstand. Dit vraagt een fluwelenvoetje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #7 Gepost op: december 28, 2023, 09:07:23 am »

Zie nog deze post.. ik had zelf de 1.2 links laten liggen. Dit zijn echte hoofdpijnmotoren. Het is een blok wat is ontwikkeld met Renault (stellantis groep) en staat bekend om zijn hoge olieverbruik, slap wordende distributieketting met als gevolg een nokkensastiming die om zeep is. M.a.w: dat wil je niet!. Nu zijn er veel meer 1.0 en 1.2 motoren die issues hebben. O.a. Opel heeft er last van (motormanagement issues ivm te weinig vermogen, waste gate etc).
Voor de QQ zou ik de 1.3 nemen. Een doorontwikkeld blok (samen met Daimler) die vele malen beter is dan de 1.2.


Renault behoort niet tot de Stellantis groep en en de 1.2 (Puretech) waar je het over hebt zit dan ook niet in de Renault en de Nissan; Maar je kunt inderdaad  wel beter voor de (verbeterde) 1.3 gaan.


(Overigens rijdt mijn vrouw inmiddels alweer 11 jaar met een 1.2 Puretech (DS3) waar wij de afgelopen week de distributieriem van hebben laten vervangen; Maar ondanks dat hij het al 11 jaar prima doet zou ik geen vervanger aanschaffen met hetzelfde blok; dat is mij teveel risico).
« Laatst bewerkt op: december 28, 2023, 09:15:59 am door C5CCV »
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2023, 09:42:17 pm »

Zie nog deze post.. ik had zelf de 1.2 links laten liggen. Dit zijn echte hoofdpijnmotoren. Het is een blok wat is ontwikkeld met Renault (stellantis groep) en staat bekend om zijn hoge olieverbruik, slap wordende distributieketting met als gevolg een nokkensastiming die om zeep is. M.a.w: dat wil je niet!. Nu zijn er veel meer 1.0 en 1.2 motoren die issues hebben. O.a. Opel heeft er last van (motormanagement issues ivm te weinig vermogen, waste gate etc).
Voor de QQ zou ik de 1.3 nemen. Een doorontwikkeld blok (samen met Daimler) die vele malen beter is dan de 1.2.
Dat klopt niet.
Renault zit niet in stellantis, en Nissan ook niet.
En de 1.3 die Nissan gebruikt, ligt ook in mijn Renault scenic (140 pk automaat tce), en ook in bv de Mercedes a en b klasse. Die Renault motoren doen het dus goed, en ik heb op de 80000 km die ik heb, nog geen druppel olie verbruikt.

Ik heb ook nog een Nissan Micra. De motor die daarin ligt (staat zelfs op de autopapieren die ik bij de keuring /APK moet tonen --> conformiteitsattest) is ook een 100% Renault motor. Ook die heeft op de 70000 km dat ik hem heb, geen olie of zo verbruikt.  Ik zou dus niet bang zijn voor een motor die Nissan en Renault delen. Of de 1.2 ook van die kant komt, weet ik niet, dat zou je moeten opzoeken. Stellantis heeft echter niks met Renault te maken. Wel met Peugeot, citroen, fiat, Opel.. Ik heb voor ik Renault reed, 3 peugeots gehad, maar dat waren 2.0hdi en 2x 1.6 HDI motoren. Van de benzines kan ik helaas niet uit ervaring spreken.
Toen we onze huidige Renault kochten, twijfelden we wel tussen de Renault, en de Peugeot 5008 benzine. Door slechte reviews en blijkbaar veel verbruik van die motor (en een te beperkt trekgewicht voor de boot) hebben we die toen niet genomen.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: december 30, 2023, 09:46:02 pm door metalpe »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #9 Gepost op: december 31, 2023, 07:30:51 am »

Veel gemiep en vooroordelen over de 1.2 Puretech van Citroen. wij hebben er 1 van 2016 met 80.000 km. distributieriem is vervangen bij 6 jaar en 60.000 km omdat de fabriek de intervallen toen had aangepast. Verder probleemloze motor in ons geval. Ook geen olieverbruik. Trekt in ons geval een aanhanger prima met zijn 131 pk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #10 Gepost op: december 31, 2023, 03:44:57 pm »

Denk niet dat er nog slechte auto's bestaan tegenwoordig. De merken leren ook van elkaar. Er worden wel nog veel oordelen uit het verleden in het heden meegesleept.

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #11 Gepost op: januari 01, 2024, 01:11:57 am »

Sorry Friedel maar dit moet ik zeker ontkrachten. Hoewel ik een Ford addept ben kan ik je als voorbeeld aandragen dat de 1.5 ecoboost motoren van de 1e generatie echt wel een constructief probleem hebben. Deze hadden een koelingsprobleem  door verkeerde/te kleine koel kanalen. In eerste instantie werd dit ook nog ontkent. Later hebben ze modificaties doorgevoerd en werden motorblokken ook vervangen.
De versnellingsbak waar ik zelf mee rijd is er ook 1 die je moet mijden als het onderhoud niet aantoonbaar goed is uitgevoerd.

Verder zijn er door de huidige emissie-eisen motorblokken die door slijtage van bijvoorbeeld de distributieketting storingsmeldingen krijgen en je dus tegen kosten oploopt die voor de strengere emissie-eisen niet een probleem vormde. Want de distributieketting is nog niet zover versleten dat hij slecht is, maar door de eraan gekoppelde sensoren krijg je meldingen.
Gelogd

Campwerk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Campwerk
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #12 Gepost op: januari 01, 2024, 12:46:54 pm »

Wij rijden een Peugeot 2008 met 1.2 Puretech motor. Hierbij is de distributie riem bij 100.000 km vervangen waarna hij heel veel olie is gaan gebruiken. Ik moet er iedere 2 weken een liter olie bij gooien.
Ik rij al vanaf 1989 Peugeots (104’s,205’s,206,207,306,403,405s,Partner) maar dit is de laatste Peugeot die ik gekocht heb…
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #13 Gepost op: januari 01, 2024, 04:06:13 pm »

Wij rijden een Peugeot 2008 met 1.2 Puretech motor. Hierbij is de distributie riem bij 100.000 km vervangen waarna hij heel veel olie is gaan gebruiken. Ik moet er iedere 2 weken een liter olie bij gooien.
Ik rij al vanaf 1989 Peugeots (104’s,205’s,206,207,306,403,405s,Partner) maar dit is de laatste Peugeot die ik gekocht heb…

Dat is toch niet helemaal rationeel: dit is de eerste die dit type problemen geeft?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Nissan Qashqai 1.2 /115pk/4 cil + Odysee vw
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2024, 07:01:06 am »

Wij rijden een Peugeot 2008 met 1.2 Puretech motor. Hierbij is de distributie riem bij 100.000 km vervangen waarna hij heel veel olie is gaan gebruiken. Ik moet er iedere 2 weken een liter olie bij gooien.
Ik rij al vanaf 1989 Peugeots (104’s,205’s,206,207,306,403,405s,Partner) maar dit is de laatste Peugeot die ik gekocht heb…
Rij je veel km? Dat vertelt het verhaal niet. Vind het apart dat juist na een distririem wissel de motor ineens veel gaat gebruiken. Ik heb 2 Chevrolet Sparks gehad op LPG. Die lusten ook aardig olie en moest ik met 30.000 km per jaar ook vaak bijvullen. Maar gelukkig geen liter per weken, dat is wel erg veel. En niet zulke dure olie als in de Puretech wordt voorgeschreven. Brengt me meteen op de vraag of de juiste olie wordt gebruikt? want dat vindt de fabrikant erg belangrijk.
Zoals al gezegd, onze 1.2 gebruikt na de distrieriem wissel niet meer olie, heeft nu 80.000 op de teller.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal