Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive  (gelezen 1469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Gepost op: april 12, 2023, 11:02:27 am »

Onze Aart Kok Kavango is toe aan een paar nieuwe banden. Omdat een andere bandenmaat meer keuze biedt in draagvermogen wil ik graag switchen naar een andere maat. Heeft iemand hier ervaring mee of dit past, blijft er voldoende ruimte over in de wielkasten ook als de schokdempers inveren bij hobbels?

Aart Kok Kavango Game drive, bouwjaar 2014
Bandenmaat: 155/70 R13, 75N

Nieuw te monteren bandenmaat: 155/80 R13, 84N

Vanuit de as gerekend betekend dat de band 15mm groter/hoger wordt, dit lijkt te overzien.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2023, 12:23:06 pm »

De band wordt totaal 15 mm hoger, maar dat is vanaf de as gerekend 7,5 mm naar boven en naar beneden. Dat moet kunnen. Maar waarom een draagvermogen van 500 kg? Wordt de wagen dan zoveel overladen??
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2023, 10:26:49 pm »

Met 75N zit je qua load op ongeveer 750 kg voor een set wielen. En dat is meteen de maximaal toegestane massa van een Kavango. Ook zonder overbelading is daar wel erg weinig marge ingebouwd, te meer het ook nog N banden zijn. De maximale load telt bij bij maximaal toegestane snelheid, maar ook daar zit met 140 km/h dus niet héél veel marge meer in.
Overigens wordt de band in totaal 3,2 cm hoger, dus de straal neemt met 1,6 cm toe. Dat is voor een auto te veel, maar voor een aanhanger geen issue als je ingeveerd genoeg ruimte rondom hebt.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2023, 10:30:21 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2023, 11:07:34 pm »

Als de hoogte wel een issue is, zou je kunnen overwegen om 145 80 R13 79N banden te laten monteren. Die zijn in totaal 1,6 cm hoger, dus wel 0,8 cm meer straal. Ik vermoed dat je nu 5J velgen hebt, dan is een centimetertje smaller geen issue. Dan kom je aan een asload van 880 kg.
https://www.bandenleader.nl/auto-band/gt-radial/kargomax-st-4000/145-80-r13-79n-893998
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2023, 11:55:26 pm »

De Game Drive heeft een andere wagen dan de Tent & Trailer denk ik, maar…
Ik heb onder onze Combi Camp Flexi T&T zelfs 15” gezet. Gewoon omdat ik een paar leuke velgen tegen kwam.
De wielkasten zijn nu wel meer gevuld, maar geen problemen met de vrije ruimte.
Wat ook een punt van aandacht kan zijn is hoe de tent uit gaat komen op de grond. Lukt het dan nog om netjes een grondzeil vast te zetten?
 
« Laatst bewerkt op: april 12, 2023, 11:59:12 pm door Theu »
Gelogd

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2023, 11:10:13 am »

De band wordt totaal 15 mm hoger, maar dat is vanaf de as gerekend 7,5 mm naar boven en naar beneden. Dat moet kunnen. Maar waarom een draagvermogen van 500 kg? Wordt de wagen dan zoveel overladen??
Omdat de huidige band een draaggewicht heeft wat ook meteen het maximale gewicht van de vouwwagen is. Het voelt wat prettiger als de marge wat groter is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk

Gelogd

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2023, 11:10:37 am »

Als de hoogte wel een issue is, zou je kunnen overwegen om 145 80 R13 79N banden te laten monteren. Die zijn in totaal 1,6 cm hoger, dus wel 0,8 cm meer straal. Ik vermoed dat je nu 5J velgen hebt, dan is een centimetertje smaller geen issue. Dan kom je aan een asload van 880 kg.
https://www.bandenleader.nl/auto-band/gt-radial/kargomax-st-4000/145-80-r13-79n-893998
Bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk

Gelogd

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: Andere bandenmaat Aart Kok Kavango Game Drive
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2023, 01:27:37 pm »

Andere bandenmaat gaat niet passen, de wielkasten zijn zo krap dat er net een vinger tussen past. Dus zelfde maat gemonteerd, 155/70 R13, wel nog een band gevonden in die maat maar met gewichtsklasse 79.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal