Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: van tent naar vouwwagen  (gelezen 1540 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andre

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: nog geen
van tent naar vouwwagen
« Gepost op: januari 13, 2024, 05:30:55 pm »

wij hebben altijd gekampeerd in een tent. maar wij willen nu toch overstappen op een vouwwagen. Zijn niet de jongste meer (koppel 70+) maar het kampeergevoel willen wij zo lang mogelijk vasthouden.
Maar bij een vouwwagen denken wij nu vooral aan gemak en comfort. Ons doel is om vooral nog een aantal jaren door Europa te trekken. Wij zijn kampeerders die meestal ergens een weekje staan. Veel wandelen in de omgeving en daarna weer doortrekken.

Wij hebben al gekeken bij Aart Kok (de Zambezi hard top en de Livingstone erg mooi maar duur), bij Holtkamp ( de Nano erg aantrekkelijk maar ook prijzig) en bij de vouwwagenzaak in Amersfoort. Vooral de camplet leek ons wel wat en zag er zeker niet minder uit dan de holtkamper en een stuk goedkoper.
Kortom, we hebben al wat georienteerd. Het is nog best lastig om vervolgens een keuze te maken. De prijsverschillen zijn overigens niet mis.  Daarom toch eerst nog maar eens paar vragen op dit forum.

Als wij willen gaan voor gemak en comfort, welke vouwwagens komen dan vooral in aanmerking ?
wat is/zijn voor en nadelen van een hardtop en softtop
is een softtop ook af te sluiten als je bv ergens onderweg bent ?
Wat zijn de beste vw's om mee te trekken, snelheid van afbreken en opzetten
liefst zo weinig mogelijk haringen
Een goed bed

 


Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2024, 03:23:09 pm »

Als het gaat over snelheid, weinig haringen en zo meer, dan denk ik dat Holtkamper mogelijk de insteresantste zullen zijn. Je kan bij wijze van spreken ze van stroom voorzien, en door een compressor laten uitvouwen en invouwen. Ik zou zeker niet enkel daar op af gaan, daar er heel wat campings zullen zijn waar de stroomvoorziening ontoereikend is en je dus nog manueel ook moet kunnen klappen. Dus daar dan zeker ook naar kijken. Maar daar zouden ze ook nog eenvoudig in zijn. Nadeel is vooral dat ze schandalig duur zijn. Daar kan mogelijk een goede tweede hands deels soelaas in brengen.


Ook wel handig en vlot, wel wat meer haringen dan de modellen eerder vernoemd, maar een stuk goedkoper is de Raclet Panama Up, Trigano Itinea, ...


Een hardtop is lastiger goed te zetten op onregelmatig terrein, omdat dit dan ook de bodem wordt van je tent en als de grond onrgelematig is, kan dat lastiger zijn om goed te zetten. Ervaring op doen zal daar wel oplossingen bieden. Is ook zwaarder denk ik om op te zetten. Bij een softtop kan je ook makkelijker dingen nog bovenop onder het zijl kwijt. Dus hangt een beetje af waar je vooral wil gaan kamperen en wandelen en wat je waar kwijt wil. Het gewicht van de hardtop doortrekken, kan zeker ook een rol spelen in de keuze.


Met afsluiten bedoel je vermoedelijk op slot doen? Dat ga je met een softtop niet kunnen doen, het zeil kan altijd los gemaakt worden. En dan kan je altijd nog wat prutsen om in de wagen te geraken. De meeste van die wagens hebben ook een easy load systeem met een vergrendeling waar je denk ik meestal nog een hangslotje kan aan bevestigen. Moet je maar een keer bij het bezichtigen van een wagen naar vragen en bekijken. Maar persoonlijk zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Het is heel wat werk dat opvalt die wel wat handelingen vraagt. Als je op een plaats staat waar veel sociale controle is onderweg, valt het op en het neemt tijd in beslag om daar dingen uit te halen. Dus denk niet dat dit gouw gebeurd. Ik zou eerder kijken naar gemak in opslagen voor jullie en dus niet het gewicht moeten heffen van de hardtop, dan dat je hem al dan niet kan afsluiten.


Wat ook kan helpen is op youtube een keer naar de opzet filmpjes kijken van de wagens waar je interesse hebt. Het zal altijd meer tijd en werk vragen dan in de filmpjes te zien, maar geeft wel een beeld van hoeveel werk het is en of al dan niet makkelijk of moeilijk te doen valt.




Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2024, 10:31:07 am »

Jullie hebben je gelijk georienteerd bij twee merken die duur zijn maar daarnaast ook hele mooie wagens maken.

Ik zie bij Aart Kok de Tuareg niet in het lijstje. Als ik een wagen voor 2 personen zou zoeken stond deze erg  hoog op de lijst bij ons. Een mooie praktische wagen van goede kwaliteit.

Wat is jullie wens qua keuken ? Wil je deze aan de wagen hebben of redt je je met een los kookplaatje ? Dit bepaald voor een groot deel de hoge prijs van de wagen bij Aart Kok en Holtkamper. Als voor de variant zonder keuken kiest is de prijs veel lager. De keukens beide merken zijn zeer goed en praktisch zeker als je wat meer wil rondreizen.

Wat de hardtop/softtop betreft eens met FriedeIP. Een vaste klep is ook je vloer voor de voortent en dat geeft net even wat meer zekerheid op droge voeten. Een softtop zit niet alleen vast met elastieken die ziet maar meestal ook met een rits. Het snel open maken door een dief is er dus niet bij.


Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2024, 11:24:01 am »

Wij zijn zelf fanatieke CombiCamp kampeerders (zelf 60+), voor ons de ideale wagen voor 2 personen omdat je hem ook flexibel op kunt zetten. Of facebook zie je ook veel van Klaar Toet (en vrouw) voorbij komen; zij zijn zelf ook 70+ en hebben recentelijke een nieuwe CCCX aangeschaft omdat hun vorige (ook redelijke nieuwe) door een brand in de stalling verloren is gegaan. Hij is nog fanatieker dan ik  :)


Voordelen zoals wij die zien:

- De hoge harde deksel op de grond vinden wij ook wel erg prettig, als je dan natte voeten krijgt sta je waarschijnlijk in een rivier.
- Erg flexibel en snel op te zetten
- Voor een enkele overnachting geen haringen nodig
- Alle bagage kan (bij een overnachting) onder je bed blijven liggen; daardoor is het bij ons ook altijd opgeruimd en als het moet zijn we weer snel op weg omdat we weinig hebben op te ruimen.

Facebook pagina van Klaar Toet: https://www.facebook.com/CombiCampToet


Maar de Camp-Let is ook een hele mooie wagen voor nog een best vriendelijke prijs. En wellicht langer goed hanteerbaar omdat het een best compacte wagen is. Op de kwaliteit van een Camp-Let is bij mijn weten helemaal niks af te dingen. Persoonlijk zou ik altijd een dichte wagen willen hebben.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Cabanon Malawi, maar daar zijn de prijzen (naar mijn mening) inmiddels erg hard gestegen.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2024, 11:31:53 am door C5CCV »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2024, 12:18:31 pm »

Eens met C5CCV.
Als de Combi Camp je aantrekkelijk lijkt kan je ook eens kijken naar de Trigano Itinea. Zelfde principe, net wat anders, financieel aangenamer.

Wat ons daarin aanspreekt is dat de koelbox op de vouwwagen blijft zitten als onderdeel van de keuken. De keuken er niet af hoeft, ook niet kan overigens. De harde bodem, ideale omkleedruimte zonder de voortent te hoeven afsluiten. Maar vooral ook de lage instap van het bed. Mijn vrouw heeft een slechte rug, en ik moet er ‘s nachts vaak een keer uit voor een sanitaire stop. Veel vouwwagens met enkel bed hebben een hoge instap wat dan als vervelend ervaren kan worden.

Nadelen heeft het concept natuurlijk ook. Geen easy pack mogelijk. Goed nadenken dus wat je achterlaat onder het bed. In principe liggen daar enkel spullen die nodig zijn bij het kamperen, de rest vangnet jaar niet nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2024, 12:23:24 pm door Jer81 »
Gelogd

Andre

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2024, 04:44:56 pm »

Dank voor de verschillende reacties en tips. Kunnen we wel  wat mee.
De Tuareg hebben we wel gezien maar vonden we vanwege de doorloop keuken niet zo aantrekkelijk. Schijnt ook te kunnen zonder keuken dus misschien nog eens bekijken. De keuken is voor ons sowieso nog een vraagstuk. Met onze tent hadden we een losse keuken die we gewoon voor de tent zetten. Een windschermpje rond de gaspit en het ging jaren prima. Bij (heel) slecht weergingen we ergens eten.
Nu zien we de meest uiteenlopende mogelijkheden tav de keuken. Van simpel tot luxe. De meeste keukens zijn echter binnen gesitueerd en we hebben daar dus geen ervaring mee maar we weten ook niet of we dat wel willen. Misschien kunnen we daar misschien nog wat tips over krijgen.

Bij het opzetten valt ons op dat de basis meestal heel gemakkelijk en snel is op te zetten. Niet altijd laten de filmpjes het vervolg zien tav luifels of voortenten. Maar ik zie vaak dat het uitbreiden naar een voortent vaak nog wel flink wat werk is en vooral ook veel haringen.

Heb ook opmerkingen gelezen over verschillende instap in het bed. Is inderdaad ook nog een afweging. Wij hebben bv in Amersfoort een Campooz gezien waarbij je een trapje nodig hebt. Lijkt ons niet zo ideaal.

De combicamp wagens moeten we nog eens gaan bekijken. Eerlijk gezegd hadden we die in eerste instantie in de showroom bij Aart Kok wat links laten liggen vanwege een mindere “tentuitstraling” dan de Aart Kok vouwwagens. Vooroordeel dus ! Als jullie het over Combicare hebben, welk model heeft dan jullie voorkeur ?

Wellicht ter aanvulling nog op onze situatie. Een groot deel van het jaar wonen wij in Portugal, Algarve. Wij overwegen dan ook om de vouwwagen mee te nemen naar Portugal en van daaruit in het voorjaar  al trekkend richting NL te gaan. De kans is groot dat wij dus overwegend in landen zullen verblijven als Portugal, Spanje, Frankrijk, Italie, Oostenrijk, Duitsland.  Of dit nog iets gaat uitmaken voor onze keuze weet ik niet maar we zullen waarschijnlijk veel buiten kunnen leven.  Alhoewel we ook gekampeerd hebben in mei in Noord Portugal. Het kon daar vooral ‘s avonds best fris zijn en dan zat je graag binnen in je tentje.

Kortom, er valt nogwel wat te orienteren dus.
Gelogd

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2024, 04:51:31 pm »

Nu zien we de meest uiteenlopende mogelijkheden tav de keuken. Van simpel tot luxe. De meeste keukens zijn echter binnen gesitueerd en we hebben daar dus geen ervaring mee maar we weten ook niet of we dat wel willen. Misschien kunnen we daar misschien nog wat tips over krijgen.
Wij hebben een keuken die er in theorie af kan, een doorloopkeuken (we hebben een Aart Kok Kavango, nagenoeg hetzelfde als de Combi Camp Flexi).
Dat doen we echter nooit.

Praktijk leert ons dat we de keuken vooral handig vinden vanwege het feit dat je de keukenkastjes al meteen ingeruimd etc hebt. Het echte koken doen we op een Safari Chef (grote gaspit voor buiten). Dat bevalt ons prima. Binnen in de keuken koken we met name water voor de koffie en pasta, dat soort dingen.
Wij zouden de keuken niet willen missen, maar gebruiken het koken dus minder dan anderen. En we halen 'm er nooit af, tot dusver. Misschien gaat het ooit nog gebeuren. Het kan.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2024, 08:57:53 am »

Ik snap wel dat je de combicamps links liet staan bij Aart Kok. Wij kwamen uit een de Waard, wilden een tentuitstraling met wat meer gemak. Is dus de Livingstone geworden. Wat je zegt over die basis snel rest niet is ook wat ik zag en op campings zie qua snelle wagens.

Wij zijn onderweg snel klaar. Staan we een week of meer met slecht weer.. is het qua tijd niet veel sneller dan de Albatros, wel stuk makkelijker/minder inspannend. Wij vinden de Combicamps mooie vouwwagens, maar tent uitstraling? Nou nee erg grijs en recht. Zelfde met de Holtkampers schitterende vouwwagens qua techniek, maar mooi vinden wij ze niet. Is heel persoonlijk dus dat moet je zelf bekijken! Allemaal mooie kampeer middelen die ik langs zie komen!
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2024, 09:19:10 am »

Als je het echte tentgevoel wil behouden dan kan het zeker geen kwaad om eens bij Smitveld te gaan kijken.

https://www.smitveld-vouwwagens.nl/

Ik vind ze prachtig, vooral de kleinere modellen. Schijnen kwalitatief ook uitstekend te zijn en ook nog wel eens tweedehands beschikbaar in goede staat.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2024, 11:14:40 pm »

Sluit ik me helemaal bij aan, Smitveld maakt mooie klappers en van uitstekende kwaliteit.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2024, 08:57:23 pm »

Als je het echte tentgevoel wil behouden dan kan het zeker geen kwaad om eens bij Smitveld te gaan kijken.

https://www.smitveld-vouwwagens.nl/

Ik vind ze prachtig, vooral de kleinere modellen. Schijnen kwalitatief ook uitstekend te zijn en ook nog wel eens tweedehands beschikbaar in goede staat.


Anders de KeesKampeert, Nummero 13.
Gelogd

Andre

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2024, 01:30:37 pm »

Heb Smitveld Ruebist op youtube bekeken. Vond het toch nog wel bewerkelijk en ik merk dat ik toch een voorkeur begin te krijgen voor een hardtopper.
Maar dank tot nu toe voor alle tips. Helpt mij bij de keuze maken.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2024, 12:15:23 am »

Wij hebben net een van CampWerk besteld.

Goed bed, snel op te zetten, keuken optioneel en voor mij de hoogte.  Zelfs te bestellen met 15cm extra hoogte.
Misschien iets om ook nog mee te nemen in jullie vergelijk.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: van tent naar vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2024, 08:35:53 am »

En een mooie kwaliteit.
Veel plezier met je Camperk.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal