Normaal gaan we altijd naar Frankrijk en Spanje. Ik heb nog nooit een tolbadge gehad omdat ik in Frankrijk meestal in de nacht rij, en in Spanje, vanwege de snelheidsbeperking met aanhanger op de autosnelweg, meestal niet zo veel tolwegen neem.
Dit jaar gaan we echter naar Portugal. Ik wil eigenlijk liever geen badge nemen, want we zijn zowel in juli (heenweg) als augustus (terugweg) in de 3 landen, wat toch weer wat onnodige kosten meebrengt. Ook vind ik meteen betalen makkelijker omdat je dan kan controleren of je wel in de juiste klasse zit etc. Ik ben in het verleden (hoge auto met surfplanken op dak) al vaker ten onrechte als klasse 2 aangerekend. Een druk op de knop, en ze lossen het op. Met tolbadge zie je dat achteraf pas, en dan begint het ge***...
Maar dus: de eigenlijke vraag: ik lees overal dat er in Portugal wegen zijn met tol, ZONDER tolpoortjes. Als ik geen tolbadge neem, hoe kan ik daar dan betalen? Hoe weet ik hoeveel ik moet betalen en hoe werkt dat? Iemand hier ervaring mee?
Indien het te veel gedoe is, bestel ik alsnog een badge, maar dan moet ik snel zijn, want binnen minder dan een maand zijn we weg. Moest iemand ervaring hebben in Portugal, zonder badge, hoor ik het heel graag!