Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tol in Portugal?  (gelezen 650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
Tol in Portugal?
« Gepost op: juni 06, 2024, 09:54:07 am »

Normaal gaan we altijd naar Frankrijk en Spanje. Ik heb nog nooit een tolbadge gehad omdat ik in Frankrijk meestal in de nacht rij, en in Spanje, vanwege de snelheidsbeperking met aanhanger op de autosnelweg, meestal niet zo veel tolwegen neem.
Dit jaar gaan we echter naar Portugal. Ik wil eigenlijk liever geen badge nemen, want we zijn zowel in juli (heenweg) als augustus (terugweg) in de 3 landen, wat toch weer wat onnodige kosten meebrengt. Ook vind ik meteen betalen makkelijker omdat je dan kan controleren of je wel in de juiste klasse zit etc. Ik ben in het verleden (hoge auto met surfplanken op dak) al vaker ten onrechte als klasse 2 aangerekend. Een druk op de knop, en ze lossen het op. Met tolbadge zie je dat achteraf pas, en dan begint het ge***...

Maar dus: de eigenlijke vraag: ik lees overal dat er in Portugal wegen zijn met tol, ZONDER tolpoortjes. Als ik geen tolbadge neem, hoe kan ik daar dan betalen? Hoe weet ik hoeveel ik moet betalen en hoe werkt dat? Iemand hier ervaring mee?

Indien het te veel gedoe is, bestel ik alsnog een badge, maar dan moet ik snel zijn, want binnen minder dan een maand zijn we weg. Moest iemand ervaring hebben in Portugal, zonder badge, hoor ik het heel graag!
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2024, 09:59:20 am door metalpe »
Gelogd

Vouwwagen_ABC

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi Comfort XL 2024
Re: Tol in Portugal?
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2024, 10:09:21 am »

In ieder geval in het zuiden is de snelweg alleen met electronische tol. Dus je hebt een tolbadge nodig.
Overigens kun je ook gewoon door de dorpen rijden, ik vind de B-wegen daar redelijk goed op voorbereid. Itt Nederland. Wees wel voorbereid op meerstrooks (zo’n beetje elke rotonde is volgens mij tweestrooks) rotondes en dat Portugezen die iets anders nemen dan in Nederland het  geval is.
Je gaat alleen aan de rechterkant staan als je de eerste afslag pakt.
Als je rechtdoor wil ga links staan, en scheur je eigenlijk in 1 streep rechtdoor :P. Als je rechts gaat staan en rechtdoor rijdt krijg je boze blikken.

Nu heb ik daar alleen huurauto’s gereden waar de badge gewoon in zat, dus info over aanvragen kan ik je niet bij helpen. Overigens zie je veel meer op de B-wegen dan op de snelwegen. Van wat ik me herinner is de snelweg ook redelijk gesloten met van die schermen tegen lawaai.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2024, 10:11:14 am door Vouwwagen_ABC »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.460
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Tol in Portugal?
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2024, 10:41:43 am »

Er blijken ook andere manieren te zijn om elektronisch te betalen dan de toll batch.
Op volgende site staan de mogelijkheden vermeld met de links naar de officiële sites:
https://www.vab.be/info-en-diensten/wegeninfo/europa/portugal


Je vindt daar ook heel wat info over de afwijkende verkeersregels en de snelheden. Ook daar moet je trager met aanhangwagen trouwens, en niet alleen op de snelwegen.

Gelogd

frankdrim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon 2021 zonder keuken
Re: Tol in Portugal?
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2024, 07:01:44 pm »

Vorig jaar in mei een paar tolwegen genomen in Portugal. We hebben de tolbadge  gebruikt net als in Frankrijk en Spanje. Er zijn in Portugal geen tolpoortjes, je betaalt per segment tussen de afritten, na elke afrit hoor je een piep uit de toladge. Je kan ook achteraf via een site betalen als je geen tolbadge hebt.

Overigens rijdt je bijna alleen over de tolweg in Portugal, de Portugezen vinden het blijkbaar te duur!
Gelogd

qjbikker

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk: kampeermiddel : onbekend
Re: Tol in Portugal?
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2024, 07:36:59 pm »

Als je bv van Sevilla Portugal binnen rijdt heb bij de grens een mogelijkheid om je kenteken te koppelen aan bv je creditcard. Dat is een maand geldig. Hoe je dat moet verlengen vermeld de historie niet. Ik ga er van uit dat bij de andere grensovergangen een zelfde mogelijkheid is. Bij de poortenwordt het kenteken geregistreerd.

Grt
Qjb

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
Re: Tol in Portugal?
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2024, 12:55:32 pm »

Ik heb wat rond gezocht. De plek waar wij het land binnen komen heeft zo geen registratie, dan zouden we echt uren om moeten rijden. Ik heb dus toch maar zo'n tolbadge gekocht, het gemak dient de mens, of zo :)
Dank voor de reacties!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal