Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon XL: intro + mods  (gelezen 2240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske80

  • Gast
Cocoon XL: intro + mods
« Gepost op: juli 27, 2019, 03:29:00 pm »

Beste klappers,

Hoewel ik nu pas mijn eerste bericht plaats, ben ik niet geheel nieuw op dit forum. Al lange tijd maak ik dankbaar gebruik van alle kennis en ideeën op dit forum. Ik ben dan zelf ook al een tijdje een tevreden klapper. Nu het moment om ook mijn ervaringen en ideeën met jullie te delen.

Even een korte historie van mijn klap-ervaringen en dan een update van mijn huidige eigendom inclusief de aanpassingen daaraan.

Als zoon van een voormalig campingeigenaar zit kamperen in mijn bloed. Maar slapen op de grond heb ik een hekel aan. De keuze voor een vouwwagen voelde dan ook logisch. Het werd een Holtkamper Flyer. Voor 600euro uit 198x? om uit te proberen. Letterlijk met ductape aan elkaar vanwege een inbraakschade bij de vorige eigenaar. Een aantal kampeervakanties later, kochten we opnieuw een Flyer, maar ditmaal een mooi complete Expedition Bedouin uit 2005. Hier hebben we 5 jaar mee gekampeerd tot we vorig jaar een combinatie van overwegingen hadden om hem te verkopen. Ten eerste worden onze kinderen groter. Dat leidt tot een eigen tentje voor hen én tot verdere bestemmingen met grotere kans op goed weer. Beiden zorgen voor minder behoefte aan binnenruimte. Ten tweede zorgen die verdere vakanties ervoor dat we vaker een korte stop-over maken van 1 nacht. En dus aan de behoefte voor een snellere klapper. Tot slot zag ik alle tweedehands Cocoon XL modellen langzamerhand in dezelfde prijsklasse komen van mijn Flyer. Waardoor mijn Flyer in waarde zou zakken. Alles bij elkaar reden om hem eind vorig jaar te verkopen.

Mijn oog was al eerder gevallen op de Cocoon XL als opvolger. En begin dit jaar vond ik hem. Nog niet helemaal met alle opties die ik wilde. Maar een prima basis om zelf op door te bouwen.

De basis is een Cocoon XL zipp edition, Membrane, sunrise, uit 2008. Verwarmde binnenstalling gehad met in zijn geheel een zorgzame vorige eigenaar en door omstandigheden de laatste vier jaar ongebruikt. Er was uitstekend voor gezorgd, dat voelde je. In eerste instantie zonder keuken en zonder Pack N Go. Maar met een Alutec D163 materiaalkist op de dissel.

Via dit forum kwam ik bij John Karstens van Travelcamp in Ter Apel. En met zijn hulp heb ik de volgende aanpassingen uitgevoerd.

Als eerste heb ik Pack N Go laten inbouwen door John. Elders op dit forum is daar al over geschreven. Niet helemaal volgens de specs van Holtkamper. Maar wat mij betreft de verbeterde versie.

Ten tweede heeft John voor mij de bestaande disselkist en de hele kooiconstructie van de tent maximaal naar voren verplaatst. Ook heeft John aan de achterkant het chassis met zo’n 35cm verlengd. De originele kenteken- en verlichtingsbalk is met de originele bedrading op het verlengde deel van het chassis gemonteerd. Ook de bestaande 12v aansluiting heeft John naar achteren verplaatst.

Door de combinatie van deze twee dingen is er achterop ruimte gekomen voor een aluminium kist van 50cm diep. Als idee ook niet nieuw; zoals ik al zei heb ik veel inspiratie opgedaan elders op dit forum. Ik heb gekozen voor de Jumbo Transportkiste XL kist (bij mijn weten alleen via Amazon.de verkrijgbaar) met de afmetingen van 125x50x50cm.
Wat mij betreft de perfecte afmeting. Groot genoeg voor de tristar absorbtiekoelkast. Smal genoeg om de geopende deksel niet tegen de zijwand van de tent te hebben. Deze heb ik er zelf op gemonteerd inclusief het infreezen van de verluchtingsgaten voor de koelkast. Ik heb niet gekozen voor een verdere keuken/kookinrichting van de kist aangezien we alles koken op een driepoot bbq/braai.

Tot slot ook nog door John de schokdempers en chassisverbreders gemonteerd voor betere wegligging. En natuurlijk een controle en onderhoudsbeurt voor onderstel etc.

Wat wil ik nog doen? Bigfoots eronder aan de achterkant. En 1 bigfoot aan de voorkant omdat ik neuswiel te wiebelig vind.

Waar ik nog geen oplossing voor heb, is het reservewiel. Die past niet meer onder de bak, door de verschuiving van de kooi. Daar raakt hij dan de reminrichting. Ook wil ik hem niet in de bagageruimte van de bak zelf. Ik heb hem nu samen met een thuiskomertje voor de auto, onder de bagagevloer in de auto. Werkt op zich ook prima. Maar liever heb ik hem op/aan/onder de vouwwagen. Iemand een idee?

Ik wil afsluiten met een compliment aan John van Travelcamp. Ik moest er 2,5uur voor rijden (enkele reis). Maar dat was absoluut de moeite waard. Het is een gedreven, kundige en aimabele vent met liefde voor Holtkampers en vast ook andere klappers. Hij denkt met je mee en is niet bang om nieuwe dingen te proberen. Ik vind het niet chique om hier prijzen te delen van zijn werk (ook niet via PB, benader hem zelf even voor offertes), maar ik kan zeggen dat ik het meer dan redelijk vond allemaal. En ronduit bescheiden ten opzichte van de prijzen bij Holtkamper zelf.

Foto’s volgen spoedig in afzonderlijke posts.

Dank voor jullie inspiratie en ideeën waardoor ik dit bericht als tevreden kampeerder vanuit Frankrijk aan het tikken ben.

Groeten,
Jos uit Echt (midden-limburg)
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2019, 03:44:56 pm »

Alko heeft een speciale beugel voor bevestiging van een reservewiel . Tik in Google Alko reserve wiel houder en je krijgt de verschillende te zien. De gaten due nodig zijn  zitten al in het chassis. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Joske80

  • Gast
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2019, 03:46:40 pm »

Alko heeft een speciale beugel voor bevestiging van een reservewiel . Tik in Google Alko reserve wiel houder en je krijgt de verschillende te zien. De gaten due nodig zijn  zitten al in het chassis. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Wist ik niet. Ga ik bekijken. Dank.
Gelogd

Joske80

  • Gast
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2019, 03:48:33 pm »

Foto’s
Gelogd

Joske80

  • Gast
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2019, 03:51:06 pm »

2
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2019, 03:53:18 pm »

Fraai


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Joske80

  • Gast
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2019, 03:54:34 pm »

3
Gelogd

Joske80

  • Gast
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2019, 03:57:37 pm »

4
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.173
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2019, 08:27:07 pm »

Heb bij hem mijn tent daar ook weer terug laten draaien en een trailerhitch erop laten zetten.
Net wat je zegt netjes gedaan.
En goedkoper dan bij Holtkamper zelf.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2019, 12:57:50 pm »

Mooi gedaan!
Gelogd

Markvv

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon modulair
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2021, 09:55:26 am »

Mooi gedaan.
Rijd dit net zo stabiel als standaard?


Misschien nog eens optie voor ons om de greenbox keuken op deze manier achterop te laten zetten en dan een fietsendrager op de dissel te maken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Cocoon XL: intro + mods
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2021, 06:46:01 pm »

Netjes gedaan. Ik had zelf het frame verlengd op eenzelfde manier. alleen de hoekprofielen in elkaar gelast en niet met bouten aan elkaar gezet. Grote Alutec kist er op voor extra bagage ruimte, want de keuken zat op de dissel. Ik kon ook een fietsdrager monteren achterop het hulpframe als de kist er af ging. Mogelijkheden genoeg.
Maar de Cocoon werd wel iets minder stabiel. vooral in de buurt van de 120 km/uur.  :# Bij ons was 110 een goede snelheid. Reservewiel zat bij ons op de originele plek, maar was door het hulpframe wel lastiger te bereiken. Maar het was te doen. Voor de uitdraaipoten had ik zelf een verlenging gemaakt op de slinger. Simpelweg een grote dop die op de moer paste met een lang draadeind er aan en op het eind in de slinger 2 moeren. Ging prima. Want op je knieen onder frame en kist door ging niet echt lekker.
Succes met het klussen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal