Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: En toen was er Koffie!  (gelezen 95562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
En toen was er Koffie!
« Gepost op: mei 22, 2014, 11:22:20 pm »

Voor veel mensen is kamperen pas compleet als ze met een  bier of met een  W: voor de tent.zitten. Ik heb daar niet zo veel mee. Voor mij is het een lekker vers bakkie koffie. En dan bij voorkeur een ambachtelijk bakkie :J  dat wil dus zeggen dat het niet door een pad of cupje geperst is. Prima hoor als je gewoon snel een kopje koffie wil,  maar mijn voorkeur gaat uit naar koffie die door een filter heeft gedruppeld of zo puur mogelijk in een cafetiere of een mokkapotje is gezet.  Niets lekkerder dan een voortent die zich vult met de geur van verse koffie :J  Omdat mijn Ex het koffiezetapparaat meenam en ik wel van een bakkie hou heb ik mij een cafetiere aangeschaft.  eigenlijk een prima ding om ook op vakantie koffie mee te zetten bedacht ik mij toen.  Maar zoveel mensen zoveel smaken. En omdat je hier en daar wel eens wat vragen ziet dacht ik... zet gewoon een stel mogelijkheden op een rijtje.

Zonder stroom:

Cafetiere
Je hebt ze in alle soorten en maten in Glas en in RVS. De Bodum van glas is de bekendste. Een glazen cafetiere heb je al voor minder dan 10 euro.

Hoe werkt het?

Doe ongeveer twee scheppen per mok koffie in de cafetiere giet hier water op wat net van de kook af is.  laat dit 5 minuten "trekken" tussendoor even omroeren met een kunstof lepel als je een glazen versie hebt.  Duw vervolgens de zeef langzaam naar beneden en schenk de koffie uit.  Er kan wel wat koffiedik meekomen. Wie vooral filterkoffie drinkt zal mss wat (positief of negatief) verrast zijn door de smaak, die is namelijk nogal wat puurder dan wat je gewend bent. Gebruik grove maling!

Het mokkapotje/espressopotje:
Beter bekend als de Bialetti

Hoe werkt het?
Een Bialetti bestaat in principe uit 3 losse delen. Een waterreservoir, een koffiereservoir en het koffiekannetje.  Een Bialetti is geschikt voor een beperkt aantal kopjes koffie (espresso) van 1 tot 12. Het is de bedoeling dat je met een 12 kops ook altijd 12 kopjes zet. je kunt er wel minder koffie en water in doen, maar dat vraagt wel wat experimenteren.  Je vult het waterreservoir tot vlak onder het drukventiel, vult het koffiereservoir met koffie (grove maling. espressomaling of beter: zelf malen) veeg evt. gemorste koffie van de randen af en draai de pot op het waterreservoir. Zet de bialetti op het gas, en na een paar minutjes komt door de druk de koffie in het kannetje. laat dit niet te lang koken want dan verbrand de koffie. als het gaat stomen is de koffie klaar.

de percolator

Kan vullen met 2 tot 6 kopjes water. Het potje boven op de steel vullen met gemalen koffie, geen snelfilter maling gebruiken (afhankelijk van hoe sterk je de koffie wilt 1 schep per 2 kopjes). Geperforeerde deksel op het potje plaatsen en met de steel naar beneden in de kan plaatsen. Deksel met glazen dop op de pot. Het geheel op het fornuis en aan de kook brengen. Heet water stijgt via de holle steel, die doorloopt tot bijna de bovenrand van het potje net boven de geperforeerde deksel op het potje, en loopt door de geperforeerde deksel over de koffie in het (filter) potje terug de kan in (bodem van het potje heeft een hele fijne perforatie). Via de glazen stop in de deksel kun je zien hoe sterk de koffie.

Opschenken

Misschien wel de meest eenvoudige en bekende methode. een filterhouder koop je voor slechts een paar euro evt. met een uitwasbaar filter

Hoe werkt het?
Simpel: een filter in de filterhouder, zet de houder op een mok of thermoskan kook water en schenk dit, als het net van de kook af is met een draaiende beweging op. rustig aan zodat het water de tijd heeft om door te lopen.

Oploskoffie:
Verschillende smaken verkrijgbaar, van goud tot en met koffie verkeerd.
hoe werkt het?
poeder in de mok, kokend water opschenken.. roeren, klaar.
Met stroom:

Filter apparaat:

Kost ongeveer 10 euro bij de campingspeciaalzaak of Blokker
Hoe werkt het? net als thuis.  Filter in de houder en vullen met koffie naar smaak en behoefte. waterreservoir vullen en rustig door laten pruttelen.

De andere methoden: Dolce Gusto, Nespresso en Senseo gooi ik op 1 hoop.
De Dolce Gusto en Nespresso maken koffie met een pompdruk van 15bar of meer. Van deze apparaten zijn ook wat compactere varianten te vinden, die prima op de camping te gebruiken zijn maar er niet specifiek voor bedoeld.  In het buitenland zijn de capsules van beide systemen ook gewoon in de supermarkt verkrijgbaar.
De senseo werkt met een pompdruk van maximaal 3 bar. tegenwoordig zijn ook hiervan compacte uitvoeringen verkrijgbaar en er bestaan van andere merken (Tomado, Princess) dan phillips zelfs speciale camping versies zoals deze (kost 15 euro ):



Ben ik wat vergeten? laat het weten, maken we de lijst zo compleet mogelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2014, 09:36:09 pm door poldertoerist »
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2014, 11:33:58 pm »

Ehhh................de oploskoffie???? :P
Gelogd

Kemp74

  • Gast
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2014, 12:48:11 am »

Inderdaad wij nemen altijd oploskoffie mee  net zo snel net zo handig en ook lekker
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2014, 01:27:03 am »

Nespresso-apparaat past bij ons heel mooi in de één van de vakjes van de keuken tijdens de reis. Zo'n 200 cupjes mee, speciaal voor de koffie stenen kopjes in plaats van het Rosti Mepal servies...

Grappig toch altijd weer hoe smaken verschillen.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2014, 06:52:01 am »

Leuk stukje.

De espresso vroeger veel gebruikt.
Ook het op schenken in de filter veel gedaan.
Tegenwoordig klein camping koffie apparaat.
Maar ook oplos capacinno voor de snellere bak (water koken dmv gas of waterkoker).
Want het koffie apparaat duurt erg lang door het beperkte vermogen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2014, 07:04:09 am »

Ehhh................de oploskoffie???? :P

oh ja, dat bestaat ook  :O

zal het even toevoegen
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2014, 07:41:11 am »

Leuk op een rijtje,

wij gaan voor de Bialetti / mokkapotje voor 2 personen, komt er meer volk, zetten we ouderwets met filter en opschenken met (net geen) kokend water....

ieder z'n smaak natuurlijk, maar oploskoffie, senseo vindt ik een synthetische smaak hebben....

mokka potje veruit favoriet :K :K
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2014, 08:28:18 am »

Ik mis alleen, nog de oude percolator. Is tegenwoordig weer makkelijk te krijgen in een moderner jasje en het voordeel is dat je ook wat grotere hoeveelheden (stevige) koffie kunt zetten.
Gelogd

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2014, 10:22:23 am »

wij gebruiken de "oude" perkulator in een "nieuw" jasje
http://www.amazon.de/C3-Perkolator-6-Tassen-Basic/dp/B004QSJZ6M/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1400833168&sr=8-4&keywords=perkolator

heerlijke koffie 2 tot 6 bakkies.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2014, 11:29:34 am »

Geinig ik ken de percolator vooral in de Bialetti/ander merk vorm. Ben Italiaan dus daar zal het wel aan liggen ;). Op de camping neem ik alleen die mee. Dat werkt goed voor 2 kopjes, we zijn met 2 dus meer is niet nodig.
Komen er meer mensen moeten ze even wachten. Thuis gebruik ik die ook of de piston zetter.
Voor grote groepen haal ik de ouderwetse nederlandse koffiemachine uit de kelder, die drink ik zelden aangezien ik espresso lekkerder vind.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2014, 11:37:45 am »

Ik heb een koffiezet apparaat met thermoskan, en voor het geval dat de stroom uit valt(afgelopen zomer gehad nog voordat ik maar 1 kop koffie gehad heb) een losse filter. En sinds kort een simpel apparaatje waar ik een koffiepad in kan stoppen. Voor mij handig, ik drink meestal in mijn eentje koffie.
Gelogd

Appeltje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2014, 11:49:23 am »

Geinig ik ken de percolator vooral in de Bialetti/ander merk vorm. Ben Italiaan dus daar zal het wel aan liggen ;). Op de camping neem ik alleen die mee. Dat werkt goed voor 2 kopjes, we zijn met 2 dus meer is niet nodig.

Zo doen wij het thuis ook, en onze Bialetti gaat gewoon mee naar de camping.  :J Zowel thuis als op de camping hebben we heel decadent een melkopschuimer.  O0

As we speak... ik ruik de koffie al, dus ga nu eerst een bakkie cappuccino doen!  :**
Laterz...  :zw
Gelogd
"Home is where the Holtkamper is"

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2014, 03:15:07 pm »

Ik mis alleen, nog de oude percolator. Is tegenwoordig weer makkelijk te krijgen in een moderner jasje en het voordeel is dat je ook wat grotere hoeveelheden (stevige) koffie kunt zetten.

Deze ken ik zelf niet. ik heb gezocht op internet maar wordt er niet direct heel veel wijzer van.  Kan je uitleggen hoe het werkt en welke koffie je het beste kunt gebruiken?  dan voeg ik 'm toe!
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

bosi

  • Gast
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2014, 03:40:58 pm »

Kan vullen met 2 tot 6 kopjes water. Het potje boven op de steel vullen met gemalen koffie, geen snelfilter maling gebruiken (afhankelijk van hoe sterk je de koffie wilt 1 schep per 2 kopjes). Geperforeerde deksel op het potje plaatsen en met de steel naar beneden in de kan plaatsen. Deksel met glazen dop op de pot. Het geheel op het fornuis en aan de kook brengen. Heet water stijgt via de hole steel, die doorloopt tot bijna de bovenrand van het potje net boven de geperforeerde deksel op het potje, en loopt door de geperforeerde deksel over de koffie in het (filter) potje terug de kan in (bodem van het potje heeft een hele fijne perforatie). Via de glazen stop in de deksel kun je zien hoe sterk de koffie. Is eigenlijk een toestel uit grootmoeders tijd en was bijna vergeten maar maakt nu een comeback. Je kunt met de percolator een lekker stevig bakkie zetten. Wij hebben de onze,jaren geleden nog gekocht op een rommelmarkt was nog een originele Douwe Egberts.
Gelogd

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: En toen was er Koffie!
« Reactie #14 Gepost op: mei 23, 2014, 06:10:33 pm »

Die van ons is een elektrische uitvoering. Stopt zelf als de koffie klaar is en blijft hierna warm op 85 graden. Erg handig
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal