Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oprijblok  (gelezen 2296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Oprijblok
« Gepost op: maart 11, 2021, 01:21:15 pm »

Hebben jullie een oprijblok bij je voor ongelijk terrein ?
Het lijkt mij dat dat in het buitenland wel voor kan komen, bijvoorbeeld een camping in de bergen. 
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Oprijblok
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2021, 01:25:00 pm »

Ook in nederland gebruiken we deze, zelden dat het veld echt waterpas is. Je moet een beetje handig worden in het plaatsen van deze blokken maar dan werkt het wel.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.218
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Oprijblok
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2021, 01:25:53 pm »

Waterpas zetten gebeurt met neuswiel en de Bigfoot’s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Oprijblok
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2021, 01:32:12 pm »

Waterpas zetten gebeurt met neuswiel en de Bigfoot’s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Dat kan niet met iedere wagen daar is het frame niet op berekend. Als je je wielen los gaat draaien komt er heel wat kracht op de poten te staan. Als ik mij niet vergis is bij Holtkamper inderdaad het frame sterk genoeg om dit te doen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.218
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Oprijblok
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2021, 01:33:31 pm »

Dat kan niet met iedere wagen daar is het frame niet op berekend. Als je je wielen los gaat draaien komt er heel wat kracht op de poten te staan. Als ik mij niet vergis is bij Holtkamper inderdaad het frame sterk genoeg om dit te doen.
:)4]:)4]:)4]:)4]:)4] ben ik wel bij mee. En ik denk maar zo 50 jaar terug met de tent kon ik nooit water pas staan. Altijd recht geprobeerd te liggen mbv van een kussen oid onder matras. Cocoon heeft wel een vereiste dat de voortent omhoog loopt anders kom je tentdoek te kort voor het spannen van het storm frame


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2021, 01:38:51 pm door OhPeeCee »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Oprijblok
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2021, 02:17:27 pm »

Nee, geen blok bij ons. Waterpas gebruiken we alleen om te kijken of het bed recht genoeg staat om er niet uit te rollen. Nooit om de wagen waterpas te stellen. We volgen het terrein en corrigeren soms met een plankje oid.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Oprijblok
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2021, 02:27:40 pm »

Volgens de dealer zou het frame en poten ook sterk genoeg moeten zijn om zo waterpas te zetten, echter ik gebruik toch ook de blokken om dat te doen. Gewoon voor de zekerheid. Al vaak gebruikt in de bergen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Oprijblok
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2021, 04:09:32 pm »

Hebben geen blok en eigenlijk ook nooit nodig gehad, nu zo'n 80 campings verder. Zetten de neus altijd heuvelopwaarts (lengteslaper) en zetten bak en deksel waterpas met het neuswiel.

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Oprijblok
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2021, 04:35:41 pm »


De (on)mogelijkheid en het nut van oprijblokken is afhankelijk van het soort vouwwagen. De ene vouwwagen mag je met de poten waterpas stellen (diverse Holtkamper modellen), de ander moet op z'n poten en wielen op de grond blijven staan waarbij wel altijd de wagenbak een beetje uit de veren omhoog gedraaid wordt.
Grote mastodonten waterpas stellen valt niet mee, de tent(flappen) kunnen maar een beperkt afschot opvangen. Het bed of de bedden waterpas stellen en ook de tent met de grond mee af laten lopen kan ook niet of zeer beperkt. Het tentframe en doek zitten aan de wagenbak vast waardoor waterpas stellen van wagenbak met bed(den) conflicteert met het op afschot opstellen van tent en voortent(en).
Waterpas kamperen op aflopend terrein lijkt het beste mogelijk met compacte vouwwagens zonder vaste vloer. Wij hebben zo'n wagen en die kan normaliter, zonder oprijblok/wig/leveler best wel wat afschot opvangen. Alleen als het terrein teveel afloopt om met de poten op te vangen (poten zijn tekort) dan zijn levelers noodzakelijk; zie foto hoe op een (extreem) glooiend terrein met 2 oprijblokken/wiggen/levelers toch waterpas geslapen kan worden.
In de 4 jaar dat wij onze vouwwagen hebben is dit het enige kampeerterrein (uit de ca. 20?) waar dit op enkele plaatsen noodzakelijk was. Het terrein, de omgeving (frans Alpen) en ook het plekje op de camping is zodanig mooi dat wij hier meerdere keren (op de bonnefooi kamperend) geweest zijn. Wij zijn dus blij dat wij deze wiggen standaard wij ons hebben. Wij hebben de wiggen goed bereikbaar in de wagen bij ons, als ze nodig zijn dan zijn ze ook als eerste nodig voorafgaand aan het opstellen!
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

muis

  • Gast
Re: Oprijblok
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2021, 07:32:52 pm »

1 van onze leden, Bensi, heeft hier een filmpje van gemaakt
https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal