Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Levering nieuwe Cocoon  (gelezen 10900 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Levering nieuwe Cocoon
« Reactie #30 Gepost op: maart 22, 2014, 11:56:02 pm »

dus dan zou ik mijn punt hard moeten maken door de kabelweerstand uit te rekenen aan de hand van de doorsnede en de geleidingsweerstand van koper en vervolgens het spanningsverlies kunnen uit te rekenen maar daar ga ik toch maar liever niet aan beginnen.
Dat zou ik maar wel doen. 1 mm2 is 1.8 ohm/100m dus 15 meter tweelingsnoer is goed voor 0,3 x1,8 Ohm = 0,6 Ohm (heen en terug).
Als zo'n koelbox 75 watt trekt is hij  goed voor (er is sprake van gelijkstroom) 12 V / 6,25 A = 2 Ohm.
Bij 1mm2 zal er dus op de koelbox 12 / 2,6 x 2 = 9,2 V overblijven. Dat houdt niet over. Bij 7.5 m kabel zou er 10,6 V overblijven. Anders gezegd: 2,5 mm2 is beslist geen overbodige luxe. De spanningsval is bij 12 V nu eenmaal al snel vrij fors vergeleken met 230 V bij dezelfde draaddikte. Distributie van electriciteit vindt niet voor niets plaats via hoogspanningsleidingen. :J
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2014, 08:13:35 am door Frankie »
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Levering nieuwe Cocoon
« Reactie #31 Gepost op: maart 23, 2014, 08:12:43 am »

Dat zou ik maar wel doen. 1 mm2 is 1.8 ohm/100m dus 15 meter tweelingsnoer is goed voor 0,3 x1,8 Ohm = 0,6 Ohm (heen en terug).
Als zo'n koelbox 75 watt trekt is hij  goed voor (er is sprake van gelijkstroom) 12 V / 6,25 A = 2 Ohm.
Bij 1mm2 zal er dus op de koelbox 12 / 2,6 x 2 = 9,2 V overblijven. Dat houdt niet over. Bij 7.5 m kabel zou er 10,6 V overblijven. Anders gezegd: 2,5 mm2 is beslist geen overbodige luxe. De spanningsval is bij 12 V nu eenmaal al snel vrij fors vergeleken met 230 V bij dezelfde draaddikte. :J
Mijn inschatting van de tientallen meters was dus toch erg aan de ruime kant. Ik had de weerstand op enkele milli-ohms geschat.
Voor de stroom die gaat lopen is de 1mm2 ruim voldoende maar ik ben in de spanningsval getrapt :)
Mijn gevoel zal er toch wat naast doordat ik hogere spanningen gewend ben. Dus toch belangrijk om na te rekenen ;)

Maar vanaf de andere kant gezien:
Een goed geladen accu levert meestal ongeveer 12,4V. Als de dynamo draait is er vaak meer als 14V voorhanden ivm laden accu. (En tijdens het stilstaan wil je de koelbox niet te lang laten werken anders trek je de accu leeg.)
Als je het vanuit deze kant bekijkt kan je wel wat meer spanningsval hebben. Op een kabel van enkele meters (gebruikelijk in de vouwwagen) zal je koelkast dus toch prima functioneren :)

Nb: gevaar voor overhitting kabelboom is er dus niet bij toepassing 1mm2.
Hooguit iets minder koeling als de motor niet draait.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2014, 09:37:28 am door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Levering nieuwe Cocoon
« Reactie #32 Gepost op: maart 23, 2014, 09:52:09 am »

Nb: gevaar voor overhitting kabelboom is er dus niet bij toepassing 1mm2.
Hooguit iets minder koeling als de motor niet draait.
Klopt. Bij de genoemde 0,6 Ohm wordt er iets meer dan 20 Watt in de kabel gedissipeerd, ofwel 2,5 Watt per meter. Dat zal geen probleem opleveren.
Maar het blijft natuurlijk wel zonde van de energie. :)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal