Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Tips nieuwe kyte  (gelezen 10764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FamdeGroot

  • Gast
Tips nieuwe kyte
« Gepost op: maart 04, 2014, 09:04:41 pm »

Hallo,

Wij overwegen een HK Kyte te kopen. Nu zijn wij heel erg benieuwd wat de ervaringen zijn van de verschillende opties die je extra kunt bestellen.

In plaats van een losse voorwand kun je ook een inritsbare voorwand aan de luifel kopen. Ik lees in andere topics dat een mogelijk voordeel het tegenhouden van de wind/regen is en mogelijk dat de keuken niet eenvoudig afgesloten kan worden en het tegen diefstal/vernieling beschermd. Bij wind/regen vermoeden wij dat je snel genegen bent om in het binnengedeelte te gaan zitten, ook vanwege de kuipgrondzuil in de binnengedeelte die niet standaard onder de luifel zit. Zonder luifel lijkt mij dat je vanuit de tent mooier uitzicht hebt. Wat zijn jullie ervaringen tav wind/regen en bescherming keuken?

Een andere optie is een kluis onder het bed. Wij vragen ons af of je in de praktijk niet je waardevolle spullen bijvoorbeeld in de auto legt. Nadeel blijft dat je een sleutel hebt om mee te nemen naar bv het strand. Wat zijn jullie ervaringen met een kluis, is het de moeite waard om die te laten plaatsen?

Wij overwegen tot slot een wind force systeem. Ondanks het onderwerp in meerdere topics terugkomt vragen wij ons af of er ook klachten zijn over het systeem die bijvoorbeeld na enkele jaren optreden? Het systeem lijkt de ruimte te geven om zelfstandig de tenttrailer op te zetten en kan ook dienst doen als airco.

Zijn er andere opties en/of speciale verzoeken waarvan jullie zeggen dat je die eigenlijk sowieso moet nemen?

Graag horen wij jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Fam. de Groot.
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2014, 09:18:34 pm »

Wat betreft de voorwand. Wij hebben er zelf één laten maken met bijna alles raam en in twee delen te plaatsen. Ik vind het bij slecht/koud weer erg fijn want je moet toch regelmatig naar de keuken. Ook kan je langer 's avonds "buiten" zitten. Doordat bijna alles raam is kunnen wij ook gewoon nog naar de sterrenhemel kijken  (als het helder weer is  :H). In het binnentent ben je gelijk afgezonderd van de buitenwereld. Wat diefstal/vernieling betreft houd natuurlijk z'n voorwand ook niets tegen. Als iemand naar binnen wil gebruiken ze meestal een mes en geen ritsen want die maken geluid. Hopelijk maak ik dit nooit mee.

Op de foto hebben we even 1 kant omhoog vastgezet als doorgang.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2014, 07:32:03 pm door Lien »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2014, 09:56:55 pm »

Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf wanneer en waar je kampeert. Wij zijn redelijk mooi-weer kampeerders (zomer in Frankrijk), maar staan met hemelvaart en pinksteren in Nederland. Dat was de afgelopen jaren best fris :-)
Wij zitten dan binnen, met een leuk infrartood kacheltje. Dat we dan af en toe naar buiten moeten voor de keuken, sja, dat is niet anders. Voor ons was een groot selling point de mooi grote ' kyte'  luifel, en de vrije ruimte die je daar hebt. We zijn  met z'n 3-en, dus binnen ruimte genoeg!

Vwb WindForce, dat is nog niet zo lang op de markt, maar ik heb nog geen negatieve dingen gehoord. Mocht je het kunnen en willen, dan zou ik het zeker doen. De airco vindt ik persoonlijk een non-argument, maar het mooi opzetten (zeker over een x-aantal jaar) is mooi meegenomen.

En diefstal, je bent toch met een tent op vakantie. Mijn advies, zoveel mogelijk ' kostbare' zaken thuis laten. Ga je weg, meenemen in de auto. zoals Lien zegt, ze zijn heus zo binnen.

Succes!
Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2014, 11:05:54 pm »

Een andere optie is een kluis onder het bed. Wij vragen ons af of je in de praktijk niet je waardevolle spullen bijvoorbeeld in de auto legt. Nadeel blijft dat je een sleutel hebt om mee te nemen naar bv het strand. Wat zijn jullie ervaringen met een kluis, is het de moeite waard om die te laten plaatsen?

Wij overwegen tot slot een wind force systeem. Ondanks het onderwerp in meerdere topics terugkomt vragen wij ons af of er ook klachten zijn over het systeem die bijvoorbeeld na enkele jaren optreden? Het systeem lijkt de ruimte te geven om zelfstandig de tenttrailer op te zetten en kan ook dienst doen als airco.

Zijn er andere opties en/of speciale verzoeken waarvan jullie zeggen dat je die eigenlijk sowieso moet nemen?

Graag horen wij jullie ervaringen.

Wij hebben sinds 1,5 week ook een Kyte (van 2010). Hier laten we zeker nog een kluis inbouwen omdat: wat doe je als je bv gaat zwemmen met de autosleutel. Die gaat ook in de kluis + telefoons, tablets, documenten, etc.

Qua windforce: ik weet je fysieke situatie niet, maar ik vind/ wij vinden het heel veel geld voor een 'oefening die kunst gaat baren'. Wij hebben hem nu zonder instructie 1 keer echt en 3 x zonder haringen opgezet en opgevouwen. Het enige wat echt wat meer kracht kost is:
- Opzetten: het hoofdframe over het dode punt tillen
- Opvouwen: de voortent/ grondzeil op de wagen vouwen.

Voor die 2 handelingen vind ik windforce wat overdreven. Ben je echter een campeerfanaat die bv rugproblemen heeft, of fysiek wat minder is (of (aankomende ouderdom)) dan is het zeker een goede optie.
Afhankelijk van je eigen handigheid zou ik de korte buizen in de bagagebak (laten) monteren. (Ik vind het een gedoe om iedere keer als de softtop eraf moet om al die buizen eerst te verwijderen.  KLIK)

De luifel: eens met GertjanA dat de looks van de luifel verdwijnen, maar lekker warm en een extra kamer is ook fijn! Wat Lien aangeeft vind ik een goede optie. Zeker als je ook Noord Europa gaat aandoen, zoals wij deze zomer.
Of HK die wand erin gaat zetten weet ik nog niet. Eerst nog rondkijken wat goede alternatieven zijn (in de regio=Noord NL)
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2014, 11:13:32 pm »

Wij hebben sinds 1,5 week ook een Kyte (van 2010). Hier laten we zeker nog een kluis inbouwen omdat: wat doe je als je bv gaat zwemmen met de autosleutel. Die gaat ook in de kluis + telefoons, tablets, documenten, etc.
Waar laten jullie dan de sleutel van de kluis????
Gelogd

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2014, 12:14:36 am »

Wij kamperen inmiddels twee jaar met veel plezier met de Kyte, zonder voorwand. Doordat de luifel zo diep is, heb je niet snel last van een beetje wind of regen. En de binnentent van de XL versie is zo ruim, dat je het daar bij echt slecht weer prima een flinke tijd uithoudt. We kunnen er met vier grote stoelen en tafel makkelijk zitten.

Een kluis gebruiken we niet. Dit betekent dat er wel eens een telefoon of tablet in de tent ligt, maar om die nu iedere keer na gebruik in de kluis te gaan leggen.. Gelukkig nog nooit vervelende ervaringen gehad...

Het opzetten en inklappen gaat inderdaad niet zwaar. Persoonlijk vind ik het verplaatsen van de Kyte op ongelijk terrein en het dichtritsen van de hoes zwaarder. Windforce helpt daarbij niets.

Qua opties vind ik de disselbak erg handig. En ik zou ook even goed kijken naar welke van de twee kindertenten je neemt. Wij hebben gekozen voor de kindertent S. Heeft een even groot vloeroppervlak maar geen extra stokken. En is ook iets sierlijker in mijn ogen....
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

FamdeGroot

  • Gast
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2014, 08:08:53 am »

Dank voor de (snelle) reacties tot heden.

Ik lees dat het handig is een disselbak te nemen. Wij zijn ook voornemens om een fietsendrager te plaatsen, zodat er sowieso 2 fietsen meekunnen. Is een disselbak dan nog wel mogelijk? Is het puur opbergruimte wat je als voordeel krijgt? Onderweg kun je niet gemakkelijk bij de koelkast en kan die niet aangesloten worden begrijpen wij uit andere topics.

Qua kindertent dachten wij aan de XL variant. Bijgevoegd een foto. De L en S hebben wij nog niet gezien. Maar zonder extra stokken klinkt erg aantrekkelijk. Ik vermoed dat de S iets kleiner is dan de XL afgezien van minder stahoogte?

Lien: De kluis die wij gezien hebben is op basis van een code afgesloten, je hebt dan in tegenstelling tot spullen opbergen in een auto geen sleutel meer mee te nemen. Gelukkig lezen wij dus ook dat velen geen kluis hebben en de waardevolle spullen nog niet gestolen zijn. Een kluis kost ook eur 375. Wat dat betreft best veel geld ... Jullie hebben dus een eigen voorwand laten maken, ziet er wel mooi uit.

Qua voorwand kun je dus later altijd nog iets laten maken of je koopt de originele versie bij HK. Ik vermoed dat wij bij slechts weer veelal in het binnenste gedeelte gaan zitten. Bijkomend voordeel wat ik lees is dat je de looks van de kyte kunt behouden. Maar wellicht heb je in het voor- en najaar meer warmte in de tent als je een voorwand kunt plaatsen.

De windforce is inderdaad bij ons een overweging om het opzetten ook alleen te kunnen doen. Zonder windforce lijkt het ons best zwaar om het opzetten alleen te kunnen doen ... ik begrijp dat het verplaatsen en het sluiten van de rits ook een uitdaging is. Een mover kopen kan natuurlijk altijd nog, maar een automatische truma mover bv kost je ook al snel eur 2.000. Kortom, eerst maar eens ervaren hoe zwaar het verplaatsen is natuurlijk.

Graag horen wij wat jullie ervaringen zijn.

Fam. de Groot.

« Laatst bewerkt op: maart 05, 2014, 08:10:27 am door FamdeGroot »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2014, 08:25:06 am »

Tip voor de kluis, wees niet zuinig en neem de grote uitvoering. Als je alle smartphonses, tablets, papieren en sleutels erin wilt bewaren dan is de kleine kluis snel te klein.
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2014, 08:25:54 am »

Wat betreft het opzetten. Voordat wij de Kyte kochten hebben wij hem zelf 3x opgezet (in Bunnik) om te kijken of het niet te zwaar was. Ik heb problemen met mijn schouders. Voor mij is het prima te doen.
Gelogd

Boompje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Kytetje, Boompje maar liever geen beestjes
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2014, 08:31:59 am »

Wat de kindertent achter betreft zijn er maar 2opties, met (L) of zonder stokken (S). Vloeroppervlakte is hetzelfde, maar bij de L is er meer stahoogte en lopen de wanden rechter. Ik dacht dat er ook meer ventilatie mogelijk was bij de L. Wij hebben vooral vanwege de stahoogte voor de L gekozen omdat we het kleine deel ook gebruiken als kleedkamer.

Er is overigens nog een ander soort kidsroom, maar dat is een afscheidingswand aan de raamzijde in de binnentent waardoor je de schuinte daar als slaapruimte benut. Wie weet heeft iemand daar ervaring mee?
Gelogd
Quitters never win, winners never quit

hiker

  • Gast
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2014, 08:42:18 am »

@famdegroot: de kluis waar ik het over heb is eentje met een cijferslot.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2014, 08:51:02 am »

Wat de kindertent achter betreft zijn er maar 2 opties

Er schijnt nu een derde optie te zijn. De XL. Als ik de foto zie is deze van licht doek en niet meer groen? (Ik geloof dat Abbes dit ook al had gezien bij HK?) Ik vind juist het groene erg mooi bij de rest van de Kyte passen.
De XL kindertent is geen 1,4 maar 2 meter diep geloof ik waarmee je de luchtbedden in de lengte kunt plaatsen. Kan handig zijn bij meer kinderen. Als er ook een binnentent in zit zou dit ook een verbetering zijn.
Voor ons is de L groot zat maar als je de kinderen dichter op elkaar hebt, danwel 3 hebt, zou ik ook de keuze voor de XL snappen.
Gelogd

Boompje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Kytetje, Boompje maar liever geen beestjes
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2014, 10:14:55 am »

Er schijnt nu een derde optie te zijn. De XL.

Silly me, ging ik toch weer uit van de prijslijst van Holtkamper  ::) Maar eh...met 2 meter diep ga je nog zo'n 0,5m voorbij de dissel. Moet je nog beter gaan uitkijken op welke plaats je terecht komt en hoe je 'm neerzet. Voor ons is de L ook groot genoeg, ook al omdat de oudste graag in een apart tentje wilde.
Gelogd
Quitters never win, winners never quit

FamdeGroot

  • Gast
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2014, 06:45:21 pm »

Klopt wij hebben alleen de XL gezien. Bijgaand een foto die wij gemaakt hebben vanaf de achterkant. De kleur is inderdaad licht, de kleur is dezelfde als de kleur van het doek aan de bovenkant van de kyte. Wat dat betreft past het goed. Wij overwegen de XL zodat je 1 ruimte een porta potti kunt neerzetten voor de kids, dan houd je nog 2 slaapcabines over voor de kinderen.

@Spiegelbeeld: Op de prijslijst van HK staat maar 1 variant voor het kluisje ... kun je in werkelijkheid kennelijk 2 afmetingen bestellen?

Zijn er nog meer hk kyte bezitters die ervaring hebben met de wind force systeem, of bezitters die zonder wind force de tenttrailer met 1 persoon opzetten?
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2014, 06:49:08 pm door FamdeGroot »
Gelogd

FamdeGroot

  • Gast
Re: Tips nieuwe kyte
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2014, 07:03:03 pm »

Wij hadden ook nog een foto van de voorkant gemaakt, dit is de huidige inritsbare voorwand aan de luifel. Zijn er meer ervaringen met een voorwand in de luifel? Past de rits altijd goed, of zijn er ook wel eens problemen omdat de stand per keer wat kan afwijken? De look is inderdaad een andere dan zonder luifel ... toch? Kortom, wij zijn er nog niet uit.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal