Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Waar te beginnen...  (gelezen 7718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Waar te beginnen...
« Gepost op: augustus 01, 2019, 12:46:38 am »

Hoihoi,

Nieuw op het forum, maar al sinds ik me kan herinneren dol op vouwwagens. Zo dol, dat ik mijn vrouw zo ver heb gekregen om in de Europa Camper van mijn ouders (bj 1994) te gaan kamperen. Dat hebben nu al zo'n zes keer gedaan, maar deze begint steeds meer mankementen te vertonen (kapotte ritsen, loszittende keukenrailgeleider, dof plastic, hier en daar wat weerplekjes) dat we na de afgelopen vakantie toch maar eens zijn gaan overwegen een nieuw (eventueel voorgeliefd) model te kopen. Hopelijk ook iets dat iets sneller op te zetten is. De vraag is echter, waar moeten we beginnen?

Natuurlijk startpunt is om te gaan voor de erfgenaam van wat we nu hebben, dat zou bijvoorbeeld een Cabanon Mercury (of zelfs de Chamonix) zijn. Maar door de ruimere bedden dan in ons '94-model lijkt het dat ze zelfs voor een enorm gezin te groot zijn. Wij hebben twee kinderen (4 en 1) en daar komt misschien nog ooit een derde bij, maar wat moeten we dan met twee dubbele bedden van 140 en ditto ondertentjes? Bij thuiskomst had ik ook de indruk dat de bogen in de Cabanon-voortenten nog best een gedoe zijn, en toen zag ik een filmpje van de Combi-Camp Flexi... maar heb je daar als gezin echt genoeg aan?

Vandaag zijn we dus al bij De Wit in Schijndel geweest, maar met kinderen erbij was het wel lastig om echt veel dingen in detail te bekijken (de kleuter vond het er minder leuk dan ik had verwacht). We hebben daar dus vooral naar de Cabanon Mercury gekeken, omdat veel andere dingen ons te klein leken. Afgelopen vakantie was het bij extreme zon en extreme regen erg fijn dat onze dreumes veel ruimte in de tent had. En ik herinner me van mijn eigen jeugd ook nog dat we met een gezin van vijf in de voortent konden zitten, maar dat is ook maar zelden nodig.

Er zit ook een beetje een kip-ei-probleem aan dat we door de onhandige vouwwagen eigenlijk hoogstens één keer per jaar gaan, en dan maar op één plek staan voor twee weken of zo. We denken allebei dat we met een makkelijker op te zetten model wat vaker zouden gaan, en misschien ook kunnen rondtrekken of een tussenstop kunnen maken.

Dit is een beetje een braindump geworden en misschien niet het sterkste staaltje communiceren. Toch zou ik input waarderen om onze zoektocht tot een goed resultaat te brengen.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2019, 02:35:35 am »

Ik ben vanuit de scout eurocruiser van mijn ouders dit jaar naar een eigen Cabanon Monaco gegaan: wat ik me herinner uit mijn jeugd (tot circa 19 jaar oud hadden mijn ouders hun apparaat) waren inderdaad de enorme hoeveelheid stokken voor de voortent en luifel. Nu met de bogen is dat enorm verbeterd. Ander punt van verbetering is het inruilen van de dubbele slikranden naar een kuipzeil. Man man wat waren die slikranden een k werk om schoon te maken. Verder voor wat betreft de breedte van de bedden: waarom zou je smallere bedden willen: je hebt er maximaal gemak van en op een campingplaats past het altijd want caradingessen ze breder dan onze Monaco. Wij hebben momenteel vooral gemak dat er een campingbed tussen de bankjes past (en hebben de extra kussenstrook niet in de slaaptent liggen maar gebruiken dit als zit kussen. Diepte is voor vouwwagens meer een dingetje irt olaatsgrootte.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

oost

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: aart kok kavango
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2019, 07:41:25 am »

en toen zag ik een filmpje van de Combi-Camp Flexi... maar heb je daar als gezin echt genoeg aan?

Wij hebben geen Combi-Camp Flexi maar een Aart Kok Kavango. Dat is voor ons gezin (4 kinderen 12-17 inmiddels) echt groot genoeg qua ruimte. We kunnen er prima in slapen met z’n 6en en de tent is ook ruim genoeg om binnen te kunnen eten of een spelletje te spelen. In de meivakantie heeft er nog een extra persoon in de tent geslapen, maar dan wordt het wel krap om ook nog allemaal binnen te kunnen zitten om te eten, gelukkig kon dat toen meestal buiten.
Wij hadden hiervoor een oude Alpen Keuzer, waar we heerlijk mee gekampeerd hebben, maar dat vonden we qua opzetten echt een stuk meer gedoe (en de ruimte in het zelf bijgelichte ondertentje was een stuk krapper, door de plek van de poten van het bed). We wilden dus graag een vouwwagen die makkelijker en sneller zou zijn en een met een kuipzeil omdat we graag eens richting Scandinavië en de UK wilden.
We trekken graag rond en dat gaat prima met deze vouwwagen. Heerlijk dat de bagage grotendeels onder het bed kan blijven staan en niet steeds verplaatst hoeft te worden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2019, 08:33:47 am »

Een europa camper van de jaren 90 was een kopie van de Scout vouwwagens. De Cabanons zijn echt makkelijker op te zetten.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Trigano Olympe, de voortent zit hierbij al aan de wagenbak vast maar heeft wel een zitje in de wagenbak en 2 bedden met ondertentjes.

Er is, bij verschillende modellen, soms ook een gastencabine of achtertent mogelijk.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:27:19 am »

Wij hebben in 2012 en nieuwe Mercury gekocht en zat eigenlijk met de zelfde soort gedachten. Wij waren toen de kinderen klein waren geen trekkers en staan minimaal ergens 1 week. De Mercury is dan echt ideaal. Ook met slecht weer (zelfs in Frankrijk regelmatig gehad in de zomer) heb je nog een fijne ruimte om je tafel en stoelen er in te zetten en de kids kunnen dan nog heerlijk spelen.  Nu de kinderen van ons wat groter zijn (12 en 10) slapen ze nog steeds graag in het gewone bed en 1 in de ondertent,  vinden ze gezellig :+ We merken nu wel aan ons zelf,  nu de kids groter zijn en zelfstandiger (en het voor de ouders wat makkelijker word tijdens een inpak/opzet dag) dat we er nu ook over na zitten te denken om wat meer campings te bezoeken,  maar dan vind ik de Mercury persoonlijk teveel gedoe om voor 2 nachten op te zetten...Wij gaan zo langzamerhand kijken naar een kleinere snelklapper om die reden, maar de ruimte ga ik zeker missen!!
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:31:57 am »

Begin bij het begin...
Hoeveel mensen wil je in de vouwwagen laten slapen? En moeten die allemaal op een bed? Als het er meer dan 2 zijn kom je of op de dubbelklappers zoals de Mercury met middenpad of die zonder. Bij die zonder heb je dan meestal de voortent er direct aan vast (bv trigano odyssee, maar er zijn er ook van andere merken). Kies je daarvoor dan valt pack and go af (volgens mij).

Als je het geen probleem vindt om kinderen op de grond of in een zij/achtertent te leggen kan je ook kijken naar vouwwagens zoals de cabanon Malawi, de cocoon van holtkamper ea. Dan komt de vraag of je een vast deksel wil of niet, daar is in deze categorie ook nog keuze in.

Wij hebben bewust gekozen voor de laatste categorie, kinderen hebben jaren in de achtertent van de Malawi gelegen en hebben nu hun eigen tent. Wij hebben dan nog steeds een prima wagen over die ruim genoeg is. Dankzij pack and go blijft alle bagage onder het bed.

Ga, zonder kinderen ;-) in Schijndel en Boxtel langs en dan evt nog bij AK en Holtkamper. Kijk op je gemak en kies dan.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2019, 10:46:39 am »

Dag Keith

Ik heb een Holtkamper Spacer te koop, wellicht iets voor jullie?

Zie je Persoonlijk Bericht bovenin het scherm
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2019, 10:51:24 am »

Wij zijn ook met 4 alleen zijn de kinderen iets ouder nu 5 en 8. Zijn begonnen met een Raclet Safari omdat die zo lekker groot was en we toch niet willen trekken met kinderen.
Die was achteraf iets te groot en door omstandigheden konden we een nieuwe Odyssee kopen 2 jaar geleden. Voordeel is dat die geen middenpad heeft en dus smaller is alhoewel die ruimte weer door de zijtent ingenomen wordt en de Odyssee heeft Pack&Go zodat je niet hoeft te klappen als je inpakt.
Voor ons is de Odyssee grot en snel genoeg maar duurt nog wel ff omdat we met 2 kinderen zijn die speelgoed etc meenemen......
Ondertent vinden we te krap en is voor de boodschappen, schoenen en zooi etc. Alleen de voortent open klappen en haringen slaan etc. ben je in een uurtje wel klaar met zijtent, grondzeil inritsen luifel eraan imperiaal en fietsen eraf dan ga je richting de 2 uur. Maar denk dat ik dat zelfs bij de snellere wagens ook zolang bezig ben omdat ik dan luchtbedden, tentjes etc voor de kinderen zou moeten regelen  :P
Als ze ouder zijn is dat anders omdat ze dan kunnen helpen en zelf kunnen opzetten.
Opruimen is ongeveer hetzelfde qua tijd (soms wat langer) ervan uitgaan dat alles dan overal ligt, en je dus ook wat tassen etc. moet inpakken en inladen  :H
Zou een lijstje maken met wat je nu handig en niet handig vindt en dan afhankelijk van je budget bij dealers/MP kijken. Zonder kinderen in het begin en als je het bijna zeker weet de kinderen eens op de bedden etc. laten liggen om hun ook het idee te geven dat ze een keus hebben  :#
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:29:19 pm »

Ik ben vanuit de scout eurocruiser van mijn ouders dit jaar naar een eigen Cabanon Monaco gegaan: wat ik me herinner uit mijn jeugd (tot circa 19 jaar oud hadden mijn ouders hun apparaat) waren inderdaad de enorme hoeveelheid stokken voor de voortent en luifel. Nu met de bogen is dat enorm verbeterd. Ander punt van verbetering is het inruilen van de dubbele slikranden naar een kuipzeil. Man man wat waren die slikranden een k werk om schoon te maken. Verder voor wat betreft de breedte van de bedden: waarom zou je smallere bedden willen: je hebt er maximaal gemak van en op een campingplaats past het altijd want caradingessen ze breder dan onze Monaco. Wij hebben momenteel vooral gemak dat er een campingbed tussen de bankjes past (en hebben de extra kussenstrook niet in de slaaptent liggen maar gebruiken dit als zit kussen. Diepte is voor vouwwagens meer een dingetje irt olaatsgrootte.

Bedankt voor je reactie. Ik zou niet per se smallere bedden willen, maar het lijkt zo overdreven groot. Interessant ook dat jullie voor een Monaco zijn gegaan, ik vond die voortent door zijn breedte en relatieve ondiepte veel minder ruim voelen dan de Mercury. Al heeft de Mercury (daardoor?) een extra boog aan de zijkant bij de keuken, wat mij ontzettend gecompliceerd lijkt voor hoe weinig ruimte het oplevert.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:34:27 pm »

Wij hebben geen Combi-Camp Flexi maar een Aart Kok Kavango. Dat is voor ons gezin (4 kinderen 12-17 inmiddels) echt groot genoeg qua ruimte. We kunnen er prima in slapen met z’n 6en en de tent is ook ruim genoeg om binnen te kunnen eten of een spelletje te spelen. In de meivakantie heeft er nog een extra persoon in de tent geslapen, maar dan wordt het wel krap om ook nog allemaal binnen te kunnen zitten om te eten, gelukkig kon dat toen meestal buiten.
Wij hadden hiervoor een oude Alpen Keuzer, waar we heerlijk mee gekampeerd hebben, maar dat vonden we qua opzetten echt een stuk meer gedoe (en de ruimte in het zelf bijgelichte ondertentje was een stuk krapper, door de plek van de poten van het bed). We wilden dus graag een vouwwagen die makkelijker en sneller zou zijn en een met een kuipzeil omdat we graag eens richting Scandinavië en de UK wilden.
We trekken graag rond en dat gaat prima met deze vouwwagen. Heerlijk dat de bagage grotendeels onder het bed kan blijven staan en niet steeds verplaatst hoeft te worden. [...]

Bedankt voor je reactie. Wat is eigenlijk het verschil tussen Aart Kok en Combi-Camp? Slapen de kinderen dan in twee setjes van twee, of hebben jullie tentjes bij? Fijn om te horen dat je er met zes man in de voortent kunt zitten, misschien is het probleem dat mijn ouders zo gek waren de tafel bij slecht weer ook binnen te zetten, dan is het snel vol ja.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:56:50 pm »

Een europa camper van de jaren 90 was een kopie van de Scout vouwwagens. De Cabanons zijn echt makkelijker op te zetten.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Trigano Olympe, de voortent zit hierbij al aan de wagenbak vast maar heeft wel een zitje in de wagenbak en 2 bedden met ondertentjes.

Er is, bij verschillende modellen, soms ook een gastencabine of achtertent mogelijk.

Bedankt voor je reactie. Ik heb net een instructiefilmpje gekeken, maar waar het veelbelovend begon met een gemakkelijk uitklappende voortent, lijk je daarna toch een hoop stokken nodig te hebben. Gastencabine of achtertent lijkt me niet nodig met twee ondertentjes, geeft ook weer wat meer werk.

P.S. Wordt de Olympe nog gemaakt? Ik zie hem niet op de site van Trigano.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2019, 10:04:24 pm door KeithWM »
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #11 Gepost op: augustus 01, 2019, 09:59:23 pm »

Wij hebben in 2012 en nieuwe Mercury gekocht en zat eigenlijk met de zelfde soort gedachten. Wij waren toen de kinderen klein waren geen trekkers en staan minimaal ergens 1 week. De Mercury is dan echt ideaal. Ook met slecht weer (zelfs in Frankrijk regelmatig gehad in de zomer) heb je nog een fijne ruimte om je tafel en stoelen er in te zetten en de kids kunnen dan nog heerlijk spelen.  Nu de kinderen van ons wat groter zijn (12 en 10) slapen ze nog steeds graag in het gewone bed en 1 in de ondertent,  vinden ze gezellig :+ We merken nu wel aan ons zelf,  nu de kids groter zijn en zelfstandiger (en het voor de ouders wat makkelijker word tijdens een inpak/opzet dag) dat we er nu ook over na zitten te denken om wat meer campings te bezoeken,  maar dan vind ik de Mercury persoonlijk teveel gedoe om voor 2 nachten op te zetten...Wij gaan zo langzamerhand kijken naar een kleinere snelklapper om die reden, maar de ruimte ga ik zeker missen!!

Klinkt een beetje alsof jullie eenzelfde overstap overwegen als wij. Maar jullie kinderen zijn er wellicht ook meer aan toe om wat spannenders te doen dan een week op een plek te staan. Als jullie de Mercury willen verkopen, stuur je mij dan even een berichtje ;-). Misschien is een Mercury uit 2012 om de periode te overbruggen tot wij wat minder behoefte hebben aan veel opbergruimte...
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2019, 10:24:19 pm »

Bedankt voor je reactie. Wat is eigenlijk het verschil tussen Aart Kok en Combi-Camp? Slapen de kinderen dan in twee setjes van twee, of hebben jullie tentjes bij? Fijn om te horen dat je er met zes man in de voortent kunt zitten, misschien is het probleem dat mijn ouders zo gek waren de tafel bij slecht weer ook binnen te zetten, dan is het snel vol ja.

De Kavango (Aart Kok) en de Flexi (CombiCamp) zijn in basis dezelfde wagen. De Kavango heeft een aantal opties die de Flexi niet heeft (zoals een groot dakluik dat opengeritst kan worden) en kent andere kleurstelljngen.

Binnen zitten in de Flexi kan met vijf man, wij hebben op het kuipzeil net iets teveel rommel staan om dat comfortabel te laten zijn. In de (stromende) regen bbq-en onder de boogluifel gaat dan weer prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2019, 10:33:21 pm »

@keithwm,  onze kinderen zijn geen echte durfals, die zijn al blij met een boek,  zwembad,  voetbal en een leuk riviertje om met stenen te prutsen   :)

We houden ervan om plekjes te vinden die nog niet zo toeristisch zijn gelukkig zien onze meiden nu ook het leuke ervan in, dus dat moet goed komen :+
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2019, 10:35:00 pm door superkoe32 »
Gelogd

oost

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: aart kok kavango
Re: Waar te beginnen...
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2019, 11:45:57 pm »

Bedankt voor je reactie. Wat is eigenlijk het verschil tussen Aart Kok en Combi-Camp? Slapen de kinderen dan in twee setjes van twee, of hebben jullie tentjes bij? Fijn om te horen dat je er met zes man in de voortent kunt zitten, misschien is het probleem dat mijn ouders zo gek waren de tafel bij slecht weer ook binnen te zetten, dan is het snel vol ja.

De flexi en kavango zijn in de basis hetzelfde.
De kinderen slapen idd in twee setjes van twee en wisselen af wie boven slaapt en wie beneden, doordat wij veel trekken gaat dat bijna vanzelf. Ze kiezen er zelf nog steeds voor om gewoon in de vouwwagen te slapen en niet ik kleine tentjes.
Wij kunnen ook prima binnen eten (tafel, 2 stoelen, 4 krukjes) of een spelletje doen aan tafel, maar daarmee is de voortent dan wel vol. Op regenachtige dagen zetten we dan wel eens de slaapkabines open om meer ruimte te creëren, de kinderen gaan daar sowieso wel eens even liggen ‘chillen’ (ook als ze dicht zijn dus).
Dit jaar hebben we al een paar keer verbaasde en geïnteresseerde reacties gehad tijdens het uitklappen, vooral vanwege het tempo waarin de basis staat en vanwege het feit dat er zes slaapplekken in zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal