Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?  (gelezen 10200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fish

  • Gast
Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Gepost op: november 09, 2006, 09:30:51 pm »

Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?


3, 4, 6 of 10 amp?re op de camping? Wat betekent dat?

Veel kampeerders nemen diverse apparaten van thuis mee om ook op de camping te gebruiken. Helaas komt het dan regelmatig voor dat de zekering van de elektriciteit eruit vliegt, omdat uw apparaten teveel stroom verbruiken. Hoe voorkomt u dit?

Als u op een camping arriveert informeert u eerst over hoeveel amp?re u kunt beschikken. Heeft u op de camping 4 amp?re ter beschikking dan maakt u het volgende rekensommetje: 4 (amp?re) x 230 volt = 920 Watt

Dat wil zeggen dat u slechts apparaten kunt gebruiken die totaal maximaal 920 watt zijn. Meestal heeft u een koelkast (125 watt) aan en ?s avonds gaat de verlichting aan (40 watt) en zet u de tv aan (40 watt). U verbruikt dan al 205 watt. Bovendien zetten de meeste kampeerders hun boiler de hele dag aan (300 watt). U verbruikt dan al totaal 505 watt!. Er blijft dus slechts 415 watt over voor uw elektrische apparaten.

U wilt nu koffie gaan zetten met een koffiezetapparaat van 700 watt. Dat kan niet als u uw koelkast, tv, verlichting en boiler aan heeft staan. Als u de boiler uitzet heeft u weer 715 watt ter beschikking (415 + 300 watt) en kunt u wel koffie zetten. Bij 4 amp?re kunt u slechts apparaten meenemen tot 700 watt.

Heeft u op de camping 6 amp?re ter beschikking dan maakt u het volgende rekensommetje:
6 (amp?re) x 230 volt = 1380 watt
Dat wil zeggen dat u apparaten kunt gebruiken die totaal maximaal 1380 watt zijn. Hierboven hebben we al uitgerekend dat een koelkast, tv, verlichting en boiler totaal 505 watt verbruiken. Er blijft dus slechts 875 watt over voor uw elektrische apparaten. Zet u de boiler uit dan kunt u over 1175 watt beschikken. U kunt dus apparaten meenemen tot ongeveer 1200 watt.

U wilt nu koffie gaan zetten met een koffiezetapparaat van 700 watt. Dat is dus geen probleem. Heeft u echter van thuis uw koffiezetapparaat met pads (1450 watt) meegenomen, dan zal de zekering er misschien uitgaan. Het apparaat is in het begin 1450 watt, daarna pas wordt het vermogen minder. Als de koelkast dan ook gelijktijdig met het aanzetten van het koffieapparaat aangaat, zal de zekering eruit gaan. Mocht het toch lukken dan heeft u dus veel geluk gehad!!

4 of 6 amp?re op de camping en toch apparaten gebruiken tot 2000 watt: Dat kan nu met de Watt controller.
U arriveert op een camping, waar u slechts 4 of 6 amp?re heeft. Als u een Watt controller heeft aangeschaft, omdat u uw koffiezetapparaat met pads wilt blijven gebruiken dan is dat geen probleem. Deze koffiezetter is 1450 watt. Als u slechts 4 of 6 amp?re heeft op de camping zou die volgens bovenstaande uitleg niet gebruikt kunnen worden. Met de Watt controller lukt dit echter wel!! Allereerst zet u uw boiler uit. Vervolgens stopt u de stekker van de Watt controller in het stopcontact in uw caravan. Daarna zet u de stand op 4 of 6 (dit moet het aantal amp?re zijn dat u ter beschikking heeft) en de Watt controller zorgt ervoor dat uw overheerlijke koffie toch gezet kan worden.

Zo kunt u ook een frietpan meenemen van bij voorbeeld 1500 watt; ook deze is met de Watt controller te gebruiken bij 4 of 6 amp?re. Ook een bakoven van 1380 watt is met de Watt controller te gebruiken: zo kunt u ?s morgens verse broodjes bakken en ?s avonds heerlijke ovengerechten maken.

Als u op een camping met 6 amp?re de Watt controller op stand 4 zet, kan de boiler zelfs aan blijven terwijl u overheerlijke koffie zet.

Heeft u 10 amp?re dan beschikt u over 2300 watt.
Hierboven hebben we al uitgerekend dat een koelkast, tv, verlichting en boiler totaal 505 watt verbruiken. Er blijft dus nog 1795 watt over voor uw elektrische apparaten. U heeft echter ?s avonds regelmatig een elektrisch ventilatorkacheltje aan: dit verbruikt 1000 watt. Er blijft dan nog slechts 795 watt over. Zet u de boiler uit dan heeft u weer 300 watt meer (1095 watt). Gebruikt u nu een Watt controller op stand 6 dan kunt u ook nog bijv. een oven aansluiten van 1380 watt. Wat een comfort!!

Heeft u 3 amp?re dan beschikt u over 690 watt.
Heeft u een koelkast (125 watt) aan en ?s avonds de verlichting (40 watt), dan verbruikt u 165 watt.. Er blijft dus nog maar 525 watt over voor uw elektrische apparaten. Met de Watt controller kunt u toch een elektrische waterkoker aansluiten of bijv. een föhn tot 2000 watt.

 Bron kampeerinfo.nl
Gelogd

AUASOL

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2009, 07:41:36 am »

Hoi Nel,
Las net dat de camping die ik in gedachten heb(6A)in de drukke maanden de voltage niet haalt.Hoe zit dat nou precies.Hebben het over 170 volt en dat de koelkast etc niet goed meer koelt.
Gr Peter
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #2 Gepost op: november 28, 2009, 08:24:47 am »

Hoi Nel,
Las net dat de camping die ik in gedachten heb(6A)in de drukke maanden de voltage niet haalt.Hoe zit dat nou precies.Hebben het over 170 volt en dat de koelkast etc niet goed meer koelt.
Gr Peter


Peter bedoel je niet Watt?
En wat de koelkast betreft ...zet hem eerst een dag voor vertrek ( kun je nu thuis ook proberen dan weet je het zeker voor las je op vakantie gaat) op zijn kop (24 uur) en dan normaal neer zetten en de stekker erin, als het goed is koelt ie als de beste. J e kunt dan zelfs artikelen laten bevriezen als ze tegen de achterwand staan.


greetzz

Mr.roadmaster
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2009, 10:12:33 am »

Posten we hier al 1:1 de reclame uitingen van een apparaat dat je maar voor een beperkt aantal zaken kunt gebruiken?
Kijk eens naar het andere draadje over de watt-controller... If it souds to good to be true....
Gelogd

AUASOL

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2009, 07:52:09 pm »

Voltage van stroomvoorziening aan de lage kant, waardoor adsorptiekoelkast niet goed werkt. Deze op gas, dan gaat het prima!
Ik ben twee jaar geleden geweest op deze camping.Nu wil ik er weer naar toe.Alleen had ik problemen met mijn koelkast.Het is wel 10 amp, maar volgens mij maar 170 volt.Kan iemand mij helpen wat ik daar aan kan doen??
Vaak zakte het voltage van de stroom naar 180 Volt i.p.v. 220 V , waardoor iedereen dacht dat z'n koelkast het wel heel warm had in de zon. Blijkt er gewoon te weinig stroom te zijn voor zoveel plaatsen.

3 recencies gaat over camping Amarin Kroatie.

Nel heb het wel over Voltage,maar volgens mij zakt je geleverde A dus minder watt te gebruiken,minder apparaten.Natuurkunde dat is ook zolang geleden!!

Heb vandaag nog naar koelvrieskastje gekeken 0.64 A ,snap bovenstaande problemen dus niet zo.
thnxs Peter
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2009, 10:15:14 pm »

P = U * I

P = vermogen (Watt)
U = Spanning (Volt)
I = Stroom (Ampere)

Bij gelijkblijvend vermogen de spanning omlaag gaat, gaat de amperage omhoog.

Dus 400 watt / 12 volt = 33 Ampere, maar 400 watt / 230 volt = 1,73 Ampere.

vermogen = stroom x spanning
P = I x U
stel nou dat de stroom 5 ampere is en de spanning 9 volt, dan is

P = 5 x 9
P= 45Watt ;)
« Laatst bewerkt op: november 28, 2009, 10:20:02 pm door nel »
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2009, 10:28:11 pm »

Gelogd

muis

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2009, 12:31:47 am »

Volgens wet en regelgeving mag de voltage (= Spanning ) niet meer dan 5 % zakken.
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2009, 12:38:47 am »

Volgens wet en regelgeving mag de voltage (= Spanning ) niet meer dan 5 % zakken.

Ja wettelijk, nou ik heb wel eens anders gezien, generator van 1500pk en dan met 15% onderuit gaan  :O
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2009, 01:12:06 am »

Ben je mooi klaar mee en ik bedenk me net dat het een wet voor Nederland is maar in het buitenland weet ik niet.
Gelogd

ruub

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2010, 08:44:45 am »

Koelkastje voor de brie, OK
lampje mwoah,
koffie, ouderwets water koken en opgieten
rest --> kaarsjes en jezelf vermaken........

Het is vakantie op de camping, niet thuis voor de buis of een bungalow met subtropisch zwemparadijs!
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re:Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2010, 01:41:32 pm »

Tsja, aan de ene kant kan ik me in de laatste reactie vinden (je bent op vakantie, geniet van je rust) maar aan de andere kant vind ik het ook wel prettig om bijvoorbeeld de laptop mee te kunnen nemen (series en films voor de kinderen mee en voor mezelf 's avonds, bovendien hebben veel campings al gratis wifi zodat ik niet na thuiskomst 500 mails heb)

Dingen als een waterkoker zijn wel practisch, tv enzo hoeft dan van mij weer niet. Ik heb wel de set klik-aan-klik-uit van thuis mee zodat ik 's avonds de verlichting kan dimmen als mijn dochter in bed ligt. Ideaal ook voor bijvoorbeeld de verlichting buiten. Die setjes heb je vaak al bij de bouwmarkt voor een paar tientjes.

Heeft er iemand enig idee wat het gemiddeld verbruik van een normale "keuken" koelkast zal zijn? Een tafelmodel heeft niet zo'n grote compressor maar zal allicht meer trekken dan een campingkoelkastje?
Gelogd

De kapitein

  • Gast
Re: Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2016, 11:48:15 am »

Goedendag. Ik heb even een vraagje. Volgend jaar gaan we voor het eerst met de klapper (term hier opgedaan wel leuk ha ha ha) op pad. Stroom aan de paal is 10 ampere (weten we al). Zijn er zekeringen verkrijgbaar die je tussen de stoompaal en de klapper kan zetten. Ben daar zeer benieuwd naar. Grtn Cees.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2016, 12:25:55 pm »

10 amp is 2200 watt dus ff kijken onder je machines
En dan kan je nk wel uit reken hoe veel je aan kan zetten
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2016, 01:33:05 pm »

Zeker zijn er zekeringen met aardlekschakelaar te krijgen. Er zijn topics over. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind een schat aan informatie
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal