Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 6 fietsen mee op vouwagen  (gelezen 18113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
6 fietsen mee op vouwagen
« Gepost op: juni 22, 2016, 01:05:46 am »

Even graag jullie ideeën
Ik heb een Cabanon Malawi en wil 6 fietsen meenemen op vakantie achter een Vivaro Minibus.
Ik heb al een fietsendrager die op een trekhaak komt voor 3 fietsen en een fietsdrager die aan de koffer kan voor 3 fietsen(zonder vouwwagen kan ik fietsdrager op trekhaak en aan koffer samen en zo 6 fietsen meenemen- 2 rijen fietsen boven elkaar).

Om nu nog steeds 6 fietsen mee te nemen met vouwwagen: Ik schaf me deze steun aan: http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/aanhangers-en-bagagewagens/disselsteun-hoog-voor-fietsdrager-155523422.html 

voor op de dissel.
Die is 80cm hoog en komt zo een 15-tal cm boven de vouwwagen uit.  Ik monteer mijn trekhaakfietsendrager hierop.  Maar niet boven'op' de dissel, maar naar achteren toe.  De fietsen komen dus boven het dekzeil, niet boven de dissel.  En dan de andere 3 fietsen aan de koffer. 

Zien jullie een bezwaar tegen deze oplossing. 
Het bespaart me de kost van een imperiaal te moeten kopen (+/-300 Euro en nog enkele fietsendragers voor op imperiaal).
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2016, 07:26:19 am »

Als je het met de kogeldruk geregeld krijgt, lijkt het me geen probleem. Maar of het zo praktisch is...je moet voor je kunt opbouwen alles verwijderen (fietsen en drager) en je moet met opbouwen goed op die paal letten. Overigens geldt dat eerste natuurlijk ook bij een rek op de vouwwagen.
Ik vraag me wel hoe stevig en stabiel zo'n paal is. Bij een caravan zitten de fietsen uit de wind, bij een vouwwagen niet.
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2016, 08:34:02 am »

Bedankt voor je reactie.
Ivm de kogeldruk: de fietsen komen meer naar het midden op de vouwwagen. Dus zo is het zelfs beter voor de kogeldruk ivgl met fietsen op de dissel (natuurlijk is er een extra gewicht van de relatief zware fietsendrager). 
Voor de wind: bij mij zitten de fietsen redelijk beschermd door de minibus.   Maar de wind kan daar wel in alle richtingen gaan.  Hoe stevig staan fietsendragers op hun bol...?  Bij test zie de dragers wel eens loskomen bij zeer wilde maneuvers.  Zijn die wilde bewegingen  ook iets dat de fietsendrager op de vouwwagen ondervindt.
Ik moet de fietsendrager voor opbouwen niet verwijderen.  Enkel omdraaien....(Maar verschil met verwijderen is niet groot....).  Net iets eenvoudiger dan imperiaal. En bij opbouw moeten we niet bij de dissel zijn, paaltje zal daarvoor niet te veel in de weg zitten.
Het is deze oplossing of een imperiaal.   
Fietsen op de dissel en aan de koffer denk ik dat niet lukt.  Ook al zouden ze op een rechte weg boven elkaar staan, als vouwwagen en auto bewegen lijkt er me toch een serieus risico).  Maar misschien staan de fietsen voldoende achter elkaar. 
Walter
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2016, 09:28:31 am »

Wij hebben ook een Malawi en ik kom tijdens het opzetten toch echt wel bij de dissel in de buurt. Ik zou het dus echt niet wagen om dat ding alleen maar weg te draaien en hem dan uit te klappen. Ik zou fietsendrager en fietsen er eerst afhalen en ook de paal weghalen. Wij halen ook eerst de fietsen van de drager (op de dissel) en klappen dan pas de boel open. Theoretisch gezien moet het kunnen met de fietsen erop, maar ik ben als de dood dat er doek achter blijft haken.

Ik neem aan dat je ook het totaal gewicht in de gaten houdt? Zo'n busje mag natuurlijk best wat hebben, maar met zes fietsen en een vouwwagen en een volgepakt busje ben je zo een eind op weg lijkt me.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.367
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2016, 11:02:12 am »

Ik heb zelf een tijd zo'n staander met dager gebuikt. Maar wel met maar 2 fietsen die samen nooit boven de 28kg uitkwamen. Ging prima maar drie fietsen is wel ff wat anders. Dat zou ik zelf niet snel doen. Nou had ik er wel ook nog een disselbak bij. Overigens... Denk je dat je m echt wel boven je wagenbak krijgt?  Ik kon dat in ieder geval niet.
Gelogd
Adventure Awaits

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2016, 11:07:36 am »

De drie fietsen samen zal een 24kg zijn :-).

Hij komt zeker met 80cm erboven.  Er maar een 60 cm tot de bovenkant van het zeil. 
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.367
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2016, 11:30:51 am »

Als je dat zeker weet lijkt het me geen probleem. Let wel goed op wat voor staander je koopt. Daar zit nog wel wat verschil tussen ze 1 of de ander. Ik had er 1 van spinder en die was beduidend degelijker dan bijv. De pro etc. Die je veel ziet.
Gelogd
Adventure Awaits

nikkel1964

  • Gast
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2016, 02:51:04 pm »

ik heb een dergelijke constructie ook op de dissel gehad. Technisch wellicht allemaal goed voor elkaar. Maar ik vond het niet prettig rijden, de boel slingert nogal. Wellicht doordat alle gewicht via één lijn (de drager) met de klapper is verbonden, ik weet het niet. De fietsen staan vrij hoog waardoor elke beweging van de kar resulteert in een veel heftiger beweging van de fietsen. Of andersom? In ieder geval, die onrust in mijn spiegels vond ik dermate vervelend dat ik de boel er weer afgesloopt heb. Nu hoef ik ook geen 6 fietsen mee te nemen dus ik had gelukkig alternatieven  :)
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2016, 03:24:45 pm »

passen er geen fietsen achter in de bus?? . ik denk dat je een flinke windvanger bent ( ondanks je bus) en weet niet hoe sterk het dan is met drie fietsen boven een vouwwagen.. misschien is een imperiaal over je vouwwagen heen nog een optie ??? wel wat duurder ws maar na mijn idee wel stabieler.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.367
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #9 Gepost op: juni 22, 2016, 04:38:29 pm »

TS schrijft dat hij een alternatief zoekt voor de imperial.  Wat dat windvangen betreft, of je nou fietsen op je dak hebt staan of op de wagen, maakt eigenlijk niet zo uit. En gaat hier kennelijk om sportfietsen dus de structuur is ook vrij open. Dus niet echt iets om je zorgen over te maken.  Tja... en dat van die bus had ik mij ook afgevraagd (zou voor mij juist een reden zijn om een busje te kopen) maar als dat kon was deze vrag vast niet gesteld .
Gelogd
Adventure Awaits

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #10 Gepost op: juni 22, 2016, 05:03:10 pm »

Ivm windvangen: zie je/jullie er een gevaar in?  Of enkel dat de wind het de fietsdrager moeilijker maken?

Het stapelen in de auto is idd ook te bekijken.  Maar we plannen met 6 personen te reizen en eventueel hebben we dan alle zetels nodig.  Dan is er weinig plaats voor fietsen in de bus.  En met 3 op de bank vooraan voor 3.000km klinkt niet evident .
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #11 Gepost op: juni 22, 2016, 07:33:21 pm »

Ik zou het zo niet aandurven. Op de snelweg al helemaal niet. Misschien kun je 3 fietsen demonteren en plat op de vouwwagen meenemen
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 22, 2016, 07:54:14 pm »

....Misschien kun je 3 fietsen demonteren en plat op de vouwwagen meenemen

Neen: dat overleven de fietsen niet...

En ivm niet aandurven: welk gevaar zie jij?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.030
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #13 Gepost op: juni 22, 2016, 08:41:11 pm »

Het zijn nogal krachten die op dat staandertje en met name de dissel komen te werken. Zelfs met maar een kilootje of 50 voor 3 sportfietsjes en een fietsenrek (!!) is het me nogal een hefboom wat er aan staat te trekken.

Krijgt jouw bus nog een draai gemaakt met drie fietsen achter op de kofferklep en drie fietsen (weliswaar omgekeerd) op de dissel?
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2008
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #14 Gepost op: juni 22, 2016, 09:22:12 pm »

Waarom niet een aantal fietsen IN de bus? Is geen kleintje volgens mij! Je kunt best veel spullen kwijt in de vouwwagen, dus lijkt me dat er wel ruimte over zou moeten blijven in de bus...
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal