Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Banden op spanning brengen!  (gelezen 5957 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Banden op spanning brengen!
« Gepost op: juli 26, 2012, 10:27:47 am »

Wie het zat is om eerst bij 4 benzinepompen langs te rijden, om een deugdelijk apparaat te vinden om de banden van de vouwwagen mee op spanning te brengen. Ik heb wat moois ontdekt!

Voor mijn racefiets gebruik ik een hogedruk fietspomp, omdat ik tussen de 8 - 10 bar nodig heb in de dunne bandjes. Nu zag ik dat de andere kant van de nippel gebruikt kan worden op een autoventiel. Dus je raad het al.. ik heb net 3,2 bar zonder moeite met mijn fietspomp er ingepompt.

Het was voor mij een eureka moment... misschien dat jullie er ook iets aan hebben? De fietspomp is overigens geschikt voor alle fietsen. Er zit een systeem op waardoor je alle ventieldoppen zonder nippel kan oppompen.

http://www.futurumshop.nl/product/6124-0012-N0610/topeak-joe-blow-sport-ii.phtml



« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 10:35:01 am door _Jeroen_ »
Gelogd

screech

  • Gast
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2012, 11:00:58 am »

en voor de (nog) luiere kampeerders onder ons bestaat deze ook nog:
http://www.kijkshop.nl/product/127271/proplus-compressor-580233/


En ja, je raadt het al... ik heb hem ook!  :O
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2012, 12:27:22 pm »

Ik heb het nooit getest met mijn fietspomp, maar daar zitten ook 2 ventielkoppelingen op. Maar de ene is om mijn banden van mijn wielrenfiets op te pompen en de andere om een gewone fiets op te pompen, dan gaat het toch niet werken?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2012, 08:40:58 pm »

Ik heb het nooit getest met mijn fietspomp, maar daar zitten ook 2 ventielkoppelingen op. Maar de ene is om mijn banden van mijn wielrenfiets op te pompen en de andere om een gewone fiets op te pompen, dan gaat het toch niet werken?

Je moet kijken of het een autoventiel aansluiting is.

De pomp die ik heb, kun je vinden op de link en afbeelding. Ik kan me voorstellen dat er meer soorten en maten zijn daarom had ik die van mij ook afgebeeld!

Ook een fijne tip Screech! Ik ben echt verbaasd dat ik niet eerder aan zoiets gedacht heb.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 605
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2012, 09:18:43 pm »

Omdat die dingen bij het tankstation het inderdaad of niet doen of totaal onbetrouwbaar zijn qua druk, of je moet betalen voor een paar liter samenperste lucht, heb ik jaren geleden zelf een compressor gekocht. Ik merk dat je dan veel consequenter de bandenspanning van de auto controleert, maar ook van de vouwwagen/aanhanger zijn ze altijd op druk. Daarnaast heb je het voordeel dat je banden altijd koud op spanning kunt brengen.

http://www.vrbfriesland.nl/product.asp?ObjectID=11&taal=1&HoofdstukID=1&SubcatID=315&ProductID=2441&stoelen=false

Deze is met grote regelmaat in de aanbieding bij de bouwmarkten. Voor de zekerheid heb ik er ook een goede bandenspanningsmeter bijgekocht.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2012, 09:21:52 pm »

Wie het zat is om eerst bij 4 benzinepompen langs te rijden, om een deugdelijk apparaat te vinden om de banden van de vouwwagen mee op spanning te brengen. Ik heb wat moois ontdekt!

Voor mijn racefiets gebruik ik een hogedruk fietspomp, omdat ik tussen de 8 - 10 bar nodig heb in de dunne bandjes. Nu zag ik dat de andere kant van de nippel gebruikt kan worden op een autoventiel. Dus je raad het al.. ik heb net 3,2 bar zonder moeite met mijn fietspomp er ingepompt.

Het was voor mij een eureka moment... misschien dat jullie er ook iets aan hebben? De fietspomp is overigens geschikt voor alle fietsen. Er zit een systeem op waardoor je alle ventieldoppen zonder nippel kan oppompen.

http://www.futurumshop.nl/product/6124-0012-N0610/topeak-joe-blow-sport-ii.phtml

En je krijgt er verloopstukje bij zodat je ook luchtbedden en zwembadjes op kunt pompen!

Ik vind die Joe-blow een superding!  Gebruikte altijd al zo'n pomp maar dan wat goedkoper voor mijn fiets en autobanden, maar mijn vorige pomp werd "geleend" toen de deur van mijn schuur openstond omdat de kids er door naar buiten waren gegaan.  ik heb toen zo'n Joe blow gekocht en dat is wel even een wereld van verschil! drie keer pompen en mijn fietsbanden zitten op 9 bar! :-)



edit: mijn tekst uit de Quote gehaald
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 10:28:34 pm door poldertoerist »
Gelogd
Adventure Awaits

primera

  • Gast
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2012, 09:52:16 pm »

alleen jammer dat de meeste bandenspan meters afwijken.

Ik heb er ook geen last van de benzine pomp lucht.

Is hier om de hoek en gratis.
Gelogd

Casper71

  • Gast
Re: Banden op spanning brengen!
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2012, 10:25:39 pm »

Ik deel de ervaring met de fietspomp, hoeft niet eens een hoge drukpomp te zijn hoor. Fietsbanden kunnen geloof ik ongeveer 11 bar hebben.
Ik heb de autobanden er ook wel eens mee opgepomt, gaat heel makkelijk. Zit ook maar 2,5 bar druk op. Vouwwagenbanden 3 bar. Mijn motorbanden pomp ik ook regelmatig met de fietspomp op, als ik geen zin heb om de compressor op te halen. Kijk het overigens altijd wel even met een bandenspanningsmeter na.

Groeten, Casper
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal