Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat klappen jullie mee in en uit?  (gelezen 10498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Wat klappen jullie mee in en uit?
« Gepost op: augustus 25, 2019, 04:37:46 pm »

In juli hebben wij een vouwwagen gekocht. Er zit een gastencabine, luifel en inritsbaar grondzeil bij.  Wat laten jullie zitten tijdens het in en uit klappen?

Toen wij onze tweedehands vouwwagen voor het eerst opzetten was de voorkant van de vaste voortent eruit geritst. Kan die (ook) blijven zitten? 

We hebben 2 kleine kinderen (1,5 jaar en 10 maanden) dus zo snel mogelijk opzetten en opbreken is dan wel fijn. 
Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2019, 04:46:32 pm »

Voortent (zonder voor"deur" of kuipzeil)
OF
Luifel

Betreft raclet Villanova(1 meter ingekorte safari). De voortent van de safari is groter en kan niet mee ingeklapt worden heb ik begrepen.


Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2019, 05:05:12 pm »

Misschien wel handig om te vermelden dat we een Trigano Olympe hebben.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2019, 06:10:11 pm »

Bij mijn Fat Freddy van CampooZ laat ik altijd het 'dak' van de voortent vast bij hen inklappen.
Het grondzeil heb ik nog nooit gebruikt, zit nog nieuw in het plastic.

Ik gebruik meestal alleen de linker zijwand, aan de kant van de keuken (op de achterklep).
Nog maar één maal de hele voortent opgezet bij blijvend slecht weer in Italië.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2019, 06:13:26 pm door ArnoldusWH »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2019, 06:12:17 pm »

Met de kyte word alles mee geklapt.
Kuipzeil leefruimte eventuele kindertent en de luifel.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2019, 08:11:01 pm »

Bij Cabanon kun je niks eraan laten hangen. Maar zelf vind ik het aanritsen ook niet heel veel werk. Per merk/type verschilt het nogal.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2019, 08:49:44 pm »

De opmerking over Cabanon klopt, tot dusverre. Ik denk dat ik namelijk toch een keer ga proberen de voortent eraan te laten zitten: lukt het niet dan kan het er alsnog af, lukt het wel, dan heb ik een heel groot pakket wat ik niet meer in een zak hoef te proppen
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2019, 09:25:43 pm »

De opmerking over Cabanon klopt, tot dusverre. Ik denk dat ik namelijk toch een keer ga proberen de voortent eraan te laten zitten: lukt het niet dan kan het er alsnog af, lukt het wel, dan heb ik een heel groot pakket wat ik niet meer in een zak hoef te proppen

Prop jij serieus je tent in een zak???? Dan kun je hem toch beter gewoon opvouwen en bovenop de wagen leggen? Doordat de de delen langs elkaar scharnieren moet je de tent loshalen. Luifel zou misschien nog net passen maar met de voortent erbij is het te dik, als de boel al niet tussen de stangen komt te zitten dan is het evengoed te dik.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2019, 12:42:26 am »

Ja dat denk ik ook Urgje :J

Voor de Olympe kan ik me voorstellen dat de voorwand erin kan blijven zolang je de buisjes los kunt maken :J denk dat het uitproberen wordt,  het 3e weekend van september is het najaarsweekend en we helpen je graag :J
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2019, 11:26:28 am »

Elke wagen is anders dus denk niet dat je veel aan de antwoorden hebt van andere modellen.
Wij hebben de Odyssee (kleinere broertje van de Olympe) en laten soms de zijtent eraan zitten en de deuren kunnen ook in de voortent blijven zitten. Maar dat doen we eigenlijk niet meer.
Zorg wel dat je de ritsen open hebt zitten aan de bovenkant zodat je het ''T-stuk'' makkelijk kunt bevestigen als je de bedden hebt open geklapt.
Grondzeil kan er niet aanblijven zitten ivm keuken, dichtklappen en met de viezigheid op de tent ook niet handig denk ik.

Meestal halen we de zijtent eraf omdat met zijtent het 2e bed wat je erop klapt erg schuin blijft staan en dit niet prettig is met de tafel en stoelen onder het dekzeil. Sommige mensen laten de luifel eraan maar dat heb ik nooit geprobeerd. En die zijtent en luifel zitten er zo aan.
Denk dat het een nobel streven is om zo snel mogelijk te staan maar dat dat met 2 kleine kinderen moeilijk is en dat de Olympe niet de snelste is ondanks het 123 systeem. de meeste tijd win en verlies je met de spullen die je meeneemt en de kinderen 'bezig' houden tijdens het opzetten.
Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2019, 02:53:38 pm »

Elke wagen is anders dus denk niet dat je veel aan de antwoorden hebt van andere modellen.
Wij hebben de Odyssee (kleinere broertje van de Olympe) en laten soms de zijtent eraan zitten en de deuren kunnen ook in de voortent blijven zitten. Maar dat doen we eigenlijk niet meer.
Zorg wel dat je de ritsen open hebt zitten aan de bovenkant zodat je het ''T-stuk'' makkelijk kunt bevestigen als je de bedden hebt open geklapt.
Grondzeil kan er niet aanblijven zitten ivm keuken, dichtklappen en met de viezigheid op de tent ook niet handig denk ik.

Meestal halen we de zijtent eraf omdat met zijtent het 2e bed wat je erop klapt erg schuin blijft staan en dit niet prettig is met de tafel en stoelen onder het dekzeil. Sommige mensen laten de luifel eraan maar dat heb ik nooit geprobeerd. En die zijtent en luifel zitten er zo aan. 
Denk dat het een nobel streven is om zo snel mogelijk te staan maar dat dat met 2 kleine kinderen moeilijk is en dat de Olympe niet de snelste is ondanks het 123 systeem. de meeste tijd win en verlies je met de spullen die je meeneemt en de kinderen 'bezig' houden tijdens het opzetten.



De Olympe zou in ongeveer 20 minuten moeten kunnen staan.  Maar met de kinderen erbij redden we dat zoiezo niet ga ik van uit.  :). En dan is het nog de vraag wat ze bij die 20 minuten rekenen. Ook het waterpas zetten? Haringen slaan? Grondzeil inritten? En dan komen de gastencabine en luifel er nog bij.  Ik denk dat we in onze handen mogen klappen als we het opzetten nu in een uur gaan redden. 
Eigenlijk komt het er op neer dat de luifel, zijtent, grondzeil en de voorkant er gewoon uit/af moeten.  Ach, we worden er vanzelf handiger en sneller in waarschijnlijk. En de kinderen worden steeds groter dus dat zal naar verloop van tijd ook makkelijker worden vermoed ik.   

Nog een andere vraag. Wat zou je op de bedden, dus net onder het afdekzeil, kunnen leggen? Grondzeil, tenttapijt, stoelen, tafel? Of is dat te veel? Of kan er nog wat bij? We zitten best wel krap met de bagageruimte. Vandaar. Hoe zetten jullie de spullen vast? Alleen met het afdekzeil of ook nog voordat je het zeil er over doet?
Gelogd

Nicky75

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 180
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha '19, Trigano Odyssee '14, Holtkamper Flyer '91, Trigano Oceane '05.
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2019, 03:59:45 pm »




De Olympe zou in ongeveer 20 minuten moeten kunnen staan.  Maar met de kinderen erbij redden we dat zoiezo niet ga ik van uit.  :). En dan is het nog de vraag wat ze bij die 20 minuten rekenen. Ook het waterpas zetten? Haringen slaan? Grondzeil inritten? En dan komen de gastencabine en luifel er nog bij.  Ik denk dat we in onze handen mogen klappen als we het opzetten nu in een uur gaan redden. 
Eigenlijk komt het er op neer dat de luifel, zijtent, grondzeil en de voorkant er gewoon uit/af moeten.  Ach, we worden er vanzelf handiger en sneller in waarschijnlijk. En de kinderen worden steeds groter dus dat zal naar verloop van tijd ook makkelijker worden vermoed ik.   

Nog een andere vraag. Wat zou je op de bedden, dus net onder het afdekzeil, kunnen leggen? Grondzeil, tenttapijt, stoelen, tafel? Of is dat te veel? Of kan er nog wat bij? We zitten best wel krap met de bagageruimte. Vandaar. Hoe zetten jullie de spullen vast? Alleen met het afdekzeil of ook nog voordat je het zeil er over doet?

Wij leggen alle dingen die aan de tent komen te zitten zoals luifel, grondzeil, gastencabine en stokken samen met de krukjes en tafel onder het bed, dus in de bak.
Als de vw ingeklapt is komen daar, bovenop het bed dus, de stoelen, tenttapijt en het eco-grondzeil wat onder het grondzeil van de vw ligt.

Alle andere spullen zoals verlichting, haringen, scheerlijnen, slaapmatjes/luchtbedden en allerlei ander spul gaan in de disselbak.
Keukengerei blijft in de keuken.
Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 26, 2019, 04:09:40 pm »

Wij leggen alle dingen die aan de tent komen te zitten zoals luifel, grondzeil, gastencabine en stokken samen met de krukjes en tafel onder het bed, dus in de bak.
Als de vw ingeklapt is komen daar, bovenop het bed dus, de stoelen, tenttapijt en het eco-grondzeil wat onder het grondzeil van de vw ligt.

Alle andere spullen zoals verlichting, haringen, scheerlijnen, slaapmatjes/luchtbedden en allerlei ander spul gaan in de disselbak.
Keukengerei blijft in de keuken.

En waar last je dan de dingen zoals de koelkast of koelbox en kleding en schoenen enzo?
De kofferbak van de auto zit al vol met de reserve band, tweelingkinderwagen, 2 kinderstoelen en de bedjes van de kinderen.
Gelogd

Nicky75

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 180
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha '19, Trigano Odyssee '14, Holtkamper Flyer '91, Trigano Oceane '05.
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2019, 04:42:36 pm »

En waar last je dan de dingen zoals de koelkast of koelbox en kleding en schoenen enzo?
De kofferbak van de auto zit al vol met de reserve band, tweelingkinderwagen, 2 kinderstoelen en de bedjes van de kinderen.

Wij huren een koelkast op de camping, mede omdat we niet zo’n hele grote auto hebben. (Opel Corsa 1.0 turbo) Kleding gaat in 1 grote sporttas, en zelfs toen merkte we dat we teveel meenamen. Kussens op de achterbank tussen de stoelen van de jongens in, rest aan spullen gaan in de kofferbak. Campingbedje en buggy gaat niet meer mee, zonen zijn 3,5 en 7,5. O ja, de slaapzakken gaan ook onder het dekzeil, was ik vergeten. :)16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Wat klappen jullie mee in en uit?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2019, 05:30:14 pm »

Ik zou eens kijken hoe het inklappen gaat als je de voorwand er aan laat zitten. Zolang het doek nergens gekneld wordt, nergens scherp gevouwen wordt, nergens te veel onder spanning komt (misschien her en der een ritsje iets open) en nergens langs "open" paaldelen komt, moet je het gewoon kunnen laten zitten.

Onze Europa Camper bouwwagen hebben wij altijd voorwand, voortent en voor- & achterpand van wagen op de wagen gevouwen. De vouwwagen gaat al 25 jaar mee (niet jaarlijks gebruikt) en het doek is nog in topstaat. Wat hoekjes afsnijden (niet letterlijk!) geeft natuurlijk wat risico op beschadigingen, maar het kan je kampeergemak en -plezier wel enorm verbeteren. Aan jullie de keuze, zou ik zeggen.

Bij een ouder Combi-Camp filmpje zag ik de suggestie dat je de vouwwagen stalt met alles netjes losgeritst en zo. Bij het laden vóór vertrek zet je hem een keertje thuis op, rits je alles eraan en klap je hem voor onderweg vastgeritst dicht. Bij vertrek klap je hem dan weer geritst dicht. Bij thuiskomst weer een keer netjes maken voor de stalling. Zo heb je het gemak van snel in/en uit klappen, maar heeft de doek niet lang te lijden onder het geklapt vastzitten.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal