Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Niet passende buizen  (gelezen 4021 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toonvkr

  • Gast
Niet passende buizen
« Gepost op: juli 22, 2012, 09:19:16 pm »

Al vele jaren genieten wij van onze Roadmaster Family, echter elke keer hebben we bij het opzetten één (fors) probleem;  na het opzetten van de wagenbak zet je de drie hoeksteunen gevolgd door poten en horizontale stokken voor het dak.  Echter de twee buitenste hoeken staan zo ver uit elkaar dat de horizontale stokken van het dak aan één zijde niet lang genoeg zijn; ik hou ruimte over. Met een touw trekken we de stangen naar elkaar toe en dat is een heel gewring.  Ik heb bij de firma Roadmaster geinformeerd en werd wat wazig aangekeken.  Vervolgens meegelopen naar een aldaar staande Family S, die bleek het zelfde probleem te hebben. Op de foto hieronder zie je helemaal links boven aan dat de stok niet past en dat er ruimte over is.  Meesstal ongeveer 20 cm. Wie heeft er meer last van dit probleem of heeft de oplossing gevonden?
Gelogd

villeke

  • Gast
Niet passende buizen
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2012, 09:39:22 pm »

Ik heb het niet in die extreme mate (RM fam s 2003). Maar wel eens dat de stokken net niet hoed in de hoeken schuiven. Vervolgens er voor zorgen dar de stokken uit de wagentent evenwijdig aan elkaar lopen en alles stokken goed aangeduwd in de hoeken zitten, dan lukt het prima. Geen idee wat de oorzaak van jouw probleem is.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2012, 09:41:12 pm »

Toon,
Gebruik je niet de verkeerde buis? De stok van de keuken zeg maat?
Begin je ook rechts op te bouwen.
Zou zeggen kom eens langs op de meeting
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2012, 10:50:02 pm »

Toon,
Gebruik je niet de verkeerde buis? De stok van de keuken zeg maat?
Begin je ook rechts op te bouwen.
Zou zeggen kom eens langs op de meeting

inderdaad, die is 156 cm lang en je moet de buizen van 170 cm gebruiken  kan heel goed de verklaring zijn.
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 217
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Niet passende buizen
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2012, 09:39:28 am »

Wij hebben dit ook gehad, alleen hadden wij niet de keukenbuis gebruikt. Bij nader onderzoek bleken wij 3 verschillende maten te hebben. We hadden 2 buizen die tussen de 156 en standaard 170cm in zaten. Deze hebben we uit de mikadoverzameling weggehaald en twee nieuwe buizen opgehaald bij RM. Sindsdien, logisch, geen problemen meer gehad.
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2012, 07:36:59 pm »

Ik heb geen uitbouw, dus geen aparte keuken aan onze vouwwagen.  (bouwjaar 1989) Wij hebben twee soorten buizen; staanders die uitschuifbaar zijn en liggers, die het dak vormen. Alle liggers zijn evenlang, volgens mij is het dus niet mogelijk dat wij buizen verwisselen. Ikp heb al van alles geprobeerd, bijv. de wagenbak niet waterpas zetten, doek van de wagenbak iets meer naar voren of iets meer naar achteren, de  pootjes onder de bedden iets te lang uitschuiven waardoor het doek van de wagenbak minder strak omlaag getrokken wordt (en daarmee ook de buizen in het dak van de wagenbak), maar ik ben er niet uitgekomen. Inmiddels gewoon wagenbak opzetten, 80 cm buisjes eraan voor het luifeltje,  de hoeken erop met de staanders, de nok aan het 80 cm luifeltje,  vervolgens aan één zijde de stok ertussen die wel past, en daarna met een touw de boel bij elkaar trekken zodat de andere horizontale stok er tussen blijft zitten.  Maar bij 33 graden in de Zuid Franse zon leverde dat toch wel eens wat kreten op die ze bij Roadmaster beter niet kunnen horen. >:(
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2012, 09:43:57 pm »

Toon,

doe me eens een lol en meet de lengte van de linten eens op  die op de hoeken van plank od deksel omhoog gaan?
Daar zou het probleem kunnen zijn. dat de linten te kort zijn...
dus ff alle linten opmeten zowel links en rechts..
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2012, 10:29:14 am »

Mr. Roadmaster;

Ergens ver weg had/heb ik ook het gevoel dat het de lengte van de linten is die dit verzoorzaakt. Linten hebben ooit eens te strak gestaan doordat de zware deksel met de pootjes in een gat stonden. Het kleine schroefje waarmee het lint in de houten plank vast zit heeft het toen begeven. Dus zelf opgelost.  Daarnaast heb ik om te voorkomen dat die zware deksel weer eens te veel gewicht aan de linten zet.  Door jouw opmerking wordt mijn vermoeden versterkt dat het daar wel aan zou kunnen liggen. Opmeten gaat nu niet, vw staat in de stalling en het hoogtepunt van het jaar is voorbij. (wij gebruiken hem maar één keer per jaar). Volgend jaar juni ga ik het uitproberen.  Enig idee hoe lang ze moeten zijn?
Gelogd

Richard

  • Gast
Lengte linten
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2012, 11:19:47 am »

Toon,

Het beste kun je over de lengte e.e.a op vragen bij Ad in Goirle, vermeld ff je nummer van de vouwwagen..ivm met juiste jaartal, want daarin verschillen ook de lengte van de linten..

Je zou eventueel naar of met de Roadmaster meeting (wanneer/waar  is nog in beraad) kunnen komen eventueel zonder vw en e.e.a. bekijken en opmeten, fotograferen , filmen o.i.d.

Hopen dat hiermee je probleem is opgelost.

Groet Richard
Gelogd

ralpje

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2013, 10:20:03 pm »

..... Schop :)
Net geregistreerd hier (ik ben de trotse eigenaar van een Runner S) kom ik dit topic tegen en ik heb even vier keer moeten kijken of het niet gewoon míjn post was. Ten eerste omdat de vouwwagen op de foto dezelfde kleur heeft als die van mij, maar vooral omdat ik exact hetzelfde probleem heb: altijd die eerste 'ligger' die niet goed past en met wat gewring en gevloek uiteindelijk op z'n plek valt.

Is er voor dit probleem uiteindelijk nog een oplossing gekomen die hier nog niet vermeld staat? Ik heb al aardig wat handige pointers gelezen voor het opzetten dus ga het van de zomer eens op een andere manier proberen dan ik tot nu toe deed om te zien of dat dit probleem verhelpt, maar ik hoor graag of er in de tussentijd nog nuttige tips and tricks over die specifieke probleem zijn gekomen :)
Gelogd

fredcorn

  • Gast
Re: Niet passende buizen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2013, 09:57:30 pm »

Als je je deur dicht ritst is dit probleem verhopen en kun je eenvoudig opbouwen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal