Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Frankism op april 12, 2019, 05:59:32 pm

Titel: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Frankism op april 12, 2019, 05:59:32 pm
Hallo,

We hebben afgelopen najaar een andere auto gekocht. Mijn vriendin wilde graag wat kleiner, en het is een peugeot 206sw 1.4 geworden.

Ik heb toen helemaal niet over de vouwwagen nagedacht, maar nu het voorjaar lonkt en we zitten te denken aan een weekje weg met de vouwwagen krijg ik een beetje twijfel.

Het autootje heeft 75pk. Is dat genoeg om een vouwwagen (combi camp Venezia) te trekken, en krijgt die om ook over de bergen??

Wat voor auto gebruiken jullie voor de vouwwagen en wat is het minimaal aantal pks dat je nodig hebt?
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: metalpe op april 12, 2019, 06:09:15 pm
Geen idee of het genoeg is. Een VW weegt niet zo veel en vangt geen wind dus ik denk het wel.

Mijn vorige auto, een Peugeot 5008 115pk diesel trok hem zonder problemen over de Pyreneeën heen. Onlangs een nieuwe 140pk benzine Renault grand scenic automaat gekocht, daar zullen we het dit jaar mee doen. Dat zal geen probleem zijn.

Je hebt niet zo heel veel pk's, maar als je tijdig terugschakelt in de bergop zal het wel lukken. Op vlakke weg zal het sowieso geen probleem zijn. Er zijn op het forum nog auto's met lichte motoren. Da's net het voordeel van een vouwwagen tegenover een caravan... Dat er geen tractor voor hoeft :) Ik zou me er alleszins geen zorgen over maken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Theu op april 12, 2019, 06:11:13 pm
Hebben jullie haast om over die berg te komen?
En verder op tijd terug schakelen en niet bang zijn om het motortje 5 of 6000 toeren te laten draaien ( afhankelijk van max toerental) ergens in de buurt van het max pk’s. Dan kom je prima boven.
Mocht je tijdens de klim terug moeten schakelen probeer dat zo te doen dat je weer in het toeren gebied komt van die 5 á 6000 tpm.
Vroeger gingen ze met minder vermogen diezelfde bult over.
Even de gegevens erbij gezocht.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190412/59df521d1f08f567e47a674fe1a7bdff.jpg)


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: RDDR op april 12, 2019, 06:23:46 pm
Het ligt er helemaal aan wat je ervan verwacht.
De Peugeot 1.4 is zonder een turbo en daarmee weinig vermogen (pk's), maar belangrijker ook een laag koppel (120 Nm). De vraag of het kan is heel simpel te beantwoorden: zeker! Helemaal in lijn met Theu, je komt wel boven en maak vooral voldoende toeren.

Of ik er blij van zou worden om met een dergelijke combinatie in de bergen te gaan rijden.... nou nee. Ik weet nog dat een paar jaar geleden in Oostenrijk de Arlbergtunnel afgesloten was en de omleiding was over de pas heen, die normaal voor auto's met aanhanger en vrachtverkeer gesloten is. Er stond op de camping een gezin naast ons met een bijna nieuwe Nissan Qashqai 1.5DCI met een redelijk formaat caravan erachter. Het is gelukt, maar een deel in de eerste versnelling met 30 km per uur met een file achter hem.
Nou zal het met een vouwwagen niet zo'n vaart lopen, maar ik zou het niet fijn vinden om met veel toeren op een langzaam tempo mijn eigen file te maken.....
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: CEO op april 12, 2019, 06:30:45 pm
Langzaam naar boven? Gaat meevallen. Zeker als je tijdig terugschakelt. Vanuit stilstand wegrijden op een helling gaat iets minder vlot, verwacht ik. Mocht het niet soepel gaan, rijd dan weg met spinnende wielen: een setje banden is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe koppeling.
Wij reden vroeger met een golf 1 (60 pk) met een Alpenkreuzer door de bergen. Geen enkel probleem. Natuurlijk gaat het soepeler met meer vermogen, maar daarvoor betaal je ook het hele jaar!
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: KampeerFan op april 12, 2019, 06:44:35 pm
Het kan.. maar of je er ook blij van word? Waar je ook mee zit is het optrekken en gang maken op de invoegstrook. Wij vinden het erg prettig wat extra vermogen te hebben om vlot mee te kunnen komen in het verkeer.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: OhPeeCee op april 12, 2019, 07:14:50 pm
https://caravantrekker.nl/index.php op deze site krijg je een vorm van advies. Vul de lichtste in als aanhanger, kip shelter 540 kg, dan krijg je een berichtje. Dit om alleen maar aan te tonen dat een vw niet een sterke auto/ motor vraagt. HK liet ze indertijd in de folder al zien met een kleine auto, adverteerde ze ook mee. En ja, onthaasting komt vanzelf. Gaat echt wel lukken met de Peugeot.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Theu op april 12, 2019, 07:15:05 pm
Toch nog even reageren.
Ook ik vind het prettiger, en kies er ook voor, om met meer vermogen te rijden. Ik rijd nu met 160 pk in de rondte in een auto met een leeg gewicht van ruim 1400kg. Tegenwoordig niet schokkend maar zeker niet te weinig.
Maar ik lees in de vraag de twijfel of er wellicht een andere auto gekocht moet gaan worden. Dan denk ik dat je alleen daarom geen andere auto hoeft te kopen. Je komt echt wel over die berg heen. En tegenwoordig kun je via het wereld wijde web in de gaten houden of er tunnels e.d zijn afgesloten en kan je je plan daarop aanpassen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: metalpe op april 12, 2019, 09:30:46 pm
Langzaam naar boven? Gaat meevallen. Zeker als je tijdig terugschakelt. Vanuit stilstand wegrijden op een helling gaat iets minder vlot, verwacht ik. Mocht het niet soepel gaan, rijd dan weg met spinnende wielen: een setje banden is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe koppeling.
Wij reden vroeger met een golf 1 (60 pk) met een Alpenkreuzer door de bergen. Geen enkel probleem. Natuurlijk gaat het soepeler met meer vermogen, maar daarvoor betaal je ook het hele jaar!
Spinnende wielen. Inderdaad. Al vaak gelezen maar gelukkig nog nooit moeten doen. Dan rijst bij mij de vraag: Ik heb nu voor het eerst een automaat. Hoe kan je dat daarmee doen, moest het ooit nodig zijn?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Andre69 op april 12, 2019, 09:37:42 pm
Wij hebben een Fiat Panda 1.2 60pk ervoor zitten.
Ik kan zeggen dat dit geen enkel probleem is/geeft.
Moet eerder zeggen dat die het beter doetdan mijn voorgaande auto ( V70n 140pk automaat).
Onderweg naar Frankrijk menig auto ingehaald op de klimmen in oa de ardennen.
Wbt snelheid kan ik F gerust 120 rijden in de vijf zonder dat die snel terugvalt.
Voordeel van een 8klepper t.o.v 16v is mooiere koppelkromme in lager toerengebied.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: OhPeeCee op april 12, 2019, 09:41:21 pm
Ik heb ook een automaat. Echter ik kan deze manueel zetten. Als ik berg op gaat kies ik de versnelling dat de toeren ergens rond 2500 toeren zit, koppelverkoop is vlak tussen 1200 en 5700 toeren, dat is makkelijk. Berg af blijf ik in de versnelling staan die gekozen is voor berg op, snelheid blijft zodanig dat echt remmen niet hoeft.
Heb al een keer manueel en op de cruise control gereden, de automaat regelde alles, zelfs het terugschakelen met remmen als de snelheid te hoog werd. Fantastisch stuk techniek wat in de wagen ligt. Ook een CVT heeft een vorm van handbak. Als je echt vintage rijdt dan heb je altijd nog de keuzes van 1 of 2 of 3. Automaat vraagt wel enige gewenning met een aanhanger, maar deze wagen en deze bak worden niet beïnvloed door de aanhanger. Motormanagement weet dat er een aanhanger gekoppeld is zodra de power stekker erin gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: JanJD op april 12, 2019, 10:44:15 pm
Vermogen heb je nodig om rol-weerstand en luchtweerstand te overwinnen en in bergachtige omgeving massa naar boven te brengen. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid; bij 130km is dit ruim 2x hoger dan 90km per uur; hoge snelheid vereist echt veel vermogen.
Naar mijn ervaring kost massa naar boven slepen relatief nog meer vermogen. Tot 2 jaar geleden reden wij zonder vouwwagen met een dakkoffer (= hogere luchtweerstand) met onze 150pk sterke (leeg 1420kg zware) auto fluitend in z’n vijf naar zuid Frankrijk, slecht bij enkele klimmetjes moest er teruggeschakeld worden naar z’n 4 (in hoger toerengebied om meer vermogen beschikbaar te krijgen). Nu zonder de dakkoffer maar met een vouwwagen (850kg aan de haak) rijdt ik op vlakke weg vrijwel net zo gemakkelijk 130km per uur, alleen in de bergen moet ik veel eerder terug naar z’n 4 en soms zelfs naar z’n 3 en ook snelheid minderen. Het brandstofverbruik met vouwwagens is ook aanzienlijk hoger.

Terug op je vraag; als je accepteerd dat je snelheid beperkt is en je ook in wat lagere versnellingen (met relatief hoog toerental) moet rijden dan kan je ook met beperkt motorvermogen (vrijwel) overal komen. Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk regelmatig gebonden ben aan de rechterrijstrook (tussen de vrachtwagens). Ik heb zelf de voorkeur om zelf te kunnen bepalen welke strook het meest relaxed rijd, dit lukt alleen met voldoende motorvermogen.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Theu op april 12, 2019, 11:58:29 pm
Motormanagement weet dat er een aanhanger gekoppeld is zodra de power stekker erin gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Off topic: is leuk als je met een fietsendrager op de knop rijd....
En weer door.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: OhPeeCee op april 13, 2019, 08:49:53 am
Klopt niet, zit een verloop tussen, alle pinnen zijn niet geactiveerd, schakelt alleen de parkeer sensoren uit. Onder motormanagement valt niet alleen de motor maar ook zaken als Hill hold, ESP, ABS en trailer assist. Alles heeft met elkaar te maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Lars op april 13, 2019, 11:54:07 am
Ik reed jaren geleden met een Citroën AX (54 pk) met volle aanhanger fluitend omhoog bij Luik.

Wel op de rechter baan in de tweede versnelling, maar ach, vakantie = tijd zat.

Als je je niet druk maakt om snelheid, kom je inderdaad zo'n beetje overal met je auto. Je hebt alleen soms wat geduld nodig, en luister goed naar je motor en/of houd de toerenteller in de gaten (zodat je op het toerental kan rijden waar je maximaal koppel hebt).

@theu: op maximaal vermogen omhoog rijden, dus bij de genoemde auto 5000/6000 toeren is gegarandeerd een kokende motor. Omhoog heb je trekkracht nodig, dus koppel. Hier dus 2800 tpm draaien. Dan kom je fluitend boven.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: CEO op april 13, 2019, 12:11:47 pm
Spinnende wielen. Inderdaad. Al vaak gelezen maar gelukkig nog nooit moeten doen. Dan rijst bij mij de vraag: Ik heb nu voor het eerst een automaat. Hoe kan je dat daarmee doen, moest het ooit nodig zijn?

Ik rijd zelf ook automaat. In een klassieke automaat de bergversnelling inschakelen, in mijn huidige auto plakgas geven. Wel even de ESP deactiveren.
Een andere methode, of eerste aanzet, kan zijn om de combinatie bij terugrollen te laten scharen. Dan heb je het op de eerste meter iets minder zwaar.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Lars op april 13, 2019, 12:34:48 pm
Een andere methode, of eerste aanzet, kan zijn om de combinatie bij terugrollen te laten scharen. Dan heb je het op de eerste meter iets minder zwaar.

Slim! Nog nooit aan gedacht  :)
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Frankism op april 13, 2019, 02:35:18 pm
Dank voor jullie reacties en ervaringen.

Mijn twijfel over ons wagentje is er niet echt minder door geworden. nee ik heb geen haast op vakantie, maar wil wel graag in 2 dagen zuid frankrijk of Italie halen.

Een andere auto aanschaffen louter voor de vakantie en de vouwwagen is ook alweer zowat, de rest van het jaar is ie prima, en zoveel rij ik nou ook weer niet.

Ga er nog maar es rustig over nadenken, en kijken of we tegen de perfecte auto aanlopen
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: DrLivingstone op april 13, 2019, 04:08:17 pm
Dit blijft een terugkerende vraag waar een ieder zijn / haar mening en ervaring over heeft. Als maatstaaf bij deze vragen wordt veelal de klim bij Luik als referentie genomen: Als dat lukt, lukt alles!
Toch wil ik in al deze vragen en opmerkingen wel enige nuance in aanbrengen. Tuurlijk een 90 pk blokje komt er ook bij omhoog, maar dat is 1 puist.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je heen gaat op vakantie. Blijf je redelijk vlak met af en toe een leuk klimmetje: no problemo. Maar ga je bijvoorbeeld bij Clermont-Ferrand / de Haute Alpes etc. de binnenlanden in, of de Alpen over via de diverse passen, of rijd je er mee door het binnenland van Corsica... dan hoop je écht dat je wat vermogen in je koekblik hebt liggen.
En tuurlijk, in zijn 2 en met veel toeren kom je ook boven. Maar je moet ook weer naar beneden. Enige compressie op je blok om te kunnen afremmen door terug te schakelen is dan best fijn. Niet dat je met vuurrode remschijven en een loeiheet blok beneden staat.

Ik rijd al wat jaartjes in de bergen: Zwitserland, Frankrijk, Corsica etc. en heb de nodige uitdagingen met VW erachter al wel gehad. En ja, dan zie je ook mensen die omhoog kruipen in hun afgeladen clio estate 1 liter 90pk mét VW ::) Dan ben ik toch blij dat ik iets meer vermogen en koppel heb. En ja, ook ik moet stevig terug schakelen om het blok koel te houden én fatsoenlijk boven te komen. Rijervaring heet dat.

En dan hebben we de diverse websites nog: sleurhuttrekker.nl etc. Met allemaal rekensommetjes om te kijken of mijn koekblik die ene puist wel kan halen. Een berekening puur op cijfertjes gebaseerd en niet op ervaring. En ook hierbij geldt: ervaringen uit het verleden (met een Daf 44 en VW de Ventoux op lukte makkelijk) zijn geen enkele garanties. Onze Opel zou volgens die rekenwebsite mét VW erachter nog in zijn 5 de Kilimanjaro kunnen oprijden ::)

Het advies van velen is toch, ik heb liever wat vermogen over, dan dat ik die 3 weken van het jaar met zweet in de bilnaad moet gaan rijden. Dan iets meer centen uitgeven aan iets meer koppel en vermogen. Na de aanschaf van je koekblik ben je die extra centen allang weer vergeten.  :O


Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: KampeerFan op april 13, 2019, 05:23:49 pm
Ben het helemaal met je eens DrLivingstone  :J

Aan de topicstarter, je kan het eerst ook uitproberen en je eigen conclusie trekken en/of je vakantiebestemming er op aanpassen. Kun je rustig om een andere vouwwagentrekker  kijken mocht je dat nog overwegen.

Mocht je wat anders zoeken koop i.g. een auto met een turbo, voldoende koppel en pk's. Pas op voor eco uitvoeringen omdat deze soms minder mogen trekken en/of het koelsysteem niet voldoende is om zware lasten te kunnen trekken.

Succes!
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: metalpe op april 13, 2019, 05:48:12 pm
Klopt zeker.
Mijn huidige auto heb ik nog niet ervoor gezet, daar kan ik niks van zeggen.

Maar als ik onze boot trok met onze vorige auto, een 5008 115pk 1.6 diesel of met m'n Megane cabrio, een oudje,  een 1.9dci met ongeveer even veel pk, of mss een klein beetje meer, merk ik dat de 1.9 toch minder moeite heeft om de boot bergop 'uit' het water te trekken. Pk ongeveer hetzelfde,maar meer 'cc', koppel scheelde ook zowat niks.

Tegenwoordig wordt de longinhoud van de auto's alsmaar kleiner en de pk's meer,maar dat vertaalt zich niet in trekkracht. Integendeel...

M'n eerste auto was een 2.0 HDI met 90pk... 90 pk halen ze nu uit een 0.9 :) tijden veranderen.


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: OhPeeCee op april 13, 2019, 06:41:47 pm
Kan ook een andere verhouding zijn in de versnellingsbak. Een 2CV trok in de 1e (ongesynchroniseerde versnelling ) ook de keien uit de straat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: spikehome op april 13, 2019, 06:51:19 pm
Ach vroeger met mijn ouders in een peugeot 404 diesel met 60 pk naar zuid Frankrijk.
Ook bij Luik en Nancy kwamen we boven met een flinke caravan erachter.
1.4 benzine met 75 pk komt zeker goed.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Frankism op april 13, 2019, 07:08:52 pm
de overwegingen van Dr Livingstone gaan ook door mijn hoofd. We hadden hiervoor een BMW 5 serie, dan voelde ik nauwelijks dat er iets achter hing. Maar die wagen strookte niet echt met onze duurzame overwegingen, en ook de maandlasten liepen aardig uit de klauwen.

Dit koekblikje is misschien wel net iets teveel naar de andere kant van het spectrum.

Ga het binnenkort maar es uitproberen en blijf ondertussen uitkijken denk ik.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Jerome op april 13, 2019, 07:31:42 pm
Ik zou het wel aandurven. Maar je moet niet de verwachting hebben als eerste boven te zijn.
Doe eerst wat ervaring op voordat je een stijle pas in rijdt. Dan weet je wat je auto kan en hoeveel hij over heeft.

Het maakt ook nog wel wat uit hoeveel gewicht je mee neemt. Wanneer je met z’n tweeën op pad bent, heb je aanzienlijk minder gewicht bij je als wanneer je met vijven bent.

Mijn Renault 4 met 34 pk mag 860 kg geremd trekken. Maar ik zou het er niet graag achter hangen. Wanneer ik op club weekend ga met de vouwwagen, laat ik thuis wat ik thuis kan laten. Elke kilo minder mee te nemen komt het rijcomfort ten goede. Met name het op snelheid komen, duurt even. Eenmaal op snelheid, hobbelt het wel door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Yella op april 14, 2019, 06:37:54 am
Deze discussie is hier al een aantal malen langs gekomen op het forum.
Tuurlijk kan het met 75 pk. Maar om vanaf een tankstation, bergop en een korte invoegstrook met voldoende snelheid op de snelweg in te voegen wordt heel erg spannend. En dat gepraat over vroeger....  Beetje misplaatst, want trucks hebben tegenwoordig 500 of mee pk en brullen je bergop gemakkelijk voorbij als ze niet al te zwaar zijn geladen. In mijn optiek veroorzaak je toch risicovolle situaties als het zo langzaam gaat. want je mede weggebruikers ervaren je als een last en zullen je voorbij willen gaan. Zeker op 2 baans wegen gevaarlijk. Ik ben op mijn lichte motorfiets al een paar maal van de weg gedrukt door mensen die inhalen omdat ik bergop te langzaam ging. Niet echt fijn.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Daniel1989 op april 14, 2019, 07:15:00 am
Het gaat er toch vooral om hoeveel koppel je auto heeft.

Een diesel heeft met minder pk,s meer koppel dan een benzine.
Ook jou je kunnen kijken bij welk toerental je auto het sterkst is.

Zelf hebben we er geen probleem mee. De auto heeft 203 pk. En lacht om elke berg. Met of zonder kar.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: sanderv op april 14, 2019, 09:18:08 am
Het gaat er toch vooral om hoeveel koppel je auto heeft.



Dit blijft helaas toch een hardnekkig misverstand. Men vergeet daarbij altijd dat het om koppel op de krukas gaat en 99,999% van het wagenpark daarna nog een koppelomvormer gebruikt, in de volksmond wel bekend onder de naam versnellingsbak. Afgezien van aandrijfverliezen is vermogen de enige constante door de hele aandrijflijn. Het vermogen, oftewel het aantal joultjes dat het systeem per seconde kan leveren, bepaalt hoe snel jij boven bent. De keuze van de bakoverbrengingen bepaalt of iets goed kan trekken, een hoge snelheid kan halen of juist zuinig loopt bij bepaalde snelheden. Zo hebben busjes vaak een zeer korte eerste versnelling, waarmee ze de zwaarste aanhangers van de plek krijgen, terwijl dezelfde motor in een grote personenwagen een langere  eerste versnelling krijgt omdat dat rustiger rijdt en  één keer minder schakelen nodig maakt tot 100 km/h (dus een snellere sprinttijd).
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Lars op april 14, 2019, 11:14:42 am
Maar dat is nu juist het punt van rijden op maximaal koppel. Als je, zoals je zegt, snel naar boven wilt rijd je inderdaad op maximaal vermogen dus hoge toeren. Wil je rustig naar boven, zonder jankende motor en temperaturen die naar rood gaan, en met de zekerheid dat je daadwerkelijk boven komt, dan rijd je op maximaal koppel. In het geval van de TS dus op 2800 tpm.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: sanderv op april 14, 2019, 12:11:58 pm
Een jankende motor heb ik het niet over. Vorige week bij de autocross. Worden veel hayabusa blokken voor gebruikt. Veel vermogen, weinig koppel. Geen probleem, als je maar een forse eindreductie gebruikt. Maar gevoelsmatig vinden mensen het niet zo fijn om te manoeuvreren met 4000 toeren. De versnellingsbak bepaalt het gebruik, koeling staat er verder los van. Koeling is wel een issue bij moderne eco auto's, omdat die onderbemeten is. Een dichte gril is aërodynamischer. Maar voor wie zich nog blindstaart op koppel: ik weeg 90kg, dus met een cranklengte van 20cm haal ik een koppel van 180 Nm op m'n gazelle. Daarbij haal ik een vermogen van 0,4 kW bij 90 tpm. M'n auto heeft ongeveer 120 Nm en genereert 80 pk bij 5500 tpm. Ik kan dus beter de gazelle nemen om de vouwwagen bij Luik naar boven te trekken?   :K
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: sanderv op april 14, 2019, 12:14:09 pm
Kortom, gewoon de kar achter die 75 pk knopen en kijken hoe het bevalt. Inderdaad is vroeger geen argument meer, toen was er altijd wel een truck die naar boven kroop waar je mooi achter mijn hangen. Nu duwen diezelfde trucks je op en halen je in. En dat rijdt echt niet fijn.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Klapband op april 14, 2019, 12:38:23 pm
Voor de mensen met een turbo: je kunt een chiptuning overwegen. Ik wilde dit omdat de motor van onze Octavia 1.6 TDI Greenline niet lekker liep. Zeker niet met de zesde versnelling en een inhaalmanoeuvre. Hoewel voor onze auto niet noodzakelijk heb ik het wel laten doen. Het waarom? Een fijnere auto die makkelijker wegrijdt met aanhanger en soepeler rijdt. Het maximum vermogen is van 117 PK bij 3375 touren naar 136 PK bij 3400 touren gegaan. Het maximum koppel was 269 Nm bij 2330 touren en is nu 325 Nm bij 2215 touren. Het rijdt echt zoveel relaxter. Zeker met aanhanger bergop! Met deze Greenline  zonder tuning geen ervaring met de klapper bergop, met de vorige wel (5-bak). Met de vorige moest ik echt regelmatig terug. Soms zelfs naar de drie. Met deze redt ik het soms zelfs goed in de vijf. Al geef ik er de voorkeur aan om meer touren te maken in de vier. Zeker bergop. Bovendien: de motor moet je wel met liefde en plezier laten werken.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: Wanderer200 op april 28, 2019, 02:27:26 pm
Wij hadden hiervoor een Passat met 1.6tdi 105pk nu is dat een vrij zware auto die leeg al 1440kg weegt. Dan volgestouwd en een volbeladen vouwwagen erachter en ik vondt dat totaal niet fijn rijden. Inhaal manouvres heb je een kalender voor nodig om in te plannen en heuvelop moet al snel een versnelling lager en dan volgas. Vorig jaar door de alpen helemaal een drama, lange stukken volgas waarbij de olie temp omhoogschiet naar de 130graden.

Voor mij voelt zo'n reis dan alsof ik de hele tijd de auto moet afbeulen en ik zit totaal niet relaxt achter het stuur.

Begin dit jaar hebben we een Octavia met 2.0tdi 150pk gekocht. Afgelopen vrijdag voor het eerst vertrokken met de VW en wat een verschil! Inhalen geen probleem je versneld zo van 100 naar 120-130 om even  een vrachtwagen in te halen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de bergen deze zomer ook geen problemen meer zijn.

Doe mij maar een wat grotere moter met meer vermogen, om het verbruik hoef je het niet te laten mijn 2.0tdi is een stuk zuiniger dan de vorige 1.6tdi.
Titel: Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
Bericht door: FriedelP op april 28, 2019, 03:54:59 pm
Heb zowel met de passat variant als de superb combi 1.6 met 105 PK gereden en dat was te doen maar inderdaad zeker bij de laatste moest dat niet krapper zijn.

Nu terug een superb 1.6 maar met 120 PK en dat rijd naar mijn gevoel meer dan comfortabel genoeg met de vouwwagen er aan.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal