Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons  (gelezen 3551 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Odilia

  • Gast
Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Gepost op: augustus 27, 2013, 09:21:57 am »

Ik heb de afgelopen weken regelmatig op dit forum gekeken en heb er al veel informatie afgehaald. Wij zijn een geschikte vouwwagen aan het zoeken en omdat ik zie dat er echt gereageerd wordt, heb ik me vanavond aangemeld. Wie weet kunnen jullie als ervaringsdeskundigen mij helpen.

Wij hebben de afgelopen 4 jaar een Cabanon Stratos gehad. We hebben er met veel plezier in gekampeerd. Lekker veel ruimte voor jonge kinderen, iedereen slaapt hoog en ook bij slecht weer konden wij ons prima vermaken in de tent als het moest. We vonden het alleen toch wel een hele grote tent en voelden ons daardoor niet zo flexibel. Je moet echt reserveren, anders is er geen grote plek meer beschikbaar en ook als je dus verder wilt trekken, omdat het weer bv tegenvalt, moet je weer een geschikte plek reserveren. Daarnaast vonden we het opzetten en afbreken toch meer werk dan we zouden willen en het praktisch overnachten voor 1 nacht, viel ons ook wat tegen, waardoor we de afgelopen 3 jaar onderweg hotels namen. Na weer een heerlijke vakantie hebben we toch besloten hem te verkopen en dat is gelukt.

Nu zijn we dus op zoek naar een wagen die ons beter past, dus snelle opzetter, makkelijk voor 1 nacht, kleiner (kinderen kunnen nu in een apart tentje) en we vinden de uitstraling toch ook belangrijk. We hebben gekeken naar Aart Kok, Holtkamper, Combi Camp en de Cabanon Malawi. Cabanon is van deze 4 de voordeligste en voldoet wel aan de gemakken, maar is relatief best duur in vergelijking met wat we hadden en wat uitstraling betreft vinden wij hem minder bijzonder. Je geeft dan toch best veel geld uit, maar wij zien dat er niet echt aan af. De Combi Camp is een twijfel geval. Hij is op dit moment wel voor een mooie aanbieding te krijgen, maar we zien de Holtkamper Cocoon of de Aart Kok liever.

Echter daar ook weer twijfels: vaste keuken of geen keuken? liefst vast, maar we vinden de koelkasten die er in zitten te klein en we hebben geen 3 pitten nodig. Dus ze voldoen niet aan onze eisen zijn wel tussen de 1500 en 2000 euro. We hebben gevraagd naar casco keukens, maar dat kan niet. Dan moeten we dus een keuken op de dissel plaatsen, waarmee de ruimte verliezen voor een disselbak of fietsenstandaard, mochten we dat later willen. Of een inklapbare keuken (niet zo mooi, bij zo'n prachtige wagen). Tweede punt is het dichtmaken van de luifel. Dat lijkt ons met 2 kinderen toch wel handig bij slecht weer, het kan niet bij de Cocoon, wel bij Aart Kok. En derde punt is het bed. 2 meter kan wel, maar iets ruimer zou net wat comfortabeler zijn. Malawi heeft ook hier voordeel. Cocoon is 2 meter en Aart Kok kan er een king size bed in maken, heeft iemand daar ervaring mee? en zo ja hoe bevalt dat, het steekt in de tent uit, dus is dat niet vervelend als je bij je spullen moet. En tenslotte: moeten we voor een hard top gaan (dit viel bij ons steeds af, maar we hebben gehoord dat het toch wel handig is) of maakt dat niet zoveel verschil met een grondzeil?
Mijn vraag is ook of wij iets over het hoofd zien, kennen jullie nog wagens of merken die aan onze eisen voldoen en prijstechnisch ook interessant zijn. Voor Aart Kok en Holtkamper gaan we voor een zeer scherpe aanbieding of een jonge, goede tweede-hands.
Wij wikken en wegen en zoeken verder of moeten wij echt onze eisen bijstellen?.  :) Ik ben benieuwd naar de reacties.
Gelogd

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2013, 10:09:52 am »

Op Marktplaats staat nu een Cocoon M met fietsenrek te koop.

http://link.marktplaats.nl/711910580

Ik vind hem wel aan de prijs, maar dat is natuurlijk onderhandelbaar. De Cocoon staat snel. De koelkast is wellicht aan de kleine kant, je kunt overwegen om, zolang nodig, een tweede mee te nemen. Wij vinden een softtop handiger dan een hardtop, geen gedoe met recht zetten. Wat het dichtmaken betreft: er zijn forum leden die dit hebben laten maken. Met het verandascherm kom je echter ook een heel eind.

Succes met nadenken/kiezen :))

Verstuurd van mijn Nexus 10 met Tapatalk

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2013, 10:27:13 am »

In lijn met combi camp: er wordt op dit moment op het forum een vrijwel nieuwe Trigano Alpha aangeboden voor een scherpe prijs. Die lijkt aan jullie wensen te voldoen.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2013, 11:32:54 am »

Op een paar van je vragen kan ik misschien wat zeggen. Wij hadden een tundra met serreluifel. Wij gebruikten die nooit om de tent groter te maken bij slecht weer (wij hebben twee kleintjes van 3 en 4). Er is al voldoende ruimte door bedden, zitruimte wagenbak en ondertenten. We verplaatsten wel regelmatig voorwanddelen afhankelijk van hoe de zon stond. Dat vonden we erg prettig.
Bij de tundra hadden we een grote alu disselbak en die zat vol onderweg, net als de auto en de dakzak op de auto. Nu hebben we geen disselbak en er zat nog ruimte in de dakzak en we konden (dit is ons sinds we kamperen nog nooit gelukt) door de achteruitkijkspiegel kijken. Disselbak zijn we met de ruime bak van de spacer dus ook niet nodig.

Wat de keuken betreft, wij houden hem nu op de dissel en dat bevalt uitstekend. Ik vond het geen optie om de AK keuken als doorloopkeuken te gebruiken ivm het tentdoek wat dan vlakbij het gasstel hangt, zowel vanwege mogelijke beschadiging door hitte, als door vervuiling van kookdampen. Alternatief is dus om hem aan de zijkant in de tent te zetten of onder de luifel. Wij hadden hem in de tent, maar vooral mijn man had dan last om niet met zijn hoofd tegen het tentdoek te staan ivm zijn lengte en de schuine wanden van de tundra. Ik vond het ook een sta-in-de-weg eigenlijk. Als de keuken je niet past, overweeg dan om een zelf te bouwen (zie mooie projecten elders hier op het forum), of dit te laten doen.

Bij de AK hadden we een bed van 2 meter, maar mijn man (192cm)sliep er niet minder om. Nu hebben we geloof ik 210cm. Ook prettig.

Qua snelheid kan ik zeggen dat de spacer een verademing is t.o.v. De tundra. Maar de andere modellen van AK zullen ook sneller klappen, verwacht ik.

Ten slotte nog iets over de leeftijd. We hebben de tundra nieuw gekocht, maar de spacer is van 2003. We merkten met de tundra dat een nieuwe wagen heel snel "gebruikt" is. Er ontstaan toch al snel gebruikssporen. Wij kiezen er wel voor om een wagen bij de dealer te kopen ivm betrouwbaarheid betreffende de staat van de wagen, service en garantie. Ik denk dat wij bij particuliere koop snel over belangrijke details zouden heen zien.

Waarom wil je geen hardtop? Wij hadden een softtop en hebben nu een hardtop. Ik vind het erg prettig werken eigenlijk. Ik vind het ook een prettig idee dat het heel wat kan hebben. Het staat stabiel, je voelt geen ondergrond als je bijv. op kiezels staat. Je tent zit goed verpakt. Bij de AK 's (en nu ook bij de CC Flexi?) is er nog een grote open ruimte waar de doorloop is van de keuken, tenzij je koelbox daar staat.

Oja, in dit topic wordt ook weer veel gezegd over verschillen:

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12679.30

En nog in heel veel andere vergelijkbare topics ;-)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2013, 11:55:30 am door Klepklap »
Gelogd

Odilia

  • Gast
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2013, 08:37:30 pm »

Dank jullie alvast voor het meedenken. We laten de vaste keuken wens maar varen.  Nu de andere zaken nog. We neigen naar een aart kok..
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2013, 08:52:47 pm »

We laten de vaste keuken wens maar varen.
Ik zou dat niet te snel doen. De keukens die afgekoppeld moeten worden zijn zonder uitzondering zwaar, zeker als de kastjes vol zijn. En dat komt bij elke keer kamperen weer terug. Wieltjes zijn dan een beperkt hulpmiddel, want op ongelijke zand/grasgrond werken die ook niet echt mee.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2013, 09:09:19 pm »

Sjouwen met de keuken hoeft niet perse de reden te zijn om een wagen niet te nemen. En uiteindelijk kan ook de AK keuken blijven zitten. Daar is hij wel zo voor gemaakt. Wel de pootjes gebruiken, want de ophanging van de keuken is niet gemaakt om ons gewicht erbij te dragen.

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2013, 09:28:59 pm »

Lastige keuze.
Maar even over het bed ik ben 1,94 en een ben van 2m is echt te kort 2,10 is minimaal.
Of je voeten moeten vrij naar buiten kunnen liggen dat had ik bij de odyssee deze was 2m. maar is een lengte slaper dus kan je iets buiten het bed liggen.
De combi-camp of alpha is ook lekker snel, met vaste keuken.
Voordeel cocoon vond ik sneller en je keuken kan je overal neerzetten.
Kijk ook naar de bagage ruimte die is volgens mij bij de cocoon weer meer dan bij de cc achtige.
Zou eerst de modellen gaan bekijken waar je interesse in hebt daarna lijstjes maken plussenen minnen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Odilia

  • Gast
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2013, 10:07:29 pm »

De Aart Kok livingstone kan je kopen met een. King site bed, dan klap je nog een stukje uit en heb je een breedte van 2 meter ( wat normaal de lengte is) en een lengte van 220. Opslag in de bak wordt dan kleiner omdat het bed er voor een gedeelte in geklapt zit. We hebben eigenlijk alle modellen wel gezien en is een klik, maar er zijn dus ook praktische zaken en een financieel plaatje. Heeft iemand ervaring met het king site bed in de praktijk? Staat hij overdag in de weg of valt dat mee?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2013, 10:08:34 am »

Heeft iemand ervaring met het king site bed in de praktijk? Staat hij overdag in de weg of valt dat mee?
Dat valt heel erg mee. De praktijk is toch dat je overdag vooral onder de luifel woont. Wij ritsen de deur ook nooit verder open dan tot het uitgeklapte bed. Desnoods zet je overdag gewoon het bed standaard omhoog met weggeklapte poten.
Wat wel het geval is, is dat je de ruimte onder het uitgeklapte gedeelte niet gebruikt. Maar dat is  ook in geval van een gewoon bed geen slimme plek om spullen neer te zetten.
Wat ook het geval is, is dat je als je niet uitkijkt je, als je het bed optilt om iets uit de wagenbak te pakken, je kop stoot aan de T-vormige steunpoot waarmee het bed op de wagenbak steunt. En geloof me. Een driekant deukje in je hoofdhuid doet pijn. :(
Ik denk dat dat oplosbaar is door op die steunpoot een hard rubberen stuiterballetje te schuiven waar een vierkant gat in zit, maar ik heb nog geen tijd gehad om dat uit te proberen.
Beter zou het zijn als Aart Kok daar een structurele oplossing voor zou bedenken door die poot anders uit te voeren. :J
Gelogd

Kotoba

  • Gast
Re: Zoektocht naar de juiste vouwwagen voor ons
« Reactie #10 Gepost op: september 06, 2013, 02:53:50 pm »

In lijn met combi camp: er wordt op dit moment op het forum een vrijwel nieuwe Trigano Alpha aangeboden voor een scherpe prijs. Die lijkt aan jullie wensen te voldoen.
Die is net verkocht!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal