Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht  (gelezen 20204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Gepost op: september 05, 2017, 11:53:27 am »

Hallo allemaal,

ik lees al een tijdje mee hier op op het forum en had nog geen account aangemaakt, gezien ik zelf nog niets kan toevoegen. Hopelijk komt daar snel verandering in.  8)
Ik heb al aardig veel informatie gevonden, maar hoop toch nog een paar goede adviezen.

Eerst maar even mijn 'probleem' schetsen: mijn vrouw en ik zijn eind 30 en reizen met zijn tweetjes. We hebben geen kinderen, wel een grote  hond die af en toe een weekendje mee mag, maar voor langere vakanties bij familie logeert. Op dit moment hebben we een caravan, waar we op zich heel blij mee zijn. Echter: onze laatste 3 vakanties zijn in Oostenrijk geëindigd, omdat je met een caravan niet veel kilometer op een dag kan afleggen, maar ook omdat je zo veel mogelijk autosnelweg rijdt. Bijvoorbeeld de Grimsel pas in Zwitserland zou je prima op doorreis kunnen nemen met auto of auto met vouwwagen, maar een caravan is daar toch net wat breed (2,2m), lang (6,4m met dissel) om comfortabel te kunnen rijden op smalle wegen. Ook is zo'n ding niet zo handig op slecht wegdek of even de berm in om plaats te maken voor ander verkeer. Vind de opbouw van de caravan niet zo fijn. Ook willen we graag naar Noorwegen waar een caravan achter je auto helemaal een beperking wordt.

Dus gekeken naar alternatieven, zoals campers (die dingen rijden echt voor geen meter), Westfalia Marco Polo / California (beroerde, smalle bedden en extreem krap) en dus vouwwagens. Daar zijn we ons nu op aan het oriënteren.

Gezien wij maximaal 4 nachten (meestal maar 2) op 1 plek blijven is voor ons de klapsnelheid wel van belang. Ik heb gelezen dat daar hele discussies zijn geweest over de (on)zin daarvan, maar als je elke 2 - 4 nachten wil verplaatsen is dat echt wel een thema. Caravan hebben we alleen een simpel luifeltje en staat in 15 minuten compleet. Door deze manier van reizen zijn wel ook redelijk makkelijk. Inrichten zal minimaal zijn. Alleen wat echt nodig is. Rest blijft in de auto of vouwwagen.
Nog een puntje: ik heb rugklachten, dus gemakkelijk opzetten / afbreken en een goed bed zijn een vereiste.

We zijn inmiddels bij een aantal zaken geweest en op de beurs in Dusseldorf. Tot nu toe hebben we 3 gegadigden die aan onze eisen lijken te voldoen:
1) Holtkamper Cocoon Aero: ik vind hem erg mooi, windforce neemt al het zware werk over, ruim, snel op te zetten met luifel; nadeel: duur en mijn vrouw vind hem niet zo mooi
2) CCC of CCV: we neigen naar de CCV zonder keuken. Maakt de aanhangwagen een stuk compacter, staat heel snel; nadeel: bed minder fijn dan de andere 2; weinig binnenruimte; inklappen is het optillen van de deksel zwaar voor me
3) 3DOG Traildog: staat heel snel, ruim, voelt heel degelijk aan, 10 jaar garantie; nadeel: ik vind hem lelijk (mijn vrouw niet trouwens), vrij brede kar, wat haringen nodig

Keukens laten voor wat het is: we nemen een koelkastje op 230V en 12V; pitjes gebruiken we in de caravan ook nooit. Lekker met de skottelbraai of uit eten. De CC heeft minder bagageruimte, maar ook dat missen wij totaal niet.  Bekeken, maar afgevallen zijn de Trigano Alpha en Jamet kopie van Comb-Camp, Campooz en Cabanon Malawi 2.0. Die laatste 2 zijn conceptueel vergelijkbaar met 3Dog, maar dan minder goed afgewerkt.
We hebben geen duidelijk budget, zijn meer van in 1 keer goed doen.

Iemand nog nuttige info die ons zou kunnen helpen in de keuze, of wellicht een echte snelklapper die we over het hoofd hebben gezien?

« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2018, 03:41:47 pm door RDDR »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2017, 12:00:15 pm »

Camping wordt er wel mooier op. Cocoon Aero windforce is mijn keus, zijn net 3 weken voor het eerst weg geweest, 3 campings aangedaan, tussendoor nog even naar huis, opzetten is fluitje van een cent. 6 Ampere werkt altijd. Mooi is smaak, luifel is fantastisch. Pack and Go optillen is toch ook redelijk zwaar, zeker als het bed vol ligt. Als je op een verhoging staat kan je wel beter tillen/trekken om het open te krijgen. Prijs is wat anders. Tweede hands zijn er wel.
Succes met zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2017, 12:21:59 pm »

Wij hebben enkele jaren geleden dezelfde overstap gemaakt.
Wij hadden een aanhangertje bij van 230cm breed, 7,5 meter lang en 1500kg zwaar.
Hij werd alleen gebruikt om in te slapen en toen onze kinderen standaard in een tentje wilden zijn we overgestapt op een HK Cocoon XL.
Bevalt qu rijden helemaal geweldig, je kunt nu de mooie routes nemen waar je met een caravan niet kunt komen.
Het opzetten gaat na wat oefenen ook erg snel, met 10 minuten kunnen we met z'n 4en overnachten, het inklappen vergt niet veel meer tijd.
We hebben geen windforce (staat wel op het lijstje maar ook zonder werkt het prima) en hebben ook geen pack & go (staat op hetzelfde lijstje).

Persoonlijk vind ik de HK's het mooiste, nipt gevolgd door Aart Kok maar dat is persoonlijke smaak.
Veel plezier met het maken van een keus, ik vond het neuzen op fora en youtube en daarna het showroom bezoek erg leuk om te doen.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2017, 12:35:02 pm »

Beiden alvast bedankt!

@h2o: mooi om te zien dat we niet de enige zijn. Ik zie mensen toch fronsen als je van caravan naar vouwwagen wil overstappen.  Rondneuzen is zeker leuk! Afgelopen week bij de VWS in Boxtel geweest en bij de Wit. HK staat nog op onze to-do list (en gaan we ook zeker doen voordat we een knoop doorhakken). HK hebben we een tijdje bij gestaan op de beurs in Dusseldorf. Showroom geeft meer rust en tijd om te kijken. Dus gaat nog komen.

Tussen de CC en de 3Dog neigen we naar de 3Dog, omdat deze met veel minder kracht op te zetten is en min of meer net zo snel. Benieuwd hoe we er na het bezoek van HK over denken.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2017, 12:39:04 pm »

Om mij te beperken tot het merk waar ik iets meer van weet:

- Combi Camps zijn er verschillende uitvoeringen, de nieuwe Country heeft bijvoorbeeld aanzienlijk meer bagageruimte onder het bed dan de 'eerdere' Country. De Valley heeft de bagage voornamelijk òp het bed liggen, wat de klapsnelheid (beter: de tijd tot je je bed in kunt) langer maakt;
- Als je geen keuken neemt kun je ook overwegen de disselbak weg te laten, bijvoorbeeld een Country Anniversary. (Want normaal staan daar de gasfles en de watertank.) Dat geeft je bijvoorbeeld ruimte voor een ander type disselbak (kleiner/goedkoper/steviger) )of een fietsendrager. Wel of geen keuken heeft natuurlijk (vrijwel) geen invloed op de opzetttijd;
- Gewicht van de klep bij inklappen is zeker een issue. Ik vind het goed te doen maar heb dan ook geen rugklachten. Met z'n 2-en zou het prima moeten lukken? Bedenk wel dat je bij wagens met een pompsysteem je jezelf in principe beperkt tot campings met minimaal 6A stroomvoorziening. Kan me voorstellen met het rondtrek-karakter van jullie kampeerstijl dat je ook campings aandoet waar dat niet is en je dus alsnog handmatig moet uit- en inklappen;
- Bed is natuurlijk persoonlijk, ik zweer zelf bij het originele Country-matras. Maar zeker bij de 'laag bed' modellen als de Valley en de Venezia past er makkelijk een topper op het matras. Bij een Country even uitkijken met de maximale dikte, een paar centimeter moet kunnen.

Kleine tip: het 2e weekend van september heeft de Combi Camp Club haar Najaarsweekend, het derde weekend is het de beurt aan deze club. Twee gelegenheden om een hele hoop zaken eens te bekijken. In het eerste geval natuurlijk beperkt tot CC, het tweede geval meerdere merken.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2017, 12:43:37 pm »

Ik zie mensen toch fronsen als je van caravan naar vouwwagen wil overstappen.

Yep... Zoals eerder op dit forum geschreven: sinds afgelopen winter heb ik zowel een caravan als een vouwwagen. Die eerste is er bijgekomen omdat ik wèl wil kamperen buiten het seizoen maar geen droogplek (meer) heb voor de vouwwagen. Ik krijg nu dan ook vaak vragen als "Je zult de vouwwagen dan zeker nu wel weg doen nu je een caravan hebt?" Nee dus! Qua rijden, qua kampeergevoel, qua 'beleving' blijft de vouwwagen toch echt superieur  :J :J
Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2017, 12:51:48 pm »

wij zijn 3 jaar geleden overgestapt van caravan naar vouwwagen, en hebben geen seconde spijt
wij hebben een HK cocoon met keuken, het uitklappen is met een beetje ervaring zo gedaan
suc6
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2017, 12:54:32 pm »

Hoi Niels, ook jij weer bedankt voor de info.

De CC lijkt bij ons toch op de laatste plaats te komen. Niet omdat het een slechte wagen is, maar ik heb na 2 op en af breken in de showroom van VWS toch 's avonds echt last van mijn rug gehad. Het feit dat het zwaarste deel moet gebeuren vanuit de grond  (dichtklappen: het op omhoog brengen van de klep) is een zorg waar ik misschien toch te veel mee worstel om deze te kopen. De 3Dog hebben we ook 2 x opgezet en nergens last van. Jammer genoeg zijn daar weinigen van die ervaring ermee hebben en vind ik de CC toch wel een stukje mooier dan de 3Dog.
Matras had ik me ook al bedacht dat ik daar iets mee kan nog. We hebben nog 2 goede toppers over van een paar cm dik. Kan altijd nog opgerold mee in de auto (liever niet ivm opbouwtijd).
Overigens is het uitklappen van de Cocoon Aero op campings waar Windforce niet gebruikt kan worden ook een van mijn zorgen, die ik op de beurs niet kon proberen. In de showroom wil ik wel de Cocoon ook een keer opbouwen zonder Windforce. Als dat te zwaar voor me is, zou dat een punt kunnen worden om de HK af te laten vallen.

Ook wij hebben erover nagedacht om de caravan (voorlopig?) erbij te houden voor korte trips in voor- en naseizoen. Wellicht dat we dat voorlopig ook maar even doen. Kunnen we  na een jaar altijd nog besluiten om die te verkopen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2017, 01:16:41 pm »

Windforce niet gebruiken gaat ook goed, lijkt sneller te gaan. Hulp gas drukveren nemen veel werk over. Let wel op dat als je zonder windforce dicht klapt je de wagen ook moet open klappen met de hand. Zorg wel dat je schone handen hebt want je moet het tent doek aanraken, anders kan je niet aan het frame trekken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #9 Gepost op: september 05, 2017, 01:47:22 pm »

Bij de Malawi heb ik bij het opzetten en afbreken geen enkele last van mijn rug, want je kunt daarbij gewoon rechtop blijven staan. Alleen bij de haringen moet je omlaag en dat moet je bij alle wagens wel een keer. Dus wel of geen windforce zou voor mij geen beslissende factor zijn.
Aart Kok heeft ook nog vergelijkbare wagens, zou ik zeker ook eens bekijken.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.345
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #10 Gepost op: september 05, 2017, 01:54:14 pm »

Zelf ook overgestapt van caravan naar Vouwwagen.  Heel soms mis ik de caravan. Ben ik eerlijk over maar dat ik enkel als ik voor een weekendje weg wat twijfels heb rondom het weer. Nu kies ik er dan toch vaak voor niet te gaan terwijl ik dat met een caravan wel deed.  Maar als het goed weer is pak ik de vouwwagen wel weer makkelijker...

heb je de Campwerk ook bekeken? lijkt wat op de 3dog.

Gelogd
Adventure Awaits

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2017, 02:49:37 pm »

@OhPeeCee: dat je ook weer moest opzetten zonder Windforce na het afbreken was me niet bekend. Goed om te weten.
@Drikusniet: Malawi 2.0 heeft een vergelijkbaar systeem als 3Dog en inderdaad heb ik van de 3Dog (Malawi niet kunnen proberen, maar is vergelijkbaar, dus waarschijnlijk zelfde resultaat) geen enkele last van mijn rug gehad. Ook kon mijn vrouw hem alleen op bouwen en afbreken. Weinig kracht nodig en in staande positie.
@poldertoerist: Campwerk heb ik inderdaad bekeken. Is wel erg een kopie van 3Dog. Ik heb zelfs gezocht of het niet hetzelfde bedrijf was. Ze gebruiken exact dezelfde aanhangwagen, zelfde keuzes in afmetingen, zelfde matras upgrade...... en kosten ook min of meer hetzelfde. Uit principe ben ik niet dol op een exacte kopie maken van een product met een ander label. Dus als het dit concept wordt dan het origineel met bewezen kwaliteit. Zelfde geldt wat mij betreft voor Combi-Camp versus Trigano.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2017, 04:02:08 pm »

Leuke zoektocht!

Wellicht minder van toepassing, maar de opmerking over vakanties die in Oostenrijk eindigen triggerde mij :-)

Het gemak, de wendbaarheid etc etc van rijden met een vouwwagen is helemaal top. Maar in specifieke landen (lees: Duitsland en Oostenrijk) ben je wel beperkt tot dezelfde snelheid.
Dus wel makkelijker rijden en inderdaad veel flexibeler in de soort wegen (dit jaar zonder een enkel probleem de Arlbergpass gereden met de klapkar), maar het tempo zal niet veel anders zijn.
Dat is wel het geval in andere landen (bv: België, Frankrijk) waar je mee kunt rijden met andere auto's zonder aanhanger (120 km/H en 130 km/H).

Succes met kiezen!

O ja: topper op matras zou je ook prima permanent in de vouwwagen kunnen laten liggen, dat maakt qua klapsnelheid dus niet uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2017, 04:38:30 pm »

Wanneer je maar met tweeën bent en veel wil rondtrekken, lijkt mij een hardtop ideaal.
Verder zou ik een keuken niet willen missen. Maar wel eentje waar je niet mee hoeft te sjouwen, want je hebt het toch al in je rug...

Misschien is dit wat: https://aartkok.nl/producten/river-lodge/zambezi-river-lodge-hardtop/

Wij zijn wel happy met onze Livingstone en hebben geen hardtop / zambezi ervaring. Maar ik kan me voorstellen dat het wat kan zijn. Als ik het goed heb, is er ook een zambezi forum.

Het geen wat je zegt mbt tot het budget, daar herken ik me ook wel in. Liever in 1x keer goed dan 3x ergernis omdat het toch net niet is. Kijk goed rond bij de verschillende dealers, maar een lijstje met je eisen en wensen en kijk welke vouwwagen het beste scoort.

Voor ons geldt, niets fijner dan slapen onder doek ...
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #14 Gepost op: september 05, 2017, 04:58:26 pm »

@OhPeeCee: dat je ook weer moest opzetten zonder Windforce na het afbreken was me niet bekend. Goed om te weten.
@Drikusniet: Malawi 2.0 heeft een vergelijkbaar systeem als 3Dog en inderdaad heb ik van de 3Dog (Malawi niet kunnen proberen, maar is vergelijkbaar, dus waarschijnlijk zelfde resultaat) geen enkele last van mijn rug gehad. Ook kon mijn vrouw hem alleen op bouwen en afbreken. Weinig kracht nodig en in staande positie.
@poldertoerist: Campwerk heb ik inderdaad bekeken. Is wel erg een kopie van 3Dog. Ik heb zelfs gezocht of het niet hetzelfde bedrijf was. Ze gebruiken exact dezelfde aanhangwagen, zelfde keuzes in afmetingen, zelfde matras upgrade...... en kosten ook min of meer hetzelfde. Uit principe ben ik niet dol op een exacte kopie maken van een product met een ander label. Dus als het dit concept wordt dan het origineel met bewezen kwaliteit. Zelfde geldt wat mij betreft voor Combi-Camp versus Trigano.


Er staan wat ritsen staan open om de lucht uit de tent te laten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal