Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)  (gelezen 1473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaak2

  • Gast
Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Gepost op: mei 12, 2018, 12:09:38 pm »

Wij hebben bijna 10 jaar geleden een 2e hands Jamet Louisiana gekocht. deze is uit 1999/2000.
We gaan daar zo'n 3 weken per jaar mee op vakantie en verkeerd nog in prima staat. Ons gezin bestaat uit 5 personen.

Echter zien we er steeds meer tegenop omdat het vrij veel werk is om de wagen helemaal gebruiksklaar te maken op plaats van bestemming. Er zitten veel stokken bij die ook erg zwaar zijn. M'n vrouw kan de keuken haast niet meer tillen, etc.

Dus eigenlijk is het wel tijd voor iets anders. Nu twijfel ik of we voor een modernere vouwwagen moeten gaan kijken of voor een caravan. Hebben jullie ervaring op het gebied van nieuwere vouwwagens die wat vriendelijker in gebruik zijn en makkelijker/sneller op zijn te zetten ?

Zijn er vouwwagen merken/types die jullie kunnen aanraden en snel/eenvoudig zijn op te zetten ?

Gelogd

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2018, 12:43:14 pm »

Je zoekt een paar verschillende dingen:

- snel maar vooral licht op te zetten
- weinig stokken, simpel systeem
- makkelijk in te ruimen
- ruimte voor 5 personen

Toch?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Gelogd

Sjaak2

  • Gast
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2018, 01:01:45 pm »

Je zoekt een paar verschillende dingen:

- snel maar vooral licht op te zetten
- weinig stokken, simpel systeem
- makkelijk in te ruimen
- ruimte voor 5 personen

Toch?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Klopt inderdaad.
Overigens zijn de kinderen al groot genoeg om in een appart tentje te slapen, dus een kleinere uitvoering kan ook.
Gelogd

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2018, 01:14:19 pm »

Voor snel en licht opzetten kom je bij de snelklappers, deze zijn bijna allemaal uitgevoerd met gasveren zodat een tengere vrouw op hoge hakken hem alleen kan opzetten.

Sommige merken klappen direct de voortent erbij uit zodat je enkel 3 stokken overhoudt met daarnaast de luifel.

Het aantal slaapplaatsen is je grootste probleem want de meeste uitvoeringen hebben 2 of 4 slaapplekken (extra hangtentje). De Aart Kok Kavango en de Combi-camp Flexi hebben beiden 4 lattenbodems en 1 2 persoons ondertentje. Het verschil tussen beiden zit in de prijs en het uiterlijk want systeemtechnisch zijn ze gelijk.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Gelogd

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2018, 01:30:41 pm »

Laat vooral jouw gevoel ook spreken, denk je zelf toe te zijn aan een caravan dan ook die optie goed onderzoeken.
Laat je dus niet alleen leiden door het klapper gevoel.
Ik weet het, vloeken in de kerk op een forum als dit maar juist daarom.
Vakantie moet leuk maar vooral ontspannen en rustgevend zijn. En als je dat nu gaat lukken met een caravan, omdat het allemaal wat zwaarder en moeilijker wordt, waarom niet.
Gelogd

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2018, 10:58:07 pm »

Klopt inderdaad.
Overigens zijn de kinderen al groot genoeg om in een appart tentje te slapen, dus een kleinere uitvoering kan ook.
Dan wordt het een stuk moeilijker want dan heb je veel meer keus. Merken als Holtkamper, Combi-camp Teun en Aart Kok hebben meerdere ruime modellen die snel staan. Maar denk ook aan kleinere tenttrailers als 3dog, Campwerk of Raclet.


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2018, 12:58:14 am »

Je kan ook voor een vouwwagen kiezen waar de keuken vast zit en blijft. Geen gezeul meer met de keuken. Wij hadden eerst een snelklapper Trigano Odyssee, maar vonden het gezeul met de loodzwar keuken en de wankelheid daarvan niet fijn.

Even als fan gesproken: kijk eens naar een Combi Camp Country.
- vaste keuken, geen gezeul
- kraantje in de keuken, net als in de caravan
- niet meer zeulen met je koelkast, zit vast in de keuken
- niet meer bukken om iets uit je koelkast te pakken, op werkhoogte
- voldoende bergruimte in keuken, want gas en watertank in dissel
- niet te zwaar om uit te klappen, als ik het wil zou ik het alleen kunnen met 169 en 59kg (liever met twee)
- zit je in de zomer in de warmte, zet je hem beperkt op, alleen het dak
- zit je in de wind, rits je één zijkant in (niet zwaar)
- zit je in het voor- od naseizoen, rits je alle delen in
- is het echt een avond koud, ga je lekker op de deksel zitten, heel behaaglijk
- fijne bergruimte onder bed met gasveren
- comfortabel bed

Succes met je keuze!

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2018, 09:16:46 am »


@Sjaak2,


Om dezelfde redenen hebben wij 5 jaar geleden onze Alpenkreuzer Select omgeruild voor een Tago Settler. Bij het openklappen zijn er gasveren die je helpen, waardoor dit lichter gaat. Ook de tent opzetten ( snelklapper, 1,2,3 systeem) gaat zeer licht en gemakkelijk, en er is maar 1 losse stok die geplaats hoeft te worden.  In principe kan ik deze wagen alleen opzetten, maar met een handje hulp van mijn vrouw erbij gaat het uiteraard nog iets gemakkelijker. De grootste reden om te kiezen voor deze wagen is echter de doorloopkeuken, die wij niet los neerzetten, maar aan de wagen laten zitten. Nadeel daarvan is dan wel dat er in het middengedeelte geen koelbox o.i.d. kan worden neergezet, omdat je hierdoor naar het bed gaat, en dus wat plaats verlies in de tent hebt. Dit bevalt ons uitsteken. Er zijn uiteraard ook andere wagens met dit systeem, b.v. Aart Kok, Camplet. Ik zou zeggen, ga eens langs bij leveranciers, en bekijk eens wat wagens.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2018, 09:18:49 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2018, 09:35:46 am »

Hey Sjaak,

Ik herken je Dilemma. Wij zijn geswitcht van een Jamet Louisiana naar een caravan. Wat bij ons ook mee speelde is mijn chronische ziekte. Jaren met erg veel plezier gekampeerd met de vouwwagen. En met pijn in het hart afscheid genomen. Nu met ons gezin gewoon erg blij met de caravan en dat we kunnen blijven kamperen. Er zijn zeker erg mooie snelklappers te krijgen en ik zou dit gewoon onderzoeken. Ga vooral kijken!

En zoals verder al gezegd is, ga ook kijken bij de caravans. Mocht dit een serieuze optie zijn, verdiep je goed in een aantal zaken zoals trekgewicht auto en belading. Een beginnersfout is een te zware caravan achter een te lichte auto. Maximaal trekgewicht auto wil niet zeggen dat dit een veilige combinatie is. Bron. www.caravantrekker.nl Je kan er ook 1 huren om te zien of het wat voor je is en of je er mee kan en wilt rijden.

Zowel een vouwwagen als caravan hebben plus en minpunten. Kijk gewoon goed wat bij je huidige situatie en wensenlijst past.

Succes!

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2018, 09:10:55 am »

Heb je het volgende topic al gelezen, hoe kies je jou vouwwagen
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=2206.0
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2018, 09:35:36 am »

Voor een klapper blijft het een mooi systeem https://www.youtube.com/watch?v=PMRq0aJIl8M

Met gastencabine 5 persoons en de fietsen kunnen op het deksel. Alleen zit er amper bagageruimte in. Slaapspullen kunnen blijven liggen, gastencabine hoeft er niet af en allekookgerei kan in de keuken, maar tassen moeten in de auto.

« Laatst bewerkt op: mei 14, 2018, 01:45:10 pm door sanderv »
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: Vouwwagen toe aan vervanging (te veel/zwaar werk)
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2018, 08:05:41 pm »

Klopt, de camp-let is geniaal. Onze eerste was een camp-let...
Puntje van aandacht wat mij betreft is de hoogte van de keuken: als je wat langer bent is deze aan de lage kant. Ik kreeg steeds last van mijn rug tijdens het koken :(
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal