Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe vouwwagen  (gelezen 2486 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Geen
Nieuwe vouwwagen
« Gepost op: oktober 07, 2018, 02:29:30 pm »

Beste allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe vouwwagen. 3 kinderen gaan in eigen tentje en heb nu genoeg aan 1 bed. Hadden jamet dakota maar willen sneller klappen.
Jamet Easy of Campooz Lazy Jack of vergelijkbaar.

Campooz looks vind ik mooi maar paar nadelen denk ik of zie ik dat verkeert.
waterpas zetten lastiger
meer tijd nodig voor opzetten
hoger slapen
laadruimte minder goed toegankelijk door luik.

Kan iemand mij helpen met voor en nadelen van jamet easy en campooz lazy jack of fat freddy

Bij voorbaat dank
Bert Hagen
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2018, 09:02:35 pm »

Beste allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe vouwwagen. 3 kinderen gaan in eigen tentje en heb nu genoeg aan 1 bed. Hadden jamet dakota maar willen sneller klappen.
Jamet Easy of Campooz Lazy Jack of vergelijkbaar.

Campooz looks vind ik mooi maar paar nadelen denk ik of zie ik dat verkeert.
waterpas zetten lastiger
meer tijd nodig voor opzetten
hoger slapen
laadruimte minder goed toegankelijk door luik.

Kan iemand mij helpen met voor en nadelen van jamet easy en campooz lazy jack of fat freddy

Bij voorbaat dank
Bert Hagen

De vragen gaan naar ik aanneem over vergelijking met de Jamet en Campooz. De Campooz ken ik redelijk, op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=0g4wZQEgh2o) heb ik enkele opzetfilmpjes van het genoemde Jamet model bekeken  en op basis hiervan mijn antwoorden. Zelf bezit ik trouwens een 3Dog, het concept van de Campooz lijkt hierop alleen heeft Campooz meerdere details behoorlijk anders uitgevoerd. Toen wij voor de keuze stonden (eind 2016) vond ik de Campooz modellen minder praktisch (lees bewerkelijker met opzetten) en had ik ook mijn twijfels over de gebruikte materialen en bouwkwaliteit van de Campooz. De Campooz ziet er visueel wel leuk uit en is ook wat lager geprijsd. Wij hebben ons uitvoerig in de Campooz (en ook Campwerk, Holtkamper enkele Aart Kok modellen en vele andere waaronder ook Jamet vergeleken) verdiept voordat wij uiteindelijk voor de 3Dog hadden gekozen.
Mijn visie op jouw vragen:
==> waterpas zetten lastiger: De Campooz steunt op 2 uitvalpoten, 2 wielen en het neuswiel. Dit zet mijns inziens juist veel sneller en gemakkelijker op dan de Jamet met 4 schroefpoten, 2 wielen en neuswiel. Bij de Campooz (en ook Campwerk of 3Dog) gaat het in een paar stappen: 1) Zet de wagen in de dwarsrichting ongeveer waterpas neer en laat met het neuswiel de wagen iets voorover (aflopen naar trekboom). 2) Laat de valpoten vallen (schroef half slag los, poot valt en daarna schroef weer halve slag vast; dit is minder werk schroef/schaar poten!). Als de wagen niet 100% waterpas in de dwarsrrichting staat zet dan de uitvalpoot aan de hoge zijde iets boven de grond vast. 3) Draai nu met het neuswiel de dissel omhoog totdat het geheel waterpas staat. (tip: plaats een waterpas op de dissel, bij de 3Dog zit dit er standaard op). Dat is het: het op z'n plaats rijden is meestal meer werk dan het waterpas stellen ;-).
==> meer tijd nodig voor opzetten -> Check youtube: de genoemde Jamet heeft los kuipzeil en veel meer losse onder delen dan een Campooz (die een vastkuip heeft), ik verwacht dat de Campooz overtuigend sneller staat. (Onze 3Dog is met nog minder handelingen dan de Campooz op te zetten, check ook hier weer youtube (https://www.youtube.com/watch?v=056Be89AbCo) of ga op de KCJ kijken waar ze beiden en naar ik verwacht ook de Jamet staan.)
==> hoger slapen: Ja bij de Campooz slaap je op 1 meter hoogte, je gaat via een trapje het bed in. Dit is Geen voordeel maar hoort bij het concept: relatief korte wagen met goede bodemvrijheid waar de tent die mede vanwege de hoge plaatsing van het bed en super makelijk op te zetten is. Als een trapje een probleem is valt de Campooz af...
==> laadruimte minder goed toegankelijk door luik: Er zit bij de Campooz veel laadruimte onder het bed, ik verwacht duidelijk meer dan bij de Jamet. Het achterste deel is goed toegankelijk, het voorste minder maar nadat de achterste eruit is kan je hier ook bij. Bij onze 3Dog hebben wij dit systeem na 2 jaar gebruik niet als nadelig ervaren. Tegen het voorschot zitten spullen (zoals extra picnictafel, peddels, tarp met extra stokken en opblaasboten en peddels) die onderweg of thuis niet nodig zijn. Hierachter zijn de spullen juist wel zeer goed toegankelijk en dit heb ik nog wat verbeterd met een opbergsysteem met eigen bouw keuken (zie projecten in 3Dog https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.msg283236#msg283236) waardoor dit nog wat gemakkelijker gaat.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2018, 09:56:13 am »

De modellen die gebouwd zijn zoals Campooz (3Dog / Kampwerk / HK Cocoon modular gebruiken dezelfde methode) staan aanzienlijk sneller dan eigenlijk alles waar je een grondzeil in moet ritsen. Zo'n 1-2-3 systeem is bij lange na niet zo snel als een Campooz.

Persoonlijk vind ik de Campooz ook goed uit zien. Nadeel is dat de wagen vrij hoog is, waardoor je ook een klim moet maken voor je bed in te komen.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Nieuwe vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2018, 10:27:46 am »

De modellen die gebouwd zijn zoals Campooz (3Dog / Kampwerk / HK Cocoon modular gebruiken dezelfde methode) staan aanzienlijk sneller dan eigenlijk alles waar je een grondzeil in moet ritsen. Zo'n 1-2-3 systeem is bij lange na niet zo snel als een Campooz.

Persoonlijk vind ik de Campooz ook goed uit zien. Nadeel is dat de wagen vrij hoog is, waardoor je ook een klim moet maken voor je bed in te komen.

Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking. De ‘Campooz achtigen’ zijn in basis twee persoons (één bed), terwijl de wagens met 123 systemen vier persoons zijn en waarbij ook direct de voortent mee uitklapt. Ga je met je gezin op pad (hier niet van toepassing), dan zal er nauwelijks verschil in de totale opzettijd zijn.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2018, 10:35:32 am »

Begrijp je punt, maar TS geeft aan maar 1 bed nodig te hebben in de vouwwagen.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Nieuwe vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2018, 04:35:09 pm »

Begrijp je punt, maar TS geeft aan maar 1 bed nodig te hebben in de vouwwagen.
Ja dat klopt, de TS heeft helemaal niets aan deze informatie...

Als ik het opzetfilmpje van de Campooz vergelijk met de Jamet lijkt de Campooz toch wel makkelijker op te zetten. Maar zou het grondzeil van de Jamet niet mee in te klappen zijn? Het systeem van eerst het grondzeil neerleggen is vooral met slecht weer niet zo heel praktisch natuurlijk. De Campooz heeft wat stoerdere looks, dat spreekt mij meer aan maar is ook heel persoonlijk.
Naast alle rationele punten is het onderbuikgevoel ook erg belangrijk. Je kunt een lijstje met plussen en minnen maken en zo je keuze bepalen maar als je stiekem de ‘mindere wagen’ toch mooier/leuker/fijner vind dan kun je beter daarvoor gaan. Eenmaal opgezet op de camping is het toch een beetje thuiskomen in je tweede huis en dat moet goed voelen!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2018, 06:35:27 pm »

Het systeem van eerst het grondzeil neerleggen is vooral met slecht weer niet zo heel praktisch natuurlijk.
Hier beweer je iets wat niet juist is. Je klapt de wagen gewoon open bij slecht weer en ritst dan rustig binnen in de tent het grondzeil in.  :)
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2018, 09:30:08 pm »

Hier beweer je iets wat niet juist is. Je klapt de wagen gewoon open bij slecht weer en ritst dan rustig binnen in de tent het grondzeil in.  :)
Zo doen ze het voor in het filmpje :)6]
Gelogd

Bert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2018, 07:37:44 pm »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga morgen naar Utrecht naar de beurs even verder kijken.
3 dog is weer wat duurder dus dat wordt hem denk ik niet maar zeg nooit nooit.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Nieuwe vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2018, 10:05:07 am »

Kijk ook even naar de Outtrex,  deze lijk op de 3 dog, wie weet is dat wat voor je. Ik heb hem nog niet in het echt gezien, maar het lijkt op de foto's wel een mooie!

Veel plezier op de beurs!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal