Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Nog een koelbox vraag  (gelezen 4187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Nog een koelbox vraag
« Gepost op: augustus 23, 2011, 03:44:15 pm »

Wij gebruiken nu een Quigg met een ventilatortje in het deksel. Het grote nadeel vind ik de condens die tussen je spullen loopt. Koelen is verder wel aardig. Maar ben toch op zoek naar iets anders omdat we ook wel iets meer ruimte willen. Kom echter van alles tegen zoals, compressor, thermo electrisch en de ventilator natuurlijk. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar eentje die op 12/220 en Gas kan. En absoluut geen last heeft van condens op mijn spullen. Die kletsmajoors in campingzaken vertrouw ik niet zo. Die kletsen maar wat raak en alles is goed. En achteraf heb je pech gehad.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 217
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re:Nog een koelbox vraag
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2011, 04:02:33 pm »

Wij hebben een dometic 45 liter die op 12VDC, 230VAC en gas kan.
Hoe dan ook zul je condens krijgen op je producten in je koelbox. hetzelfde gebeurd in je koelkast.

Iedere keer dat je de deur open trekt en er iets in stopt of uit haalt, moet de lucht in de koelbox wederom gekoeld worden. Omdat vocht in deze "nieuwe" warmere lucht nergens anders heen kan zal het zich als condens manifesteren.

In de koelkast thuis, condenseert het meest tegen de zeer koude achterwand en dat gebeurd in een koelbox ook alleen is het daar meer zichtbaar doordat het een kleine ruimte is.
Gelogd

brambo.650

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi T&T 2017
Re:Nog een koelbox vraag
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2011, 08:01:47 pm »

Wij hebben een Tristar 45 EGP die op gas, 12v en 230v kan. Deze werkt volgens de absorptietechniek en is dus geluidsloos. In de koelbox zit een plaat, die bevriest en in verbinding staat met het absorptiegebeuren aan de achterkant. Koelen doet hij goed genoeg in de zomer, maar op 12v houdt het niet over. Gewoon gekoeld/bevroren meenemen en dan gaat het wel goed.

Hiervoor hadden we een campinggaz koelbox met een ventilator. Dit werkt net als die van jouw, volgens een peltierelement. Hierbij wordt de lucht door een warmtewisselaar geleid en zo wordt de lucht gekoeld. Dit veroorzaakt inderdaad veel condens, zodat je eigenlijk iedere dag je koelbox wel een keer leeg moet dweilen. Wij hebben toentertijd ook besloten om daarvan af te stappen en via marktplaats heb ik toen die tristart gekocht.

Als je altijd stroom hebt op de plek, zo je ook nog zo'n mobicool c40 of een van tristar. Dit koelt nog veel beter, maar kan alleen maar op 230v. In de auto wellicht nog via zo'n omvormer, maar dat is als je veel koud spul meeneemt eigenlijk maar amper nodig.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Nog een koelbox vraag
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2011, 09:41:07 am »

We zijn meestal 2 dagen onderweg naar het vakantieland. Vind het wel prettig dat de spullen dan een beetje koel blijven. Dat het binnenin een beetje vochtig wordt kan ik wel in mee. Maar de huidige Quigg die produceert zoveel water en is eigenlijk niet geschikt voor tijdens de vakantie. Onderweg is het geen probleem voor 1 of 2 dagen.
De Tristar spreekt me wel aan. Nieuw Euro 150,- is nog te doen. Dat deze geruisloos is spreekt ook erg aan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re:Nog een koelbox vraag
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2011, 08:51:25 pm »

Haal bij de Action (of waar dan ook) een verf-roostertje dat je onderin legt. Dan houden je spulletjes droge voetjes als er condens (in meer of mindere mate) vormt.
Koelkast die je zoekt: 12V/220V & gas =adsorptiekoeling. Als ik zo 's de spec.'s van de verschillende koelkastjes bekijk dan zie ik wel 1 dingetje pleiten voor de peltier-koelers... ze lijken de helft te wegen van compressor en adsorptiekoelers...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Nog een koelbox vraag
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2011, 03:23:25 pm »

Haal bij de Action (of waar dan ook) een verf-roostertje dat je onderin legt. Dan houden je spulletjes droge voetjes als er condens (in meer of mindere mate) vormt.
Koelkast die je zoekt: 12V/220V & gas =adsorptiekoeling. Als ik zo 's de spec.'s van de verschillende koelkastjes bekijk dan zie ik wel 1 dingetje pleiten voor de peltier-koelers... ze lijken de helft te wegen van compressor en adsorptiekoelers...
He, dat is slim van dat roostertje. Wij legden in dat ventilator ding een paar washandjes boven op de spullen. Want het water komt van boven uit de ventilator.  Ik heb gezien dat de Quigg het lichtst is met 17 kg. De Mobicool weegt 22 kg.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal