Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd  (gelezen 4837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Gepost op: mei 10, 2012, 07:21:41 am »

Dag Allemaal,

Helaas kan ik nog niet zo veel brengen op dit forum, sorry daarvoor. Wel heb ik weer een vraag.

Zaterdag dus kijken of een vouwwagen iets voor ons is.

Voorkeur gaat na veel rondsurfen nog steeds uit naar Galleon. Maar het kan natuurlijk best zijn dat de keuze heel anders uitvalt.

Zijn er zaken die een vouwwagen echt moet hebben? en Specifiek de Galleon? Welke accessoires?  het inritsbare grondzeil staat al op mijn verlanglijstje omdat we ook nog al wat slechtweer ervaring hebben, dan lijkt zo'n grondzeil me echt ideeal!   

Als het allemaal doorgaat dan stappen we dus over van een caravan naar een vouwwagen. Zijn er anderen die daar ervaring mee hebben en die, die ervaring (positief en negatief) willen delen?

Alvast bedankt weer!
Gelogd
Adventure Awaits

primera

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2012, 08:21:23 am »

Nou de doek moet in goede staat zijn. Geen weer bevatten en dunne plekken(slijtage).
Alle stokken moeten er zijn.Ook controleren als de stokken heel en niet krom zijn. Haringen eventueel.
Voornamelijk controleren als de ritsen goed zijn. Dit schijnt een duur geintje te zijn om te laten vervangen.
Keuken als alle onderdelen aanwezig zijn.(weet niet als dit vrijstaand of op de dissel is.

De ervaring tussen caravan en vouwwagen is simpel.

caravan luxer
grotere brandstof verbruik.
wind gevoeliger
duurder met stallen
minder wek met opzetten.
meer levensruimte(bij regen)
nadeel meer herrie bij regen
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2012, 08:23:51 am »

Ben je op zoek naar een nieuwe of naar een gebruikte wagen?
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2012, 08:48:27 am »

Als je slaagt voor een klapper kunnen de extra autospiegels op Marktplaats  :K
Die heb je niet meer nodig.

Verder inderdaad goed op het doek letten en helemaal laten opzetten voordat je hem koopt zodat je alles weet en geen verrassingen tegenkomt.

Let op de banden, met name het jaartal (staat op de band 0610 is juni 2010)
en ga even op je rug liggen om de onderkant te bekijken op roest en dergelijke.
Bij de banden kun je zien of er remstof op de velg zit zodat je weet dat de remmen slecht zijn.

Succes... de keuze is reuze  :J
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2012, 10:40:04 am »

Hallo allemaal,

sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.

Even een stukje kampeerverleden. Ooit begonnen met een kleine De Waard en vervolgens overgestapt naar een koepeltentje met een kleine voortent. Vanaf daar de stap gemaakt naar een hele kleine caravan (de Reu Isba voor de kenners) uit 1968 want hij moest ook achter de Fiat 600 uit 1973 passen helaas hield die caravan het precies 1 vakantie uit en kochten we een kleine Eriba, die ook beladen niet boven de 600kg uitkwam. Met dat caravannetje hebben we nog wel een tijdje gedaan. Aanvankelijk gingen we voor een campingstoelen naar Campo-world in Waddinxveen Maar met de tweede op komst en na een rondje door de showroom aldaar kwamen we terug met de Knaus die we nu nog hebben.
Echter? wij gebruiken de Caravan helemaal niet zoals een caravan bedoeld is. Het enige wat we er in doen is slapen en deels koken. De banken zijn altijd bed. De koelkast is er een paar jaar geleden al uitgegaan en vervangen door een compressorkoelbox die in de voortent staat, samen met een koffiezetapparaat, gasbranderdtje etc. Het mooie van deze caravan is de zgn kinderkamer, met kastjes die je omkunt bouwen tot een stapelbed. Alleen de jongste is nu dat bed aan het ontgroeien en de dames willen niet in een eigen tent. vandaar dat we ons nu opnieuw oriënteren op de kampeermarkt. Wat betreft de gezinssituatie: 2 volwassenen 2 kids (onder 10) en 2 honden.

Een grotere caravan zit ik niet echt om te springen. Omdat we leven in de voortent (is trouwens een heel bouwwerk waar ik zo een uur mee bezig ben voordat die netjes afgespannen staat) is een tentje in die tent geen optie. Een aanbouwtent dan? Kan, maar is nog meer bouwwerk, gewicht Een vouwwagen lijkt dan eigenlijk het beste bij ons te passen. Of dat ook zo is willen we eigenlijk komend weekend eens uit gaan vinden. Maar vandaar ook mijn vraag of er mensen zijn die een zelfde stap gezet hebben. Mijn buurman zei?oh dus je gaat terug naar een vouwwagen?  zelf zie ik dat niet zo.  Je kampeert of je kampeert niet, en dat doe je met een bij jou passend kampeermiddel.


We willen voor een nieuwe of bijna nieuwe (showmodel) vouwwagen gaan. Ik heb me wat georiënteerd en dan lijkt de Trigano Galleon (met luifel) een goede keuze, bovendien vind ik die ook erg mooi, en dat is ook belangrijk.

In het Trigano Topic schreef ik al dat ik graag de fiets meeneem, dus daar moet een oplossing voor komen. Ik vind die beugels aan de dure kant voor wat je er voor krijgt.  Die staan dus wel op mijn lijstje maar ergens onderaan.

Maar zijn er andere zaken die ik echt moet meebestellen of over moet onderhandelen?
Ik heb al bedacht:

-   Reservewiel houder (begrijp dat, dat niet altijd standaard is)
-   Inritsbaar grondzeil


Gelogd
Adventure Awaits

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2012, 02:31:32 pm »

sloten/disselslot
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2012, 03:00:18 pm »

Eventueel een tenttapijt voor op het grondzeil. Meer comfort en bescherming van je grondzeil.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2012, 03:02:20 pm »

 :J Leuk extraatje om te onderhandelen. In bijpassende kleur natuurlijk.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2012, 03:30:10 pm »

Ik zou nog even niets kopen...

Waarom? Omdat je geen idee hebt of je het wel echt wat vind. Dan is het kopen van een nieuwe een tamelijk dure oplossing. Mijn advies, maar dat is uiteraard een mening (zoals dit hele stukje), koop een goedkoop klappertje, of probeer er 1 te lenen/huren. De ervaring leert dat je daarna pas weet wat je echt wilt. Kost relatief weinig geld en daarna kan je dan gericht kopen wat je wilt.

Als je toch gaat kopen: een overjarig model valt vaak goed op te onderhandelen. Weet tevoren wat je wilt uitgeven en hoeveel de aangeboden extra's jou waard zijn.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2012, 03:38:40 pm »

koop een goedkoop klappertje

Dat zou ik persoonlijk juist niet doen. Risico is dat dan juist de boel gaat tegenvallen doordat er bijvoorbeeld slechte bedden in zitten (oude matrassen) of je op andere punten comfort en gemak mist. Ben het wel met je eens dat je jezelf goed moet oriënteren voordat je zo'n grote aanschaf doet maar zorg er dan wel voor dat je eerste vouwwagen dan ook voldoet aan je eisen/wensen/verwachtingen.

Onze eerste vouwwagen was ook gelijk een nieuwe en toch wel vrij dure zonder dat we ervaring hadden op dit vlak. Juist omdat deze wagen echt was wat we wilden, op onze wensen afgestemd, hebben we er ook geen moment spijt van gehad.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2012, 03:46:15 pm »

Ik ben het met niels eens. Als je dan toch wil proberen en niet meteen (nieuw) wil kopen dan kan je beter huren.
Voor ons was huren duurder dan een occasion kopen en die, mocht het niet bevallen, maar daar ga ik niet van uit, weer te verkopen. Maar we hebben wel meteen gekocht wat we wilden en niet een oudje.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2012, 04:07:57 pm »

Vorig jaar via MP een Arizona gekocht en daar 2 weken mee op vakantie geweest en pas toen wisten we pas wat we echt voor een wagen wilde. Eerst dachten we een lekkere grote wagen en dat opzetten valt allemaal wel mee. Moet ik zeggen dat het opbouwen inderdaad wel meeviel inverhouding natuurlijk. Alleen dat afbreken was een kriem. Een grote wagen is leuk, maar je krijgt dan buiten weer minder plek en je zit op de camping toch het liefste buiten. De volgende punten waren voor ons van doorslag om een nieuwe te kopen:

Vast kuip/grondzeil
Snel klappen
Kunnen spelen met de ruimte die wilt gebruiken

Nu een nieuwe jamet 4x4 met gastencabine en adventure luifel
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2012, 04:24:19 pm »

Voor zover ik het kan zien, is de trigano galleon de kleinste van de Trigano's en is de opvolger van de Ocean. De galleon heeft een aanritsbare boog voortent met als optie een inritsbaar grondzeil en als tweede optie een boog voorluifel. Deze vouwagen heeft zoals alle trigano's een afneembare bermkeuken en de disselbak is meestal een extra optie (zo ook het reservewiel). Een orgineel trigano imperiaal zal tussen de ?350,- en ?400,- kosten exclusief fietsen dragers of dakkoffer. Vanaf nieuw prijs zal zo in de buurt van de ?5500,- en ?6000,- liggen exclusief de opties. Als ik het goed heb is deze VW vanaf begin 2011 leverbaar dus zullen er nog niet zoveel tweedehandse zijn.

Ik heb een opzet demonstratie gezien bij Ridderbecks in Echt en in de basis zal het voor een beginner ca een klein uurtje duren op hem op te zetten, met z'n tweeen. (aanritsen voortent en grondzeil duren het langst), bogen zijn voorzien van snelspanners evenals de lengte verschoringen en het wijst zich bijna van zelf. Trek nog een uurtje uit voor het inrichten en dan ben je klaar.

Ik ben alleen niet helemaal overtuigd van het lichte kleur doek ivm met vlek gevoeligheid en het laat wel veel licht door en het inritsbaar grondzeil daar heb ik m'n twijfels bij. Als je kampeerplek niet helemaal vlak is en je hebt je wagenbak met de bedplanken waterpas gezet, dan zal de aangeritste voortent met ingeritst grondzeil ten opzichte van de wagentent scheef staan, de ene kant komt dan hoger als de andere kant (kan zowel van voor naar achter of van links naar rechts). Zijn de verschillen niet al te groot dan heb je alleen last van vouwen in je grondzeil (hadden wij bij onze piramide tent), zijn de verschillen groter, hangt een deel van je grondzeil omhoog en/of onder spanning, lijkt me niet echt bevordelijk voor de levensduur.
Wij hebben daarom ook gekozen voor een los (opmaat gemaakt) grondzeil van Esvo waarvan je de randen zo'n 10 cm omhoog kunt zetten (rondom), dan ben je onafhankelijk van het terrein.

Afwerking is net wat beter dan die van de Jamets in de vergelijkbare prijs klasse.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2012, 11:17:54 pm »

Hallo Allemaal,

Een boel  reacties!

Even aflopen.
Tip van Taan: Sloten disselslot. Check! die heb ik reeds van de caravan

Tip van NielsP Een tenttapijt. Ik begrijp de gedachtegang en is inderdaad een mooi onderhandelitem

@ceo We hebben nu een caravan met een zeer recente voortent. Een oudje kopen om te proberen dat is me voor nu te avontuurlijk. en dat zie ik dan wel als een teruggang. Bovendien, als daar tijdens het kamperen iets mee is, dan denk ik dat het erg ongezellig gaat worden.  Ik verwacht ook niet echt problemen met de overstap naar een vouwwagen. Zaterdag gaan we bij een zaak kijken die de vouwwagen heeft zoals wij denken dat het voor ons ideeal is, maar ook genoeg andere merken dus we kunnen goed vergelijken. Wat vooral belangrijk is is dat je op een normale manier kunt pakken en niet je hele auto nog vol met spullen hebt liggen (nu altijd de koelbox en een paar boodschappentassen, daar wil ik eigenlijk niets aan veranderen) en belangrijk is dat je de bedden gewoon kunt laten staan en een voortent hebt met fatsoenlijke leefruimte. En zoals Angel schrijft "kunnen spelen met de ruimte" vergelijkbaar met wat we nu hebben. Dat zijn zaken die zich allemaal prima laten inschatten in een showroom. Het zal dus in ieder geval zeker geen impulsaankoop zijn.

De kanttekening die bosi plaatst bij het inritsbaar grondzeil dat is nou typisch zo'n ervaring waar je zelf niet aan denkt. dat neem ik zeer in mijn achterhoofd mee!
De lichte kleur trekt mij juist erg. Dat heeft onze voortent nu ook en als je met regen in je voortent zit is het toch niet zo somber. Daarbij vind ik een lichte tent ruimtelijk. Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

De disselbak zet ik ook op het lijstje. Of die er ook met de aankoop al op moet zitten of dat ik zelf een bak op maat maak zodat ik boven de bak mijn fiestdrager kan monteren dat laat ik nog even in het midden.




Gelogd
Adventure Awaits

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Op stap voor een Vouwwagen... Tips gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2012, 07:53:21 am »

De kanttekening die bosi plaatst bij het inritsbaar grondzeil dat is nou typisch zo'n ervaring waar je zelf niet aan denkt. dat neem ik zeer in mijn achterhoofd mee!

Wij zijn inmiddels twee tenten en een vouwwagen verder met een ingeritst kuipzeil. Ik wil niet meer zonder. De plek moet wel heel erg schuin zijn als er spanning wil ontstaan op het kuipzeil (zo schuin dat je ongeveer uit je stoel rolt), zo krap bemeten zijn die kuipzeilen over het algemeen niet. Als de plek toch zo scheef is, krijg je ook problemen met het afspannen van de voortent en moet je je eigenlijk afvragen of je niet om een andere plek moet vragen. Over het algemeen zijn kampeerplekken redelijk vlak en heb je alleen maar voordelen van een ingeritst kuipzeil. Er komt geen water binnen, eventueel ongedierte blijft keurig buiten en bij een koude avond of veel wind op de tent tocht het ook niet onder de tent door. Maar vooral de slecht weer omstandigheden maken dat er bij ons geen tent meer komt zonder zo'n kuipzeil. Ik heb iets te veel "drama's" gezien bij andere (voor)tenten waarbij ineens een bergsloot door de voortent liep bij zo'n heftige zomerse regenbui, waar wij geen druppel water binnen kregen. Dat water blijft er keurig onder (heb je wel even het gevoel dat je op een waterbed loopt  :#).

Succes met je keuze!
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal