Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon  (gelezen 3855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

charlie

  • Gast
Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Gepost op: juli 11, 2012, 08:50:09 pm »


Hallo klappers,

Wij zijn ook zo goed als zeker overstag omtrent een VW, alleen nu nog welke.....
Hopelijk kunnen jullie jullie ervaringen kwijt en wij aan de hand daarvan een keuze maken'

wij zijn met z'n 4en waarvan 2 kleine kinderen 6 en 3 dus opzoek naar veel leefruimte en makkelijk op te zetten
voor de overnachting op doorreis alswel om ergens lekker twee wkn te staan.

Wij neigen naar de cabanon ivm bovenstaande en ook erg belangerijk het inritsbare kuipzijl, maar misschien zien
wij dingen over het hoofd.....

met vriendelijke groet

Charlie
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2012, 09:10:43 pm »

Hoi,

Een Rm is net zo snel/langzaam als een Cabanon. En dan bedoel ik de alles opzetten inclusief voortent en luifel.
Het inrichten kost ook tijd.

De RM heeft veel leefruimte. de voorgevel van de Rm omhoog en je kunt makkelijk met een grote groep in de tent eten.... of kletsen als het regent...vraag maar naar het aan de diverse modjes... :O

Wil je de wagen voor een nacht gebruiken, dus alleen slapen ben je binnen een half uur klaar. inclusief wat haringen en de slaaptenten erin hangen.

Ga je rondreizen iedere dag / twee dagen een andere camping dan alleen de leuifel eraan..is 10 minuten extra werk.
Voordeel van de RM is dat alle stokken gelijk zijn. op een stok van de keuken na...
Dus makkelijk opbouwen. nog een voordeel geen scheerlijnen nodig en nog een voordeel geen middenstok onder de luifel..dus veel bewegingsvrijheid :#


Over de Cabanon kan ik alleen zeggen dat de ronde vorm wel leuk is en ze hebben in inritsbaarkuip.


Ga kijken in Goirle voor een roadmaster als je er tijd voor hebt..
En ergens waar ze Cabanon verkopen  en vergelijk en vooral zelf opzetten...
groet Richard
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2012, 09:35:26 pm »

Voor de Cabanon; deze staat voor een korte overnachting binnen 15 minuten. Totaal met voortent konden wij het met 2 pers. in 30 minuten. Daarna ben je nog wel bezig met detailafwerking en inrichten. Het is ook net hoe handig je bent samen.
Houd voor relaxed opzetten een uur aan.

Ik vind het opzetten van met name de voortent bij een Cabanon makkelijker als bij een RM. Paar identieke boogstokken er in en klaar.
De omvang en gewicht van de extra stokken die je nodig hebt vind ik ook een voordeel.
Ik kan me echter wel voorstellen dat een geoefend stel het met een RM wint van een ongeoefend stel met een Cabanon.

De ronde vorm van de wagen kost je wel wat staruimte. Wij hadden hier vaak speelgoed en tassen e.d.
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2012, 09:34:44 am »

Voor de nuancering, GJT en wij stonden tegenover elkaar op het klapweekend en alles bij elkaar genomen zullen de openklap en dichtklaptijden (beide stellen "getrained" elkaar niet veel ontlopen.

De Cabanon heeft inderdaad maar 2 gelijke stokken, de Roadmaster een stuk meer. De Cabanon een inrits kuipzeil, wij een inlegzeil met opblaasbare rand.

Enfin, het is maar net hoeveel je wilt opzetten en hoeveel tijd je er zelf voor wilt nemen. All-in, full options met uitbouw/kuipzeil enz. ben je grif een uurtje aan het bouwen.
Even overnachten zul je met beide VW's 15 minuten tot een halfuurtje bezig zijn. Het ligt er maar net aan waar je prio's liggen.
Gelogd

moos

  • Gast
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2012, 11:17:19 am »

Wij zijn gisteren wezen kijken naar vouwwagens. en ik was helemaal weg van het inritsbare kuipzeil. de mevrouw in de winkel zei dat het ook nadelen had. Zoals slijtplekken op de vaste looproute, je kan het niet even draaien of anders leggen. Ze vertelde ook dat het na een aantal jaren muf werd. En dat je beter een nieuw grondzeil kon kopen (goedkoper) dan een nieuw kuipzeil.

Ik heb hier dus geen ervaring mee, het is wat mij gisteren vertelt is.

GRoeten Moosje
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2012, 12:41:11 pm »

ik heb ook geen ervaring met het inritsbare grondzeil en doe het al decennia met gewone grondzeilen.  Stuk plastic onder een zacht "mat" zodat de mat niets lijdt van de ondergrond en plastic dat je weggooit of 2, 3 jaren gebruikt.

Een kuipgrondzeil op een vlakke vloer in een showroom inritsen lijkt me iets makkelijker dan op een hobbelige ondergrond in de Provence, terwijll het buiten 30 graden is en in je voortent inmiddels 40....  En ongetwijfeld, als je helemaal klaar bent, kom je er achter dat er precies in de midden nog een denneappel, scherpe steen of stok ligt.   Het schoonmaken na drie weken gebruik lijkt me ook wat lastig.  Thuis afschrobben?   Oprollen en in bad?   

In veel voortenten kan je met behulp van je slikranden en grondzeil een redelijke afdichting maken ook zonder kuipgrondzeil.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2012, 02:29:17 pm »

...In veel voortenten kan je met behulp van je slikranden en grondzeil een redelijke afdichting maken ook zonder kuipgrondzeil.

Precies. In de RM vouw je de slikranden naar binnen, het grondzeil erop en de stokken op het grondzeil. Dan zit het echt wel goed dicht hoor.
Als je voor ruimte gaat is een RM echt een goede keuze en het opzetten zal na enig oefenen ook wel te doen zijn. Dat hoop ik althans want de eerste keer vond ik het best wel een klus.
De Cabanon en de galleon zullen wel wat nieuwe snufjes hebben, maar of dat allemaal even goed werkt.... Het ziet er wel echt mooi uit.
De Cabanon heeft zeker van binnen minder ruimte. Sowieso is de basis al minder breed., maar door de ronde vorm verlies je ook nog heel veel staruimte.
Ook heb je minder ruimte in de wagenbak en dat is toch wel lekker met aan/omkleden, kinderen naar bed brengen, opslag van tassen met kleding etc.

Duidelijk minpunten van de Roadmaster vind ik.
1. het slaapcomfort. Je moet echt nog extra matrassen meenemen om goed te kunnen slapen.  Daarnaast is de ventilatie in een dichte bak of op een plank natuurlijk slecht. Ik heb overigens geen ervaring met andere wagens.
2. Het uiterlijk. Zowel tent als wagen zien er gedateerd uit. De kleur van de wagen vind ik echt  :ca 1980
3. De afwerking van de wagen met die losse hangsloten. :N
4. Alles is zwaar! Dat is de prijs van degelijkheid hoop ik.

Het is jammer dat roadmaster redelijk stil staat qua innovatie.  Het is nu nog 1 van de toppers in vouwagens,  maar als het zo doorgaat zullen ze worden ingehaald.
Aan de andere kant is innovatie duur en nu biedt een RM heel veel waar voor zijn geld. Daarnaast zijn lang niet alle noviteiten beter.
Ik ben dus toch erg blij met mijn RM. Vaak is rond beter, soms vierkant. :#

« Laatst bewerkt op: juli 12, 2012, 02:53:28 pm door Taan »
Gelogd

villeke

  • Gast
Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2012, 02:50:59 pm »

Precies. In de RM vouw je de slikranden naar binnen, het grondzeil erop en de stokken op het grondzeil. Dan zit het echt wel goed dicht hoor.
Als je voor ruimte gaat is een RM echt een goede keuze en het opzetten zal na enig oefenen ook wel te doen zijn. Dat hoop ik althans want de eerste keer vond ik het best wel een klus.
De Cabanon en de galleon zullen wel wat nieuwe snufjes hebben, maar of dat allemaal even goed werkt.... Het ziet er wel echt mooi uit.

Duidelijk minpunten van de Roadmaster vind ik.
1. het slaapcomfort. Je moet echt nog extra matrassen meenemen om goed te kunnen slapen.  Daarnaast is de ventilatie in een dichte bak of op een plank natuurlijk slecht. Ik heb overigens geen ervaring met andere wagens.
2. Het uiterlijk. Zowel tent als wagen zien er gedateerd uit. De kleur van de wagen vind ik echt  :ca 1980
3. De afwerking van de wagen met die losse hangsloten.
4. Alles is zwaar! Dat is de prijs van degelijkheid hoop ik.

Het is jammer dat roadmaster redelijk stil staat qua innovatie.  Het is nu nog 1 van de toppers in vouwagens,  maar als het zo doorgaat zullen ze worden ingehaald.
Aan de andere kant is innovatie duur en nu biedt een RM heel veel waar voor zijn geld.

En toch ben ik erg blij met mijn RM.

Helemaal mee eens en toch ben ik mij al langzaam aan het oriƫnteren op de toekomst namelijk een modernere VW. Maar voorlopig gewoon nog de RM.
Gelogd

charlie

  • Gast
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2012, 02:11:48 pm »

In veel voortenten kan je met behulp van je slikranden en grondzeil een redelijke afdichting maken ook zonder kuipgrondzeil.

Wij hebhen alleen ervaring met kamperen met caravan en voortent. Afgelopen zomer in NL viel er zo veel regen dat bij na alles letterlijk de voortent uit dreef. De keus voor een kuipzeil is om deze reden gemaakt. Ik begrijp niet helemaal hoe jullie de tent op bovenstaande wijze watervrij houden....
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2012, 03:37:28 pm »

Dat lukt volgens mij ook niet... tenzij je een opblaasbaar randje hebt. De cabanon hebben we met golvend grondzeil gebruikt. we dreven bijkant. Geen druppel water binnen.  WW
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2012, 03:55:49 pm »

Dat lukt volgens mij ook niet... tenzij je een opblaasbaar randje hebt. De cabanon hebben we met golvend grondzeil gebruikt. we dreven bijkant. Geen druppel water binnen.  WW

dat hangt natuurlijk sterk af van het veld waarop je staat. Wij staan nu op de zandstuve, horizontaal grasveld met goede drainage. En ik hoef jullie niet te vertellen hoeveel regen er de afgelopen dagen is gevallen, maar in onze RM met standaard grondzeil en tenttapijt geen centje pijn want geen water in de voortent. Maar goed sta je op kleiachtige slecht waterdoorlatende grond dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. M.a.w. er zijn meerdere factoren van invloed.
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Het verschil en de ervaringen tussen RM en Cabanon
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2012, 12:57:28 pm »

In onze tunneltent hadden we ook geen ingeritst grondzeil, toch nooit water binnen gehad. Grondzeil inderdaad over de naar binnenliggende flappen leggen, met de randen omhoog tegen de tent aan. Grondzeil moet dus overmaats zijn. Ook zoveel water onder het zeil gehad dat het golfde als een waterbed, maar geen druppel binnen. Behalve bij die ene haring die door het grondzeil moest om de slaaptenten vast te zetten; reparatieplakband hielp hier tegen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal