Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)  (gelezen 3064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordewind

  • Gast
Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Gepost op: juni 16, 2017, 11:04:46 am »

We gaan binnenkort voor het eerst "echt" kamperen (op Texel) met onze tweedehands Holtkamper Spacer. We hebben met hemelvaart al een camping op 5 km van huis geprobeerd en dat is gelukkig heel goed bevallen, maar toen was de camping op fietsafstand, en kwamen we op die manier aan onze fietsen.

Nu hebben we een hardtop zonder keuken, maar wel met een metalen kist op de dissel waar bij andere klappers de keuken zit. En we willen heel graag de fietsen mee; in ieder geval 2, als het kan 3 (lichtgewicht; 1 tourfiets, 1 mountainbike en 1 kindermountainbike). Die laatste 2 met dikke banden dus...

Ik weet niet zo goed of we een fietsendrager voor op het imperiaal van de vouwwagen moeten nemen, of dat we de fietsen op de dissel kunnen plaatsen. Zouden we dan sowieso de bagagebak moeten weghalen?
Het spreekt me niet zo aan om ze op de wagen (het imperiaal) zelf te monteren omdat alles dan zo hoog wordt (past het in de boot enzo?)? Maar ik lees ook weer dat er vaak maar 2 op de dissel kunnen...

Ik heb daarnaast fietsendragers gezien die je aan de achterklep van je (hatchback) auto vast maakt. Dat lijkt me misschien niet zo stevig, maar wel handig omdat je het ook kan gebruiken zonder dat de vouwwagen mee is. Mijn man en zoon zullen de komende jaren regelmatig vanuit huis even naar de bossen gaan met de mountainbikes, dus daarvoor zoek ik ook een drager (het liefst dus dezelfde).

Laatst had ik voor 10 euro een mooie twinny bij de kringloopwinkel opgehaald, maar daar bleken we niets aan te hebben omdat de fietsen bevestigd moesten worden aan de crank (trappers), en dat bij Mountainbikes wordt afgeraden.

Wie heeft er goed advies?!

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2017, 02:42:45 pm »

Als je toch al een imperiaal hebt voor op de vouwwagen (twee stalen dwarsdragers die over het aluminium uitklapframe heen komen) zou ik daar drie fietsen dragers op monteren. Mijn vouwwagen komt met fietsen niet boven de 2,5m uit, wat ook de maximum hoogte is volgens TESO voor de boot voor normaal autoverkeer.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2017, 04:30:36 pm »

Wij hebben zeer goede ervaringen met een imperiaal. Ik had daar 3 losse fietsgootjes van Thule bijgekocht. De fietsen even met zijn 2en er op en eraf tillen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2017, 10:14:18 pm »

Op de flyer allesdragers gehad met 4 maal barracuda fietsdragers, geen probleem met ferries gehad. De slanke dragers van thule ook mooi. Als je een frame op de klep hangt, met een kogeldruk van rond de 60 kg, bagage en nog wat gewicht, zakt de auto dan niet te diep in de achtervering?


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2017, 10:17:11 am »

Ik snap de laatste vraag niet helemaal; sorry...

En misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt: ik heb geen apart imperiaal; ik, dacht dat het frame op de klep al een soort imperiaal is, maar daar moet dus eerst nog weer iets bij, en DAAR dan weer die goten op? Zijn die goten er ook voor de breedte van mountainbike banden? En waar zet je de fietsen dan precies aan vast: die blijven toch niet overeind staan als je alleen de banden vastzet? Zijn er bij die goten ook van die omhoogstaande stangen te bevestigen om het frame op vast te zetten?

Ik las in een ander topic dat mensen de goten op de klep niet veilig vinden omdat het frame van aluminium is, wat het bij hard remmen misschien niet zou houden...?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2017, 11:21:53 am »

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/roof-bike-racks/thule-freeride-_-532002

Deze dragers zijn echt supersterk! Mountainbike, pappafiets met zitje, allemaal geen probleem! (zie mijn foto in eerdere post). De drager zit een stang op, die je omhoog zet. Daar klem je het frame van de fiets aan vast. Ik gebruikte voor de zekerheid altijd een spanbandje van links naar rechts voor de zekerheid. Maar vast is vast! De gootjes zijn verstelbaar voor elke maat fiets. De gootjes bevestig je op de dwarsdragers van de imperiaal.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2017, 12:18:10 pm door _Jeroen_ »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2017, 12:00:41 pm »

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/roof-bike-racks/thule-freeride-_-532002

Deze dragers zijn echt supersterk! Mountainbike, pappafiets met zitje, allemaal geen probleem! (zie mijn foto in eerdere post). De drager zit een stang op, die je omhoog zet. Daar klem je het frame van de fiets aan vast. Ik gebruikte voor de zekerheid altijd een spanbandje van links naar echt voor de zekerheid. Maar vast is vast! De gootjes zijn verstelbaar voor elke maat fiets. De gootjes bevestig je op de dwarsdragers van de imperiaal.
Thule dragers toppie, fietsen staan als een huis, dunne of dikke buizen, maakt niet uit.
:)106]


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2017, 12:42:07 pm »

Om aan te geven hoe dit op een deksel van een flyer of een spacer zit, zie bijgevogde foto's. De dragers die uit de folder van HK komt niet gebruiken, erg zwak, voor kinderfietsjes OK, maar voor stadsfietsen te licht.
Gelogd

JonD

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2023, 10:49:22 am »

hou kom ik aan de zwarte bevestigingblokjes?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2023, 09:41:55 pm »

Die van mij zijn er door HK erop gezet, het zijn metalen blokjes met een soort v vorm bovenop
Gelogd

MRK

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Waar plaatsen we de fietsen? (holtkamper hardtop)
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2023, 09:54:19 am »

Wij hebben de fietsen ook altijd op de vouwwagen (Flyer), het imperiaal zater al op toen wij hem kochten.

Ik zie dat ze nieuw te krijgen zijn bij Kole:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/caravan-accessoires/m1897570344-roofrack-rvs-dragers-holtkamper-cocoon-astro-spacer-flyer

Tweedehands zijn ze ook wel te krijgen:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/kampeeraccessoires/m1919556449-holtkamper-flyer-of-spacer-imperiaal-van-rvs
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal