Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Keuken van de Flexi  (gelezen 3021 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Keuken van de Flexi
« Gepost op: juni 20, 2022, 11:15:13 am »

Afgelopen week zijn wij voor de tweede keer gaan kamperen met onze Flexi (bj 2019). Ik ben echt erg tevreden met bijna alles aan die wagen. Het in- en uitklappen is  een eitje, doe het zo goed als alleen terwijl mijn vrouw de kinderen bezighoudt. Maar: met de keuken weet ik gewoon niet zo'n raad.

Ten eerste is het zelfs zonder gasflessen, bestekla en koelkast, best een zware unit. Waardoor het ons (hier moet vrouwlief wel even helpen) eigenlijk net wel/net niet lukt om hem te tillen. Omdat bij toch op maar kleine voetjes staat, ben ik ook erg beng om ons gaatjesdoek in de voortent te beschadigen.

Maar het ergste is misschien nog wel dat ik het systeem met de poten van de keuken erg onhandig vind. Als je de pootjes gewoon laat vallen op de lengte zoals hij aan de wagen hangt, is het veel te laag (zeker voor mij), dus moet je ergens de pootjes nog langer maken. Maar door het ontwerp betekent dat ook dat de voeten verder uit elkaar komen te staan. Dus dat de houtjes waar hij op staat ook nog moeten worden aangepast. Daarbovenop lijkt de keuken niet zo heel stijf te zijn (omdat het in het midden eignelijk maar een plank is, zonder achterwand). Hierdoor is het best een kunst om te zorgen dat alles waterpas (genoeg) is. En ik vind de afdruk die achterblijven op de bootjes van de moeren ook nogal lelijk. De pootje zijn van aluminium denk ik, dus het zal wel geen kwaad kunnen, maar toch.

Einde rant... maar zijn er mensen die tips hebben?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2022, 02:59:28 pm »

Loskoppelen van de keuken door het neuswiel van de wagen extreem laag te zetten, dan de poten van de keuken te laten uitvallen en vast te zetten en de keuken lost te koppelen. Nu het neuswiel een stuk omhoog tot de keuken los staat. Kar een stukje naar voren.

Door de constructie met de schuine poten, lijkt het mij ingewikkeld om er wielen onder te zetten. Maar misschien kan je met behulp van een lijmklem (bijvoorbeeld dit type: 163 640 3779) het zware werk door techniek laten uitvoeren. Misschien ook te gebruiken tijdens het loskoppelen, zonder de truc met het neuswiel.

Als je de pootjes verbreed is je doordrukprobleem opgelost. Ook als je de keuken op latjes legt. Maar ook als er geen kleed onder de keuken ligt.

Succes met zoeken naar een poplossing!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2022, 10:23:57 pm »

De keuken van de Flexi is inderdaad vrij zwaar. Wat @CEO schrijft is een optie. Als je de kar dan eerst zo neerzet dat de keuken al zo’n beetje op zijn plek staat onder de luifel scheelt dat gesleep.
Zelf heb ik wielen gemaakt voor onder de keuken. Je kunt ‘m dan, zoals bij een kruiwagen, rijden. Blijft zwaar en zeker in een hobbelig veld kun je dit het beste met z’n tweeën doen.
Bij ons heeft het gemak gewonnen en gaat de keuken er nooit af. Als de kar waterpas staat, is de keuken dat ook. En de hoogte is prima voor ons. Koken gaat prima in de voortent, maar bakken doe ik altijd buiten onder de luifel op een losse brander.
Wel altijd de pootjes eronder met een los voetje om de druk te verdelen op het grondzeil. Als je oplet kun je ervoor zorgen dat de klemschroef altijd op ongeveer dezelfde plek in het pootje drukt. Als je niet oplet zitten deze afdrukken aan alle kanten (zoals bij ons..). Maar gemonteerd zie je daar niets van en als ze in de stokkenzak zitten ook niet. ;-)

Hier de link naar de wielen:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17412.msg233566#msg233566
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2022, 09:15:03 am »

Via de webshop van de combi-camp kun je keukenwielen bestellen ze kosten €50,-. Wij hebben deze altijd onder onze keuken gehad en mijn man kon alleen de keuken verrijden. Alleen het eraf tillen deden we samen.
Gelogd

Pantsema

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok (Kavango 2022)
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2022, 10:15:40 am »

Wij hebben de tweelingbroer van deze wagen (Kavango) en ik herken je opmerkingen op basis van onze korte ervaring. De tip voor het verlagen van het neuswiel vind ik wel interessant om uit te proberen. De beschadigingen aan de stangen neem ik maar voor lief, minder strak aandraaien leverde al eens inzakken van de keuken op dus dat risico neem ik niet meer. Wel hebben wij de wielen erbij en die kan ik zeker aanbevelen. Deze schuiven als een sokje om 2 van de poten heen daarmee is het wel beter mogelijk om te verplaatsen (en heb je direct druk bescherming op 2 poten)
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2022, 08:59:56 pm »

Ik kwam vandaag ook al per toeval de wielen tegen toen ik online een foto zocht van de Flexi om een collega te tonen. Die zullen we denk ik wel gaan proberen. Als ik daarmee in mijn eente de keuken kan verrijden, maakt dat het ook mogelijk om de keuken in etappes te plaatsen en te herplaatsen. De keuken van de wagen zelf halen er weer op zetten is namelijk fijner vóór je begint met opzetten c.q. nadat je klaar bent met opvouwen, maar in de hoek van voortent plaatsen/weghalen gaat eigenlijk alleen met een volledig opgezette voortent. Met die wieltje zou ik de keuken zelfs tijdens het kamperen verplaatsen tussen binnen en buiten. Ik ben verkocht.  8)

De truc met het neuswiel was ook al in mij opgekomen (of heb ik eerder hier gelezen misschien), maar ik denk dat het zelfs dan niet hoog genoeg is voor mij. En dat het dan wel heel scheef staat.

Eerder had ik ook gedacht de keuken gewoon aan de wagen te laten. Maar ik vind het jammer dat overgebleven ruimte in de voortent dan zo'n L wordt, lastiger als je bij slecht weer met z'n allen binnen moet zitten, lijkt me.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2022, 09:50:24 pm »

Heb mijn eigen wieltjes in elkaar geflansd! Ik heb ervoor gekozen de "sokjes" wat korter te houden dan die van PenH en die van Combi-Camp zelf. Het blijft wel kamperen en less is more. Zoals je ziet ging het bij een van de twee niet helemaal lekker en heb ik toen in de andere kant nog een gat geboord.

Ik weet niet helemaal zeker of ze lekker zullen draaien, maar ik heb er goede hoop in dat het in combinatie met de neuswieltruc een succes gaat worden!

Materiaal:
2 Vierkante almuminium buizen 25x25x2, lengte 100mm
2 Wielen https://www.gamma.nl/assortiment/los-wiel-pvc-130x12mm-tot-15kg/p/B840000#https%3A%2F%2Fwww.gamma.nl%2Fassortiment%2Fzoeken%3Ftext%3Dwielen
1 Setje van 4 zeskantbouten M12 x90mm https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-zeskantbout-m12-x-140-mm-verzinkt-4-stuks/p/B458148#https%3A%2F%2Fwww.gamma.nl%2Fassortiment%2Fzoeken%3Ftext%3Dzeskantbout%2520m12, maar twee van gebruikt, maar wel alle vier de bouten om ze tegen elkaar strak te zetten.
En nog een grote metaalboor van 12mm, en nog enkele kleinere waarvan er meer dan één is gesneuveld, door mijn onkunder, waarschijnlijk.

Behalve dat ik idioot veel verzendkosten had betaald voor de buizen in de hoop dat ze op tijd zouden aankomen, is het denk ik al met al goedkoper gebleken dan via de Webshop van Combi-Camp. En leuker, en zelfredzamer.


Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2022, 11:05:02 pm »

En meer voldoening.
Netjes gemaakt. 
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2022, 08:51:01 pm »

Mooi gemaakt! En wat Theu al schrijft; zelf maken geeft veel meer voldoening!!!
Ben benieuwd of het in de praktijk ook goed bevalt. Waar wil je de keuken eigenlijk neerzetten? Onder de luifel?
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2022, 09:22:52 am »

Mooi gemaakt hoor!

Met betrekking tot het binnenzitten bij slecht weer en de hoogte van de keuken:

Ik laat de keuken liefst aan de wagen hangen, verplaatsen doe ik alleen als de plek niet vlak is, waardoor de klep niet recht naar beneden kan hangen (en je dus niet lekker achter de keuken kan staan).
Met mijn 1.96 m is dat (voor de paar keer dat ik de keuken echt gebruik om te koken) prima te doen.

Binnen zitten bij slecht weer is bij mij onder de luifel (boogluifel).
Daar is prima plek voor 4 of 5 mensen, met bankjes is het zelfs een keer gelukt om met 8 man droog te eten en de bbq ook onder de luifel te hebben.
Op die manier is in de voortent zitten eigenlijk nog nooit nodig geweest.

Benieuwd hoe de wielen bevallen!
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2022, 09:28:18 pm »

Ik ben zelf ook erg benieuwd, gaat nog even duren voor we ze kunnen gebruiken.

Bij echt slecht weer lijkt de boogluifel mij ook niet meer afdoende. Dit jaar hebben we alleen op de laatste dag  :N zoveel regen gehad dat we binnen gingen zitten. Maar dat was ook omdat ik de boogluifel de avond ervoor al had verwijderd, in de hoop vóór de regen al weg te zijn.

Ik ben verbaasd dat je met de keuken aan de wagen lekker kunt koken met 1.96. Ik zet de keuken altijd flink hoger. Hij staat dan in de hoek van de voortent, eigenlijk gekomen uit gewenning, want daar stond onze keuken altijd, maar ik vind het ook wel fijn dat ik de kleintjes gewoon kan vertellen dat ze even niet in de tent mogen spelen als ik sta te koken, buiten is dat wat minder duidelijk. Bovendien vind ik de luifelruimte eigenlijk schaarser dan de voortentruimte, want het liefst zitten we veel onder de luifel.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Keuken van de Flexi
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2023, 09:03:55 pm »

Afgelopen week dan eindelijk de nieuwe wieltjes kunnen gebruiken! Was echt een erg grote pre, zowel bij opzetten als bij inpakken. Gewoon lekker over de plek scheuren en de keuken neerzetten waar ik hem hebben wil.

Ook nog een shout-out naar de tipgever om met het omhoog en daarna omlaag stellen van het neuswiel de keuken los te krijgen, dat werkte ook fantastisch.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal